Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Alexander Flattum, Brian Randeris
|
Hold
|
2022 22 id/z (1z id, 2z id, 3z id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basketball
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og
løbemønstrespil.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer
og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Litteratur
- Yubio (2022) idræt C+B, Kap. 12.2 Regler, ide & organisering (s. 535-544) + Kap. 12.6 Kan du score? s. 564-567
- Dribling: https://www.youtube.com/watch?v=3H8CknOsiKI
- Skud: https://www.youtube.com/watch?v=x9DG8OJcpBk
- Afleveringer: https://www.youtube.com/watch?v=Fg2cp3bBMNo
- Lay-up: https://www.youtube.com/watch?v=lnUmijG3dX0
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning
De faglige mål:
- Forståelse af hvorfor vi varmer op og hvilke gavnlige effekter har opvarmning på vores præstationsevne
- Udforme, fremføre og indstudere i opvarmningsprogrammer til musik
- Teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et program skal indeholde, hvordan det bygges op, og hvordan du bruger musikken aktivt.
- Det rytmisk opvarmningsprogram skal indehold gang med øvelser, sving, styrke, løb og/eller hop.
- Bevægelse til musik med fokus på takt/pulsfornemmelse, udtryk, tempo og de forskellige bevægelseskvaliteter (førte, svingende og markerede bevægelser)
Litteratur:
Yubio Idræt C+B (2022): 71-72 + s. 1241-1247
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
MTB
Formålet med forløbet i Adventure Race er at eleverne opnår erfaringer med adventure race som disciplin og herunder opnå viden om, hvordan man skal arbejde med fysiske udfordringer i naturen.
Eleverne udvikler sociale kompetencer, opbygger færdigheder i navigation og forbedre balance, motorik og kondition.
Forløbet omfavner forskellige aktiviteter i naturen - herunder basale færdigheder på mountainbike, orientering, aerob og anaerob træning. Forløbet afsluttes med et adventure race løb, hvor hold á 3-4 personer skal finde poster og løse opgaver.
Litteratur:
- Yubio idræt C+B (2021): 72-77 + 1112-1115 + 1125-1127
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pardans
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Five-a-side
Formålet med Five-a-side Håndboldforløbet er en grundlæggende indføring i de tekniske og taktiske aspekter af spillet, samt kendskab til reglerne. De første tre lektioner har pri- mært fokus på tekniske aspekter af spillet, mens lektion 4 og 5 primært har fokus på taktiske aspekter. I alle lektioner er sammenspil og mange boldberøringer centrale pointer. Forløbs- prøven tager udgangspunkt i udvalgte elementer fra hele forløbet.
- Aflevere teknisk korrekt til medspiller 5-15 meter væk
- Gribe og aflevere bolden i bevægelse
- Gribe og aflevere bolden under pres
- Afslutte mod mål - både fra stående, i løb og med hopskud
- Komme hurtigt tilbage i returløbet og være klar i forsvaret
- Kunne ”rykke med bolden” i forsvaret og bakke dine medspillere op - Indgå i samspil med medspillere også under pres og i kamp
- Kunne løbemønstre og timing i det taktiske spil - Kende de vigtigste regler i Five-a-side Håndbold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Flag Football
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt og boksning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Thai Bo
Formålet med forløbet i Thai Bo er, at du lærer at udføre de fire basisslag (jab, hook, up-
percut og cross) samt front knee og front kick teknisk korrekt til musikken. Du skal desuden
kunne udføre små Thai Bo-serier, også kaldet blokke, i takt til musikken. Derudover skal du
være i stand til selv at sammensætte nye Thai Bo-blokke, hvor benstillingen både er frontal-
og kampposition. Det er nødvendigt at have en god musikforståelse, da du skal demonstrere,
at du kan starte en blok på den store 1’er i musikken. Du skal også være i stand til at arbejde
kontinuerligt i en længere periode uden nævneværdige pauser.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kunne kort redegøre for Thai Bos oprindelse og karakteristika
- Have kendskab til blokopbygning
- Have kendskab til musikkens opbygning, herunder kendetegnene for fitnessmusik
- Udføre jab, uppercut, hook, cross, front knee og front kick teknisk korrekt
- Udføre komplekse blokke i takt til musikken
- Starte en blok på den store 1’er
- Sammensætte en Thai Bo-blok
- Konditionsmæssigt følge med i lektionerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Pickleball 2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition, drejebøger og teori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101565408",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101565408",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101565408"
}