Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Maria Glerup Hass, Marianne Johnsen (MJO), Martin Kjeldtoft Kristensen
|
Hold
|
2022 22 EN/m (1m EN, 2m EN, 3m EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tilladte online hjælpemidler
Grammatikbog: Minlæring.dk (Engram)
Oversættelse dansk-engelsk/engelsk-dansk: Ordbogen.com
Oxford learners dictionary (engelsk- engelsk ordbog): https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/.
OBS: fungerer også som synonymordbog.
Longmans (engelsk-engelsk): https://www.ldoceonline.com/
Merriam Webster: https://www.merriam-webster.com/
Thinglinks med vejledning til essay: nonfiction "Engelsk A: Non-fiction essay" vol 2 Fiction essay: Engelsk A: Fiction essay
OneNote: Alle materialer fra undervisningen, analysemodeller osv.
Derudover: Alle dine egne noter både til grammatik og essay
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The Evil Within + non-fiction focus
I forløbet "The Evil Within" arbejder vi med både fiction og non-fiction tekster, som alle tager udgangspunkt i, hvorfor og hvordan mennesker udfører onde handlinger. Klassen vil diskutere etiske problemstillinger og forsøge at sætte sig ind i andre menneskers tankegang.
I non-fiction gennemgangen vil undervisningens omdrejningspunkt være den skriftlige opgave, altså non-fiction essay. Lektionerne vil være af både teoretisk og praktisk karakter, eftersom der på den ene side skal informeres om bl.a. genrer, sproglig analyse, stilistik, retorik, de tre tekstfunktioner osv.. På den anden side vil der være afsat tid til at påbegynde skrivningen af de enkelte delopgavers afsnit. Den første aflevering laves i grupper.
Forløb et har også inkluderet et læst værk: Coraline
|
Indhold
|
Kernestof:
-
How to analyze non-fiction 2.0.pdf
-
Horror - Three approaches.pdf
-
Horror and Freud.pptx
-
Neil Gaiman: Coraline, Bloomsbury; sider: 1-13, 17-192
-
EiD - 1.pdf
-
Examples of the three language functions.docx
-
Makkerpar
-
Coraline, chapter 2+3.docx
-
EiD - 2.pdf
-
Make Failure Your Fuel non-fiction essay EN A.pdf
-
Gruppeinddeling, 1m
-
Engelsk A-niveau.pptx
-
Mød Google Drev – ét sted til alle dine filer
-
skriveskabelon_engelsk-a_ikke-fiktiv-tekst.pdf
-
Structuring a text. Transitions.docx
-
Respons - indledning, 1m.pptx
-
Tekst til OCR-behandling (1).pdf
-
Klimadag 2. dec 10.00-12.20 workshops – opdateret 25nov.pptx
-
OVERHEATED. A Climate Change Documentary With Billie Eilish, Tori Tsui, Sofia Jannok, and more.
-
Respons - analysis, 1m.pptx
-
Film analysis
-
Black Swan
-
Darren Aronofsky: "Black Swan"(2010)
-
Coraline, chapter 4-9.docx
-
How to analyse fiction 2.0.pdf
-
A1 plakat skabelon.pptx
-
Black Swan.pptx
-
Coraline chapter 12+13.docx
-
Note: This is homework:
-
Where The Wild Roses Grow, Nick Cave.docx
-
Born of Man and Woman, group work.docx
-
Richard Matheson, Born of Man and Woman, 1950.pdf
-
language exercise.docx
-
The Man Who Loved Flowers - Glossary pt. 1 2.docx
-
EnglishPadlet.mp4
-
Work questions the man who loved flowers.docx
-
THE MAN WHO LOVED FLOWERS - no ending.pdf
-
Tavlenoter.jpg
-
Re-read your notes from analysing The Man Who Loved Flowers. Consider which 2 questions you would like us to go through in class. Write the following words in your thematic vocabulary with their Danish translation (look them up): - Uncanny- Eerie- Wi
-
The Man Who Loved Flowers (final page).pdf
-
The Science of Evil.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
38,00 moduler
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Understanding Americans (eksamen)
Forløb med fokus på forståelsen af Amerikansk samfund og traditionelle værdier herunder forskelle mellem demokrater og republikanere. Derudover fokus the Frontier og the American Dream. Forløbet har indledningsvist diskuteret engelsk som Lingua Franca.
Fokus på non-fiction genren.
Materiale:
Emma Lazarus: The New Colossus (1883)
Edward Kearny: "The Frontier Heritage" (1984) fra Worlds of English s.103-106
Library of Congress: "What is the American Dream" (2006)
"Identity, America Dreaming" s. 6-14 fra Being American
Anand Ghiridaradas: "The tale of two Americas. And the mini-mart where they collided" (2015)
Judith Ortiz Cofer: "An Hour with Abuelo"
Dokumentar: "Jesus Camp" (2008)
Artikel: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/07/16/8-facts-about-religion-and-government-in-the-united-states/.
American Election: https://www.youtube.com/watch?v=4gseOeyS0NQ
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
War (eksamen)
Forløb om emnet 'krig' gennem forskellige genrer, med særligt fokus på dramaet Blasted og genren in your face theater, filmen Apocalypse Now og vietnamkrigssange og samt diskursanalyse og politiske lederes kommunikation om krig. Der har været særligt fokus på de forskellige genres muligheder og begrænsninger i at belyse emnet 'krig'.
Materiale
"Blasted" af Sarah Kane (1995)
"In-Your-Face Theatre" af Aleks Sierz (2001) Fra antologien Broken Things s. 16-22
Barack Obama "Speech Againt the Iraq War" (written assignment)
PP Vietnam War presentation
Country Joe McDonald "I feel like I'm Fixin' to die Rag"
"Apocalypse Now" (1979)
"Hell Broke Luce" af Tom Waits (2011) (Tilføjet forløbet i 3.g)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SRP 4: Imperialisme
Tværfagligt samarbejde med historie om imperialisme og videnskabsteori: Litteratur som historisk kildemateriale og diskussion af litteraturens styrker og svagheder til at give indblik i "The Imperialist Mentality" og fokus på historisk læsning. I historie har de læst "Den Hvide Mands Byrde" af Kipling som historisk kildemateriale, og har inddraget viden herfra til analyse og fortolkning af teksterne i engelsk.
Materiale:
George Orwell: "Shooting an Elephant" (1936)
Edward Tylor: Primitive Culture (1871)
Præsentation af the Victorian Age
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Postcolonialism and multicultural Britain (eksam.)
Forløbets fokus har været at diskutere det britiske imperiums historie og indflydelse, både på kolonierne samt det moderne britiske samfund ifht. multikulturalisme og identitet, herunder lingua franca.
Forløbet har inkluderet et projektforløb med oplæg af elevproducerede explainere om tidligere britiske kolonier.
Tekster:
"Multicultural Britain" af Mustand et. al.
"Listen Mr. Oxford Don" by John Agard
"Pan Recipe" by John Agard
"Brick Lane" (film)
"Going Home" af Arche Weller
"About Lingua Franca" https://www.youtube.com/watch?v=a9ZdC6wZnks
"Chicken Tikka Masala Speech" af Robin Cook (tilføjet forløbet i april, 3.g)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Power of Language (eksamen)
This course seeks to answer the questions: How and why can language be powerful? How can modality and the use of pronouns be used to persuade an audience? How does choice of words affect our world view?
Artikel: "Why Orwell's 1984 matters so much now"
George Orwell "1984" (excerpt): Chapter 1+4
Crash Course 1984: https://www.youtube.com/watch?time_continue=472&v=JBYqV2sK918&source_ve_path=MjM4NTE&feature=emb_title
Emma Watson: "He for She" speech, UN (2014)
Nanna Quist: "On Purpose" s. 6-9 + 14-15 og 18-19
Artikel: "The Power of Naming" (2014)
PP præsentation: Power of Language
Handmaid's Tale: Season 1, episode 1.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Scottish Identity
Forløbet har været i samarbejde med musik og en studietur til Edinburgh.
Der har været fokus på skotsk sprog og kultur på en temadag forud for studieturen hvor vi har set en kort dokumentar om skotsk national identitet og første afsnit af serien Outlander, samt kort arbejdet med det skotske sprog mht. ordforråd og fonetik/udtale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Shakespeare and Macbeth (eksamen)
Forløbet har læst uddrag af Shakespeares Macbeth og sonetter. Fokus har været på at analysere og fortolke Macbeth ud fra en forståelse af Shakespeares sprog, det elizabetanske samfund (Chain of Being) samt tragediegenren og typiske træk ved den tragiske helt.
Læste scener:
Akt I: Scene 1+2+5+7
Akt II: Scene 1+2
Akt III:
Akt IV: Scene 1
Akt V: 5+6+7+8
Læse sonetter:
116
130
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
SRP 8: Fantasygenren og ledemotiver
Tværfagligt forløb med musik hvor der har været fokus på fantasygenren og forskellige engelskfaglige metoder, som forberedelse til SRP. Der er kort gennemgået karakteristika ved genren, og derefter med udgangspunkt i Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, udformet en problemformulering som klassen i fællesskab har været med til at formulere.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
India Today (eksamen)
"India Today" is a theme that investigates India as a modern society with specific focus on social inequality and gender inequality. Under the headline "demarcations" we read about the Indian caste system and how the untouchables are treated. We also read about problems that women in India are dealing with, such as domestic violence and acid attacks and we look into som of India's attempt to create more equality in their society.
We analyse the film "Slumdog Millionaire" using both a feminist reading and a post-colonial reading.
Material:
- Narrating India: Introduction text "Demarcations"
- R. K. Narayan: "The Blind Dog" (1943) - short story
- Sudeep Padegar: "The Privileges of a Penis" (2017) - poem
- Danny Boyle: "Slumdog Millionaire" (2008) - film
- "Ring the Bell" Breakthrough India (2009) - youtube video: https://www.youtube.com/watch?v=33UVlPuz8x4
- Time Magazine: "India’s ‘Untouchables’ Are Still Being Forced to Collect Human Waste by Hand" (2014) (video from article)
- Anand Giridharadas: "The Ideas Shaping a New India", from The New York Times, January 4 2011 - article
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55993652409",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55993652409",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55993652409"
}