Holdet 2022 22 EN/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Maria Glerup Hass, Marianne Johnsen (MJO), Martin Kjeldtoft Kristensen
Hold 2022 22 EN/m (1m EN, 2m EN, 3m EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tilladte online hjælpemidler
Titel 2 The Evil Within + non-fiction focus
Titel 3 Understanding Americans (eksamen)
Titel 4 War (eksamen)
Titel 5 SRP 4: Imperialisme
Titel 6 SRO: Hip hop and Black Voices (eksamen)
Titel 7 Postcolonialism and multicultural Britain (eksam.)
Titel 8 Power of Language (eksamen)
Titel 9 Scottish Identity
Titel 10 Shakespeare and Macbeth (eksamen)
Titel 11 SRP 8: Fantasygenren og ledemotiver
Titel 12 India Today (eksamen)
Titel 13 Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tilladte online hjælpemidler

Grammatikbog: Minlæring.dk (Engram)

Oversættelse dansk-engelsk/engelsk-dansk: Ordbogen.com

Oxford learners dictionary (engelsk- engelsk ordbog):  https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/.
OBS: fungerer også som synonymordbog.

Longmans (engelsk-engelsk):  https://www.ldoceonline.com/

Merriam Webster: https://www.merriam-webster.com/

Thinglinks med vejledning til essay: nonfiction "Engelsk A: Non-fiction essay" vol 2 Fiction essay: Engelsk A: Fiction essay

OneNote: Alle materialer fra undervisningen, analysemodeller osv.

Derudover: Alle dine egne noter både til grammatik og essay

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The Evil Within + non-fiction focus

I forløbet "The Evil Within" arbejder vi med både fiction og non-fiction tekster, som alle tager udgangspunkt i, hvorfor og hvordan mennesker udfører onde handlinger. Klassen vil diskutere etiske problemstillinger og forsøge at sætte sig ind i andre menneskers tankegang.

I non-fiction gennemgangen vil undervisningens omdrejningspunkt være den skriftlige opgave, altså non-fiction essay. Lektionerne vil være af både teoretisk og praktisk karakter, eftersom der på den ene side skal informeres om bl.a. genrer, sproglig analyse, stilistik, retorik, de tre tekstfunktioner osv.. På den anden side vil der være afsat tid til at påbegynde skrivningen af de enkelte delopgavers afsnit. Den første aflevering laves i grupper.

Forløb et har også inkluderet et læst værk: Coraline
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Understanding Americans (eksamen)

Forløb med fokus på forståelsen af Amerikansk samfund og traditionelle værdier herunder forskelle mellem demokrater og republikanere. Derudover fokus the Frontier og the American Dream. Forløbet har indledningsvist diskuteret engelsk som Lingua Franca.

Fokus på non-fiction genren.

Materiale:
Emma Lazarus: The New Colossus (1883)
Edward Kearny: "The Frontier Heritage" (1984) fra Worlds of English s.103-106
Library of Congress: "What is the American Dream" (2006)
"Identity, America Dreaming" s. 6-14 fra Being American
Anand Ghiridaradas: "The tale of two Americas. And the mini-mart where they collided" (2015)
Judith Ortiz Cofer: "An Hour with Abuelo"
Dokumentar: "Jesus Camp" (2008)
Artikel: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/07/16/8-facts-about-religion-and-government-in-the-united-states/.  
American Election: https://www.youtube.com/watch?v=4gseOeyS0NQ
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 War (eksamen)

Forløb om emnet 'krig' gennem forskellige genrer, med særligt fokus på dramaet Blasted og genren in your face theater, filmen Apocalypse Now og vietnamkrigssange og samt diskursanalyse og politiske lederes kommunikation om krig. Der har været særligt fokus på de forskellige genres muligheder og begrænsninger i at belyse emnet 'krig'.

Materiale
"Blasted" af Sarah Kane (1995)
"In-Your-Face Theatre" af Aleks Sierz (2001) Fra antologien Broken Things s. 16-22
Barack Obama "Speech Againt the Iraq War" (written assignment)
PP Vietnam War presentation
Country Joe McDonald "I feel like I'm Fixin' to die Rag"
"Apocalypse Now" (1979)

"Hell Broke Luce" af Tom Waits (2011)  (Tilføjet forløbet i 3.g)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 SRP 4: Imperialisme

Tværfagligt samarbejde med historie om imperialisme og videnskabsteori: Litteratur som historisk kildemateriale og diskussion af litteraturens styrker og svagheder til at give indblik i "The Imperialist Mentality" og fokus på historisk læsning. I historie har de læst "Den Hvide Mands Byrde" af Kipling som historisk kildemateriale, og har inddraget viden herfra til analyse og fortolkning af teksterne i engelsk.

Materiale:
George Orwell: "Shooting an Elephant" (1936)
Edward Tylor: Primitive Culture (1871)
Præsentation af the Victorian Age
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 SRO: Hip hop and Black Voices (eksamen)

Tværfagligt samarbejde med musik med afsluttende skriftlig opgave med mundtligt forsvar. Fokus er Amerikansk HipHop med selvvalgte raptekster. Fælles forløb i optakt med følgende materiale:

"Open Wide": A Short history of hiphop s. 141-149
Documentary: "13th" (2016)
Spiritual: Go Down Moses: https://www.youtube.com/watch?v=ueSULlAKSkU
Billie Holiday: Strange Fruit
Kanye West: New Slaves
Straight Outta Compton (film)
BLM explained: https://www.youtube.com/watch?v=YG8GjlLbbvs
Joyner Lucas: I'm Not Racist
Mike Heenan "Dear Rap Music"
Artikel: https://www.peoplesworld.org/article/politically-charged-rap-finally-gets-its-due-with-kendrick-lamars-pulitzer/
Bianca Erlich-Møller m.fl.: Black Voices, Gyldendal; sider: 8-14, 60-64, 97-98, 140-143, 165
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Postcolonialism and multicultural Britain (eksam.)

Forløbets fokus har været at diskutere det britiske imperiums historie og indflydelse, både på kolonierne samt det moderne britiske samfund ifht. multikulturalisme og identitet, herunder lingua franca.

Forløbet har inkluderet et projektforløb med oplæg af elevproducerede explainere om tidligere britiske kolonier.

Tekster:
"Multicultural Britain" af Mustand et. al.
"Listen Mr. Oxford Don" by John Agard  
"Pan Recipe" by John Agard
"Brick Lane" (film)
"Going Home" af Arche Weller
"About Lingua Franca" https://www.youtube.com/watch?v=a9ZdC6wZnks
"Chicken Tikka Masala Speech" af Robin Cook (tilføjet forløbet i april, 3.g)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Power of Language (eksamen)

This course seeks to answer the questions: How and why can language be powerful? How can modality and the use of pronouns be used to persuade an audience? How does choice of words affect our world view?


Artikel: "Why Orwell's 1984 matters so much now"
George Orwell "1984" (excerpt): Chapter 1+4
Crash Course 1984: https://www.youtube.com/watch?time_continue=472&v=JBYqV2sK918&source_ve_path=MjM4NTE&feature=emb_title
Emma Watson: "He for She" speech, UN (2014)
Nanna Quist: "On Purpose" s. 6-9 + 14-15 og 18-19
Artikel: "The Power of Naming" (2014)
PP præsentation: Power of Language
Handmaid's Tale: Season 1, episode 1.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Scottish Identity

Forløbet har været i samarbejde med musik og en studietur til Edinburgh.
Der har været fokus på skotsk sprog og kultur på en temadag forud for studieturen hvor vi har set en kort dokumentar om skotsk national identitet og første afsnit af serien Outlander, samt kort arbejdet med det skotske sprog mht. ordforråd og fonetik/udtale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Shakespeare and Macbeth (eksamen)

Forløbet har læst uddrag af Shakespeares Macbeth og sonetter. Fokus har været på at analysere og fortolke Macbeth ud fra en forståelse af Shakespeares sprog, det elizabetanske samfund (Chain of Being) samt tragediegenren og typiske træk ved den tragiske helt.

Læste scener:
Akt I: Scene 1+2+5+7
Akt II: Scene 1+2
Akt III:
Akt IV: Scene 1
Akt V: 5+6+7+8

Læse sonetter:
116
130
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 SRP 8: Fantasygenren og ledemotiver

Tværfagligt forløb med musik hvor der har været fokus på fantasygenren og forskellige engelskfaglige metoder, som forberedelse til SRP. Der er kort gennemgået karakteristika ved genren, og derefter med udgangspunkt i Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, udformet en problemformulering som klassen i fællesskab har været med til at formulere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 India Today (eksamen)

"India Today" is a theme that investigates India as a modern society with specific focus on social inequality and gender inequality. Under the headline "demarcations" we read about the Indian caste system and how the untouchables are treated. We also read about problems that women in India are dealing with, such as domestic violence and acid attacks and we look into som of India's attempt to create more equality in their society.
We analyse the film "Slumdog Millionaire" using both a feminist reading and a post-colonial reading.

Material:
- Narrating India: Introduction text "Demarcations"
- R. K. Narayan: "The Blind Dog" (1943) - short story
- Sudeep Padegar: "The Privileges of a Penis" (2017) - poem
- Danny Boyle: "Slumdog Millionaire" (2008) - film
- "Ring the Bell" Breakthrough India (2009) - youtube video: https://www.youtube.com/watch?v=33UVlPuz8x4
- Time Magazine: "India’s ‘Untouchables’ Are Still Being Forced to Collect Human Waste by Hand" (2014) (video from article)
- Anand Giridharadas: "The Ideas Shaping a New India", from The New York Times, January 4 2011 - article
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer