Holdet 2023 24 re/ak - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Winnie Mohr Have Jensen
Hold 2023 24 re/ak (2ak re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Religion i det antikke Grækenland
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Religion i det antikke Grækenland

I forløbet "religion i det antikke Grækenland"  karakteriserer vi (dele af) den antikke græske religion. Forløbet kulminerer i en studietur til Athen, hvor vi skal besøge Akropolis og Kerameikos.

Forløbet består af to underemner, nemlig:
- mytologi
- ofringer

Vi vil i forløbet arbejde med myte- og ritualteori samt analysere antikke myter og ritualbeskrivelser. Vi vil undervejs perspektivere til fænomener i andre religioner.

Vi vil primært analysere tekster, men den materielle dimension vil også fylde - særligt på studieturen.

Faglige mål (læreplan) i fokus:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber

- Fokus i arbejdet:
- Introduktion til analysearbejdet i religion
- Analyse, fortolkning og perspektivering af myter
- Forståelse af ligheder mellem den mytiske fremstilling af skabelse i Det Gamle Testamente og i græsk mytologi.
- Diskussion af myternes rolle i skabelsen af kulturelle opfattelser af f.eks. kvindekønnet.
- Refleksion over brugen af myter i den græske samtid og i nutiden.
- Problematisering af hvad vi egentlig kan sige om græsk religion.
- Analyse og fortolkning af ritualer
- Introduktion til den moderne, græske ortodokse kirke

Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- Klassesamtale
- Kreativ skriveøvelse (fiktiv skildring af et offer (thusia) foran Parthenontemplet)

Nøgleord fra forløbet:
Fænomenologi, myte, renhed/urenhed, hellige/profane, offer, axis Mundi, hierofani, teofani, antropomorf, ontologisk differens,

Materiale:
Lykke-Kjeldsen, Carsten (2016), Begrebsnøglen til religion, s.8-10 ("fænomenologi"), s. 79-80 ("Myter"), s. 87-88 ("Offer"). Bemærk elever har haft forskellige udgaver.

Ostersen, Benedicte (2013), "Verdens begyndelse i græsk mytologi", Kristeligt Dagblad, https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/verdens-begyndelse-i-graesk-mytologi

Introduktion til Hesiod, Oldportalen (2024),
https://oldportalen.systime.dk/?id=329&L=10

Hesiod: Theogonien (116-132), Oldportalen (2024),
https://oldportalen.systime.dk/?id=510&L=10

Det Gamle Testamente, 1. Mosebog, kap. 1
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1

Hesiod: Værker og dage vers 47-82 og 89-105, Oldportalen,
https://oldportalen.systime.dk/?id=511&L=10

Det Gamle Testamente, 1. Mosebog, kap. 3
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/3

C. G. Tortzen: Hvordan brugte oldtidens mennesker myterne?
https://oldportalen.systime.dk/?id=223&L=10#c2764

C. G. Tortzen: Hvad kan moderne mennesker bruge antikkens myter til?
https://oldportalen.systime.dk/?id=597&L=10#c2776

C. G. Tortzen: Hvad er forholdet mellem myte og religion?
https://oldportalen.systime.dk/?id=223&L=10#c2768

Bilde, Per (2010), "Religion i den græsk romerske-Nærorient" in Bøgh et al., 2010, Det hellige rum, Aarhus Universitetsforlag

The Parthenon - 3D reconstruction, youtube
The Parthenon - 3D reconstruction

Holm, Katja og Kluge, Marie (2024), "Parthenons historie i nyere tid" in
https://kunstenatsepaamonumenter.systime.dk/?id=188&L#c552

Homer, uddrag af Odysseen (3. sang, v. 420-470), Oversat af O.S. Due

Dittenberger: Sylloge nr. 982 – Renselsesforskrifter fra Pergamon, fra
Jensen, Jens Peter, 2020, Religion i Grækenland. Om kult og ofringer i det antikke Grækenland, BoD, s. 127

Relieftekst i nærheden af Kyzikos fra 1. årh. f.Kr. eller e.Kr. fra Jensen, Jens Peter, 2020, Religion i Grækenland. Om kult og ofringer i det antikke Grækenland, BoD, s. 123

Nørhøj, Henning (2010), "De 10 vigtigste ting om den ortodokse kirke", Kristeligt Dagblad
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-10-vigtigste-ting-om-den-ortodokse-kirke

Elevvalgte videoer fra den ortodokse gudstjeneste

Elevvalgte artikler om den moderne ortodokse kirkes udfordringer

Nørhøj, Henning (2012), "Ferieguide: Sådan opfører man sig i andre kirker", Religion.dk, https://www.religion.dk/viden/ferieguide-sådan-opfører-man-sig-i-andre-kirker


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Vi har i vores forløb i kristendom fokus på den kristne frelsesforståelse i en historisk og nutidig kontekst.

Derudover arbejder vi med
- Kristendommens formative og historiske periode
- Kristendommens hellige skrifter
- Centrale kristne dogmer og ritualer

Faglige mål (læreplan) i fokus:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

- Fokus i arbejdet:
- Refleksioner over og diskussion af, hvad det vil sige at arbejde religionsvidenskabeligt
- Karakteristik af kendetegn ved religion i det senmoderne samfund
- Analyse og fortolkning af det kristne nadverritual med udgangspunkt i Podemann Sørensens ritualmodel
- Forståelse Paulus' rolle i kristendommens udvikling
- Indsigt i evangeliernes fremstilling af den mytiske Jesus, herunder analyse af myter
- Anvendelse af Webers karismabegreber
- Luther og Luthers betydning i nutidig kristendom
- Moderne forståelse af kristne dogmer (særligt fokus på opstandelse og frelse), bl.a ud fra interviews med forskellige danske præster.
- Anvendelse af forskellige ismer i karakteristikken af forskellige kristne forståelser (fundamentalisme, moderat modernisme og radikal modernisme).


Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- Klassesamtale
- Feltarbejde i form af  besøg hos og samtale med præst i Dybkær Kirke
- Telefoniske interviews med præster  

Nøgleord fra forløbet:
Sekularisering, affortryllelse/genfortryllelse, medialisering, den religiøse aktør, pluralisme, synkretisme, ikke-institutionaliseret religion, eklekticisme, polarisering, maksimalisme/minimalisme, indefra/udefra synsvinkel, kildekritik, fundamentalisme, moderat modernisme og radikalmodernisme, frelse, eskatologi, synd, ontologisk differens, værdiomkalfatring, Webers karismateori, nåde, gerningsretfærdighed, modeller af/modeller for,

Materiale:
- Materialet er, med undtagelse af siderne fra Grundbogen, oplistet i den rækkefølge, det er brugt.

Fox News, interview af Reza Aslan
FOX NEWS: Embarrassing Interview - REZA ASLAN vs LAUREN GREEN [ ORIGINAL - UNEDITED]

Madsen, Lene et al. (2013), Grundbogen til Religion C, Systime s. 11-15, 49-51, 52, 53-55, 56-58, 63-65, 70-73, 88

Det Gamle Testamente, 1. Mosebog, kap. 1
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1 (gennemgået i forløbet "Græsk religion")
Det Gamle Testamente, 1. Mosebog, kap. 3
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/3 (gennemgået i forløbet "Græsk religion")
Det nye testamente: Apostlenes Gerninger kap. 17, vers 22-34
Det nye testamente: Paulus' brev til romerne 5, 1-21
Det nye testamente: Paulus' brev til Korinterne 15, 1-28
Det nye testamente: Matthæusevangeliet 1, 1-17
Det nye testamente: Markusevangeliet 1, 1-11
Det nye testamente: Johannesevangeliet 1, 1-14
Det nye testamente: Markusevangeliet 1, 14-34, 2, 1-12 og kap. 3, 1-6
Det nye testamente: Matthæusevangeliet 5, 1-48
Det nye testamente: Markusevangeliet 2, 15-17

Martin Luther: Om reformation af kristenheden, juni 1520 (kort uddrag), Fra Luthers skrifter i udvalg I. De reformatoriske hovedskrifter, Århus, Aros, 1980
Fink-Jensen, Morten (2025), "Reformationens moderne betydning", https://danmarkshistorien.lex.dk/Reformationens_moderne_betydning

Skov Hansen, Mette et al. (2017), "Hvad skal vi bruge Luther til i dag?", https://danmarkshistorien.lex.dk/Reformationens_moderne_betydning

Krarup, Søren, (1996), "Sans for frihed", kort uddrag af foredrag fra 1996, trykt i Søren Krarup: Kristendom og danskhed, Hovedland, 2001. Søren Krarup er sognepræst i Seem og medlem af Folketinget for Dansk Folkeparti

Det nye testamente: Lukasevangeliet kap. 22, 7-30

Grundtvig, N.F.S. (1837), "O, du Guds lam", Den Danske Salmebog, Det Kgl. Vajsenshus' Forlag, 2003

Uddrag af liturgien for nadveren https://www.folkekirken.dk/_Resources/Persistent/8/1/1/a/811a43ae0e9c6b52728377850cc2d42a34e243ec/HØJMESSE%20-%20LITURGI.pdf

Bibelen Leth fortalt (2024), "Findes himlen?", https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-2024/findes-himmelen-16122411234

Thomas Vibjerg og Morten Vestergaard: "Jeg kan ikke tro på, at Jesus fysisk stod op af graven" jyllands-posten.dk, 25. december 2014 (Enger, D. (2025). 2. Den præmoderne religionskritik. I Religionskritik. Systime. https://religionskritik.systime.dk/?id=121)

Præsteløftet (uddrag), Ritualbog - gudstjenesteordning for Den Danske Folkekirke. Det Kgl. Vajsenhus, 1992.
Enger, D. (2025). 2. Den præmoderne religionskritik. I Religionskritik. Systime. https://religionskritik.systime.dk/?id=121

Christensen, Brian, "Den almægtige Gud", Jesusnet (s. 88 i Grundbogen)

Uddrag af Trumps indsættelsestale, januar 2025
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Undervisningsbeskrivelse

Vi vil i forløbet dykke ned i nogle centrale aspekter af en af verdens største religioner.

Vi starter med at få et overblik over islams formative periode for at forstå, hvordan religionen blev grundlagt og udviklede sig. Herefter vil vi arbejde med udvalgte passager af Koranen mhp. at forstå den menneske-, guds- og verdensforståelse, som kommer til udtryk i det hellige skrift.

Vi vil også se nærmere på profeterne, med særligt fokus på Muhammeds rolle i islam, og hvordan han har formet religionen.
Vi vil undersøge de centrale ritualer, der praktiseres af muslimer verden over.
For at få en dybere forståelse vil vi læse tekster fra både Koranen og Hadith, samt nutidige fortolkende tekster og billeder. Vi vil inddrage ritualteori i vores arbejde med islams centrale ritualer.

I anden del af forløbet vil vi arbejde med Sharia, islams lovsystem, og vi vil undersøge, hvilken rolle sharia spiller i en moderne dansk og europæisk kontekst.

Faglige mål (læreplan) i fokus:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver

Fokus i arbejdet:
- Forståelse af forskelle og ligheder mellem kristendom og islam
- Analyse af islams hellige skrifter
- Forståelse af Muhammeds rolle i islams formative periode
- Forståelse af de 5 søjlers betydning for den religiøse praksis i islam
- Ritualanalyse
- Forståelse af sammenhæng mellem myte og ritual
- Forståelse af de islamiske forestillinger
- Forståelse af begrebet sharia samt sharia i en europæisk kontekst.
- Begrebet (og nuancerne i) jihad


Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- Klassesamtale

Nøgleord fra forløbet:
Koranen, hadith, Smarts dimensioner, frelsesforståelse, gudsforståelse, menneskeforståelse, eskatologi, de 5 søjler, ritual, myte, sharia, traditionalisme, modernisme, fundamentalisme og sekularisme, jihad



Materiale:

Madsen, Lene et al. (2013), Grundbogen til Religion C, Systime s. 89-92, 93-94, 95-96, 97-104, 104-106 108-109, 110-112, 113-118

Rasmussen, Lissi (2000), "Islam og kristendom", in IKON 30

Koranen, Ellen Wulfs oversættelse: Sura 1, vers 1-7

Ibn Ishaq overlevering om Muhammeds åbenbaringer, genfortalt ved Bluitgen, Kåre, 2006, Koranen og profeten Muhammeds liv. S. 94 i Grundbogen til religion C.

Ninian Smarts model Grundbogen s. 268

Koranen, Ellen Wulfs oversættelse: Sura 2, 183-187 "Om fasten"

Podemann Sørensens ritualmodel, Grundbogen s. 254

Arnold van Genneps ritualmodel, Grundbogen s. 255-256

Ovidio Salazar, 2001, Hajj, The Journey of a Lifetime, dokumentar

Forskelligt billedkunst inspireret af Hajj

Kassem, Moustapha (2008) "Vi tror på en sekulær islam", Politiken, Grundbogen s. 114

Hizb ut-Tahrirs mål (2011), hizb-ut-tahrir.dk, Grundbogen s. 115

Sperling, Anna von (2006), "Europa har brug for statskontrolleret sharia", https://www.information.dk/2006/11/europa-brug-statskontrolleret-sharia
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

I forløbet har vi fokus på:

- Buddhismens tilblivelse: hvor, hvornår og i hvilken religiøs kontekst (herunder bruddet med hinduisme)
- Buddha - hans rolle og betydning i buddhisme. Herunder fokus på begrebet karisma
- Centrale elementer i buddhisme, herunder De tre juveler, De fire ædle sandheder, Den otteledede vej, Middelvejen og Livshjulet.
-Buddhistisk praksis
- Buddhisme i vesten, herunder fokus på forskellene på vestlig og østlig buddhisme



Faglige mål (læreplan) i fokus:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver


Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- Klassesamtale

Nøgleord fra forløbet:

De tre juveler, Buddha, dharma, sangha, meditation, karismatisk ledelse og rutinisering, Therevada, Sprios typologi for buddhistisk praksis, de fire ædle sandheder, den otteledede vej, det buddhistiske livshjul, etnisk buddhisme, konvertitbuddhisme, buddhismekritik, konversion, Rambo, deprivation


Materiale:

Madsen, Lene et al. (2013), Grundbogen til Religion C, Systime, s. 143-146, 148-149, 150-156, 156-160, 170

Nanna Hyldgaard Hansen (2004), "Jeg vil gerne elske alle levende væsener lige højt", Politiken, Grundbogen s. 145

Pamela Logan, "Øjenvidne til en tibetansk himmelbegravelse", Grundbogen s. 146

Uddrag af "Sutta-Nipata", Esben Andreasen: Sutta-Nipata. Systime, 2007. S. 41-43. Oversat af Ole Holten Pind.

The Life of the Buddha, tegnefilm, The Life of the Buddha animation.divx

Buddhalegenden, Sammenskrivning af forskellige kilder ved Jørn Borup

Nagarjuna: Brev til en ven. I: To buddhistiske læredigte. Akademisk Forlag, 1981. S. 32-33. Oversat af Christian Lindtner.

https://buddhisme.systime.dk/?id=152#c315

TV2-dokumentar, Fra Popstjerne til munk

"Da Baan blev munk", (Frances Hawker og Sunantha Phusomsai: Buddhism in Thailand. Crabtree Publishing, 2009. s. 4-29. Oversat af Anders Nielsen.)

Trine Birk, Carsten Bundgaard og Signe Heiredal, Dr.dk (2019), "Morten blev buddhist som 21-årig: Før var jeg hurtig til at skyde skylden på andre", Ahle, (. A.,Nibuhr, L.,Hvithamar, A., & Jensen, T. (2022). Horisont C - grundbog i religion. Systime. https://horisontc.systime.dk


Krarup, Marie (2013), Frelse: Er der frit slag mellem Jesus, mindfulness og stenalderkost?, https://www.kristeligt-dagblad.dk/kommentaren/frelse-er-der-frit-slag-mellem-jesus-mindfulness-og-stenalderkost

Hansen, Mette Skov (2018), Kritik: Buddhistisk praksis har sneget sig ind i folkeskolen, https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/religionslaererformand-vi-har-aabnet-en-ny-religioes-praksis-i-skolen

Lykke-Kjelsen, Carsten et al., 2016, Begrebsnøglen til religion, Systime: Om konversion s. 58-62 og Deprivation s. 20-22 (obs. forskellige udgaver udleveret).

"Morten blev buddhist som 21-årig: Før var jeg hurtig til at skyde skylden på andre", Ahle, (. A.,Nibuhr, L.,Hvithamar, A., & Jensen, T. (2022). Horisont C - grundbog i religion. Systime. https://horisontc.systime.dk

"Min vej til islam", Søster Hafsa, fra www.umma.dk

"Jeg fandt Gud, da jeg havde brug for ham", Vibe Lønstrup, Kristelig Dagblad 27.05.22





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer