Holdet 2023 24 re/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Henrik Nyvang
Hold 2023 24 re/j (2j re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religionsfaget
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Scientology
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religionsfaget

Kortere introduktionsforløb, hvor vi har fokus på at definere religion, og hvad det vil sige at arbejde fagligt med religion. Vi forsøger desuden at indkredse elementære religionsfaglige fænomener, ligesom vi religionssociologisk ser på teorier om, hvorfor mennesker bliver religiøse. Endelig skaber vi et grundlæggende overblik over verdens globale religioner.

Materiale:
- Horisont s. 14-15, 34-39, 68-69
- Mikael Rothstein: "Religionshistorien på fem minutter", Religionsoraklerne Special, 12.11.2019, https://religioner.no/fra-forskningen/universitetet-i-bergen/religionshistorien-pa-fem-minutter/
Nikolai Østergaard: Kort film om tro, MitCFU, 2005
Mads Boel Bendix m.fl.: "De 10 største religioner i verden", religion.dk, 16.1.2018, https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-10-stoerste-religioner-i-verden
Religion.dk: "Visuel guide: Religionernes opståen", https://www.religion.dk/religionernes-opstaaen

Omfang: ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam

Forløbet giver en indføring i islam som global religion med læsning af formative og klassiske  såvel som nutidige tekster. Der fokuseres særligt på islams udspring, koranens betydning, de fem søjler og sharia. Der arbejdes endvidere med islam i Danmark i relation til forskellige udfordringer i mødet mellem et overvejende sekulært Vesten og muslimske indvandrere og konvertitter. Vi ser endvidere religionssociologisk på grupperinger og idealtyper inden for islam som fx modernister, traditionalister, islamister og sekularister og med et yderligere specifikt fokus på jihadister og sufi-muslimer.

Materiale:

Koranen
- Sura 1: Åbningen
- Sura 5,72-77 om Jesus
- Om de fem søjler:
Trosbekendelse: Sura 2,255 (Horisont s. 187-188)
Bøn: Sura,17,78-79, sura 20,130, sura 5,6, sura, 62,9-10, sura 4,103 (Horisont s.188-189 og 199-200)
Almisse: Sura 2,43, 177, 276-277 (Horisont s.190)
Faste: Sura 2, 183-187 (Horisont s.190-191)
Pilgrimsrejse: Sura 2, 158, 189, 196-197, sura 3,95-97 (Horisont s. 191-193)

- Hadith om Jesus (Sahih Muslim)
- Hadith om fasten (al-Bukhari)
- Omar Shah: "Ramadan er tid til tanker", Information, 5.11.2002
- Selvvalgte fatwaer på www.askimam.org
- Sherin Khankan: "Koranens hellighed udelukker ikke ytringsfrihed", Kristeligt Dagblad, 5.10.2012
- Jannie Iwankow Søgaard: "Islams ideologi og demokrati er som vand og olie", Kristeligt Dagblad 29.5.2012
- Asger Aamund: "Islams tørklæde er et krav om vores underkastelse", Berlingske 19.5.2017
- Eva Tingkjær: "Cool islam", Politiken 8.10.2006
- Abdul Halim Mahmud: "Islam" er underkastelse under Gud (1977)(Teksten er hentet i Wulff: Islam - Tekster og stemmer (1986) s. 25-27)
- Video med sufi-muslimer, der udfører dhikr: Sufi Devran, https://www.youtube.com/watch?v=JSoU_RB-EXE&t=556s
- Kristine Sloth: "Konverteret til islam", YouTube, 14.4.2019, https://www.youtube.com/watch?v=Mu6xqnW_Tl0

Baggrundstekster:
- Allan Ahle m.fl.: Horisont s.147-150; 150-160; 171-172, 177-182
- Jens Forman: Muslimernes religion, 2006, s.49-55
- Deniz Kitir: Klassisk og moderne islam, Systime, 2011, s.168-171


Omfang: ca. 60 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

Forløbets udgangspunkt er en undersøgelse af, hvordan kristendommen har sat sig spor i vores kultur. I den forbindelse ser vi første afsnit af "Jagten på den kristne kulturarv" med Kristian Leth. Dernæst zoomer vi ind på den jødisk-kristne oprindelsesmyte, problemmyte og kristendommens løsningsmyte. Vi vil herunder arbejde med emner som pagter (gammel og ny), værdiomkalfatring, radikalisering, nåde, frelse og synd.

Under arbejdet med Luther og reformationen kigger vi på, hvilke elementer i den katolske tro, som Luther gjorde op med, og hvordan Luthers tanker stadig er at finde i den moderne folkekirkelige kristendom.

Sidste del af forløbet handler om moderne og senmoderne kristendom. I den forbindelse introduceres og anvendes Jens Formans kategorisering af kristne ud fra begreberne fundamentalisme, moderat modernisme og radikal modernisme. Ligeledes får eleverne et indblik i karismatisk kristendom med Hillsong-kirken som case.

Materiale:
Bibeltekster:
- 1 Mosebog kap 3, v.1-24 (syndefaldsmyte)
- 1 Mosebog 8,20-9,17 (pagten mellem Noa og Jahve)
- 1 Mosebog kap 17, v.1-14 (omskærelsen)
- 2 Mosebog kap 20 (De ti bud)
- Lukasevangeliet kap 22, v.7-23 (Nadveren)
- Mattæusevangeliet kap 1, v.18-2,6 (Jesu fødsel)
- Lukasevangeliet kap 2, v.1-14 (Jesu fødsel)
- Mattæusevangeliet kap 5, v.1-48 (af Bjergprædikenen)
- Lukasevangeliet kap 10, v.25-37 (Den barmhjertige samaritaner)
- Esajas Bog kap 53, v.1-12
- Mattæusevangeliet kap 27 (Jesu død og opstandelse)
- Paulus' første brev til korintherne kap 1, v.18-25 (værdiomkalfatringen)
- Paulus' brev til romerne kap 3, v.21-28

Fortolkende:
- Kasper Bro Larsen: "Juleevangeliet - en kristen fanfiktion", Politiken 23.12.2008
- Karl Ove Knausgård: "Nåden", Information, 20.12.2013 (uddrag)
- Martin Luther: Fortale til Romerbrevet, 1522 (uddrag)
- Dorothee Sölle: "Syndefald, arbejde og kærlighed", i: Kristendom i nutid, s.25-26
- Dokumentar: Hillsong megekirke: Når Gud går viralt", DR2, 7.6.2022, https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000128103&s=43483835&n=2&o=hits
- Victor Thorsgaard Lybecker: "Det er blevet in at tro på Gud: Horsens Frikirke er vokset ud af lokalerne", Horsens Folkeblad, 10.3.2024,

Baggrund:
- DR TV: "Jagten på den kristne kulturarv, afsnit 1, https://www.dr.dk/studie/religion/jagten-paa-den-kristne-kulturarv
- Andreasen og Poulsen: Religion og kultur, Systime, 2. udg. 2005, s.156-161
- Allan Ahle m.fl.: Horisont, Gyldendal, 2013, s.86-87, 91-94, 134-135
- "5 skarpe om Jesus", dr.dk, 14.5.2014
- Biblen Leth fortalt: "Jesu korsfæstelse", DR LYD, 21.4.2022, https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-2022/bibelen-leth-fortalt-jesus-korsfaestelse-16122211164
- Henning Nørhøj: "Ti vigtigste ting i den kristne historie", religion.dk, 16.10.2008 (https://www.kristendom.dk/kirkehistorie/10-vigtigste-ting-i-den-kristne-historie)
- Martin Schwarz Lausten: "Den lutherske reformation", i: Kirkens historie i Danmark, Landsforeningen af Menighedsrådsmedlemmer, 1999, s.27-29
- "Afmytologisering", religion.dk (https://www.religion.dk/leksikon/afmytologisering)
- DR TV: De unge præster, episode 1, 14.4.2016: https://www.dr.dk/drtv/se/de-unge-praester_52117
- Gorm B. Andersen og Knud Erik Andersen: "Pinsebevægelsen og den apostolske kirke", Hvad Tror Danskerne? Forlaget Korskær, s. 42-47.
- https://www.folkekirken.dk/tro/gudstjeneste/saadan-foregaar-gudstjenesten
- Danmarks Statistik: "Medlemmer af folkekirken 1. kvt. 2024", https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/folkekirke/medlemmer-af-folkekirken


Omfang: ca. 80 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

Der arbejdes med de grundlæggende elementer inden for buddhismens formative periode med fokus på mytologi (buddhalegenden, Benares-talen), lære (de fire ædle sandheder, den 8-leddede vej, frelsesforestillinger og livshjulet) og ritualer.

Desuden fokuserer vi på de overordnede retninger, som buddhismen historisk set forgrener sig i: Theravada-buddhisme, mahayana-buddhisme og vajrayana-buddhisme.

Vi ser vi på buddhisme i Vesten og særligt i Danmark med fokus på henholdsvis etniske buddhister og konvertitbuddhister. Endelig inddrages forskellige kritiske (udefra-)vinkler på buddhismen.

Materiale:

Primærtekster (klassiske buddhistiske tekster og nutidige fortolkende):
- Buddha-legenden (Horisont s.265-266)
- De fire ædle sandheder (Horisont s. 266)
- Vejen (fra Dhammapada- Buddhas læreord)
- Den gode munk, Majjhima-Nikaya I,170f (oversat af Christian Lindtner). Uddrag fra Gads religionshistoriske tekster Gad 1984, s. 146-147
- Bodhisattvaens sublime forsæt, Pranidhanavimsaka = Ratnavali V, 66-85, hentet Gads religionshistoriske tekster Gad, 1984
- Sofie Frei: Lamaen som læremester, religion.dk 2009/2019
- A Guided Meditation on the Body, Space, and Awareness with Yongey Mingyur Rinpoche, https://www.youtube.com/watch?v=5GSeWdjyr1c

Baggrund og fremstilling:
- Allan Ahle m.fl.: Horisont, 1.udg., 2013, s. 244-264, 280-283
- DR: "5 skarpe om buddhismen" (2014)
- Jørn Borup: "Meditation i buddhismen", religion.dk, 9.3.2005
- Miriam Risager: "Buddhismens tre hovedretninger", religion.dk, 2.9.2013

Andre vinkler på buddhismen:
- DR: "Tro til salg: Kan man gå til buddhisme?", 2021, https://www.dr.dk/drtv/se/tro-til-salg_-kan-man-gaa-til-buddhisme_290496
- Mette Højbjerg: "Google-buddhismen tager over efter Jesus", Politiken, 29.10.2011
- Malene Fenger-Grøndahl: "Vi er nødt til at forstå, hvilken logik der ligger bag buddhisternes vold", Ikon, nr.89, 2014
- Marcus Strøm-Hansen: "Det var som om, jeg var død": Buddhistisk meditation har en skyggeside", religion.dk, 21.9.2020


Omfang: ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Scientology

Kort indføring i Scientology som nyere global og kontroversiel religion.
Fokus på tro (især antropologi og frelse), praksis (auditing), organisation, kritik og kontroversielle sider - under stadig inddragelse af indefra/udefra-distinktionen og forskellige relevante religionsfaglige begreber og teorier: Karisma, apostasi, ritualanalyse, sociologiske forklaringer på hvorfor man bliver religiøs, teori om minoritetsreligioner.

Grundtekst: René Dybdal Pedersen: "Scientology", i: Birgit Andersen m.fl.: Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime 2008, s.52-95
Ann Stendal Søndergaard: De 10 vigtigste ting om scientology", Kristeligt Dagblad, 0-3-2009, https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/10-ting-om-scientology
Tekst 14: "En præclears rapport", i: Birgit Andersen m.fl.: Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime 2008, s.71-73.
Tekst 15: i: Birgit Andersen m.fl.: Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime 2008, 73-75.
Tekst 21: i: Birgit Andersen m.fl.: Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime 2008, 93-95.

I forløbet ser vi følgende uddrag fra dokumentaren Going Clear, der kan tilgås på DRs undervisningsside eller CFU:
32:42-1.02:25
1.14:11-1.36:06
South Park: "Trapped in the Closet", sæson 9, episode 12, https://www.southparkstudios.nu/episodes/a3esfi/south-park-trapped-in-the-closet-season-9-ep-12

Omfang: ca. 30 sider + videomateriale ca. 52 minutter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Repetition

Forløbet slutter faget af med at skabe overblik over de gennemgåede religioner, dybere indblik i religion som fænomen samt perspektiverende udblik.
Først repeteres de religionsfaglige, primært religionsfænomenologiske, begreber, der er er blevet anvendt i løbet af året og på tværs af de enkelte religioner og forløb.
Som led i at opsummere og skabe overblik udføres en komparativ analyse af de fire religioners bekendelser.

Materiale:
- Bekendelsesskrifter i buddhisme, kristendom og islam samt scientology.

Omfang ca. 5 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer