Holdet 2022 22 GR/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Græsk A
Lærer(e) Lasse Ager Pedersen, Maren Borchert Pihlkjær
Hold 2022 22 GR/k (1k GR, 2k GR, 3k GR)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til græsk: Græsk Her og Nu
Titel 2 SRP1 (TITEL > MRP udfylder)
Titel 3 Helte: Iliaden (i oversættelse)
Titel 4 Arkitektur
Titel 5 Guder: Lukian
Titel 6 SRO: Guder og helte
Titel 7 Gudsbilleder
Titel 8 Anakreontea, projekt
Titel 9 Herakles
Titel 10 Frøerne
Titel 11 Skulptur
Titel 12 Lysias
Titel 13 Vaser
Titel 14 Xenofon
Titel 15 Platon

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 SRP1 (TITEL > MRP udfylder)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 SRO: Guder og helte

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Gudsbilleder

Med udgangspunkt i elevernes forforståelse af de græske guder fra eposgenren (forløb 3) og Lukian (forløb 5) behandles de græske guder her ud fra en filosofisk vinkel. Hvordan er guderne? Eller snarere hvordan bør de være? Hvilken rolle skal de spille for menneskene?
Vi tager udgangspunkt i en velkendt genre, nemlig epos, for at genopfriske hvad grækernes udgangspunkt for at tænke på guderne har været. Efterfølgende læses enkelte fragmenter af Xenofanes inden vi læser uddrag af Platon, Staten om hvilken rolle myterne/fortællingerne/eperne om guderne skal spille for indbyggerne, særligt vogterne, i Platons idealstat.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Anakreontea, projekt

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Frøerne

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Skulptur

Kernestof:
Følgende skulpturer behandles i undervisningen (Nummer refererer til skulpturnum-meret (ikke sidetal) i Fich m.fl. “Græsk Kunst)”:

Mandeskulpturer:
• 64. Kritios-drengen
• 102. Sounion-kouros
• 103. Anavyssos-kouros
• 239. Poseidon/Zeus fra Kap Artemision
• 244. Spydbæreren
• 271. Portræt af Aristoteles
• 274. Hermes med Dionysos-barnet
• 310. Bronzestatue af en bokser

Kvindeskulpturer:
• 70. Kore fra Akropolismuseet
• 83. Auxerre-koren
• 197. Karyatide fra Erechteion
• 198. Nike fra Athene-Nike-templet i Athen
• 227. Athene på metope fra Zeustemplet i Olympia
• 273. Afrodite fra Knidos
• 302. Gammel markedskone

Skulpturgrupper:
• 290. Galler der dræber sig selv og sin hustru
• 304. Kyklop-gruppen fra Sperlonga [Kun hovedet er vist i Græsk Kunst, men vi har anvendt hele gruppen i undervisningen]
• 306. Laokoon-gruppen
• 312. Pan & Afrodite


Perspektiverende materiale:
• Renæssancen - Michelangelo: David
• Barokken - Bernini: Saint Longinus & Bernini: David
• Nyklassicisme - Bertel Thorvaldsen: Jason med det gyldne skind
• Samtidskunst - Michaelangelo Pistoletto: Venus of the Rags, 1967; Elmgreen & Dragset: Jason (Briefs); Christian Lemmerz: Adam-Kadmon, Tyler Ziegel 2015; Sif Itona: uddrag fra Immorial 2021;

Supplerende materiale:
• Andreasen og Refslund: Paideia - en grundbog til oldtidskundskab, Systime 2013: s. 45-53, s. 93-98, 129-136, s. 171-176, s. 201-205 og s. 247-254.

Der eksamineres i ukendt skulptur.

8 moduler á 75 minutter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Vaser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Xenofon

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Platon

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer