Holdet 2022 22 FRb/32 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Anette Jakobsen, Anne Zacher Høgh Sørensen
Hold 2022 22 FRb/32 (1 FRb32, 2 FRb32, 3 FRB22)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Débuter
Titel 2 Être jeune
Titel 3 La Famille
Titel 4 Paris
Titel 5 Les grand(e)s Français(es)
Titel 6 L'amitié
Titel 7 Le conte de fée (1)
Titel 8 Vivre entre / avec deux cultures (La Francophonie)
Titel 9 Paris - La ville des contrastes
Titel 10 Vivre entre deux cultures 2
Titel 11 La durabilité
Titel 12 Les contes 2
Titel 13 Répétition
Titel 14 Forløb#12

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Être jeune

Dette forløb tager afsæt i et uddrag af teksterne fra Grundbogen Carte Blanche, suppleret med andet materiale. I forløbet har der været fokus på tekstforståelse, udtale og formuleringer af korte sætninger med udgangspunkt i  små temaer som knytter sig til unge og deres liv.
En central del i forløbet har været udtaleøvelser - hvor elevernes egne optagelser har været i fokus.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La Famille

Dette forløb omhandler temaet 'La Famille'.  Der arbejdes med tekster og materialer (primært film og musik) hvor fokus er at oparbejde et ordforråd indenfor emnet, men også at forstå de ligheder og forskelle som kan være i en dansk og en fransk familie.

Materiale:
- La famille Bélier – film og uddrag fra øvelseshæfte
- Tekst 11, 12 og 16 fra Franskbogen
- Sang: Papaoutai (Stromae)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Paris

Holdet skal på sprogrejse til Paris. Sprogskole, privat indkvartering hos fransk familie, byløb, museumsbesøg...
Vi læser tekster om Paris og ser videoklip.
Eleverne forberede små oplæg om attraktioner i Paris.
Vi øver gloser, så man kan begå sig i en fransk by: indkøb, spørge om vej, restaurantbesøg, samtale med værtsfamilien, samtale omkring et måltid mv.

Filmen 'Eiffel' som afslutning på forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Les grand(e)s Français(es)

I dette forløb arbejdes der med kendte franskmænd og deres betydning for fransk kultur, samfund og historie. Mundtlig sprogproduktion med fokus på personbeskrivelse og billedbeskrivelser er centralt i forløbet. Derudover repeteres grammatiske områder fra 1.g.

Materialer:
- Materialet består primært af korte bearbejdede tekster omhandlende:
Edith Piaf (inklusiv sangen 'Non, je ne regrette rien'), Victor Hugo, Charles de Gaulle, Napoléon Bonaparte, Coco Chanel, Les Bleus og Simone de Beauvoir.
- Filmen 'La Môme'.

I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 L'amitié

Forløbet tager udgangspunkt i dvd-serien 'Quatre Amis' med tilhørende manuskript som læses undervejs. Forløbets centrale fokus er den mundtlige sprogproduktion - hvor temaerne er ungdom, venskab og de eventuelle udfordringer som knytter sig hertil.

Materialer:
- Mette Bring og Mimi Sørensen: 'Quatre Amis' - filmmanuskript og dvd
- Billeder i relation til forløbet
-Film: "Les Intouchables"

I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Le conte de fée (1)

I dette forløb arbejdes der med eventyrgenren - både klassiske, traditionelle eventyr, men også moderne og utraditionelle eventyr. Der arbejdes både med tekst, billede og lyd.
Der arbejdes med eventyrgenren og eventyrtræk, for at kunne definere fortællingens eventyr-karakteristika. Eleverne introduceres til aktantmodellen som analysemmodel, ligesom der arbejdes med komparativ analyse. Desuden vil der være fokus på personkarakteristik.

Grammatisk er der arbejdet med en introduktion til aspekt.

Materiale:
- Les Frères Grimm: Le Petit Chaperon Rouge
- Geoffroy de Pennart: 'Chapeau Rond Rouge' (2004)
- Sang: Téléphone 'Cendrillon'
- Film 'Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain'.

I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Vivre entre / avec deux cultures (La Francophonie)

Dette forløb bygger videre på holdets Sprogdag om La Francophonie og sætter fokus på både et aktuelt og historisk tema i det franske samfund 'la France multiculturelle'.
Fokus i dette forløb er fortællinger om, hvordan livet mellem to kulturer er - primært med udgangspunkt i fortællinger fra unge frankofone mennesker.
La Francophonie, som allerede er præsenteret/arbejdet med på vores blokdag er også centralt i dette forløb.

Der arbejdes med temaer som 'l'identité', 'la double culture' og 'les préjugés' og 'l'immigration', 'la rencontre culturelle'.

