Holdet 2022 22 ijy/id3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Maja-Marie Valborg Skov Pedersen
Hold 2022 22 ijy/id3 (1ijy id3, 2ijy id3, 3ijy id3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basketball og spændingsregulering
Titel 2 Crossfit og idealkroppen
Titel 3 Ultimate og teamudvikling
Titel 4 Pardans og sundhed
Titel 5 Skumtennis og præstationsoptimering
Titel 6 Træningsprojekt
Titel 7 Dansens historie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basketball og spændingsregulering

Faglige mål

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i centrale dele af streetbasketball (3:3 / 4:4 på en kurv) Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter. Taktiske elementer relateret til kaosspil, såsom ”løb i det tomme rum” og at ”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts, inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil, fx forskellige former for partibold. Vi har desuden arbejdet med forståelsen af den individuelle toppræstation i holdsport med fokus på regulering af spændingsniveauet i praktiske øvelser.  

  

HVAD SKAL JEG KUNNE?

- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)

- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder

- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)

- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)

- Jump-stop, 1-2 standsning, pivotering, triple-threat position

- Finter fx, cross step, crossover, pumpfake (kængurufinten)

- Forståelse for udførelsen af rebound i isolerede øvelser

- Taktisk forståelse af cuts i angrebsspillet

- Taktisk forståelse af opstilling i forsvaret med fokus på personforsvar

- Indgå i kampsituationer med tydelig forståelse af spillets regler og organisering  (3:3 / 4:4 på en kurv)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Crossfit og idealkroppen

I forløbet har arbejdet med et overordnet teoretisk fokus på arbejdskravsanalysen, samt på (ideal)kroppen som en del af identitetsdannelsen.

Faglige mål: Teknisk veludførte øvelser, fysisk kapacitet i et kunne arbejde igennem en WOD, taktisk overblik ved at kunne pace sig selv igennem en WOD.

Øvelser der særligt er fokus på: Squat-bevægelsen i forskellige afskygninger, airsquat, jumpsquat, gobletsquat og wall balls.

TRX - veludførte øvelser som en del af en WOD.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ultimate og teamudvikling

Formålet med forløbet ultimate og teamudvikling er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate og holdsamarbejde. Vi arbejder med de basale kaste- og gribeteknikker samt cut og spilbarhed og forståelse for spillets ide og regler. Vi lægger i forløbet særligt fokus på relationelle færdigheder og evnen til at indgå på et hold.  

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- To forskellige gribeteknikker: Pandekage- og krabbegribning
- Indgå i spillet med tydelig taktisk forståelse af de basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering  
- En angrebstaktik: Stack  
- En forsvarstaktik: Personopdækning
- Anvende begreber relateret til teamudvikling, såsom synergieffekt, Ringelmann-effekt og relationelle færdigheder i forhold til en ultimate-praksis



*Note: hele tiden obs. på relationelle færdigheder - også i øvelserne - gøre hinanden gode  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Pardans og sundhed

Faglige Mål:

Formålet med forløbet Pardans og sundhed er at opnå en forståelse af de centrale elementer

af de udvalgte danse samt en forståelse for det brede sundhedsbegreb, og hvordan det kan relateres til dans.  

Der afsættes tre moduler til hver af de to danse, hvor der i starten vil være fokus på trin, teknikker, enkelte variationer samt på at få

en musikforståelse for dansens rytme og tælling. Senere vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset

dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes hen mod, at eleverne i par udarbejder en rutine i hver dans, som filmes og vises til

afdansningsbal.  



HVAD SKAL JEG KUNNE?

Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken

Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de gennemgåede danse

Kunne føre en partner/blive ført af en partner

Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. Fødders og bens (og hoftens) placering

Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger

Kunne flere forskellige dansevariationer i hver dans

Sætte forskellige variationer sammen

Vise en kort rutine for hver af dansene

Kendskab til vals (som eksempel på en standarddans) og jive (som eksempel på en latinamerikansk dans)

Anvende teoretisk viden indenfor det brede sundhedsbegreb, herunder WHO´s sundhedsdefinition, Antonovskys Salutogenese samt Bysted-Møllers Sundhedskontinuum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Skumtennis og præstationsoptimering

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil på en halv bane. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og det hele bliver pakket ind i mange forskellige kamplignende spil på en halv bane.  
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder inden for nogle isolerede øvelser testes.  

HVAD SKAL JEG KUNNE?

- Kende slagene serv, forhånd, dobbeltbaghånd og flugtninger

- Være bekendt med de grundlæggende regler i tennis

- Være bekendt med arbejdskrav i tennis

- Beherskelse af grundlæggende benarbejde  

- Kunne udføre og instruere i slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget/øvelsen  

- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen ved offensivt og defensivt spil

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Træningsprojekt

Formålet med projektet er at eleverne skal lære at udarbejde, gennemføre og evaluere
eget træningsprojekt. I løbet af projektet afprøver vi forskellige former for træning, samtidig med at vi undersøger forskellige træningsformers effekt på aerobe og anaerobe processer.

Bedømmelseskriterier i træningsprojektet i 3g:
- Fysisk kapacitet (den absolutte)
- Teoriforståelse (anvendelse af faglige begreber i teoriafsnittet og på de enkelte træningspas samt i den afsluttende evaluering af projektet)
- Planlægning, gennemførsel og evaluering af træningsprojekt
    - Realistisk målsætning (formulering af præcise og målbare mål)
    - Planlægning og gennemførsel af relevante træningspas i forhold til at nå målsætning – samt dokumentation heraf
    - Evaluering af det gennemførte træningsprojekt



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningsprojektet 25-10-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dansens historie

Vi har i dette forløb arbejdet med, hvordan dansen er et produkt af den tid og den samfundsform, som dansen er blevet til i. Forløbet er bygget kronologisk op, så vi har startet med Stammedans (Haha) og folkedans som repræsenterer det traditionelle samfund, herefter Lancier og pardans for det moderne samfund. Og til sidst har vi arbejdet med funk/dancefitness og jumpstyle som skal repræsentere det senmoderne.


Faglige mål og bedømmelseskriterier:

Kunne udarbejde en koreografi/performance, som illustrerer dansens historie, med fokus på bevægelseskvaliteter og udtryk. Elevernes performance skal indeholde koreografiske sammensætninger fra minimum 3 af følgende danse; Haka, Folkedans, Les Lanciers, Funk/dancefitness, og jumpstyle.

Serien skal udarbejdes på baggrund af selvvalgt musikstykke.
Bedømmelseskriterierne til dansen er følgende:

- Tekniske færdigheder i de dansestilarter, som er udvalgt (fokus på bevægelseskvalitet og rytmisk timing).
- Rytmisk fortolkning: Udtryk og indlevelse (via musik, bevægelser, stemning, mimik osv.)
- At kunne sammensætte en serie, hvor alle Labans kategorier (bevægelsesprincipper) er inddraget:

- Hvad bevæges: variation i bevægelser
- Hvordan bevæges: Variation i tempo, kraft, form
- Hvor bevæges: variation i brug af rummet
- Med hvem bevæges: variation i kontaktforhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer