Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anne Zacher Høgh Sørensen, Muhsin Karaman
|
Hold
|
2022 22 dkpq/id4 (1dkpq id4, 2dkpq id4, 3dkpq id4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lær dit idrætshold at kende
Det første forløb på det nye idrætshold er et introduktionsforløb - dels til idrætsrummet, men også til hvordan vi som hold agerer i dette rum. Vi skal have fokus på at lære hinanden at kende, at være vedholdende i forhold til uvante øvelser samt være opmærksom på egne og hinandens følelser. De tre lektioner er bygget op omkring teambuildningsøvelser samt øvelser hentet fra Akroyoga.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dancefit og opvarmning
Forløbet falder ind under kategorien "Musik og bevægelse" og har derudover fokus på opvarmningsteori (hvad sker der i kroppen, når man varmer op - hvorfor er det en god idé at varme op?) Eleverne har skullet lære og indøve opvarmende rytmiske, koregraferede sekvenser med afsæt i dancefit-genren, ligesom de er har lært en fælles dancefit-koreografi, som de selv har videreudviklet.
Mål:
- Dancefitness med fokus på opvarmning og opvarmningsteori: Hvorfor varme op?
- Gruppevis: Opvarmning samt andre elementer i et dancefitness-program (musikbevidsthed og instruktion af koreograferede sekvenser – herunder opvarmning)
Kompetencer:
- Musikbevidsthed
- Koreograferede bevægelser
- Viden om opvarmning
- Samarbejde om en bunden opgave i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basketball og spændingsregulering (eksamen)
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der er udelukkende spillet 3 mod 3 og primært på én kurv.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter.
Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og
løbemønstrespil.
Teoretisk er der arbejdet med forståelsen af den individuelle toppræstation i holdsport med fokus på regulering af spændingsniveauet i praktiske øvelser. Ligeledes er den omvendte u-kurve og teori om arousal inddraget.
Ligeledes har det teoretiske fokus været tæt knyttet til basketbalspillet - at kunne forstå formålet med forskellige øvelser i forhold til spillet som helhed, at kunne forstå basale taktiske elementer og at kunne forstå de basale regler.
De tekniske og taktiske elementer i forløbet er:
- Driblinger
- Afleveringer (bryst, studs og over hovedet)
- Skud (stående skud og hopskud)
- Lay-up
- Jump-stop
- Pivotering
- Triple-threat
- V-cuts
Forsvarsmæssigt er eleverne blevet introduceret for søjleprincippet og en forsvarsspillers bevægelsesmønster (sliding). Derudover er personligt forsvar blevet introduceret.
Angrebsmæssigt har vi arbejdet med give and go, spacing og V-cuts.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Trible-threat position
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre.
Kernestof:
YUBIO 2022;
Spændingsregulering: 134-136
'Basketballs historie' samt 'Regler, ide & organisering': 534-545
BEEF: 551
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fysisk træning
Kort forløb med fokus på forskellige former for fysisk træning og coopers løbetest.
Optakt til Grundtræning / Crossfit i 2g.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ultimate og det velfungerende team
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i centrale dele af ultimate. Der lægges vægt på tekniske elementer så som greb, kast, gribe og pivotering. Taktiske elementer som bredde og dybde i spillet samt spilbarhed (at løbe sig fri) vha. cuts inddrages ligeledes. Angrebssystemet "stack’’ introduceres ligeledes.
I forløbet arbejdes der desuden teoretisk med fokus på ’spirit of the game’ i ultimate og relationelle færdigheder og det velfungerende team – herunder hvordan kohæsion, roller og kommunikation på et hold kan påvirke teamets produktivitet og præstation.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kendskab til basale regler og ''the spirit of the game''
- Beherske baghåndskastet til makker 10 meter væk med rimelig præcision
- Kendskab til forhåndskastet og hammerkastet og mulig aflevering til makker
- Kunne gribe en aflevering fra en medspiller korrekt (pincet/pandekagegreb) afhængig af hvor afleveringen ligger.
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i det tomme rum
- taktisk evne til at modtage en aflevering og spille den videre.
- Udføre et ''cut'' under modtagelse af en aflevering
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- En angrebstaktik: grundprincipperne i stack (skabelonøvelse)
- En forsvarstaktik: Personopdækning
- Kendskab til idrætspsykologisk teori omkring det velfungerende team – herunder hvordan kohæsion, roller og kommunikation på et hold kan påvirke teamets produktivitet og præstation.
Centrale spørgsmål:
Hvad kendetegner en synergieffekt på et velfungerende hold? Kom ind på teamets produktivitet.
Hvad beskriver Ringelmann-fænomenet ift motivationstab på et hold? Giv et eksempel på hvordan man ville kunne se Ringelmann-fænomenet på et ultimatehold.
Hvad er forskellen på opgavekohæsion og social kohæsion på et hold?
Hvilke 4 typer af teams kan identificeres på baggrund af kohæsions-begreberne og hvordan præsterer disse teams?
Hvad er en formel og uformel rolle i holdsport og kan du give 1 eksempel i ultimate som viser betydningen af rolleklarhed og rollekonflikt?
Hvordan kan verbal og nonverbal kommunikation på et hold påvirke holdets præstation? Giv 1 eksempel fra ultimate.
Redegør for begrebet ’spirit of the game’ og hvilke fair-play-kendetegn, der er i ultimate?
Forklar 'Spirit of the game' og 'Fairplay' i relation til ultimate.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pardans og sundhed (eksamen)
Formål:
Formålet med pardanseforløbet er at opnå en forståelse af de centrale elementer af de udvalgte danse jive og engelsk vals, samt en forståelse for hvordan sundhed kan relateres til dans. Der afsættes 3-4 moduler til hver af de to danse, hvor der i starten vil være fokus på trin, teknikker, enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens
rytme og tælling. Senere vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes hen mod en rutine i hver dans, som filmes.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken.
- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de gennemgåede danse
Kunne føre en partner/blive ført af en partner.
- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders og bens (og hoftens) placering.
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer i hver dans
- Vise en kort rutine for hver af dansene.
- Kendskab til vals (som eksempel på en standarddans) og jive (som eksempel på en latinamerikansk dans).
-Anvende teoretisk viden indenfor det brede sundhedsbegreb, herunder WHOs sundhedsdefinition.
Kernestof:
Føring i pardans (word-doc)
Musiktælling i idræt (word-doc)
Yubio C+B 2022:
- Sundhedens ansigter s.13-15
- Er jeg sund? S.15-16
- KRAM s.16-19 & 21
- Oplevet sundhed & Et forskruet kropsideal s. 24-25
- Fysisk aktivitet hos voksne s. 30-34
- Aerob træning s.72-73
- Standard & latin s. 1291-1294
- Jive (latin) s. 1302-1308
- Engelsk Vals s. 1309-1313
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Crossfit (Grundtræning) (eksamen)
Formål:
Eleverne introduceres til fitness-sportsgrenen CrossFit, som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes
på.
Fokus i forløbet:
Have kendskab til crossfit (og overfladisk kendskab til de 10 fysiske domæner, der definerer sportsgrenen.)
Have kendskab til de 4 grundlæggende bevægelsesmønstre: det knædominante, det hoftedominante, træk og pres.
Kunne genkende bevægemønstrene i de praktiske øvelser.
Kunne udføre mindst én øvelse indenfor hvert bevægemønster teknisk korrekt.
Have indgående kendskab til teknikken i squat og KB-swings og kunne fejlrette andre.
- Fysiske færdigheder ift. at kunne gennemføre øvelser og programmer i et højt tempo med belastning (fysisk kapacitet ift. kondition, muskelstyrke og udholdenhed).
Kunne sammensætte og instruere i en alsidig WOD, hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre.
Desuden arbejde der med at udarbejde en drejebog.
Øvelser og WODs:
WODs:
Fight gone Bad
EMOM
AMRAP
You go, I go
Tabata
Øvelser (med og uden udstyr, med kropsvægt eller vægte):
Kropsvægt uden udstyr:
Atomic sit ups
Burpees
Air squats + jump squats
Shuttle sprint (5-10-15) tilbage hver gang
Push up release
Lunges og step-back Lunges med KB
Bearcrawl
Spiderman
Worm Walk
Pullups og chinups med makkerhjælp og elastikker
Kettlebell-øvelser:
Alm. KB-Swing (Russian swing)
1 arm KB swing
KB-squat + Goblet squat med Kettlebell
Sumo deadlift high-pull
Russian twist med Kettlebell
Press og træk med KB
Øvrige
Sjip
Box-jumps
Knees to elbows i ribber
Wall ball / Balls to the wall
Broad Jumps
TRX High row & low row (inverted row)
TRX Push ups (chest press)
Teori:
Regler, ide og organisering samt øvelser og WOD’s (Hvad er kendetegnende for træningsformen crossfit, de 10 crossfit-kriterier og den overordnet ide bag crossfit? Fordele og ulemper ved træningsformen? Hvilke forskellige typer af WOD’s og øvelser er der i Crossfit?
Udarbejde egen WOD.
Kernestof:
YUBIO C+B 2022:
Grundtræning: s.810-812
X-Fits historie: s.963-964
Regler, ide & organisering: s.964-969
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Spring, funktionel træning og flow
****Status september 2024: Ufærdigt forløb. AZS****
Formålet med den praktiske del af forløbet er, at eleverne kan beherske centrale færdigheder indenfor springgymnastik.
Igennem hele forløbet arbejdes der med modtagning og forskellige progressioner i de enkelte spring. Det forventes derfor ikke, at eleverne kan udføre de færdige spring - men at de kan lave en springopstilling som understøtter det trin de individuelt er nået til.
Spring og elementer som er blevet gennemgået i undervisningen:
Hovedstand - som en forøvelse til hovedspring. I hovedspringet har særligt kip-bevægelsen været i fokus. (Med diverse hjælpeopstillinger).
Forlæns rulle - som en forøvelse til forlæns salto. (Med diverse hjælpeopstillinger - men ingen minitrampolin).
Håndstand - som en forøvelse til kraftspring.
Modtagning
Materiale: Yubio, Relevante videoer på Springsikker.dk, https://gymnastikguiden.dk/oevelser_kategori/hovedstand-basis/ (se videoer til niveau 1 og 2)
https://traenerguiden.dgi.dk/guide/gymnastik/exercises-overview/Spring/f027aa2c-7cde-4562-bce3-1fc38c7f6387 (kipbevægelsen)
(Niveaudifferentiering: Forøvelser til flik-flak.)
I den praktisk-teoretiske kobling har begreberne 'funktionel træning' og 'kropsspænding' været helt centrale - og eleverne har i grupper præsenteret eksempler på funktionelle øvelser i relation til springgymnastik.
Derudover er eleverne blevet præsenteret for Flow-modellen og Flow-teorien, og disse begreber er også blevet anvendt i den praksisnært.
Forløbet er afsluttet med, at eleverne i grupper har filmet små springsekvenser - med fokus på at vise de øvelser hvor de oplevede flow.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Fodbold og træningsprojekt (eksamen)
Formålet med forløbet er at kombinere arbejde med tekniske færdigheder i et boldspil (Fodbold) med træning af fysiske færdigheder (kondition). Der arbejdes med en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af fodbold, samt en forståelse af hvilke fysiske egenskaber spillet kræver (kobling til træningsprojektet).
Vi har primært fokus på grundlæggende tekniske færdigheder samt, i mindre grad, mere komplekse spil, hvor der stilles krav til taktiske og fysiske parametre.
Grundlæggende tekniske færdigheder – primært trænet igennem parøvelser og skabelonøvelser:
- Korte pasninger (inderside) – både førstegangsafleveringer og efter tæmning.
- Retningsbestemte tæmninger.
- Vristsparket – Herunder spark med strakt vrist (primært ifm. afslutninger) og det halvliggende vristspark (primært ifm. længere afleveringer).
- Driblinger og løb med bold.
Spilsituationer:
- Småspil med få spillere og forskellige restriktioner (fx antal berøringer). Herunder fokus på tekniske færdigheder, samt generelle taktiske færdigheder for kaosspil - herunder "at rykke sig fri", "skabe plads på banen", forståelse af banens dybde og bredde.
- I mindre grad spil på større bane (7 mands) med positionsspecifik taktisk forståelse.
- Der er både arbejdet integreret og differentieret på køn og niveau.
Kernestof:
Yubio 2022:
Menneskets fysiologi - s. 45-51
Aerob træning - s. 72-77
Fodbold - s. 492-498
Doping og udholdenhed - s.102-107
Træning & sundhed - s. 527-529
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Hiphop (eksamen)
Formålet med hiphop-forløbet er, at eleverne skal kunne tilegne sig forevist koreografi og selv lære at lave hiphop-koreografier. Eleverne vil i forløbet lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hip hop. Til at indlære disse basic moves har eleverne skullet lære en koregrafi til hhv. ”Lean Back” og ”Stronger,” hvor de har skullet videreudvikle på enkelte vers i de to koreografier. Eleverne introduceres til slut i forløbet desuden for enkelte, basale breakdance moves, inden de har skullet sammensætte deres egen koreografi til selvvalgt musik. I forløbet har eleverne arbejdet med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles og poses med vægt samarbejde, kreativitet og rytme.
Rudolf Labans bevægelseslære danner en teoretisk ramme om forløbet, idet eleverne løbende arbejder med Labans BESS-koncept i forbindelse med analyse og udvikling af egen koreografi. Eleverne har desuden analyseret hinandens koreografier ud fra BESS-konceptet. Derudover har eleverne lært om hip hoppens historie samt kendetegn ved hip hop som stilart.
Grundlæggende færdigheder:
- Tælle takter og sætte bevægelser sammen med den valgte musik
- Kunne bevæge sig i takt til musikken (både hele og halve taktslag)
- Hip hop-udtryk (grounded i bevægelserne, let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
- Kunne demonstrere basic moves i hip hop: Bouncing, jacking, side step, slide, v-step, two step
- Kunne demonstrere elementer fra breakdance, herunder freezes, freestyle og battle
- Sammensætning af hip hop-koreografi
I forhold til bedømmelse skal du:
- Udvise kropsbeherskelse, herunder koordination med både arme og ben i takt til musikken
- Udvise balance og styrke til at kunne udføre freezes i forbindelse med breakdance
- Kunne bevæge dig i takt til musikken og holde et flow
- Kunne vise et hip hop-udtryk
- Kunne sammensætte øvede/kendte bevægelser fra hip hop og breakdance på en ny måde i en lille koreografi
Materiale og teori:
• Yubio 2022 idræt C+B - Hiphop s.1331-1334
• Yubio 2022 idræt C+B - Idrættens organiserings s.1353-1355
• Yubio 2022 idræt C+B - Subkultur s.1022-1024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Pickleball (eksamen)
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i pickleball. Først læres grebet og de forskellige slag. Herefter sættes slagene sammen i forskellige slagserier, og der spilles en masse kampe. Mange af slagene øves på halv bane for at få så mange boldberøringer som muligt, men der spilles ofte doublekampe.
Forskellige slag
• Serv – skal være underhånd. Udføres som regel i forhånd
• Grundslag/returnering – både forhånd og baghånd
• Drop – baghånd og forhånd. Fra baglinje og ind i modstanders kitchen
• Dink – baghånd og forhånd. Når man spiller bolden fra eget kitchen og ind i modstandernes kitchen, hedder det et ”dink”. Man må gerne træde ind i the kitchen og spille bolden, når den har ramt gulvet. Oftest unødvendigt at træde ind
• Flugtning – forhånd og baghånd
• Lob – spilles over modstanderen mod dennes baglinje
• Smash – god idé at sigte mod modstanders fødder.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Teknisk:
• Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/smash
• I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob med særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
• Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
• Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
• Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget.
Taktisk:
• Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
• Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
• At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. Dvs. have forståelse for den grundlæggende taktik i Pickleball.
Kernestofi:
• Yubio C+B 2024
- Pickleball s.1266-1290 (udleveret)
• Yubio idræt C+B 2022:
Oplevet sundhed & Et forskruet kropsideal s. 24-25
Fysisk aktivitet hos voksne s. 30-34
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101151275",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101151275",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101151275"
}