Materiale:
- Teksten 'La Francophonie'  bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Kortfilmen 'Quais de la Seine' fra 'Paris, je t'aime'
- Teksten 'Fiches des présentation - Quatre jeunes Québécois'  i bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Teksten 'La langue française au Québec'  i bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Teksten 'La Colonisation'  i bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Teksten 'Le Maghreb vu par des jeunes issus de l'immigration'  i bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Teksten 'Le Cahier de Leïla' af Valentine Goby i bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Teksten: Samira 'Vivre entre deux cultures'
- Interview med Omar Sy ' Un retour à son héritage culturel, hérité de son père' bragt ved Franceinfo
- Canadas nationalsang(e)
- Dansk baggrundsartikel om den franske kolonisering og afkolonisering
- Filmen 'Samba'

I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Paris - La ville des contrastes

I forløbet arbejdes der med de mange kontraster, en storby som Paris indeholder. Især fokuseres på kontrasten mellem den klassiske forestilling om Paris som kærlighedens by og det faktum at rigtig mange mennesker i Paris lever uden tag over hovedet. Ligeledes arbejdes der med kontrasterne mellem de forskellige befolkningsgrupper og sociale lag i byen.


Materialer:

Tekst:
Delphine de Vigan: "No et moi" (kap.1-3)

Sang:
Joe Dassin: "Aux Champs-Élysées" (1969)

Film:
”Paris, je t´aime”

Fotoserie:
Janol Apin: "Métropolisson"  http://www.janol-apin.com/photos/metropolisson

Artikler:
SDF: On comptait 3552 SDF.: https://www.lemonde.fr/societe/article/2020/02/11/plus-de-3-550-sans-abri-recenses-a-la-fin-de-janvier-a-paris-selon-la-mairie_6029150_3224.html

Les gilets jaunes: https://www.francetvinfo.fr/economie/transports/gilets-jaunes/la-crise-des-gilets-jaunes-expliquee-aux-enfants_3093879.html

I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger og den digitale grammatik "minlæring".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Paris - la ville des contrastes 10-09-2024
Mini-SRP på dansk 24-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Vivre entre deux cultures 2

Vi arbejder med frankofoni og spørgsmålet om, hvordan det er at være påvirket af to forskellige kulturer og traditioner. Vi beskæftiger os med et bredt udvalg af materiale herunder tekst, tv-serie og sange.

Materialer:

Tekst:
Aicha Benaissa: "Née en France" (uddrag)

TV-Serie:
SKAM sæson 4 - "Imane"

Sange:
PNL:  "Deux frères"https://www.youtube.com/watch?v=vNpl-M3_9_o

Sexion d'Assault:  "Désolé" https://www.youtube.com/watch?v=NLAbYWKwrfk

Sexion d'Assault: "Ma direction" https://www.youtube.com/watch?v=Y7-vP7TnluY

Stromae:  "L'enfer” https://www.youtube.com/watch?v=DO8NSL5Wyeg

Artikel:
Artikel om Omar Sy: "Un retour à son héritage culturel, hérité de son père" https://www.francetvinfo.fr/replay-radio/le-monde-d-elodie/omar-sy-mon-reve-il-est-simple-si-je-peux-continuer-a-vivre-celui-la-cest-tres-bien_3128385.html

I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger og den digitale grammatik "minlæring".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Les vacances d´automne - journal intime 22-10-2024
Vivre entre deux cultures - mundtlig anmeldelse 05-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 La durabilité

I forløbet sætter vi fokus på klima og bæredygtighed i Frankrig. Materialemæssigt læser vi både med tekster om emnet samt ser og arbejder med filmen "Une année difficile". Derudover fokuserer vi på forskelle og ligheder mellem Danmark og Frankrig i forhold til emnet, samt diskuterer hvordan vi selv forholder os, og hvad vi hver især gør for klimaet.

Materialer:

Tekster (alle fra Maria Hassing: "Zéro déchet"):
"La durabilité en France - introduction"
"La lutte contre le plastique"
"La production électrique"
Interview - Béa johnson: "Zéro déchet"

Video:
"C´est quoi le développement durable ?" https://www.1jour1actu.com/science-et-environnement/cest-quoi-le-developpement-durable

Film:
"Une année difficile" (2023)


I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger og den digitale grammatik "minlæring".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Les contes 2

Vi arbejder med eventyrgenren, dens typiske aspekter og karakteristika samt analysemodeller (herunder aktantmodellen). Vi ser bl.a. eksempler på, hvorledes et eventyr som Den lille Rødhætte kan udvikle sig i helt forskellige retninger alt efter hvilket budskab forfatteren vil videregive samt hvilken tid eventyret er skrevet i.

Materialer:

Tekster:
Jean Dutourd: "La petite chaperon vêtue de rouge"
Charles Perrault: "Le petit Chaperon Rouge"
"La chance et la pauvreté" - conte tunisien

Tegneserie:
Sheila Cartwright: "Petit chaperon rouge"

Reklamefilm:
"Publicité Eram de 1990 - Cendrillon moderne" https://www.youtube.com/watch?v=xbTLRrPML8o

Film:
"Le petit Prince" (2015)


I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger og den digitale grammatik "minlæring".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Les contes 25-02-2025
Eksamensopgave 11-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#12

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer