Holdet 2022 22 SP/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Kathrine Buur Bruntse, Martin Klaris Madsen
Hold 2022 22 SP/q (1q SP, 2q SP, 3q SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderforløb, Buena Idea
Titel 2 Ser joven en el extranjero
Titel 3 Un mes en Málaga
Titel 4 Día de los muertos
Titel 5 Un mes en Málaga
Titel 6 Niños de la calle - EKSAMEN
Titel 7 Migración - EKSAMEN
Titel 8 Fiestas - EKSAMEN
Titel 9 Forløb#7

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderforløb, Buena Idea

Med udgangspunkt i begyndersystemet "Buena Idea" har forløbet i 1.g sigtet på at bibringe eleverne en grundlæggende viden om det spanske sprogs opbygning (morfologi, fonetik, syntaks) vha. små begyndersprogstekster. Desuden introduktion til kultur og traditioner i dele af den spansktalende verden.

Fra november og frem har eleverne brugt bogen "Viva La Vida".

Grammatisk er der arbejdet med følgende områder:

• Ser/hay/estar, brug og bøjning
• Artikler
• Substantiver
• Adjektiver
• Tener-bøjning
• Poss. pronominer kort form
• Genetiv
• Muy/mucho
• Regelmæssige verber
• Spørgeord
• Tal op til 100
• Før nutid/perfektum
• Refleksive verber
• Tal 100 til 1000
• Poss. Pronominer lang form
• Tener que + infinitiv
• Klokken og dato
• Ir a / ir en
• Farver
• Ir a + infinitiv (nær fremtid)
• Gerundium

Vægtning: ca. 25%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ser joven en el extranjero

Tekst: Aby de México

"Aby de Mexico" i Mikkelsen, Ole Nicolaj m.fl.: "La identidad contrastada", Gyldendal

Vi har læst teksten med fokus på
- læs og forstå
- elementær grammatik og ordforråd
- mexicansk kultur
- la vida de Aby som et ungt moderne menneske i et traditionelt mexicansk samfund

Vægtning: ca. 6%.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Un mes en Málaga

Kapitel 1 og 2 i Un mes en Málaga.

Fokuspunkter:
- Vejrudtryk
- Nationalitetsadjektiver og andre adjektiver
- Udtale ved bogstavkombinationer que/qui, gue/gui, ge/gi, ce/ci
- Udtryk med "tener"

Vægtning: ca. 5%.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Día de los muertos

Forberedelse til temadagen med arbejde med filmen "Coco".

TEMADAG
Fælles oplæg om Día de los Muertos for alle spanskelever i 2g i auditoriet.

Herefter 4 moduler i klassen, hvor eleverne bygger altre og laver plancher om de dødes dag.

Efterfølgende opsamling var, at eleverne i grupper skulle lave beskrivelser af deres eget eller andre elevers altre og præsentere disse mundtligt.

Vægtning: ca. 5%.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Un mes en Málaga

Kapitel 3-7 i Un mes en Málaga.

https://www.unmesenmalaga.com/

Gennem læsning af i-bogen Un mes en Málaga følger eleverne den danske pige Marie på hendes ophold i Spanien og får gennem hendes fortællinger indblik i traditionel spansk kultur. Kapitel 3-7 drejer sig om:
- Maries hverdag i Spanien
- Unge spaniere og deres problemer
- Ude og spise tapas
- den spanske kunstner Pablo Picasso
- Spansk kultur og normer i samfundet

Vægtning: ca. 25%.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Niños de la calle - EKSAMEN

FORLØB
Niños de la calle

I forløbet ”Niños de la calle” har vi beskæftiget os med fattigdom i Mellemamerika med særligt fokus på Nicaragua. Vi har set på, hvordan forhold som fx fattigdom, stoffer, turbulens i familier, manglende uddannelsesmuligheder og manglende støtte fra regering og stat er medvirkende årsager til, at tusindvis af børn må bo delvist eller helt på gaden.

Vi har perspektiveret forholdene i Nicaragua til de forhold, eleverne kender fra Danmark.

Indhold og delemner fra bogen:
- Nicaragua (clima, pobreza, desempleo, niños de la calle)
- La vida de Erick y sus amigos
- Razones de por qué viven en la calle
- La pega
- Organizaciones de ayuda
- Apoyo de Dinamarca a Nicaragua

KERNESTOF
Silva, R. & Silva, J.K. (2009). ”Con un vaso de pega en la mano". Turbineforlaget, Kap 1, 2, 3, 4, 7 og 9

SUPPLERENDE STOF
Udenrigsministeriet. (2012, 3. august). ”30 års udviklingsbistand i Nicaragua”. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=96ujXNPT4oU

VÆGTNING
20 lektioner af 75 minutter (svarende til 12%).
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Migración - EKSAMEN

FORLØB
Migración

I forløbet 'Migración' har eleverne arbejdet med udgangspunkt i to overordnede emner, nemlig ”Migración a EE. UU.” og ”Pandillas”. Tilsammen og på forskellig vis sætter disse emner fokus på årsager til migrationsstrømme, grænseproblematikker ved den amerikansk/mexicanske grænse, forholdene som nogle migranter rejser under, drømmen om et bedre liv og livet som migrant i USA.

I nogle få lektioner har vi suppleret emnet med en dansk vinkel med uddrag fra bogen En Ruta om en dansk mands udvandring fra Danmark til Argentina og hans efterkommeres migrationshistorie.

CENTRALE TING OG BEGREBER FRA FORLØBET
Migración a EE. UU.
o Factores de expulsión y factores de atracción (push- og pullfaktorer)
o Integración, asimilación, segregación
o Sueños para el futuro
o Cruzar la frontera
o La vida en otro país

Pandillas
o MS-13 y Barrio 18
o Rituales y características de las pandillas
o Criminalidad
o Cómo funcionan las pandillas (jerarquía)

KERNESTOF
Migración a EE. UU.
Ringgaard, Ulla & Kledal, Aase (2012) Retratos latinos en California. Systime. 1 udgave.
o Introduktion, s. 7-13
o Los inmigrantes en California, s. 33-34

Al otro lado – el sueño americano, Clausen & Flintholm, Gyldendal (2004)
o Sueños, s. 15
o El paso, s. 24
o Al otro lado, s. 49
Pobre Juan” af Maná (sang)

Pandillas
'Fra morder til missionær'. Horisont, dokumentar, DR1 (2018) – findes på CFU
Ringgaard, Ulla & Kledal, Aase (2012) Retratos latinos en California. Systime. 1. udgave.
o Los Angeles og banderne, s. 115-117 + 120-121

Sin nombre (spillefilm)

SUPPLERENDE STOF
Hein, Niels (6. marts 2020) 15.000 danskere drog til Argentina. De mest uheldige udvandreres historie hørte man aldrig. Kristeligt Dagblad

Hansen, Johanne Riktrup & Christensen, Poul Juul (2024) En Ruta. Systime. 1. udgave.
- Uddrag fra kapitel 1: ” Bettylu cuenta sobre la vida de su padre en Argentina
- Uddrag fra kapitel 4: ” Bettylu cuenta sobre la situación difícil después del golpe militar en Chile”

VÆGTNING
Ca. 25 lektioner af 75 minutter (svarende til 15%).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Fiestas - EKSAMEN

FORLØB – Fiestas

I forløbet Fiestas har vi arbejdet med tre højtider/traditioner fra Spanien. Påskehøjtiden som en national højtid, Los Sanfermines som lokal højtid og El botellón som en udbredt tradition blandt unge spaniere. Vi har set på det særegne ved hver enkelt af disse begivenheder. Vi har også set på kulturelle forskelle i fejring af påsken og unges alkoholkultur mellem Spanien og Danmark. Emnet har ikke været teksttungt, men i højere grad fokuseret på
mundtlighed i forhold til temaet.

DELOMRÅDERNES FOKUSPUNKTER

La Semana Santa:
• Las procesiones
• Ropa de Semana Santa
• Los días santos - ¿Qué se celebra cada día?
• Tradiciones locales en el pueblo Beas

Los Sanfermines:
• Los encierros
• Una pasión peligrosa
• ¿Por qué correr con los toros?
• Simbolismo - ¿Qué simboliza el toro?
• Un dilema ético - ¿Los encierros son maltrato de los animales?

El botellón:
• Alcohol y jóvenes
• Motivos para hacer botellón
• Cosas buenas y malas del botellón
• La ley mordaza (behandlet kort)

KERNESTOF
Madsen, Lone & Christensen, Grethe Abildgaard (2007) Fiestas. Systime.
o Introduktion til la Semana Santa, s. 12-13
o La Semana Santa de Diana, s. 16-19
o Introduktion til las Fiestas Mayores, s. 22
o San Fermín-festen, s. 25-26
o Las Fiestas de Sanfermín og underafsnittende Introducción og El encierro, s. 47-48

Fra bogen España en la calle
o Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo, kap. 1 del 2 i i-bogen
o Pasión peligrosa: "Correr con los toros me hace sentir más vivo", kap. 5 del 15 i i-bogen

Video:
• Procesiones y Semana Santa: https://www.youtube.com/watch?v=9VmUUb__4nM
• Los Sanfermínes: https://www.youtube.com/watch?v=-ryROvJ_36M

VÆGTNING
11 lektioner af 75 minutter (svarende til 7%)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#7

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer