Holdet 2022 22 id/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Alexander Flattum, Brian Randeris
Hold 2022 22 id/z (1z id, 2z id, 3z id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basketball
Titel 2 Rytmisk opvarmning
Titel 3 Pickleball
Titel 4 MTB
Titel 5 Pardans
Titel 6 Five-a-side
Titel 7 Flag Football
Titel 8 Træningsprojekt og boksning
Titel 9 Thai Bo
Titel 10 Pickleball 2
Titel 11 Repetition, drejebøger og teori

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basketball

Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og
løbemønstrespil.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer
og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre

Litteratur
- Yubio (2022) idræt C+B, Kap. 12.2 Regler, ide & organisering (s. 535-544) + Kap. 12.6 Kan du score? s. 564-567

- Dribling: https://www.youtube.com/watch?v=3H8CknOsiKI
- Skud: https://www.youtube.com/watch?v=x9DG8OJcpBk
- Afleveringer: https://www.youtube.com/watch?v=Fg2cp3bBMNo  
- Lay-up: https://www.youtube.com/watch?v=lnUmijG3dX0

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rytmisk opvarmning

De faglige mål:
- Forståelse af hvorfor vi varmer op og hvilke gavnlige effekter har opvarmning på vores præstationsevne
- Udforme, fremføre og indstudere i opvarmningsprogrammer til musik
- Teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et program skal indeholde, hvordan det bygges op, og hvordan du bruger musikken aktivt.
- Det rytmisk opvarmningsprogram skal indehold gang med øvelser, sving, styrke, løb og/eller hop.
- Bevægelse til musik med fokus på takt/pulsfornemmelse, udtryk, tempo og de forskellige bevægelseskvaliteter (førte, svingende og markerede bevægelser)

Litteratur:
Yubio Idræt C+B (2022): 71-72 + s. 1241-1247
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Pickleball

Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og
karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og
taktiske delmål.

Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.


Teori: Yubio (2022):
Afsnit: 22.6 Komplekse bevægelser s. 867-870


Andet materiale:
Greb:
https://in2pickle.com/pages/how-to-grip-your-pickleball-paddle
Dink:
http://www.pickleballchannel.com/PB411-Dinking-101
https://www.youtube.com/watch?time_continue=95&v=izxW8ZN0DGM&feature=emb_logo
Serv:
https://www.youtube.com/watch?v=YOASInnqjq0
Returnering af serv:
https://www.youtube.com/watch?v=I7bAmwXX2PQ
https://www.youtube.com/watch?time_continue=78&v=Bml20BN47_w&feature=emb_logo
3rd shot drop:
http://www.pickleballchannel.com/Master-Third-Shot-Drop-Pickleball411
https://www.youtube.com/watch?time_continue=210&v=Y3QNj6qjZCY&feature=e
mb_logo
Flugtning:
https://www.youtube.com/watch?v=UTL8YSKFIcg
Lob:
Pickleball Lob-How to Hit an Offensive Lob - YouTube
Smash:
https://primetimepickleball.com/pro-overhead-smash-slow-motion/
No Man´s Land:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=42&v=DHsgVb84tGo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 MTB

Formålet med forløbet i Adventure Race er at eleverne opnår erfaringer med adventure race som disciplin og herunder opnå viden om, hvordan man skal arbejde med fysiske udfordringer i naturen.
Eleverne udvikler sociale kompetencer, opbygger færdigheder i navigation og forbedre balance, motorik og kondition.
Forløbet omfavner forskellige aktiviteter i naturen - herunder basale færdigheder på mountainbike, orientering, aerob og anaerob træning. Forløbet afsluttes med et adventure race løb, hvor hold á 3-4 personer skal finde poster og løse opgaver.

Litteratur:
- Yubio idræt C+B (2021): 72-77 + 1112-1115 + 1125-1127
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Five-a-side

Formålet med Five-a-side Håndboldforløbet er en grundlæggende indføring i de tekniske og taktiske aspekter af spillet, samt kendskab til reglerne. De første tre lektioner har pri- mært fokus på tekniske aspekter af spillet, mens lektion 4 og 5 primært har fokus på taktiske aspekter. I alle lektioner er sammenspil og mange boldberøringer centrale pointer. Forløbs- prøven tager udgangspunkt i udvalgte elementer fra hele forløbet.


- Aflevere teknisk korrekt til medspiller 5-15 meter væk
- Gribe og aflevere bolden i bevægelse
- Gribe og aflevere bolden under pres
- Afslutte mod mål - både fra stående, i løb og med hopskud
- Komme hurtigt tilbage i returløbet og være klar i forsvaret
- Kunne ”rykke med bolden” i forsvaret og bakke dine medspillere op - Indgå i samspil med medspillere også under pres og i kamp
- Kunne løbemønstre og timing i det taktiske spil - Kende de vigtigste regler i Five-a-side Håndbold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Flag Football

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Thai Bo

Formålet med forløbet i Thai Bo er, at du lærer at udføre de fire basisslag (jab, hook, up-
percut og cross) samt front knee og front kick teknisk korrekt til musikken. Du skal desuden
kunne udføre små Thai Bo-serier, også kaldet blokke, i takt til musikken. Derudover skal du
være i stand til selv at sammensætte nye Thai Bo-blokke, hvor benstillingen både er frontal-
og kampposition. Det er nødvendigt at have en god musikforståelse, da du skal demonstrere,
at du kan starte en blok på den store 1’er i musikken. Du skal også være i stand til at arbejde
kontinuerligt i en længere periode uden nævneværdige pauser.


HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kunne kort redegøre for Thai Bos oprindelse og karakteristika
- Have kendskab til blokopbygning
- Have kendskab til musikkens opbygning, herunder kendetegnene for fitnessmusik
- Udføre jab, uppercut, hook, cross, front knee og front kick teknisk korrekt
- Udføre komplekse blokke i takt til musikken
- Starte en blok på den store 1’er
- Sammensætte en Thai Bo-blok
- Konditionsmæssigt følge med i lektionerne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Pickleball 2

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer