Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Jacob Bisgaard Andersen
|
Hold
|
2023 23 Ma/h (1h Ma, 2h Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløbet i matematik
Vi gennemførte matematik i grundforløbet i grundforløbsklasserne.
Grundforløbet havde fokus på følgende:
- overgangen fra matematikken i folkeskolen, der fokuserer meget på at beskrive noget fra vores omverden, til gymnasiets matematik, der fokuserer mere på at begrunde
- skiftet mellem forskellige repræsentationsformer (forskrift, tabel, sprog, graf)
- grundlæggende algebra (bogstavregning)
- kritik af en foretaget regression
Efter grundforløbet forventes du at kunne:
- anvende de grundlæggende regneregler, regningsarternes hierarki
- foretage lineær regression og bruge residualer og residualplot til at kritisere en lineær model
- lave beregninger der involverer funktioner
- anvende TI-Nspire til at lave beregninger og løse ligninger
- foretage et simpelt bevis der involverer rette linjer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Deskriptiv statistik og folketingsvalg
Vi arbejder i forløbet beskrivende/deskriptiv statistik, hvor vi møder de begreber vi skal bruge for at beskrive et datasæt. Vi afslutter forløbet med et projekt om folketingsvalget hvor vi anvender data fra folketingsvalg fra Surveybanken (http://bank1.surveybank.aau.dk/webview/). Projektet afsluttes med mundtlige præsentationer.
Efter forløbet forventes du at kunne:
- redegøre for hyppighed, kumuleret hyppighed, frekvens og kumuleret frekvens ud fra et observationssæt
- bestemme middelværdi ud fra et helt observationssæt, ud fra forskellige observationer og deres hyppigheder, og ud fra forskellige observationer og deres frekvenser
- bestemme varians og spredning/standardafvigelse
- redegøre for og bestemme kvartilsæt, herunder nedre kvartil, median og øvre kvartil
- bestemme variations- og kvartilbredde og outliers af et ugrupperet datasæt
- redegøre for boxplots
- redegøre for forskellen på ugrupperede og grupperede observationssæt
- redegøre for, konstruere og fortolke sumkurver for grupperede datasæt, herunder at aflæse fraktiler
Fokuspunkter:
- brug af hjælpemidler i forbindelse med Systimes værktøjer "Ugrupperede observationer", "Sammenligning af boksplots" og "Grupperede observationer"
- kommunikation om matematik i forbindelse med projektet
Arbejdsformer:
- gruppearbejde
- projektarbejde
- klasseundervisning
I forløbet er lærernoter af et omfang på ca. 1 s. blevet benyttet.
I forløbet er følgende afsnit fra Systime's i-bog "Plus B1 stx" blevet brugt:
- 7.1 Ugrupperede observationer: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1289 (svarende til ca. 21 s.)
- 7.2 Grupperede observationer: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1264 (svarende til ca. 17 s.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Opsparing og lån
I forløbet arbejder vi med hvordan vi kan udregne andele i procent, procentvækst og indekstal. Særligt beskriver vi dog hvordan kapital vokser når der tilskrives renter, via den såkaldte renteformel. Vi beskriver også annuitetsopsparing og -lån.
Efter forløbet forventes du at kunne:
- beregne andele i procent
- beregne procentvækst
- regne mellem værdier og indekstal og omvendt
- benytte renteformlen og redegøre for symbolerne i den
- anvende formlen for annuitetsopsparing
- anvende formlen for annuitetslån
Fokuspunkter:
- matematisk tænkning i forbindelse med forskellen på absolut og relativ vækst
- betydningen af symboler ved kobling mellem et konkret problem og forskellige formler
Arbejdsformer:
- gruppearbejde med fokus på oversættelse fra konkret problem til ligninger
I forløbet er lærernoter af et omfang på ca. 1,5 s. blevet benyttet.
I forløbet er følgende afsnit fra Systime's i-bog "Plus B1 stx" blevet brugt:
- 2.5 Indekstal: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1316 (svarende til ca. 6,5 s.)
- 3.5 Lån og renter: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1324 (svarende til ca. 1 s.)
- 3.5.1 Annuitetsopsparing og -lån: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1325 (svarende til ca. 7,5 s.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Andendgradsligninger og matematik i hånden
I forløbet ser vi på en type ligninger der kan have to løsninger, nemlig andengradsligningen. Vi dykker ned i hvordan man kan løse den slags ligninger.
Efter forløbet forventes du at kunne:
- redegøre for andengradsligningen og dens løsninger
- redegøre for diskriminanten og bruge den til at afgøre antallet af løsninger
- anvende kvadratsætningerne
Vi har i forløbet gennemført følgende bevis:
- Løsningsformlen for andengradsligningen
Fokuspunkter:
- betydningen af symboler ved ligningsløsning i hånden
- ræsonnement ved arbejdet med beviset
Arbejdsformer:
- ligningsløsning og udregning i hånden
I forløbet er lærernoter af et omfang på ca. 2 s. blevet benyttet.
I forløbet er følgende afsnit fra Systime's i-bog "Plus B1 stx" blevet brugt:
- 2.4.1 Andengradsligningen: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1239 (svarende til ca. 5 s.)
- 2.1.2 Kvadratsætninger, boksen "Eksempel 7: 1. og 2. kvadratsætning": https://plusstxb1.systime.dk/?id=1258 (svarende til ca. 1 s.)
I forløbet er følgende øvrige materiale anvendt:
- Youtube-filmen "Løsningsformel bevis": https://www.youtube.com/watch?v=b-FeBne88ew
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SRP2, farver og vektorer
I forløbet indfører vi vektorbegrebet, og vi beskriver dem både ved pile i et koordinatsystem, men også ved koordinater. Vi beskæftiger os med grundlæggende vektorregning, men også længden af vektorer, skalarproduktet og vinklen mellem vektorer. Sidstnævnte bliver vigtigt til vores tværfaglige samarbejde med fysik C hvor vi bruger vektorregning til at bestemme vinklen mellem strålerne fra et optisk gitter, hvilket vi i sidste ende kan bruge til at bestemme bølgelængden af lyset fra forskellige lasere. Det tværfaglige samarbejde ender med en skriftlig opgave vi skriver sammen i grupper.
I forløbet har vi trænet brug af formelsamlingen.
Efter forløbet forventes du at kunne:
- redegøre for vektorer, vektoraddition og -subtraktion ved både grafisk og koordinatvis repræsentation
- redegøre for regneregler der involverer såvel vektorer som skalarer/konstanter ved både grafisk og koordinatvis repræsentation
- forklare begreberne: modsat vektor, nulvektor, parallelle og ortogonale vektorer, ensrettede og modsatrettede vektorer
- bestemme længden af en vektor
- bestemme enhedsvektoren hørende til en vektor
- bestemme en vektors koordinater ud fra dens start- og slutpunkt
- redegøre for skalarproduktet mellem to vektorer og konkludere på størrelsen af vinklen mellem vektorerne ud fra fortegnet af skalarproduktet
- bestemme en ukendt koordinat, så vektorerne er ortogonale
- udregne vinklen mellem to vektorer vha. cosinus-funktionen
Vi har i forløbet gennemført mindst én følgende beviser:
- skalarproduktet af en vektor med sig selv
- rækkefølgen af vektorerne i skalarproduktet
Fokuspunkter:
- repræsentation af matematiske objekter, her vektorer
- betydningen af symboler i form af vektornotation
Arbejdsformer:
- undersøgelse af regning med vektorer
- gruppearbejde i form af en tværfaglig skriftlig opgave
I forløbet er lærernoter af et omfang på ca. 4,5 s. blevet benyttet.
I forløbet er følgende afsnit fra Systime's i-bog "Plus B1 stx" blevet brugt:
- 6.4.1 Regning med vektorer: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1302 (svarende til ca. 7 s.)
- 6.6.2 Beviser for sætninger, men kun de to bokse "Sætning 2" og "Bevis 2" (svarende til ca. 1 s.)
I forløbet er følgende øvrige materialer anvendt:
- Youtube-filmen "Addition af vektorer": https://www.youtube.com/watch?v=unXfh_i9LPk
- Youtube-filmen "Subtraktion af vektorer": https://www.youtube.com/watch?v=P4mQVFjPnoA
- Youtube-filmen "Gange tal med vektor": https://www.youtube.com/watch?v=GzyxXabKRtk
- Youtube-filmen "Vektorer ortogonale vektorer": https://www.youtube.com/embed/xDKwLMLCifw?autoplay=1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksponential- og logaritmefunktioner
I dette forløb bruger vi eksponentialfunktionen til at lave modeller for forskellige situationer fra virkeligheden. I denne forbindelse har vi repeteret regression og residualplot.
I forløbet har vi trænet brug af formelsamlingen.
Efter forløbet forventes du at kunne:
- redegøre for eksponentialfunktionen, dens forskrift og betydningen af konstanterne for grafens udseende
- bestemme forskriften for en eksponentialfunktion ud fra oplysninger om startværdi og vækstrate eller to punkter på grafen for funktionen
- vise kendskab til potensregnereglerne
- vise kendskab til omvendte funktioner
- anvende logaritmefunktionen og logaritmeregnereglen der omskriver logaritmen af en potens
- redegøre for fordoblings- og halveringskonstant, samt udføre beregninger deraf
- udføre regression og redegøre for residualer, herunder hvordan man beregner dem
- fortolke et residualplot og derudfra vurdere modellens anvendelighed
Vi har i forløbet gennemført følgende beviser:
- Topunktsformlen for eksponentialfuntionen
- Formlen for fordoblingskonstanten
Fokuspunkter:
- matematisk tænkning i forbindelse med åbne problemstillinger
- modellering
- brug af hjælpeværktøjer (TI-Nspire) til at arbejde med funktioner, tegne grafer og løse ligninger
- bevisførelse, idet vi har gennemført beviser og diskuteret meningen med matematiske beviser
Arbejdsformer:
- gruppearbejde
- klasseundervisning
I forløbet er lærernoter af et omfang på ca. 6 s. blevet benyttet.
I forløbet er følgende afsnit fra Systime's i-bog "Plus B1 stx" blevet brugt:
- 3.1 Regneforskrift og graf for en eksponentiel funktion: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1252 (svarende til ca. 2 s.)
- 3.4 To-punkts-formel: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1284 (svarende til ca. 3,5 s.)
- 2.2 Potenser og rødder: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1244 (svarende til ca. 5,5 s.)
- 2.2.1 Det udvidede potensbegreb: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1245 (svarende til ca. 5 s.)
- 3.2 Ligninger med eksponentielle funktioner: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1260 (svarende til ca. 3 s.)
- 3.3 Fordoblingskonstant, halveringskonstant og vækstegenskab: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1263 (svarende til ca. 4 s.)
I forløbet er følgende øvrige materialer anvendt:
- Youtube-filmen "Eksponentiel funktion - forskrift ud fra to punkter (bevis)": https://www.youtube.com/watch?v=B2gNrghS8BE
- Youtube-filmen "Eksponentiel funktion - bevis for fordoblingskonstant": https://www.youtube.com/watch?v=He85raFxtb4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forberedelse til årsprøve
Vi forbereder til hhv. skriftlig og mundtlig årsprøve.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Andengradspolynomiet
I forløbet indfører vi andengradspolynomiet som en funktion vi er nødt til at indføre hvis vi skal beskrive visse sammenhænge, f.eks. arealet af en mark når sidelængderne varierer. Vi beskriver herunder rødder og hvordan vi finder dem, svarende til løsningen af andengradsligningen. Sammen med toppunktet bruger vi det til at løse konkrete problemer. Derudover skal vi se hvordan man har løst andengradsligninger omkring 800-tallet.
Efter forløbet forventes du at kunne:
- redegøre for forskriften for et andengradspolynomium, konstanterne og deres betydning for grafens udseende, herunder parablens tangenthældning i x=0
- redegøre for diskriminanten og bruge den til at afgøre antallet af skæringer med x-aksen
- redegøre for sammenhængen mellem på den ene side andengradspolynomiet, parablen og dens rødder, og andengradsligningen og dens løsninger på den anden side
- finde toppunktet for en parabel ved toppunktsformlen
- redegøre for udledningen af koordinaterne for parablens toppunkt, særligt y-koordinaten
- parallelforskyde grafen for et andengradspolynomium
- forklare andre typer af forskrifter for andengradspolynomiet og hvad de har med parablens udseende at gøre
- forklare betydningen af den sidste og næstesidste koefficient i et polynomium af højere grad
Vi har i forløbet gennemført følgende bevis:
- toppunktets koordinater, særligt y-koordinaten
Fokuspunkter:
- ræsonnement
- problembehandling
- historisk matematik i form af al-Khwarizmis metode til at løse andengradsligninger
Arbejdsformer:
- grafundersøgelse
- klasseundervisning
- gruppearbejde med problemløsning
I forløbet er lærernoter af et omfang på ca. 3 s. blevet benyttet.
I forløbet er følgende afsnit fra Systime's i-bog "Plus B1 stx" blevet brugt:
- 5.2 Andengradspolynomiet (svarende til ca. 3 s.)
- 5.3 Mere om parablen, fra toppen til og med Eksempel 1, men uden boksen "Bevis 1" (svarende til ca. 2 s.)
- 5.5 Parallelforskydning af graf (svarende til ca. 2 s.)
I forløbet er følgende øvrige materiale anvendt:
- Et uddrag på ca. 4 s. af en oversat originaltekst af al-Khwarizmi.
- Computermodellen "Andengradspolynomiets graf": https://www.geogebra.org/m/jctqqege
- Computermodellen "Transform Graph X-Shift": https://www.geogebra.org/m/DyHxh8A4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Vektorer og figurer og AI
Dette forløb er kort og og vi repeterer grundlæggende vektorbegreber, introducerer determinanten og hvordan man kan bruge den til at bestemme arealer. Derudover ser vi på forskellige måder vi kan bruge AI i matematik, hvor vi samtidig er opmærksom på de falgruber der kan være ved det. Vi bruger AI (primært chatgpt) som matematikhjælper, som interviewer og som opgavestiller. Vi kommer også kort omkring ensvinklede trekanter og Pythagoras' sætning.
Efter forløbet forventes du at kunne:
- udregne determinanten mellem to vektorer
- bestemme arealet af et parallelogram udspændt af to vektorer
- bestemme arealet af en trekant udspændt af to vektorer
- bestemme sidelængder i trekanter der er ensvinklede
- bestemme sidelængder i retvinklede trekanter vha. Pythagoras' sætning
Fokuspunkter:
- matematisk symbolsprog
- brug af CAS-værktøj til at regne med vektorer
- brug af AI som et værktøj til bedre forståelse
Arbejdsformer:
- gruppearbejde
- klasseundervisning
I forløbet er lærernoter af et omfang på ca. 1,5 s. blevet benyttet.
I forløbet er følgende afsnit fra Systime's i-bog "Plus B1 stx" blevet brugt:
- 6.2 Ensvinklede trekanter (svarende til ca. 2 s.)
- 6.3 Pythagoras' sætning (svarende til ca. 2 s.)
I forløbet er følgende øvrige materiale anvendt:
- Youtube-filmen "Vektorer - Areal af parallelogram": https://www.youtube.com/embed/zv6zalb_33Q?
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Funktioner, grafer og ligningsløsning
I dette forløb arbejder vi mere i dybden med sammenhængen mellem skæring af grafer og ligningsløsning, herunder at løse to ligninger med to ubekendte. Undervejs beskæftiger vi os med omvendte funktioner i forbindelse med ligningsløsning. Vi lærer desuden potensfunktionen at kende samt hvordan man kan bruge enhedscirklen til at skabe en ny funktion, den harmoniske svingning, der beskriver sammenhænge hvor variationerne er gentagende. Undervejes i forløbet ser vi også på hvad en funktion egentlig er.
Efter forløbet forventes du at kunne:
- bestemme skæringspunkter mellem 2 grafer
- løse 2 ligninger med 2 ubekendte ved substitutionsmetoden
- tegne grafen for en stykkevist defineret funktion, som på et begrænset interval
- bestemme skæringspunkter mellem en ret linje og en stykkevist defineret funktion
- forklare hvad omvendte funktioner er og bruge dem til at løse ligninger der indeholder potenser af forskellige slags
- forklare hvad en funktion er helt generelt
- forklare hvad der kendtegner en potensfunktion, herunder betydningen af konstanterne i dens forskrift og den særlige egenskab ved potensfunktionen
- udføre potensregression
- sammenligne den lineære funktion, eksponentialfunktionen og potensfunktionen bl.a. mht. at udpege asymptoter og definitions- og værdimængde
- forklare hvad enhedscirklen er hvordan sinus, cosinus og tangens er defineret derudfra
- tegne en trigonometrisk funktion og aflæse amplitude, periode og udgangsniveau for svingningen
Vi har i forløbet gennemført følgende bevis:
- små selvvalgte beviser hørende til potensfunktionen, herunder at f(1)=b, den særlige potensegenskab og betydningen af fortegnet for a for hvorvidt potensfunktionen er voksende eller aftagende
Fokuspunkter:
- bevisførelse og ræsonnement i mere selvstændig grad
- modellering
Arbejdsformer:
- gruppearbejde
- gruppepræsentationer
- ræsonnement
I forløbet er lærernoter af et omfang på ca. 4,5 s. blevet benyttet.
I forløbet er følgende sider fra Systime's i-bog "Plus B1 STX" blevet brugt:
- 6.9.5 Skæring mellem linjer: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1309 (svarende til ca. 2 s.)
- 1.6 Stykkevis lineære funktioner: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1237 (svarende til ca. 2 s.)
- 4.1 Regneforskrift og graf for en potensfunktion: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1248 (svarende til ca. 3,5 s.)
- 1.5 Funktioner: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1234 (svarende til ca. 2,5 s.)
I forløbet er følgende sider fra Systime's i-bog "Plus B2 STX" blevet brugt:
- 2.2 Den harmoniske svingning: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2706 (svarende til ca. 4 s.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Sandsynlighedsregning
Vi arbejder i forløbet med sandsynlighed hvor vi også arbejder med det vi kalder kombinatorik. Undervejs bestemmer vi også den frekventielle sandsynlighed ved flip med tændstikæsker og plastikkrus. Til sidst i forløbet fokuserer vi på at bruge kombinatorik til bestemme sandsynligheder, f.eks. ved situationer hvor man laver et udtræk fra en mængde.
Efter forløbet forventes du at kunne:
- redegøre for hændelse og udfaldsrum
- forklare sandsynlighedsfelt
- forklare symmetrisk udfaldsrum og udregning af sandsynlighed vha. gunstige og mulige udfald
- forklare multiplikations- og additionsprincippet i forbindelse med kombinatorik
- bestemme antal muligheder når rækkefølge både har og ikke har betydning, i form af hhv. permutationer og kombinationer
- bruge kombinatorik i sandsynlighedsregning til f.eks. at bestemme sandsynligheden for udtræk af et bestemt antal røde bolde blandt et givet antal røde og blå bolde
- forklare middelværdi og spredning for en stokastisk variabel
Fokuspunkter:
- problemløsning
Arbejdsformer:
- induktivt
- klasseundervisning
- gruppearbejde
I forløbet er lærernoter af et omfang på ca. 3,5 s. blevet benyttet.
I forløbet er følgende afsnit fra Systime's i-bog "Plus B2 stx" blevet brugt:
- 4.1 Sandsynlighedsregning: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2726 (svarende til ca. 5 s.)
- 4.4 Stokastisk variabel fra afsnittet Middelværdi, varians og spredning: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2745 (svarende til ca. 3 s.)
- 4.2 Multiplikations- og additionsprincippet: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2738 (svarende til ca. 5 s.)
- 4.3 Kombinationer og permutationer, Eksempel 2 og 3: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2739 (svarende til ca. 1,5 s.)
I forløbet er følgende øvrige materiale anvendt:
- "Vejen til Matematik B2" (Nielsen og Fogh, 1. udg., 2006): Eksempel 1.20, s. 134 (svarende til ca. 0,5 s.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Afledte funktioner og tangenter
I forløbet udvider vi vores forståelse af funktioner. Vi diskuterer væksthastighed og tangenthældning, og vi undersøger hvilke sammenhænge der er mellem forskriften for en funktion og forskfriften for funktionens tangenthældningner. Dette fører os over i at aflede funktioner og arbejde med optimering. Undervejs lærer vi også den naturlige eksponential- og logaritmefunktion at kende. Undervejs i forløbet forbereder vi os også til terminsprøven.
Efter forløbet forventes du at kunne:
- udføre beregninger med den naturlige eksponential- og logaritmefunktion
- tegne en tangent på en graf både i hånden og med IT-værktøj
- forklare sammenhængen mellem væksthastighed, tangenthældning og den afledte funktion
- aflede simple funktioner inklusiv en sum af to funktioner og produktet af en funktion med en konstant
- benytte differentialregning til at optimere en variabel ud fra oplyste betingelser
Fokuspunkter:
- undersøgende matematik
Arbejdsformer:
- induktiv undersøgelse af sammenhængen mellem en funktions forskrift og tangenthældningen i forskellige punkter på funktionens graf
- gruppearbejde
- klasseundervisning
I forløbet er lærernoter af et omfang på ca. 3,5 s. blevet benyttet.
I forløbet er følgende afsnit fra Systime's i-bog "Plus B2 stx" blevet brugt:
- 3.6.2 Optimering, dog ikke Eksempel 9: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2719 (svarende til ca. 3 s.)
I forløbet er følgende øvrige materialer anvendt:
- Computermodellen "Funktion og afledet funktion": https://www.geogebra.org/m/zFDAAUQu
- "Gyldendals Gymnasiematematik - Grundbog B2" (Clausen, Schomacker, Tolnø, 2. udg. 2011): s. 197-198 (svarende til ca. 1 s.)
- Computermodellen "Graf for afledet funktion": https://www.geogebra.org/m/aPumfnzv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Klimainnovation med binomialfordeling
Med udgangspunkt i et tværfagligt forløb mellem dansk og matematik omhandlende klimaflygtninge, klimalitteratur og meningsmålinger, møder vi i forløbet binomialfordelingen, binomialtest og 95%-konfidensintervaller. Vi skelner mellem højre-, venstre- og tosidet binomialtest og hvordan vi drager konklusionerne i de forskellige tilfælde, og vi anvender 95%-konfidensintervaller til at sammenligne spørgeskemaer.
Til arbejdet med binomialtest og bruger vi især GeoGebras sandsynlighedslommeregner.
Vi afrunder forløbet med en kort gennemgang af normalapproksimationen af binomialfordelingen og med at simulere en nulhypotese ud fra Monty Hall-dilemmaet.
Efter forløbet forventes du at kunne:
- forklare binomialforsøget herunder middelværdi og spredning for en binomialfordelt stokastisk variabel
- opstille nulhypotese og alternativ hypotese for en binomialtest
- aflæse hvad der udgør populationen, stikprøven og teststørrelsen i konkrete situationer
- forklare acceptmængde og kritisk mængde samt signifikansniveauet
- foretage beregninger med CAS-værktøj og foretage fortolkninger på den baggrund
- vurdere om en binomialtest er højre-, venstre- og tosidet
- forklare systematiske fejl og skjulte variable på et overordnet niveau
- beregne et estimat af en andel ud fra stikprøvestørrelse og antal succeser
- forklare betydningen af konfidensintervaller og hvordan intervalbredden varierer med stikprøvens størrelse
Vi har i forløbet gennemført følgende bevis:
- sandsynlighedsfunktionen for binomialfordelingen
Fokuspunkter:
- modellering af situationer fra virkeligheden i forbindelse med binomialtest og 95%-konfidensintervaller
- bevisførelse og ræsonnement
- brug af CAS-værktøj og at lave fortolkninger ud fra resultater
- læsning på engelsk
Arbejdsformer:
- gruppearbejde
- klasseundervisning
- projektarbejde
I forløbet er lærernoter af et omfang på ca. 7,5 s. blevet benyttet.
I forløbet er følgende afsnit fra Systime's i-bog "Plus B2 stx" blevet brugt:
- 4.5 Binomialfordelingen (til og med Eksempel 2): https://plusstxb2.systime.dk/?id=2746 (svarende til ca. 4,5 s.)
- 4.5.1 Hypotesetest i binomialfordelingen: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2747 (svarende til ca. 6 s.)
- 4.5.2 Konfidensinterval for andel (Sætning 3 og Eksempel 7): https://plusstxb2.systime.dk/?id=2748 (svarende til ca. 1,5 s.)
I forløbet er følgende afsnit fra Systime's i-bog "Plus B1 stx" blevet brugt:
- 7.3 Stikprøver (ikke afsnittet "Estimat af middelværdi og spredning for population" og Eksempel 4): https://plusstxb1.systime.dk/?id=1347 (svarende til ca. 5 s.)
I forløbet er følgende øvrige materialer anvendt:
- Youtube-filmen "Bevis for sandsynlighedsfordelingen for binomialfordelingen": https://www.youtube.com/watch?v=0gqxvRrQpms
- En samling af meningsmålinger fra det amerikanske præsidentvalg i 2020: https://projects.fivethirtyeight.com/2020-election-forecast/ (siden er nu lukket)
- Monty Hall-simulatoren: https://montyhall.io/
- Wikipedia-artiklen "Monty Hall problem" (engelsksproget): https://en.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall_problem (svarende til ca. 0,5 s.)
- Computermodellen "Normal Approximation of Binomial Distribution": https://www.geogebra.org/m/aQ8vV0Kp
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Differentialregning og beviser
Vi genoptager i dette forløb arbejdet med funktioners tangenthældninger. Vi har tidligere set på væksthastighed og tangenthældning, men i dette forløb gør vi mere ud af forskellige regneregler og at forstå hvordan man kan bevise differentialkvotienten. Det fører os også forbi sammensatte funktioner og arbejdet med monotoniforhold. I forløbet har vi undervejs fokus på bevisførelse og vi beviser udtrykket for differentialkvotienten for udvalgte funktioner.
Efter forløbet forventes du at kunne:
- redegøre for sammensatte funktioner
- aflede mere komplicerede funktioner vha. CAS-værktøj
- anvende produktreglen
- anvende kædereglen
- redegøre for tretrinsreglen generelt, herunder overfladisk forklare grænseværdi
- anvende tretrinsreglen til at bestemme differentialkvotienten for udvalgte funktioner
- bestemme ligningen for en tangent der rører en graf i et bestemt punkt
- benytte differentialregning til at bestemme monotoniforhold for en funktion og forklare hovedprincipperne bag metoden
- forklare begreberne kontinuitet og differentiabilitet
Vi har i forløbet gennemført følgende beviser:
- differentialkvotienten for den lineære funktion eller differentialkvotienten for andengradspolynomiet
Fokuspunkter:
- bevisførelse og ræsonnement
- problemløsning
- mundtlig formidling i forbindelse med præsentation og brug af tretrinsreglen i screencast-aflevering samt mundtlig formidling af sammensatte funktioner og kædereglen
Arbejdsformer:
- gruppearbejde
- klasseundervisning
I forløbet er lærernoter af et omfang på ca. 4 s. blevet benyttet.
I forløbet er følgende afsnit fra Systime's i-bog "Plus B2 stx" blevet brugt:
(svarende til ca. 1,5 s.)
- 3.1 Differentialkvotient (Interaktivitet - Sekant og tangent): https://plusstxb2.systime.dk/?id=2716#c26335 (svarende til ca. 0,5 s.)
- 3.2 Bestemmelse af differentialkvotienter (Tretrinsreglen, Sætning 1 og Sætning 3, inkl. beviser): https://plusstxb2.systime.dk/?id=2715 (svarende til ca. 3,5 s.)
- 3.3.1 Sammensat funktion: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2725 (svarende til ca. 1,5 s.)
- 3.4 Ligning for tangent (Eksempel 1 og 3): https://plusstxb2.systime.dk/?id=2713 (svarende til ca. 3 s.)
- 3.6 Monotoniforhold og anvendelse af differentialregning (ikke Eksempel 4): https://plusstxb2.systime.dk/?id=2711 (svarende til ca. 5,5 s.)
I forløbet er følgende øvrige materialer anvendt:
- Youtube-filmen "Monotoniforhold og monotonilinje": https://www.youtube.com/watch?v=Y-IyTIN2-ig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Linjer og geometri
I forløbet udvider vi forståelsen af vektorer. Vi undersøger hvordan man kan bruge vektorbegreber til at beskrive egenskaber ved geometriske figurer, f.eks. linjens ligning eller parameterfremstillingen for en ret linje. Ud fra eksempler fra billedkunsten introducerer vi vektorprojektion, og vi beviser sætningen for vektorprojektion. Vi beskæftiger os dernæst med andre grundlæggende geometriske begreber, såsom vinkler mellem linjer og afstande mellem to punkter eller mellem et punkt og en linje. Afslutningsvist beskriver vi cirklen ved cirklens ligning, og vi vil bestemme tangenten til en cirkel.
Efter forløbet forventes du at kunne:
- redegøre for en normalvektor og anvende en normalvektor til at opstille en ligning for en linje gennem et kendt punkt
- redegøre for parameterfremstillingen, hvordan den bestemmes ud fra forskellige oplysninger samt hvordan den tegnes
- omskrive mellem en linjes parameterfremstilling og linjens ligning
- bestemme vektorprojektion af en vektor på en anden vektor
- bestemme vinkler mellem linjer
- bestemme afstande mellem to punkter og mellem et punkt og en linje
- forklare cirklens ligning, herunder at opstille en cirkels ligning ud fra forskellige oplysninger
- omskrive cirklens ligning vha. kvadratsætninger, så den står på formen hvor centrumkoordinater og radius kan aflæses
- afgøre om et givet punkt ligger på en kendt cirkel
Vi har i forløbet gennemført følgende bevis:
- formlen for projektionen af en vektor på en anden vektor
- formlen for afstanden mellem et punkt og en linje
Fokuspunkter:
- forskellige måder at repræsentere det samme geometriske objekt, f.eks. en linje eller en cirkel
- bevisførelse og ræsonnement
Arbejdsformer:
- gruppearbejde
- klasseundervisning
I forløbet er lærernoter af et omfang på ca. 3,5 s. blevet benyttet.
I forløbet er følgende afsnit fra Systime's i-bog "Plus B1 stx" blevet brugt:
- 6.9.2 Linjens ligning: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1306 (svarende til ca. 3,5 s.)
- 6.9.1 Parameterfremstilling: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1305 (svarende til ca. 2,5 s.)
- 6.6.1 Vektorprojektion og vinkel: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1318 (svarende til ca. 1,5 s.)
- 6.6.2 Beviser for sætninger (Sætning 3 og Bevis 3): https://plusstxb1.systime.dk/?id=1346 (svarende til ca. 1,5 s.)
- 6.9.4 Afstand mellem punkt og linje (Fra og med Eksempel 7): https://plusstxb1.systime.dk/?id=1308 (svarende til ca. 3. s)
- 6.10 Cirklen (Fra og med afsnittet "Omskrivning af cirklens ligning"): https://plusstxb1.systime.dk/?id=1301 (svarende til ca. 2,5 s.)
- 6.10.1 Tangent til cirkel: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1320 (svarende til ca. 3 s.)
I forløbet er følgende øvrige materiale anvendt:
- Computermodellen "Vektorprojektion": https://www.geogebra.org/m/rzvfps7q
- Youtube-filmen "Vektorprojektion - bevis": https://www.youtube.com/watch?v=wIvpWYMmQ8Q
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Repetition
Vi repeterer hvad vi har lært i matematik og forbereder os til skriftlig og mundtlig eksamen. I tilfældet hvor man opgraderer til matematik A, arbejdes der selvstændigt med integralregning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605734552",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605734552",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605734552"
}