Holdet 2022 22 EN/eb - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Marianne Johnsen (MJO), Thor Buur Boutteaud
Hold 2022 22 EN/eb (1eb EN, 2eb EN, 3eb EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 A spooky introduction to fiction
Titel 2 Saved by Science
Titel 3 SRP2: ¿El sueño americano?
Titel 4 Opinions and identity
Titel 5 The climate debate
Titel 6 Gangs of London + SRO (eksamen)
Titel 7 India Today (eksamen)
Titel 8 Minimalism (eksamen)
Titel 9 Understanding Americans (eksamen)
Titel 10 Shakespeare in Love (eksamen)
Titel 11 Love with a twist (eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 A spooky introduction to fiction

Kernestof:

Roald Dahl's "The Landlady"
Roald Dahl's "Lamb to the Slaughter"
Joanne Comitto's "Light of Day"
Richard Matheson's "Button, Button
Richard Matheson's "Born of Man and Woman"
Jennifer Kent's "The Babadook"

Genrer: Short story, Film

Faglig metode:

Freud's model of the mind / Freudian Analysis
Structural Analysis (Freytag's model)
Point-Evidence-Explanation writing

Grammatik:

Substantiver og artikler - Minlæring.dk

Eleverne skal have indsigt i nogle mulige faglige vinkler på gyselige noveller/film, og træne hvordan de bruger engelskfagets begrebsapparat til at formidle disse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Saved by Science

I dette forløb arbejder vi med fiktion i genren science fiction med tekster som alle har teknologisk udvikling som omdrejningspunkt. Vi undersøger hvad teksterne prøver at vise os om vores samfund eller om menneskelig adfærd og følelser, ved at vise os fremtidige scenarier hvor den teknologi, der skal redde os, er løbet løbsk.
Vi arbejder med fiktionsanalyse med særligt fokus på setting, characterization, atmosphere, main theme og message.

GRAMMATIK
Adjektiver:
- Gradbøjning af adjektiver
- Støtteord til adjektiver
- Falsk komparativ
- Adjektiver og adverbier

SUBSTANTIVER
- Substantivernes flertal (regelmæssige og uregelmæssige)
- Kongruens
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Opinions and identity

I dette forløb tager vi hul på nogle af de grundlæggende elementer i non-fiction analyse med fokus på argumentation, ethos, pathos og logos. Vi øver begreberne med små tekster og debatter og skriver til sidst en analyse af et uddrag af en tale.


Materiale:
Earthling Ed "Are We Natural Meat Eaters?" (2018) extract from video speech w. subtitles https://www.facebook.com/garytvcom/videos/1690268221028419
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The climate debate

I dette forløb træner vi non-fiction analyse med særligt fokus på Toulmin's argument model, (claim, warrant, grounds), ethos, pathosm, logos samt language functions og style.
Vi analyserer forskellige tekster som indgår på forskellige sider af klimadebatten og træner herunder selv at anvende appelformerne til at argumentere samt at skrive non-fiction essay.

Materiale:
- Albeck og Jakobsen: "Climate Change - causes, effects and actions" (Introduction text)
- Earthling Ed: "Are We Natural Meat-Eaters?" (Facebook video) https://www.facebook.com/garytvcom/videos/1690268221028419/
- Arnold Schwarzenegger: "I Don't Give a **** if We Agree About Climate Change" 2015 (Facebook update)
- Conservation International: "Nature is Speaking": "Julia Roberts is Mother Nature" (campaign video)
- Fisher Stevens: "Before the Flood", 2016, (documentary)
- Greta Thunberg:  "'Our house is falling apart, and we are rapidly running out of time', speech to EU Parliament - 2019 (speech)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Gangs of London + SRO (eksamen)

This theme deals with the problem of gangs and gang violence in London, and England in general.
We look into how different genres portray life and social environments in London Estates and we investigate their portrayals of why someone might want to join a gang. The class will write their SRO on inequality in England with focus on pros and cons of inequality and how it may lead to criminal behavior or riots.

Material from the theme

- The Sun: ”Turf War”, 15 April 2018 (extract from article)
- Bernadine Evaristo, ”Hello Mum” (novel)
- Plan B: “iLL Manors” (song)
- Netflix: “Top Boy: Summerhouse”, S1, E1 (TV-series)

Analytical focus
- Fiction analysis (novel)
- Song analysis
- Film analysis (cinematic techniques)
– framing, camera angles, camera movement, light, color and sound

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 India Today (eksamen)

"India Today" is a theme that investigates India as a modern society with specific focus on social inequality and gender inequality. Under the headline "demarcations" we read about the Indian caste system and how the untouchables are treated. We also read about problems that women in India are dealing with, such as domestic violence and acid attack and we look into som of India's attempt to create more equality in their society.

Material:
- Narrating India: Introduction text "Demarcations"
- R. K. Narayan: "The Blind Dog" (1943) - short story
- Sudeep Padegar: "The Privileges of a Penis" (2017) - poem
- Danny Boyle: "Slumdog Millionaire" (2008) - film
- "Ring the Bell" Breakthrough India (2009) - youtube video: https://www.youtube.com/watch?v=33UVlPuz8x4
- Time Magazine: "India’s ‘Untouchables’ Are Still Being Forced to Collect Human Waste by Hand" (2014) (video from article)

Grammatik:
- Udvidet tid og simpel tid
- Verbets tider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Minimalism (eksamen)

Dette forløb handler om minimalism med udgangspunkt i Ernest Hemingways noveller. Eleverne arbejder med at genkende minimalistiske træk i litteratur samt med at træne fiktionsanalyse. Ud over den klassiske nykritiske læsning, har vi også arbejdet med postkolonistisk og feministisk læsning af "Indian Camp".  I forløbet har vi især arbejdet med temaer som gender roles, family and growing up.

Materiale:

- "Forskellige læsninger", fra Litteraturens veje, Fibiger og Lütken (2012)
- "Author Ernest Hemingway intro",  http://english.answers.com/definitions/defining-and-understanding-hemingways-iceberg-theory

From "Ernest Hemingway" The Nick Adams Stories"
- Indian Camp
- The Doctor and the Doctor's Wife
-  Ten Indians

Ander noveller:
- Hills Like White Elephants"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Understanding Americans (eksamen)

Dette forløb starter med at stille nogle spørgsmål om nogle af de ting vi som danskere har svært ved at forstå ved amerikanere, for derefter at forsøge at besvare dem ved at undersøge amerikansk historie, kultur og politik. Vi tager udgangspunkt i spørgsmålene:
1) Why do Americans seem to be so focused on freedom?
2) Why do American want free guns?
3) Why do Americans vote for Donald Trump?
Vi prøve at nærme os nogle svar på disse spørgsmål ved at læse lidt om USAs grundlæggelse og tidlige lovgivning samt forskellige argumenter for og imod privat-ejede våben. Herefter koncentrerer vi os om præsidentvalget ved at undersøge forskellige nutidige samfundsmæssige problemer i USA, det amerikanske valgsystem og de to partier Democrats and Republicans. Vi træner non-fiction analyse på kampagnevideoer og taler fra presidentvalget.

Materiale:
" Weird Maps of the US"
-"Being an Immigrant" pp.9-10 from "Being American", Mette Holm, Systime 2016
- "The Frontier Heritage", Edward N. Kearny, 1984, from "Worlds of English" Finderup og Fog, 2010
- The American Constitution, Preamble
- The Bill of Rights, Amendments 1-5
- "The Political Parties in the US" from Being American, Mette Holm, Systime 2010.
- "Does your vote count? The Electoral College explained - Christina Greer", Ted-ed,  https://www.youtube.com/watch?v=W9H3gvnN468
- "America - Harris-Walz" - campaign ad 2024, https://www.youtube.com/watch?v=kBqPu-FetF4
- "Kamala Harris Concession Speech", Nov 7, 2024
- "Dopesick", Season 1, Episode 1+2,  by Danny Strong (2021)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Shakespeare in Love (eksamen)

I dette forløb får eleverne en introduction til The Elizabethan Worldview samt en kort introduction til sproghistorie med henblik på at kunne læse og forstå uddrag af Shakespeares værker.
Vi analyserer og  fortolker to sonetter med særligt fokus på struktur og temaer om kærlighed, skønhed og poesi.
Herefter læser vi uddrag af "Romeo and Juliet" samt ser filmen "Romeo + Juliet" af Baz Luhrman. I forløbet har eleverne været til en dramaworkshop med That theatre Company med fokus på forståelse og oplæsning af et uddrag af stykket.

Materiale

"Sonnet 18" - (poem)
"Sonnet 130" - (poem)
"Romeo and Juliet" - The Prologue, Act 1, Scene 1 + 5, Act 2, scene 1 + 2, Act 3, scene 1 - (play)
"Romeo + Juliet" by Baz Luhrman (1996) - (film)

Theory and introduction texts (compendium)

- "William Shakespeare in a nutshell", Simple foundation:  https://www.youtube.com/watch?v=ocrgDc6W7Es
- "Metre, - stress and Syllable", from M.A. Abrams "A Glossary Of Literary Terms"
- "Writing a sonnet", by The Poetry Center and John Timpane
- Excerpts from "The Early Modern English Period", from "The Origins and Development of the English Language" by Algeo and Pyles
- "The Elizabethan World Picture", from Ole Lund Juul "William Shakespeare Macbeth"
- "Aristotle's Ideas about tragedy", from vvcslitsonline
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Love with a twist (eksamen)

Forløbet "Love With a Twist" bygger videre på vores læsning af Romeo and Juliet fra Shakespeare-forløbet, og  handler om forskellige fortællinger om kærlighed som på en eller anden måde overrasker. Vi har arbejder med forskellige genrer som roman, novelle, digt og essay og taler om hvilke greb, der giver den overraskende effekt, enten i tekstens struktur eller tema.

Materiale

( "Romeo and Juliet" af William Shakespeare)
- "Of Mice and Men" af John Steinbeck (1937)
- "Stop All the Clocks" af W. H. Auden (1936) -
- Excerpt from "Dead as They Come" by Ian McEwan (1978)
- "'Romeo and Juliet' has led us astray" by Andrew Trees, L.A. Times (2010)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer