Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 FRb/32 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Anette Jakobsen, Anne Zacher Høgh Sørensen
Hold
2022 22 FRb/32 (
1 FRb32
,
2 FRb32
,
3 FRB22
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Débuter
Titel 2
Être jeune
Titel 3
La Famille
Titel 4
Paris
Titel 5
Les grand(e)s Français(es)
Titel 6
L'amitié
Titel 7
Le conte de fée (1)
Titel 8
Vivre entre / avec deux cultures (La Francophonie)
Titel 9
Paris - La ville des contrastes
Titel 10
Vivre entre deux cultures 2
Titel 11
La durabilité
Titel 12
Les contes 2
Titel 13
Répétition
Titel 14
Forløb#12
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Débuter
Dette forløb er et opstartsforløb, hvor det primære fokus er er samle op på og repetere fokusområderne fra Grundforløbet.
Små dialoger, præsentation af sig selv og sin familie har været i fokus. Derudover er der blevet arbejdet med billedbeskrivelse og de basale gloser, som knytter sig hertil.
Indhold
Kernestof:
Kære alle. Velkommen til fransk - jeg glæder mig til at møde jer. :) Cordialement, Anne
Gloser 1_oversæt.docx
La description d_image_Intro_1g.docx
Fransk GF
Jutta Fritzner og Trine Rhein-Knudsen: Carte Blanche Grundbog, Gyldendal; sider: 17-19, 25-26
Sprogrejse fransk 1g 2022
Fransk sprogrejse 2023 - infobrev+restbeløb.pdf
Les nombres en français 1-100
Øv jer i at kunne sige jeres eget telefonnummer på fransk.
1. bøjn verber_bøjning.docx
Arbark_1.bøjn.docx
Tastaturgenveje_fransk.pdf
Les jours de la semaine - alain le lait (French days of the week)
Débuter_tekst_oversættelse.docx
I denne lektion skal I arbejde med jeres Devoir 1.
Être og avoir
Julepopgaver
Les mois de l'année - alain le lait (French months of the year)
Débuter 2_tekst_opgaver.docx
Minlæring - -er-verber
Vedrørende sprogrejsen:
Juleopgaver
Description de l'image_Noël.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Être jeune
Dette forløb tager afsæt i et uddrag af teksterne fra Grundbogen Carte Blanche, suppleret med andet materiale. I forløbet har der været fokus på tekstforståelse, udtale og formuleringer af korte sætninger med udgangspunkt i små temaer som knytter sig til unge og deres liv.
En central del i forløbet har været udtaleøvelser - hvor elevernes egne optagelser har været i fokus.
Indhold
Kernestof:
Medbring et billede fra din Juleferie (et billede som du vil vise andre).
Kære alle, Rigtig godt Nytår, jeg håber at I har nydt Juleferien - vi starter året med et nyt forløb 'Être Jeune'. :)
Jutta Fritzner og Trine Rhein-Knudsen: Carte Blanche Grundbog, Gyldendal; sider: 30, 32, 41, 51-52, 61-63, 78-79
Makkerpar 1eb.docx
Inden lektionen: Skriv 10 danske adjektiver som har relevans for vores forløb 'être jeune'. Opload adjektiverne i elevfeedback.
Adjektiver_bøjning og placering_hovedregler.docx
Foranstillede adjektiver - Quizlet
Skriv en sætning på fransk om at være ung - opload den til elevfeedback inden lektionen.
Adjektiver - bøjning i køn og tal (1) - MinLæring
Oversæt verbet 'faire' inden lektionen.
Faire_bøjn_exercises.docx
Texte_Quel temps fait en France aujourd'hui.docx
Klokken_l'heure en francais.docx
Adjektivets placering_Minlæring
Adjektiver_traduction_1gFRb.docx
Faire i præsens_Minlæring
Les Loisirs_Dialogues_Vocabulaire.docx
Prononciation_1FRb32
Exercice de prononciation 1_1gFRb.docx
Træning af udtale.docx
I denne lektion skal I arbejde med jeres Devoir 3.
Nægtelse_Question.pdf
Exercice de prononciation 2_1gFRb.docx
Nægtelsen ne....pas - Minlæring
Nægtelsen_Ne....pas_Grammatikark.docx
Les Loisirs_Samtaleark.docx
2. bøjn verber_bøjning.docx
2. bøjn verber_Opgaver_1FRb.docx
-ir-verber - Minlæring
Une bonne expérience_Texte_1g.docx
Skriveopgave_Une bonne expérience.pdf
Exercice de prononciation 3_1gFRb.docx
Billedbeskrivelse_Au Café.pdf
Présentation de Claire.docx
Ma vie de tous les jours_Questions.pdf
Refleksive verber_1g.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
La Famille
Dette forløb omhandler temaet 'La Famille'. Der arbejdes med tekster og materialer (primært film og musik) hvor fokus er at oparbejde et ordforråd indenfor emnet, men også at forstå de ligheder og forskelle som kan være i en dansk og en fransk familie.
Materiale:
- La famille Bélier – film og uddrag fra øvelseshæfte
- Tekst 11, 12 og 16 fra Franskbogen
- Sang: Papaoutai (Stromae)
Indhold
Kernestof:
Exercice de prononciation 4_1gFRb.docx
Jutta Fritzner og Trine Rhein-Knudsen: Carte Blanche Grundbog, Gyldendal; sider: 79
Inden lektionen: Skriv 10 franske ord som handler om 'La Famille'. Opload til elevfeedback.
La famille - opstart stationer.docx
La Famille_Quizlet
La Famille_Kompendium_1gFRb.pdf
Exercice de prononciation 5_1gFRb.docx
Medbring et billede af din familie. Der må gerne være mange familiemedlemmer på billedet. :)
Ønsker til værelseskammerater i Paris:
Possessive pronominer_grammatik.docx
Possessive pronominer_Grammatikark.docx
Possessive Pronominer_Opg.docx
Possessive pronominer_Minlæring
Tag et billede af dit pas - der hvor dit navn står - det skal bruges til at udfylde navneliste til Paris-turen.
Vi ser filmen 'La Famille Bélier'.
Exercice de prononciation 6_1gFRb.docx
Vi ser resten af filmen ' La Famille Bélier'.
La Famille Bélier
Genitiv.docx
Exercice de prononciation 7_1gFRb.docx
La Famille Bélier_Texte et Portraits_1g.docx
Øv jer på Quizletgloserne fra sidste lektion.
Genitiv_Minlæring
Til jer der ikke var til lektionen i går: Lav opgaven om genitiv på MinLæring.
Papaoutai_billedbeskrivelse.docx
Stromae - Papaoutai | Music Video, Song Lyrics and Karaoke
Exercice de prononciation 8_1gFRb.docx
Aflever underskrifter: Studie-ordensregler og permission to travel.
Possessive pronominer_verbalbøjning_adjektiver_1gFRb.docx
Exercice de prononciation 9_1gFRb2.docx
Hvis man mangler at oploade udtaleøvelser til Padlet: I dag er sidste chance.
Højtlæsning og udtale_Opgave_Claire-teksten_1gFRb.docx
Fonetik.docx
Nasalvokaler_1g_Udtale.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Paris
Holdet skal på sprogrejse til Paris. Sprogskole, privat indkvartering hos fransk familie, byløb, museumsbesøg...
Vi læser tekster om Paris og ser videoklip.
Eleverne forberede små oplæg om attraktioner i Paris.
Vi øver gloser, så man kan begå sig i en fransk by: indkøb, spørge om vej, restaurantbesøg, samtale med værtsfamilien, samtale omkring et måltid mv.
Filmen 'Eiffel' som afslutning på forløbet.
Indhold
Kernestof:
Ma chambre
À table
Lyt til feedback i Devoir 5 inden lektionen - den ligger under afsluttede opgaver.
5 monuments célèbres de Paris en français avec sous-titres français et anglais, FLE – culture 1
Vocabulaire_en famille d'accueil.pptx
Program_Fransk Sprogrejse_2023_1FRb3.docx
Exposés à Paris_1FRb3.docx
Vi arbejder videre med jeres oplæg - og får styr på de sidste praktiske detaljer inden afrejse. :)
Inden lektionen: I skal have tastet Sprogskolens adresse og mit telefonnummer ind på jeres telefon.
Spørgeord
Se program for tidsplan. :)
Le Futur Proche.docx
Le Futur proche_Après le cours de français_Øvelse_1gFRb.docx
I får en del af timen til at arbejde med jeres Devoir 6.
I får hele denne lektion til at arbejde med jeres Devoir 6.
Til eleverne fra 1b: Vi taler om jeres mundtlige årsprøve.
Poser des questions en français.docx
Texte_Changements climatiques.docx
Vi ser filmen 'Eiffel' færdig.
Kig på kommentarer til Devoir 6 inden lektionen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Les grand(e)s Français(es)
I dette forløb arbejdes der med kendte franskmænd og deres betydning for fransk kultur, samfund og historie. Mundtlig sprogproduktion med fokus på personbeskrivelse og billedbeskrivelser er centralt i forløbet. Derudover repeteres grammatiske områder fra 1.g.
Materialer:
- Materialet består primært af korte bearbejdede tekster omhandlende:
Edith Piaf (inklusiv sangen 'Non, je ne regrette rien'), Victor Hugo, Charles de Gaulle, Napoléon Bonaparte, Coco Chanel, Les Bleus og Simone de Beauvoir.
- Filmen 'La Môme'.
I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger.
Indhold
Kernestof:
Kære alle. Jeg håber at I har haft en dejlig Sommerferie - jeg glæder mig til vi ses. :) KH, Anne
Medbring et billede fra din Sommerferie (som du kan vise til andre:).
3. bøjn verber_bøjning.docx
Øv dig i at bøje être og avoir i nutid inden timen. Du skal kunne bøje begge verber udenad.
Le Passé Composé.docx
Traduction_mots_Les Grand(e)s Francais(es).docx
Le Passé Composé 1 - MinLæring
Præpositioner og billedbeskrivelse_Quizlet
Macron_Texte.docx
Macron_Questions.docx
Le Passé Composé 2
Le Passé Composé 2 - Minlæring
I denne lektion skal I arbejde med jeres Devoir 1.
Edith Piaf - Non, Je Ne Regrette Rien (Live) | Music Video, Song Lyrics and Karaoke
Edith Piaf.pdf
Édith Piaf_Arbejdsark.docx
Texte_Édith Piaf_Non je ne regrette rien.docx
I denne lektion skal I arbejde selv - I skal se filmen La Môme som ligger på Filmstriben.
I denne lektion skal I arbejde selv - I skal se resten af filmen La Môme som ligger på Filmstriben.
Øv jer på verberne 'aller' og 'faire' så I kan bøje dem udenad.
Édith Piaf_Projektarbejde 2.docx
Refleksive verber_1g.pptx
ATU | FOKUS: Mundtligt boost i fransk - ATUFOKUS
I får den første del af lektionen til at færdiggøre jeres fremlæggelser (exposé) - derefter er der fremlæggelser på skift i grupperne mens resten laver grammatik.
Le Passé Composé - del 3 Minlæring
Find dine noter om le futur proche frem - det er dagens grammatiske fokus. :) À bientôt. :)
Victor Hugo - Quizlet
Victor Hugo.pdf
Victor Hugo_Arbejdsark.docx
Find ud af hvem Charles de Gaulle var - skriv 10 stikord i elevfeedback.
Les grand(e)s Francais(es) - Charles De Gaulle - elevark.docx
Pourquoi Charles de Gaulle est-il un héros de la Seconde Guerre mondiale ? - 1 jour, 1 question
Simone de Beauvoir_texte_exercises.docx
Napoléon Bonaparte_image_texte_exercises.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
L'amitié
Forløbet tager udgangspunkt i dvd-serien 'Quatre Amis' med tilhørende manuskript som læses undervejs. Forløbets centrale fokus er den mundtlige sprogproduktion - hvor temaerne er ungdom, venskab og de eventuelle udfordringer som knytter sig hertil.
Materialer:
- Mette Bring og Mimi Sørensen: 'Quatre Amis' - filmmanuskript og dvd
- Billeder i relation til forløbet
-Film: "Les Intouchables"
I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger.
Indhold
Kernestof:
Basisgrammatik_Det vigtigste.pptx
Minlæring - Nægtelse del 1
Genitiv_exercises_Les Grand(e)s Francais(es).docx
La négation_excercises_Napoléon.docx
Skriv 10 stikord som omhandler 'l'amitié' - opload til elevfeedback inden lektionen.
Mette Bring og Mimi Sørensen: Quatre Amis, Gyldendal; sider: 6-8, 12-13, 15-19, 23-26, 29-33, 37-40, 42, 45-47, 49-52, 55-62
I skal være færdige med opgaverne om nægtelsen i Lectio (det er nogle lektioner siden I arbejdede med det).
I denne lektion skal I arbejde selv.
Quatre Amis 1 - Quizlet
Quatre Amis_possessive pronominer_genitiv_traduisez.docx
Vocabulaire_chapitre 4_Quatre Amis.docx
I denne lektion får I tid til at arbejde med jeres Devoir 4.
Udtale
Medbring 4 stikord til chapitre 5.
Décrire et parler d'une image_Taksonomi.pptx
Quatre Amis_Chapitre 7_Rollelæsning.docx
Quatre Amis_Chapitre 8_trouvez l'antonyme.docx
Adjektivets placering - MinLæring
Bonnée Année. :)
Quatre Amis_Chapitre 9_Traduisez en français_Le Présent og Le Futur Proche.docx
Vocabulaire de la semaine: Parler de, thème (m), avoir l’air de, penser que, parce que, travailler
I denne lektion skal I arbejde selv - lektionens indhold er opgaver (repetition af grammatik) på MinLæring.
Adjektivets placering - Minlæring
Futur Proche - blandede opg - Minlæring
Le Passé Composé 2 - Minlæring
Le Passé Composé 3 - Minlæring
OBS: Hvis man er med virtuelt: Lav en aftale med en anden fra klassen som er på SG om at I bliver taget med.
Vocabulaire_Personbesk og tekstpræs.docx
Quatre Amis_Exposés en groupes_portraits des personnages.docx
I denne lektion skal I fremlægge - I får de første 10 minutter til lige at blive klar. :)
Quatre amis Jeopardy Template
Glosetest: Parler de, thème (m), avoir l’air de, penser que, parce que, travailler
Vi skal arbejde med en Delprøve 1 i timen - vi arbejder sammen om det i klassen, så I kan stille alle de spørgsmål I får. :)
2.-g.-Delprøve-1Quatre-amisPDF.pdf
Supplerende stof:
L'équipe de France de football_Version 2023-2024.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Le conte de fée (1)
I dette forløb arbejdes der med eventyrgenren - både klassiske, traditionelle eventyr, men også moderne og utraditionelle eventyr. Der arbejdes både med tekst, billede og lyd.
Der arbejdes med eventyrgenren og eventyrtræk, for at kunne definere fortællingens eventyr-karakteristika. Eleverne introduceres til aktantmodellen som analysemmodel, ligesom der arbejdes med komparativ analyse. Desuden vil der være fokus på personkarakteristik.
Grammatisk er der arbejdet med en introduktion til aspekt.
Materiale:
- Les Frères Grimm: Le Petit Chaperon Rouge
- Geoffroy de Pennart: 'Chapeau Rond Rouge' (2004)
- Sang: Téléphone 'Cendrillon'
- Film 'Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain'.
I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger.
Indhold
Kernestof:
Skriv stikord i elevfeedback - opload inden lektionen starter: 10 Mots-Clés 'C'est quoi un conte de fée?'
Le conte de fée_définition et traits typiques.docx
Chapeau Rond Rouge.pdf
Vocabulaire de la semaine:
Chapeau Rond Rouge_mots-clés.docx
L_imparfait.docx
Glosetest:
Oversæt disse sætninger inden lektionen - brug imparfait:
Chapeau Rond Rouge_Questions.docx
Aktantmodellen - Quizlet
Aktantmodellen_intro.docx
Imparfait - Minlæring
Le Conte de fée - Quizlet
Le Petit Chaperon Rouge_mots-clés.docx
Le Petit Chaperon Rouge_Les frères Grimm.docx
Kære alle.
Spørgsmål - Minlæring
Test - vocabulaire de la semaine:
Delprøve 1 øvl_Titre et dialogue.docx
Comparaison_Analyse comparative_Chapeau Rond Rouge_Le Petit Chaperon Rouge_Projektarb.docx
I denne lektion skal I lave jeres små fremlæggelser - som fernisering. I får 10 minutter til at blive klar.
Generelle emner_La roue de la fortune
Possessive pronominer og genitiv_Le Petit Chaperon Rouge.docx
Cendrillon_Téléphone_texte.docx
Cendrillon_questions.docx
Cendrillon pour ses 20 ans ...
'Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain' - oversæt filmens titel inden lektionen i dag - opload svar til elevfeedback.
Test / contrôle - vocabulaire de la semaine
I skal være færdige med arbejdsspørgsmålene til Cendrillon inden lektionen - vi starter med en gennemgang af dem.
Questions_Amélie Poulain_En français.docx
Vocabulaire de la semaine
I får 10 minutter til at færdiggøre jeres plancher / fremlæggelser. :)
Refleksiver verber_traduction_Den Lille Rødhætte og Askepot.docx
Refleksive verber_1g.pptx
Le conte de fée - vocabulaire
Expliquez en francais_mots-clés_Quizlet_conte de fée.docx
Adjektivets gradbøjning_hovedregler.docx
Gradbøjning af adjektiver_exercises.docx
Adjektivets gradbøjning - Minlæring
Foranstillede adjektiver
Test / contrôle vocabulaire de la semaine
Adjektivets gradbøjning_MinLæring
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Vivre entre / avec deux cultures (La Francophonie)
Dette forløb bygger videre på holdets Sprogdag om La Francophonie og sætter fokus på både et aktuelt og historisk tema i det franske samfund 'la France multiculturelle'.
Fokus i dette forløb er fortællinger om, hvordan livet mellem to kulturer er - primært med udgangspunkt i fortællinger fra unge frankofone mennesker.
La Francophonie, som allerede er præsenteret/arbejdet med på vores blokdag er også centralt i dette forløb.
Der arbejdes med temaer som 'l'identité', 'la double culture' og 'les préjugés' og 'l'immigration', 'la rencontre culturelle'.
Materiale:
- Teksten 'La Francophonie' bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Kortfilmen 'Quais de la Seine' fra 'Paris, je t'aime'
- Teksten 'Fiches des présentation - Quatre jeunes Québécois' i bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Teksten 'La langue française au Québec' i bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Teksten 'La Colonisation' i bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Teksten 'Le Maghreb vu par des jeunes issus de l'immigration' i bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Teksten 'Le Cahier de Leïla' af Valentine Goby i bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Teksten: Samira 'Vivre entre deux cultures'
- Interview med Omar Sy ' Un retour à son héritage culturel, hérité de son père' bragt ved Franceinfo
- Canadas nationalsang(e)
- Dansk baggrundsartikel om den franske kolonisering og afkolonisering
- Filmen 'Samba'
I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger.
Indhold
Kernestof:
I denne time skal I arbejde selv - programmet er som følger:
Adjektivets gradbøjning_Minlæring
Nouvelles en français facile | UR Play
Kig på feedback til Devoir 6 inden lektionen.
Gliglish · learn languages by speaking with an ai teacher
Adjektiver_Adaptive øvelser_Minlæring
Zaho de Sagazan - La symphonie des éclairs
Paris, je t'aime Quais de Seine_arbark.docx
I denne lektion skal I finpudse jeres Francophonie-præsentationer til 1g i morgen.
Kolonisering og afkolonisering.docx
Mette Bering og Mimi Sørensen: Entrées, Gyldendal; sider: 110, 112-116, 122, 130-132, 134-136
Hymne national du Canada - Canada.ca
Vi laver en Delprøve 1 i timen.
Vivre avec sa double culture_Samira.pdf
Poser des questions en français.docx
I skal have læst teksten om Samira færdig inden lektionen og lavet to spørgsmål.
Description d'une image
Décrivez l'image_Vivre entre et avec la double culture.docx
Décrire et parler d'une image_Taksonomi.pptx
De bundne personlige pronominer.docx
Opg_Bundne personlige pronominer_2g.docx
Bundne personlige pronominer_Intro_Minlæring
Vi ser filmen 'Samba'.
I skal være færdige med intro-opgaverne om de bundne personlige pronominer i MinLæring inden timen.
I denne lektion skal I arbejde selv og se resten filmen 'Samba' (find den på Filmstriben https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000002918/samba)- efterfølgende kan I jeres Devoir 7 op og begynde på den.
Opload 10 stikord om filmen 'Samba' til elevfeedback inden timen.
Omar Sy_Article_Questions.docx
Opload 10 stikord til elevfeedback til filmen 'Samba' inden timen. En français. :)
Vi begynder timen med at samle op på spørgsmålene til Omar Sy-teksten.
Medbring 'Entrées'-bogen.
Le Maghreb_Questions_Entrées p. 122.docx
Le Maghreb vu par des jeunes issus de l'immigration_Enregistrement audio_Entrées p. 134-135.docx
Hvis man ikke er færdig med introdelen til de bundne personlige pronominer i MinLæring (lektie fra d. 18.4.) - så er det en rigtig god idé at blive det inden lektionen - vi bygger nemlig ovenpå i denne lektion. :)
Bundne personlige pronominer - intro del 2_Minlæring
Travailler l’oral avec l’appli CApOral FLE | Fransk Sprog – Institut Français
OBS: Jer som ikke har lavet Delprøve 1 i sidste lektion - I skal gøre det i denne lektion. :)
Le Cahier de Leïla_Exercices_Grammaire.docx
Décrivez l_image_Repetition.docx
Fransk_Mundtlig eksamen_Quoi faire.docx
Tekstpræsentation_Fransk_Råd og hjælp.docx
Delprøve 1_1 - Minlæring
Mundtlig eksamen Fransk_gloser.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Paris - La ville des contrastes
I forløbet arbejdes der med de mange kontraster, en storby som Paris indeholder. Især fokuseres på kontrasten mellem den klassiske forestilling om Paris som kærlighedens by og det faktum at rigtig mange mennesker i Paris lever uden tag over hovedet. Ligeledes arbejdes der med kontrasterne mellem de forskellige befolkningsgrupper og sociale lag i byen.
Materialer:
Tekst:
Delphine de Vigan: "No et moi" (kap.1-3)
Sang:
Joe Dassin: "Aux Champs-Élysées" (1969)
Film:
”Paris, je t´aime”
Fotoserie:
Janol Apin: "Métropolisson"
http://www.janol-apin.com/photos/metropolisson
Artikler:
SDF: On comptait 3552 SDF.: https://www.lemonde.fr/societe/article/2020/02/11/plus-de-3-550-sans-abri-recenses-a-la-fin-de-janvier-a-paris-selon-la-mairie_6029150_3224.html
Les gilets jaunes: https://www.francetvinfo.fr/economie/transports/gilets-jaunes/la-crise-des-gilets-jaunes-expliquee-aux-enfants_3093879.html
I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger og den digitale grammatik "minlæring".
Indhold
Kernestof:
Infobrev_MasterClass Fransk 2024-2025.docx
MasterClass 2024_oplæg i klasserne-2.pptx
Velkommen tilbage efter ferien - jeg glæder mig til at møde jer :) Medbring et billede fra jeres sommerferie.
Joe Dassin - Les Champs-Elysées (Lyrics Video)
Joe Dassin - Les Champs Elysées | Music Video, Song Lyrics and Karaoke
Paris - Aux Champs Elysées sangtekst og opgaver.docx
Noter 10 franske adjektiver, som du mener beskriver Paris. Medbring hørebøffer.
Quizlet
Paris - la ville des contrastes - article exercices.docx
Undersøg: Un SDF - qu´est-ce que c´est ?
Paris - la ville des contrastes -Paris je t´aime - arb ark.docx
Paris - la ville des contrastes - No et moi ch.1-3.pdf
Ugens gloser med co-pilot.docx
Paris - la ville des contrastes
Paris -. la ville des contrastes - No et moi - fernisering.docx
Paris - la ville des contrastes - Les gilets jaunes.docx
Métropolisson | Janol Apin Photographe
Hvad er sprogcoaching i gymnasiet?
Lyricstraining
Spin the wheel
Læs op på dine noter til teksten "No et moi". Medbring hørebøffer
Les vacances d´automne.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Paris - la ville des contrastes
10-09-2024
Mini-SRP på dansk
24-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Vivre entre deux cultures 2
Vi arbejder med frankofoni og spørgsmålet om, hvordan det er at være påvirket af to forskellige kulturer og traditioner. Vi beskæftiger os med et bredt udvalg af materiale herunder tekst, tv-serie og sange.
Materialer:
Tekst:
Aicha Benaissa: "Née en France" (uddrag)
TV-Serie:
SKAM sæson 4 - "Imane"
Sange:
PNL: "Deux frères"https://www.youtube.com/watch?v=vNpl-M3_9_o
Sexion d'Assault: "Désolé"
https://www.youtube.com/watch?v=NLAbYWKwrfk
Sexion d'Assault: "Ma direction"
https://www.youtube.com/watch?v=Y7-vP7TnluY
Stromae: "L'enfer”
https://www.youtube.com/watch?v=DO8NSL5Wyeg
Artikel:
Artikel om Omar Sy: "Un retour à son héritage culturel, hérité de son père" https://www.francetvinfo.fr/replay-radio/le-monde-d-elodie/omar-sy-mon-reve-il-est-simple-si-je-peux-continuer-a-vivre-celui-la-cest-tres-bien_3128385.html
I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger og den digitale grammatik "minlæring".
Indhold
Kernestof:
Birte Dahlgreen: Voilà - Grundbog, Gyldendal; sider: 35, 56-57
Image SKAM S4E2.docx
Læs op på dine noter til bundne personlige pronominer
Vivre entre deux cultures - SKAM episode 3 arb ark.docx
SRP med fransk_info, AI øvelser og inspiration.pptx
Vivre entre deux cultures - SKAM episode 3 exercises NY.docx
Quizlet
Læs op på dine noter til SKAM
Vivre entre deux cultures SKAM - questions les trois scènes de l'épisode 4.docx
Vivre entre deux cultures SKAM episode 5 arb ark.docx
Film/Série
Omar Sy_Article_Questions-2.docx
Les côtés positifs et négatifs de vivre entre deux cultures.docx
Hvad laver en sprogofficer? | Læs her og kom i gang | Forsvaret
Née en France - ch.1 - oversættelsessætninger.docx
Vivre entre.. grammaire futur+proche.docx
Vivre entre deux cultures Aicha - ch.2.docx
Benaïssa, Aïcha: Née en France, Munksgaard; sider: 11-15
Vivre entre..Née en France rollelæsning.docx
Medbring bogen "Née en France"
Vivre entre deux cultures - projektarbejde rapsange NY.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Les vacances d´automne - journal intime
22-10-2024
Vivre entre deux cultures - mundtlig anmeldelse
05-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
La durabilité
I forløbet sætter vi fokus på klima og bæredygtighed i Frankrig. Materialemæssigt læser vi både med tekster om emnet samt ser og arbejder med filmen "Une année difficile". Derudover fokuserer vi på forskelle og ligheder mellem Danmark og Frankrig i forhold til emnet, samt diskuterer hvordan vi selv forholder os, og hvad vi hver især gør for klimaet.
Materialer:
Tekster (alle fra Maria Hassing: "Zéro déchet"):
"La durabilité en France - introduction"
"La lutte contre le plastique"
"La production électrique"
Interview - Béa johnson: "Zéro déchet"
Video:
"C´est quoi le développement durable ?"
https://www.1jour1actu.com/science-et-environnement/cest-quoi-le-developpement-durable
Film:
"Une année difficile" (2023)
I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger og den digitale grammatik "minlæring".
Indhold
Kernestof:
I skal arbejde selv på minlæring.dk
3g fransk Les vacances - arb ark.docx
I skal arbejde selv: Se vedhæftede arbejdsark.
La durabilité
udtale.asp
La durabilité - Kompendium.docx
Udtalen af e
La durabilité en France - duetlæsning.docx
Quizlet
La durabilité - Kompendium-2.docx
C'est quoi le développement durable ? - 1jour1actu.com
La durabilité - une comparaison.docx
SE vedhæftede arbejdsark: La durabilitet - une comparaison
La durabilité Une année difficile_un résumé du film.docx
La durabilité - Une année difficile_présentez le film.docx
Une année difficile_images du film.pptx
Skriftlig eksamen i fransk A_genrer i delprøve 2.pdf
La durabilité_kompendium.pdf
Jeg er syg, og I skal arbejde selv:
La durabilité_kompendium-2.pdf
I arbejder videre på projektet s.25 i kompendiet (vi færdiggør i lektionen på fredag)
Medbring et billede fra din vinterferie og notér 10 franske gloser til at beskrive det mundtligt på fransk
Læs op på dine noter til filmen "Une année difficile"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Les contes 2
Vi arbejder med eventyrgenren, dens typiske aspekter og karakteristika samt analysemodeller (herunder aktantmodellen). Vi ser bl.a. eksempler på, hvorledes et eventyr som Den lille Rødhætte kan udvikle sig i helt forskellige retninger alt efter hvilket budskab forfatteren vil videregive samt hvilken tid eventyret er skrevet i.
Materialer:
Tekster:
Jean Dutourd: "La petite chaperon vêtue de rouge"
Charles Perrault: "Le petit Chaperon Rouge"
"La chance et la pauvreté" - conte tunisien
Tegneserie:
Sheila Cartwright: "Petit chaperon rouge"
Reklamefilm:
"Publicité Eram de 1990 - Cendrillon moderne"
https://www.youtube.com/watch?v=xbTLRrPML8o
Film:
"Le petit Prince" (2015)
I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger og den digitale grammatik "minlæring".
Indhold
Kernestof:
Contes - Petit Chaperon Rouge tegneserie.doc
Traits typiques du conte
Quizlet
I skal arbejde selv - se vedhæftede arbejdsark
Contes - arbejde selv lektion.docx
Publicité Eram de 1990 - Cendrillon moderne
Les contes La petite Chaperon.. Dutourd.pdf
3FRB - Les contes - arbejde selv.docx
Contes Petit Chaperon Rouge Perrault (1) (2).pdf
Contes - comparaison Dutourd-Parrault.docx
Contes - La chance et la pauvreté-2.pdf
Contes - La chance et la pauvreté.pdf
Delprøve 1 træning - skriv en dialog.docx
Contes - La chance et la pauvreté - dansk resumé.pdf
Contes - en og y .docx
Contes - la chance.. en og y.docx
Contes, La chance et la pauvreté, questions-2.docx
Aktantmodellen
3.g fransk arbejde selv.docx
Contes - Le petit prince - filmanmeldelse.docx
3g fransk flødeskum NY.docx
3g fransk rugbrød.docx
Alle: Læs op på dine noter til "La chance et la pauvreté". Hvis man er til rugbrød: Læs op på dine noter til aspekt. Hvis man er til flødeskum: Læs om conditionnel og subjonctif i grammatikbogen Voilà s.36-37 og s.46-47
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Les contes
25-02-2025
Eksamensopgave
11-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Répétition
Indhold
Kernestof:
Fransk mundtlig eksamen begynder A -2.docx
Læs op på dine noter til forløbet "Paris - la ville des contrastes"
Mundtlig eksamen Fransk - Gloser.docx
Læs op på dine noter til forløbet "Vivre entre deux cultures"
La Vie En Couple_Anna Gavalda.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forløb#12
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042812267", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042812267", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56042812267" }