Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Græsk A
|
Lærer(e)
|
Lasse Ager Pedersen, Maren Borchert Pihlkjær
|
Hold
|
2022 22 GR/k (1k GR, 2k GR, 3k GR)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
SRP1 (TITEL > MRP udfylder)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Helte: Iliaden (i oversættelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Arkitektur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Guder: Lukian
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
SRO: Guder og helte
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Gudsbilleder
Med udgangspunkt i elevernes forforståelse af de græske guder fra eposgenren (forløb 3) og Lukian (forløb 5) behandles de græske guder her ud fra en filosofisk vinkel. Hvordan er guderne? Eller snarere hvordan bør de være? Hvilken rolle skal de spille for menneskene?
Vi tager udgangspunkt i en velkendt genre, nemlig epos, for at genopfriske hvad grækernes udgangspunkt for at tænke på guderne har været. Efterfølgende læses enkelte fragmenter af Xenofanes inden vi læser uddrag af Platon, Staten om hvilken rolle myterne/fortællingerne/eperne om guderne skal spille for indbyggerne, særligt vogterne, i Platons idealstat.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Anakreontea, projekt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Herakles
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Frøerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Skulptur
Kernestof:
Følgende skulpturer behandles i undervisningen (Nummer refererer til skulpturnum-meret (ikke sidetal) i Fich m.fl. “Græsk Kunst)”:
Mandeskulpturer:
• 64. Kritios-drengen
• 102. Sounion-kouros
• 103. Anavyssos-kouros
• 239. Poseidon/Zeus fra Kap Artemision
• 244. Spydbæreren
• 271. Portræt af Aristoteles
• 274. Hermes med Dionysos-barnet
• 310. Bronzestatue af en bokser
Kvindeskulpturer:
• 70. Kore fra Akropolismuseet
• 83. Auxerre-koren
• 197. Karyatide fra Erechteion
• 198. Nike fra Athene-Nike-templet i Athen
• 227. Athene på metope fra Zeustemplet i Olympia
• 273. Afrodite fra Knidos
• 302. Gammel markedskone
Skulpturgrupper:
• 290. Galler der dræber sig selv og sin hustru
• 304. Kyklop-gruppen fra Sperlonga [Kun hovedet er vist i Græsk Kunst, men vi har anvendt hele gruppen i undervisningen]
• 306. Laokoon-gruppen
• 312. Pan & Afrodite
Perspektiverende materiale:
• Renæssancen - Michelangelo: David
• Barokken - Bernini: Saint Longinus & Bernini: David
• Nyklassicisme - Bertel Thorvaldsen: Jason med det gyldne skind
• Samtidskunst - Michaelangelo Pistoletto: Venus of the Rags, 1967; Elmgreen & Dragset: Jason (Briefs); Christian Lemmerz: Adam-Kadmon, Tyler Ziegel 2015; Sif Itona: uddrag fra Immorial 2021;
Supplerende materiale:
• Andreasen og Refslund: Paideia - en grundbog til oldtidskundskab, Systime 2013: s. 45-53, s. 93-98, 129-136, s. 171-176, s. 201-205 og s. 247-254.
Der eksamineres i ukendt skulptur.
8 moduler á 75 minutter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Lysias
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
47 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Vaser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Xenofon
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Platon
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52110638352",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52110638352",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52110638352"
}