Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 23 Ma/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Matematik B
Lærer(e)
Mikkel Holm Rasmussen
Hold
2023 23 Ma/c (
1c Ma
,
2c Ma
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Procent, renteformel og annuitetslån og -opsparing
Titel 2
Deskriptiv statistik
Titel 3
Sandsynlighedsregning
Titel 4
Funktioner og repræsentationsformer
Titel 5
Vektorer og geometri i planen - 1.0
Titel 6
Differentialregning og optimering 1
Titel 7
Vektorer og geometri i planen
Titel 8
Sandsynligheder og hypotesetest
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Procent, renteformel og annuitetslån og -opsparing
Forløbet starter med at vi ser på potensregnereglerne, det udvidede potensbegreb og i den forbindelse træner matematisk ræsonnement.
Vi ser kort på overslagsregning inden vi arbejder med:
procentregning
Kort/lang rente
fremskrivningsfaktor
eksponentielle sammenhænge
renteformlen
og mere dybdegående med annuitetsopsparing og GRYN-formlen for annuitetslån.
Forløbet slutter af med at vi laver et kort projekt om forskellige kviklån med overvejelser om hvorfor disse lån sjældent kan anbefales.
Indhold
Kernestof:
Intro og opstartsspørgeskema.
M01 opgave potenser.docx
I skal prøve at arbejde selv i dag.Hjælp hinanden. Fint at aflevere 2 og 2.Aflever i "elevfeedback", fra hvilken jeg tjekker fravær i aften.Hvis din makker afleverer jeres arbejde, så skriver du selv hvem du har arbejdet med.
Projekt om Variabelsammenhænge 1c Ma.docx
Opsamling på projekt sidste uge. Kig gerne så småt på afl. 01 til i dag.
2c og 3c smutter forbi.
OneDrive mappen!
Potensregneregler samt underskrifter for bøger.
Makkerpar, uge 46
Hej 1c Ma. I skal desværre arbejde selv igen.Hvis det passer bedre i jeres skema, kan I vælge at arbejde selv i aften eller hjemmefra om morgenen ca. en times tid.Aflever det I nåede på elevfeedback. Skriv hvordan det gik og hvad var svært.
40 min. Regn disse opgaver i hånden først. Se hvad du når. Brug Nspire til at regne efter for facit.Arbejd selv 1c Ma.docx 20 min. Start på afl. 01.
M03 Procent og indekstal - miniprojekt - ernæring.docx
Excel intro - procent - energiindhold.mp4
Abacus og afl. 01/02.
CEDA7BC1
Husk som altid formelsamling og papir.
Afl. 01 Opsamling lærer-besvarelse MH.docx
Læs om procentregning her Regneeksempler med procenter (7.-9. klasse, Procenter) – Webmatematik og Hvad er procenter? (7.-9. klasse, Procenter) – Webmatematikog løs opgaven her og læg din besvarelse i elevfeedback:a) Bukser til 300 kr. er på tilbud.
Som lektie skal I lave disse to opgaver til i dag og skrive jeres svar/indsætte screenshot i elevfeedback:2)
ingen lektier omg
Matematik og overgangen fra grundskole til gymnasium (efterår 2023)
Vi prøver en time helt uden telefoner i nærheden.
Læs om renteformlen til i dag:https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/renteformlen
quiz
Lav opgave 1 fra M04:
Afsnit
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Diskutere
Formidling
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Deskriptiv statistik
Deskriptiv statistik. Ugrupperet samt grupperet data og håndtering af dette i hhv. WordMat og Nspire. Autentisk data indsamles på klasseniveau.
Deskriptorer: Beregning og tegning af sumkurve, trappediagram, middelværdi og spredning, median, kvartilsæt, boksplot, fraktiler, frekvens, kumuleret frekvens, histogram, variationsbredde, kvartilbredde, outliers, højre- eller venstreskæv... - samt træning i at forklare hvad disse deskriptorer betyder.
Stikprøvers repræsentativitet (begreber som stikprøve, population, repræsentativitet), samt manipulation med data (øve kritisk blik for div. "statistikker").
I undervisningen hørtes en podcast vedr. brugen af statistik ved Susanne Ditlevesen:
https://omny.fm/shows/24-sp-rgsm-l-professoren/stastistik-er-videnskabens-skalpel
Materiale:
http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/statistik/grundlaggende-begreber
http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/statistik/ugrupperede-vs-grupperede
http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/statistik/middelvardi-varians-og-spredning
http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/statistik/sumkurver-kvartilsat-og-boksplots
Indhold
Kernestof:
Læs på linket her indtil og med eksempel 1:Annuitet
OBSS:
M05.1 Annuitetsopsparing.docx
Opsamling M05 og start M06.
Gældsannuitet (Matematik C, Funktioner) – Webmatematik
Prøv at brug 20 min. på at forstå denne formel for gæld via lån og skriv noter som lektie.
Lektie:Vælg a) eller b). a) udfordring/afl. 04.Se denne video:Isoler n og y i formlen til nutidsværdien af en annuitetb) excel - forstå basale excel kommandoer for lån:Annuitetslån - sådan udregnes ydelsen i Excel
Vi laver grupper i dag.
Snak om vejl. mat.
https://www.youtube.com/watch?v=ysG3W7oX5RQhttps://www.youtube.com/watch?v=ysG3W7oX5RQ
Tid til afl. 04. I vælger selv grupper. 2 pers. pr. gruppe.
Der følger en plan senest kl. 12.30. I har til i aften til at få lavet arbejdet. Jeg hjælper i modulet. Se word fil og herunder.
A Deskriptiv Statistik, JAB hæfte - v.1.docx
Statistik ark - fra WordMat.xlsm
M10 - Boksplot ud fra udvidet kvartilsæt.xlsm
1c Ma Deskriptiv statistik - hvem kaster bedst grupperede.docx
Ingen lektie.
Ordbog statistik vers. 2.docx
Begrebskort vers. 2.0.docx
Forvent lektie.
Deskriptiv statistik PP.pptx
Ordbog sandsynlighedsregning og kombinatorik.docx
Sandsynlighed, hæfte - v1.2.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Sandsynlighedsregning
Sandsynligheder og sandsynlighedsbegrebet:
• Sandsynligheder og uafhængighed
• (Symmetrisk) sandsynlighedsfelt
• Udfaldsrum
• Hændelser
• Komplementære hændelser
• Fakultet
• Permutationer
• Kombinationer
• Additionsprincippet
• Multiplikationsprincippet
Indhold
Kernestof:
Ordbog sandsynlighedsregning og kombinatorik.docx
Se denne video og kommenter hvad du især lagde mærke til i elevfeedback. 2-4 linjer:https://www.youtube.com/watch?v=bVG2OQp6jEQ
Læs og forstå indtil og med s. 21 i dag, dvs. indtil og med "både og princippet", men ikke nødvendigvis opg. 31.
a priori - Erkendelsesteoretisk betegnelse - lex.dk
Vi regner videre og udfylder ordbog.
I dag skal I arbejde selv.
Bevis for binomialkoefficienten.docx
Deadline: læg dit arbejde på elevfeedback senest kl. 16.00.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
1c Ma - afl. 06
07-03-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - Udvikling af elevernes tankegangs-, ræsonnements-, modellerings-, problembehandlings-, repræsentations-, symbol- og formalisme-, kommunikations- og hjælpemiddelkompetencer, ved at Bidrage til at udvikle elevernes kendskab til og evne til at anvende metoder til at foretage matematisk analyse af talmæssige sammenhænge der er beskrevet vha. matematisk symbolsprog. Bidrage til at udvikle elevernes evne til overskue og vurdere kendte og ukendte problemstillinger, der er beskrevet ved anvendelse af matematisk terminologi. Bidrage til at udvikle elevernes evne til at håndtere formler og veksling mellem anvendelse af matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog.
Lytte - Tavleundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde med opgaver. Brug af CAS programmer, Microsoft Mathematics, GeoGebra, Excel. Emneopgave.
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 4
Funktioner og repræsentationsformer
Funktionsbegrebet:
Definition af en funktion
Notation, fx for f(x)=x^2, (f(2)=2^2=4)
De 4 repræsentationsformer (tabel, sproglig, regneforskrift og graf).
Uafhængig variabel
Afhængig variabel
Definitions- og værdimængde
Funktioner i ”virkelige liv” (uden tal). Fx CPR-systemet.
Ikke-funktioner
Logaritmefunktioner; primært log(x) og ln(x)
Udseende
Egenskab til at isolere potenser i ligninger
Andengradspolynomier:
Grafisk udseende
Betydning af a og c (og b)
Toppunkt
Andengradsligning/diskriminant
Bevis for løsningsformel
Monotoniforhold:
2. gradsligninger og polynomier.
Monotoniintervaller og monotoniforhold
Ekstrema (lokale/globale)
Tangenter
Tangentens hældning som væksthastighed
Asymptoter
Potensfunktioner:
Definition af potensfunktioner
Graf / betydning af a og b
Regneforskrift
Bestemmelse og betydning af a og b ud fra 2 pkt. (og bevis heraf)
Vækstegenskaber for potensfunktioner; Bestemmelse af procentændring på y-værdier (via fremskrivningsfaktor F_y) når man kender procentændringer af x-værdierne ((via fremskrivningsfaktor F_x) , og omvendt.
Potens regression
Logaritme multiplikation (division) til addition(subtraktion)-regneregel
Eksponentielfunktioner:
Definition eksponentielle funktioner
Grafisk udseende
Regneforskrift
Bestemmelse og betydning af a og b ud fra to punkter (og bevis heraf)
Fordoblings og halveringskonstant (og bevis)
Vækstegenskab (procent-vækst)
Eksponentiel regression
Sammenhæng ml. a^x=e^kx
Diskussion af rækkevidde for modeller
Logaritmer; primært log(x) (og ln(x))
Logaritme potens-regneregel
Ekstra litteratur:
http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/eksponentiel-udvikling
http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/find-a-og-b-eksponentiel
http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/fordoblings-og-halveringskonstant
http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/logaritmer
Indhold
Kernestof:
Et muligt eksamensspgm.
M02 Løsning af andengradsligningen.docx
Læs her og se gerne video:
Bevis - parablens symmetri og toppunkt.docx Unavngivet regneark
STX-B Samlet (2022).pdf
Start side 9.
Læs på linket og forstå eksemplet.
Roxannehttps://www.youtube.com/watch?v=3T1c7GkzRQQ
Eksponentiel udvikling (Matematik C, Funktioner) – Webmatematik
Reklame for lektiecafé, evt. webmatematik.
Eksponentiel opgave.docx
Watch Roxanne but every time they sing Roxanne it gets 5% faster | Streamable
https://www.instagram.com/reel/C4TNOYsNiOv/?utm_source=ig_web_copy_link
Afl 09 23c Ma - 2024.docx
Uge 19
M05 Potensfunktioner.docx
Arbejd selv.
M04 - Potensfunktioner.docx
https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/potensfunktioner
Abacus arb. selv
Ordbog funktioner.docx
potensfunktioner
Se videoen til i dag. I elevfeedback skal du beskrive vækstegenskabet for en potensfunktion til i dag.
Afl. 09 23c Ma - 2024 lærerbesvarelse.pdf
ingen lektie, men rigtig god idé at kigge lærerbesvarelsen fra igår igennem til i dag! Tag afl. med hvis I mangler.
Vi prøver at gennemgå udvalgte opgaver fra årsprøven - den er ikke rettet til i dag, men fint mens den er frisk i hukommelsen.
M03 a og b eksponentiel.docx
Årsprøve 23c Ma - 2024 - lærerbesvarelse.docx
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Vektorer og geometri i planen - 1.0
Vektorer:
+ definition af vektorer
+ regning og tegning
+ tværvektor
+ forbindelsesvektor
+ normalvektor
+ retningsvektor
+ prikprodukt
Indhold
Kernestof:
Husk hæftet.
Ordbog vektorer - 2r MA 1.1.docx
Lav 4 udvalgte opgave fra opg. 16 til i dag.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
2c Ma - afl. 01
25-08-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Personlige
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
Differentialregning og optimering 1
Tangenter og sekanter.
Ligninger til tangenter.
Definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed
Afledet funktion for de elementære funktioner
Differentiation af f + g, f – g og k · f og sammensat fkt (med linæere fkt. som indre).
Introduktion af tretrinsreglen
Bevis for differentialkvotientet til x^2 via tretrinsreglen.
Monotoni
Monotonilinjer
Monotoniforhold
Optimering
Virksomhedsbesøg via Åben Virksomhed.
Indhold
Kernestof:
Vi børster lidt vektorstøv op og starter nyt forløb.
M01 - Tangenters hældning.docx
Medbring lineal!
Vi skal lige have Jans break i dag...
M00 - Optimering (via differentialregning).docx
Makkerpar uge 37
Starter:
Vi fortsætter musik projektet - og så lidt om differentialregning.
JEG HAR TALT DEN OP, tror jeg
I skal hver især have læst og forstået til og med side 10-11 i M00 til i dag.
Kode til Yourskills
Velkommen
Nogen der vil have lidt studietid onsdag.... næste uge
De som ikke står her, skal lige oprette via onsdagens modul:
Vi samler op på side 10-12 i dag samt opg. 3.1, så læs/genlæs til i dag.
Afl. 03 - diff æ.docx
Se denne til i dag:https://www.youtube.com/watch?v=7JhZqtwMXZw
Forsøg at skrive de 4 skridt ned til hvordan man finder en funktions monotoniforhold.
image.png
Væksthastighed og monotoniforhold 2c 2024.docx
Ordbog differentialregning 2c.docx
Ordbog differentialregning 2.0.docx
Ordbog differentialregning.docx
Begrebskort vers. 2.0.docx
100 opgaver - produktreglen.pdf
Brug produktreglen til at differentiere følgende:
M09 Sammensatte funktioner.docx
Se denne til i dag:https://www.youtube.com/watch?v=7EoWMufUSyM
Læs 10 min her:Sammensatte funktioner (Matematik B, Funktioner) – Webmatematik
I skal kunne produktregel og alt op til det - men ikke kæderegel og sammensat funktion (endnu).
Opdater din browser
diff_sammen.pdf
Vi snakker HDLDDS kort og opdeler klassen i to.
Tretrinsreglen (Matematik B, Differentialregning) – Webmatematik
Differentialregning.tns
Sekant og tangent (Matematik B, Differentialregning) – Webmatematik
Kontinuitet og differentiabilitet (Matematik B, Differentialregning) – Webmatematik
Læs om kontinuitet og differentiabilitet til i dag.
G01 - Talfølger og grænseværdier.docx
Genlæs dine noter fra i dag/lektien til i går. Og se om I kan komme tidligt i seng så I er klar til 1. med Jang!
4 beviser i mindre grupper - diff.docx
Se denne lækre video til i dag:Zeno's Paradox - Numberphile
Forsøg desuden at bestem grænseværdien for disse tre:
Fremlæggelser okt 24.xlsx
1. x i anden2. x i 3.3. toppunkt4. optimering eksempel AMariellaIsabellaEllisPeter BKasperOfeliaAnnaKasper CEmilOliviaSaraAlma DKatrine David Sigrid EJulianeKatja LauraAnton
Øve
Vi går på ferie sammen <3
Aflever afl. 04 senest i dag.
Vi laver en sekvens omhandlende afleveringen, hvor man enten 1) forklarer en opgave, 2) forsøger at forstå en opgaveløsning el. 3) øver sig.
Hvis I er rigtig seje, er I så småt klar med papir og blyant kl. 9.35 og kigger på disse opgaver
Vi snakker afl. 04 - så læs opgaverne i gennem til i dag og forbered spørgsmål til de sværeste opgaver.
Afl. 4 - differentialregning lærerbesvarelse.docx
Det grønne ark.docx
Faglig fortælling differentialregning.docx
Arbejdsark, Differentiation a survivors tale v2.docx
Lav abacus i 10 min. eller forstå hvordan potensreglerne er brugt her:
Få udfyldt det grønne ark som lektie til i dag - afleveres med afl. 05
Vektorer hæfte, v3.docx
Ordbog plangeometri og vektorer.docx
Lektie:1. prøv webmatematiks lektiehjælp af 19-21 (20 min.)
M04 Skalarprodukt og vinkler.docx
CASerollen - v. 10.1.2023.pdf
Bestem Cos(60) og sin(30) og sin(150) via denne til i dag - sørg for at kunne forklare ud fra definitionen til i dag:‪Trig Tour‬ 1.0.38
Læs også eksemplet her:
V5.1 Tegne projektioner af vektorer.docx
V5.2 Regne projektioner af vektorer.docx
Vi arbejder videre med vinkler og starter på projektioner.
Why all world maps are wrong
Medbring meget gerne en lille lineal i dag - eller noget tilsvarende.
Sigrid formelsamlingen
Note - jeg viser lige hvordan jeg gerne v l have at I afleverer.
iV6.1 Vinkelformlen.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
2c Ma - Afl. 02
08-09-2024
2c Ma - afl. 03
19-09-2024
2c Ma - afl. 04
06-10-2024
HDLDDS 1
09-10-2024
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Vektorer og geometri i planen
Vektorer:
+ definition af vektorer
+ regning og tegning
+ tværvektor
+ forbindelsesvektor
+ normalvektor
+ retningsvektor
+ prikprodukt
+ projektion
+ tværvektor og determinant
Plangeometri:
+ linje, parameterfremstiliing og ligning
+ vinkel ml. linjer
+ skæring ml. linjer
+ afstand fra punkt til linje
+ cirklen
+ cirkel og dens ligning
+ omskrive formen heraf
+ antal skæringer mellem linjer og cirkler
+ cirkeltangenter
Indhold
Kernestof:
M04 Skalarprodukt og vinkler.docx
CASerollen - v. 10.1.2023.pdf
Bestem Cos(60) og sin(30) og sin(150) via denne til i dag - sørg for at kunne forklare ud fra definitionen til i dag:‪Trig Tour‬ 1.0.38
Læs også eksemplet her:
V5.1 Tegne projektioner af vektorer.docx
V5.2 Regne projektioner af vektorer.docx
Vi arbejder videre med vinkler og starter på projektioner.
image.png
Why all world maps are wrong
Medbring meget gerne en lille lineal i dag - eller noget tilsvarende.
Sigrid formelsamlingen
Note - jeg viser lige hvordan jeg gerne v l have at I afleverer.
iV6.1 Vinkelformlen.docx
V6.1 Vinkelformlen.docx
Ordbog plangeometri og vektorer.docx
Begrebskort vers. 2.0.docx
Lektie:
Hvis I lige er rigtig seje, sidder I klar 9.35 og udfylder videre på ordbogen fra i går.
Bevis projektion - puslespil.docx
V5.3 Bevis af projektionsformlen.docx
V5.3 Bevis af projektionsformlen (1).docx
Vi samler lidt op sidst og starter på parameterfremstilling.
V7.1 Determinanten - og arealet af det udspændte parallelogram.docx
Forbered oplæg til i dag for makker. OK I ikke er helt sikre i alle trin, men brug ca. 20 min. på at forberede jer.
Forbered oplæg til i dag for makker. OK I ikke er helt sikre i alle trin, men brug ca. 20 min. på at forberede jer. Vi gør det uanset hvor mange vi er.
Olivia, jeg skal lige have hjælp af dig i dag.
Valgfagsorientering Mat B til A, 2023.pptx
Se enten begynder video eller 2.0:
Begynder:Linjens parameterfremstilling
2.0:Omskrivning mellem ligning og parameterfremstilling - eksempler
Dagens starter:
Jeg siger lidt om mat A. I må gerne som lektie have tjekket jeres rettelser for afl. 05 og skrevet pointer ned på det grønne ark til afl. 07.
Snak afl. 07.
Brug 20 min. på afl. 07 til i dag.
Lav denne til i dag - spørg gerne om hjælp og brug formelsamlingen/eksemplet fra i timen - skriv dit facit i elevfeedback - bestem både et eksakt UH facit og tilnærmet MH Nspire facit:
Brug 5 min. og dan overblik over afl. 08 til i dag.
V7.3 Determinant og bevis for areal strategi.docx
Lav opgave og udfyld dine svar i elevfeedback - hvordan gik det? De tre fra i går behøver ikke.
V7.2 Determinant og bevis for areal.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
2c Ma - afl. 05
03-11-2024
2c Ma - afl. 06
17-11-2024
2c Ma - afl. 07
01-12-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Personlige
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 8
Sandsynligheder og hypotesetest
Sandsynligheder og sandsynlighedsbegrebet:
• Sandsynligheder og uafhængighed
• (Symmetrisk) sandsynlighedsfelt
• Udfaldsrum
• Hændelser
• Komplementære hændelser
• Fakultet
• Permutationer
• Kombinationer
• Additionsprincippet
• Multiplikationsprincippet
• Stokastiske variable og fordelinger
• Binomialfordeling
• Binomialtest
• Hypoteser (nul og alternativ)
• Signifikansniveau
• Teststørrelse
• Konfidensintervaller
Bevis konfidensintervaller og binomialkoefficient.
Indhold
Kernestof:
En god ide kort at læse denne for at forstå et grundprincip i ssh. regning:Multiplikations- og additionsprincipperne (Matematik B, Sandsynlighed og kombinatorik) – Webmatematik
M01 - Opgaver kombinatorik.docx
Fælles ordbog, 2c 2025
Prøve 2c Ma.docx
Xtra temaopgave - faktorisering af andengradspolynomier.docx
M02 - Opgaver sandsynlighed.docx
Dagens starter:
Som udgangspunkt forventer jeg alle har afleveret det de har nået nu, så vi kan snakke om opgaverne inden terminsprøven.Hvis man ikke har lavet "nok", afleveres det man har og man får en anden opgave der er tidsvarende.
Fokus på del 2 ; Nspire kommandoer samt word skabeloner.
Link til Nspire filer.
image.png
Stokastisk variabel - Webmatematik
Vi snakker lidt om terminsprøven og genafleveringen heraf.
Terningekast, 20 kast. 2c 2025
Læs om stokastiske variable og kom med et eksempel, der ikke står i lektien, i elevfeedback til i dag.
M03
binomialopgaver 2702.docx
Hav læst om stokastisk variabel samt løst til og med opgave 3 i M03 til i dag:
Arb. selv.
1. Læs M05 og forstå.
1. Læs M05 og forstå.2. Skriv noter.3. Repeter opgaver indtil videre; dvs. få lavet M03 færdig hvis den mangler. Få lavet opgaverne vedhæftet her færdig fra sidst - og derefter lav abacus.binomialopgaver 2710.docx
Aflever noter og facitter fra opgaverne i elev feedback
Ingen lektier. Vi snakker lidt om binomialmodellen - og relationen til jeres klimannotive projekt.
Arb. selv.I elevfeedback skriver I hvor langt I er kommet hidtil med jeres projekt efter i dag.Der er frie rammer; det skal handle om noget innovativt og klima agtigt. I dag behøver der ikke være decideret kobling til matematik. Men i sidste ende ska
Lektie:https://www.youtube.com/watch?v=YHKZ5zBXHqw
En højresidet binomialtest - utætte handsker.docx
Intro afl. 10
Se denne til i dag:binomialtest i Geogebra
18 binomialforsøg - om tankelæsere i 2c.xlsx
Intro til afl. 10.
Binomialfordelingen Februar 2019.pdf
Minecraft projekt. Jeg laver to mands grupper til afl.Send mig mail senest onsdag kl. 22.00 hvis I har kommentarer til min påtænkte plan til gruppeinddeling.
Afslutning på innovations projekt fredag.
Se Middelværdi og spredning for binomialfordelt stokastisk variabel eller forbered pitch
Afslutning projekt Klimanno
1. pitches.2. middelværdi3. minecraft
M03 - stokastiske variable.docx
Husk høretelefoner. Lektie; få set videoen til 9.40 til i dag:https://www.youtube.com/watch?v=8Ko3TdPy0TU&t=1s
OBS: Jeg har skrevet korte kommentarer til jeres efterarbejde på terminsprøven. Vi snakker opgaver fra lærerbesvarelsen, så forbered gerne spørgsmål hertil.
Opg middelværdi.docx
Sidste 20 min. af modulet, kan I få til afl. 10
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
2c Ma - afl. 09
04-02-2025
2c Ma - terminsprøve
06-02-2025
2c Ma skr. prøve
07-02-2025
2c Ma - Genaflevering terminsprøve
02-03-2025
2c Ma - afl. 10 - minecraft
23-03-2025
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - Udvikling af elevernes tankegangs-, ræsonnements-, modellerings-, problembehandlings-, repræsentations-, symbol- og formalisme-, kommunikations- og hjælpemiddelkompetencer, ved at Bidrage til at udvikle elevernes kendskab til og evne til at anvende metoder til at foretage matematisk analyse af talmæssige sammenhænge der er beskrevet vha. matematisk symbolsprog. Bidrage til at udvikle elevernes evne til overskue og vurdere kendte og ukendte problemstillinger, der er beskrevet ved anvendelse af matematisk terminologi. Bidrage til at udvikle elevernes evne til at håndtere formler og veksling mellem anvendelse af matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog.
Lytte - Tavleundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde med opgaver. Brug af CAS programmer, Microsoft Mathematics, GeoGebra, Excel. Emneopgave.
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58604929389", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58604929389", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58604929389" }