Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Ida Dietz, Louise Karnbak-Andreasen
|
Hold
|
2022 22 dkpq/id2 (1dkpq id2, 2dkpq id2, 3dkpq id2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1. Basket
Basketball
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball. Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet driblinger, skud og lay-up. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at ”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages også i små afleverings- og løbemønstrespil
Ved forløbets afslutning evalueres du på følgende tekniske færdigheder:
• Boldkontrol
• Drible med venstre og højre hånd (kigge op imens)
• Forskellige afleveringer (brystaflevering og studs og over hovedet)
• Skud hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder.
• Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven
Desuden vurderes du på din taktiske spilforståelse. Herunder forsvar, triple threat, give and go, V-cut og din evne til at indgå i tre mod tre-basketballspillet.
Dine fysiske evner. Herunder kondition, styrke, hurtighed, eksplosivitet og smidighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2. Opvarmning
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
I slutningen af forløbet arbejder vi desuden med kropsspænding, håndstand og forskellige forøvelser til kraftspring samt modtagning ved håndstand og forøvelser til kraftspring.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min.
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
- Udføre relevante øvelser der træner kropsspænding
- Udføre håndstand, rulle, forøvelse til kraftspring samt modtagning
TEORI:
- Musiktælling i idræt version 2.0
- Hvorfor varme op?
- Effekterne af opvarmning
- Selve musikken
- Bevægelseskvaliteter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3. Fodbold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4. Adventurerace
Formålet med forløbet er at introducere til grundlæggende færdigheder i kanosejlads, mountabike og orienteringsløb. Der fokuseres i dette forløb særligt på o-løb, som derfor fylder mest timemæssigt. Forløbet afsluttes med et adventurerace, hvor der skal vises færdigheder i at orientere efter kort, tekniske færdigheder i MTB og kano, og desuden at samarbejde med dit hold.
For kanosejlads skal du kunne stige korrekt ned i kanoen, lave et fremadtag, bagudtag og j-tag, og du skal kunne bytte plads med din makker i kanoen.
For MTB skal du kunne vise korrekt kørestilling ved opad- og nedadkørsel, kunne bremse siddende og stående og kunne styre og tilpasse farten, så du kører effektivt, men sikkert.
For o-løb skal du kunne følgende:
- Forklare signaturerne på et orienteringskort, herunder kunne forklare begreber som målestoksforhold, ækvidistance, farver og terrænformer.
- Nordvende kortet
- Lægge en kompaskurs og følge den, der hvor landskabet tillader det.
- Vurdere, hvilken kurs der er den hurtigste og/eller mest hensigtsmæssige at følge
- Have en god grundlæggende kondition, og evne til at løbe i intervaller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5. crossfit
Formålet med forløbet er at få en grundlæggende forståelse for crossfit som træningsform, herunder at kunne mestre centrale tekniske øvelser og måder at sammensætte træningen på med udgangspunkt i forskellige workouts. Hver lektion byder således på nye måder at træne crossfit, som AMRAP, EMOM, YGIG og Tabata.
Forløbet starter med at introducere til øvelser med egen kropsvægt, herunder særligt fokus på at mestre forskellige variationer af et-bens squat. Efterfølgende introduceres til crossfit med forskellige redskaber, som kettlebells, medicinbolde, TRX og et særligt fokus på at mestre teknikken i sjipning, både single- og doubleunders.
I grupper á ca. 4 udarbejder eleverne deres egne workouts, som de instruerer en anden gruppe i og får feedback på. De får mulighed for at prøve deres workout af flere gange, og at justere på øvelsesvalg og variationer af øvelser, som kan skaleres efter gruppemedlemmernes forskellige niveauer.
I crossfitforløbet er det et væsentligt fagligt mål at kunne udføre tekniske øvelser korrekt, og at kunne bruge det anvendte udstyr på en korrekt måde. Det er også er fagligt mål at være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer.
I forløbet vil der være særligt fokus på forskellige måder at træne styrke på, og der gennemgås grundlæggende teori om styrketræningslære. Desuden arbejdes der med teori om grundtræning, og eleverne skal kunne forklare, hvordan din gruppes workout bidrager til grundtræning. En del af grundtræningen er bevægelighedstræning, og derfor afsluttes forløbet med lektioner i yoga som bevægelighedstræning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6. Pardans
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7. Floorball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 8. Træningsprojekt og ultimate
I dette træningsprojekt i 3.g er formålet at koble træningsteori (arbejdstræningsfysiologi) til et boldspilsforløb (ultimate)
For ultimate er der fokus på følgende centrale færdigheder:
- beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision.
- beherskelse af forhåndskast til makker 5-20 meter væk med rimelig præcision.
- kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-20 meter væk.
- kunne gribe discen med pandekage- og pincet-greb
- kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Vise taktisk og teknisk evne til at gøre dig spilbar, herunder kunne indgå i en stack.
- Vise taktisk evne til at placere sig hensigtsmæssigt i en forsvarsituation
- kunne spille efter reglerne og "spirit of the game"
I forhold til forløbets teoretisk del er der fokus på følgende centrale færdigheder:
- Motivation og målsætning
- Træningsplanlægning
- Aerob træning og dets effekter
- Anaerob træning og dets effekter
- Fysiske tests
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 9 Dansens historie
Formålet med praksisdelen i forløbet er at give eleverne et indblik i dansens udvikling op imod det senmoderne samfund. Derudover er det formålet at eleverne er i stand til at udtrykke denne udvikling kropsligt. Forløbet består af elementer fra stilarter: Stammedans, folkedans, hip-hop, jumpstile og performance.
Faglige mål praktisk:
- At kunne udføre koordinerede bevægelser til musikkens puls/taktslag.
- At kunne indøve en bestemt danserutine og fremvise den som planlagt.
- At kunne at arbejde kreativt med improvisation som metode.
- At kunne udføre markerede bevægelser med tydelige intentioner og indlevelse.
- At kunne bevæge sig på en varieret måde, med afsæt i Labans bevægelsesteori, for at understøtte et konkret tema i sin bevælgelsessekvens.
At kunne udvise høj graf af kropsbevidsthed.
Faglige mål teoretisk:
- Labans bevægelseslære (BESS).
- At kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande.
Formål:
Eleverne skal praktisk og teoretisk opnå en forståelse for Labans bevægelseslære og bevægelseskvaliteter, således at de kan anvende bevægelseskvaliteterne i udarbejdelse og analyse af koreograferede bevægelsessekvenser og serier. Eleverne skal på baggrund af forløbet afslutningsvis udarbejde en gruppeperformance med udgangspunkt i de dansestilarter, der er blevet præsenteret i forløbet.
Faglige mål og bedømmelseskriterier:
- Kunne udarbejde en performance, som indeholder koreografiske sammensætninger fra mindst 3 af de danseaktiviteter, som eleverne har arbejdet med i forløbet. Bedømmelseskriterierne til performanceserien er følgende:
• Tekniske færdigheder i de dansestilarter, som er udvalgt (fokus på bevægelseskvalitet og rytmisk timing).
• Rytmisk fortolkning: Udtryk og indlevelse (via musik, bevægelser, stemning, mimik osv.)
• Sammenhængende : overgange mellem stilarter er forbundet og tænkt ind i en sammenhæng
• At kunne sammensætte en serie, hvor Labans kategorier (bevægelsesprincipper) er inddraget:
o Hvad bevæges: variation i bevægelser
o Hvordan bevæges: Variation i tempo, kraft, form
o Hvor bevæges: variation i brug af rummet
o Med hvem bevæges: variation i kontaktforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb 10. Pickleball
Pickleball
Faglige mål:
· Kunne redegøre for de vigtigste regler i pickleball
Tekniske delmål:
· Med korrekt greb (kontinentalgreb) og nogenlunde korrekt teknisk udførelse at kunne slå nedenstående slag:
o Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning, lob og dropshot (både i for- og baghånd)
o Rimelig beherskelse af serv og returnering i forhåndssiden
o Kunne udføre slagsekvenser med rimelig sikkerhed og hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
· Kunne redegøre for og anvende vægtoverførsel og gennemsving, samt placering ift. Bolden
Taktiske delmål:
· I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden
· Kunne stille korrekt op omkring serven, og have kendskab til principperne:
o Return and run
o Serve and stay
· Kunne anvende temposkift i duellerne, samt bevidsthed om hvornår man bør spille aggressivt vs. roligt
· Kende til third-shot drop og dets funktion til at indtage nettet som servende hold.
· Kende til dink-spillet og kunne anvende det i sin søgning efter åbninger i spillet
· At udvise initiativ til at søge mod nettet, når chancen byder sig.
o Følg altid din makker
o Undgå ingenmandsland
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101143378",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101143378",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101143378"
}