Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Anne Landgrebe-Christiansen
|
Hold
|
2023 23 Ma/p (1p Ma, 2p Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Bankmatematik
I dette forløb har vi arbejdet med:
-Procentregning
-Rentesregning og renteformlen
- Annuitet og lån
- Indekstal
Materialer:
Vejen til matematik AB1+C, HAX
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksponentialfunktioner
I dette forløb har vi arbejdet med:
- Forskriften for eksponentialfunktionen
- Konstanternes betydning
- Grafens forløb
- Potensregneregler
- Formler til at finde forskriften ud fra to punkter (inklusiv bevis)
- Halverings- og fordoblingskonstanter (inklusiv bevis)
- Logaritmefunktioner
- Regression
Materialer:
Vejen til matematik AB1+C, HAX
Webmatematik: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/eksponentiel-udvikling
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Andengradspolynomier
I dette forløb har vi arbejdet med:
- Andengradspolynomier og betydningen af a, b og c
- At løse andengradsligninger og forklare betydningen af d. (inkl bevis)
- At bestemme toppunktet
- at faktorisere andengradsligninger
- parallelforskydning af grafer
Materialer:
Kompendium andengradspolynomier
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Potensfunktioner (SRP 2)
Dette forløb var en del af SRP 2, der er et tværfagligt forløb. Her samarbejdede vi med fysik om at undersøge årsagen til årstider, og forløbet endte ud i en skriftlig gruppeopgave.
Vi har i dette forløb arbejdet med:
- Forskriften for en potensfunktion
- Kontanternes betydning
- Grafens forløb
- Formler til at finde forskriften ud fra to punkter (inklusiv bevis)
- Procent-procent sammenhæng
- Regression
Materialer:
Vejen til matematik AB1+C, HAX
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorer 1
Dette forløb dækker første halvdel af materialet omkring vektorer.
I dette forløb har vi arbejdet med:
-Definition af hvad en vektor er samt hvad notation betyder
- Vektorer og koordinater. Herunder at tegne en vektor ud fra dennes koordinater samt aflæse en vektors koordinater ud fra en vektor indtegnet i et koordinatsystem
-Længden af en vektor
- Vektorer mellem to punkter
- Addition og subtraktion af vektorer
- Multiplikation af vektor med skalar
- Betydning af begreberne ensrettede, modsatrettede, parallelle og ortogonale vektorer
- Skalarprodukt og ortogonale vektorer
- Vinkel mellem vektorer
- Determinanten og parallelle vektorer samt kobling til areal af parallelogram
- Stedvektorer
- Tværvektorer
- Vektorer i CAS
Projektion af vektorer, parameterfremstilling, linjens ligning samt cirkler vil blive behandlet i forløbet analytisk geometri.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Funktioner
I dette forløb har vi arbejdet med:
Funktionsbegrebet
Stykkevise funktioner
Definitions- og værdimængde
Sammensatte funktioner
Omvendte/inverse funktioner
Polynomier af højere grad
Sinuskurver
To ligninger med to ubekendte
Materialer:
Vejen til matematik AB1+C, HAX
Vejen til matematik B2, HAX
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Deskriptiv statistik
I dette forløb har vi arbejdet med:
- Statistiske deskriptorer - herunder kvartilsæt, middelværdi og spredning
- Ikke-grupperede observationssæt
- Grupperede observationssæt
- Beregning af frekvens og kumuleret frekvens i begge typer observationssæt
- Udarbejdelse og aflæsning af pindediagram/pindediagram, trappediagram, histogram, sumkurve og boksplot
Derudover har vi arbejdet med, hvordan statistik kan fremstilles så det viser det billede man ønsker at se - herunder grafer over bl.a. arbejdsløshed i forbindelse med et folketingsvalg.
Materialer:
Deskriptiv statistik kompendium
Vejen til matematik AB1+C, HAX
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Sandsynlighed og binomialfordeling
I dette forløb har vi arbejdet med:
kombinatorik: multiplikationsprincip, additionsprincip, permutationer og kombinationer (inkl. binomialkoefficient)
Sandsynlighedsregning: sandsynlighedsfelt (inkl. symmetrisk sandsynlighedsfelt), a priori og frekventiel sandsynlighed, udfaldsrum, sandsynlighedsfunktion, hændelser, addition og multiplikation af sandsynligheder herunder uafhængige hændelser.
Stikprøver: Population, repræsentativitet, størrelse
Binomialfordeling: binomialforsøg, middelværdi, varians, spredning, udregning af sandsynligheder.
Binomialtest: tosidede tests, nulhypotese, alternativ hypotese, signifikansniveau, kritisk mængde og acceptmænge, normalapproksimation, konfidensinterval for andel p.
Desuden er simulering af binomialforsøg med møntkast blevet behandlet i TI-Nspire.
Materialer:
Vejen til matematik B2, HAX
Webmatematik:
https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/sandsynlighed-og-kombinatorik/multiplikations-og-additionsprincipperne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Differentialregning
I dette forløb har vi arbejdet med:
Tangenthældning som væksthastighed
Tretrinsreglen + finde differentialkvotient for udvalgte funktioner
Finde ekstrema og monotoniforhold
Bevis for regneregler: Sum, differens og konstant ganget på
Produktreglen
Kædereglen
Tangentens ligning
Bevis for parabels toppunkt ved hjælp af differentialregning
Optimering
Differentialregning i CAS-værktøj
Materialer:
Vejen til matematik B2, HAX
Webmatematik:
https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/differentialregning/sekant-og-tangent
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Klimamodeller
Dette var et tværfagligt forløb sammen med dansk, hvor fokus var på klima og innovation.
I matematik havde vi fokus på, hvordan data bag klimaatlas er 57 klimamodeller, og hvordan disse modeller behandles ved hjælp af deskriptiv statistik, for at lave ét samlet klimaatlas.
I dansk var der fokus på kampagner og formidling.
Eleverne skulle således i matematik dykke ned i klimaatlas og lave nogle fremskrivninger af hhv. gennemsnitstemperaturen og og -nedbørsmængden frem til år 2100.
Budskabet i disse grafer skulle de efterfølgende bringe ud til en udvalgt målgruppe med en målrettet kampagne.
Materialer:
Film om matematikken bag DMIs klimamodeller. Filmen er en del af projektet 'Træk virksomhederne ind i undervisningen' og findes på Praxis' hjemmeside:
https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/virksomhederiundervisningen/dmi_film.html
Undervisningsmateriale: Matematikken bag DMIs klimamodeller
https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/virksomhederiundervisningen/dmi_materiale/Undervisningsmaterialer%20til%20DMI-filmen.pdf
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Analytisk geometri
I dette forløb har vi arbejdet med:
Repetition af forløbet Vektorer 1
Projektion af vektor på vektor (inkl. bevis)
Linjens parameterfremstilling
Linjens ligning
Vinkel mellem linjer
Afstand mellem punkt og linje, i undervisningen refereret til som dist-formlen (inkl. bevis)
Cirklens ligning
Skæring mellem linjer og cirkler
Tangent til cirkel
Vektorer i CAS
Materialer:
Vejen til matematik AB1+C, HAX
Vejen til matematik B2, HAX
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611228564",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611228564",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611228564"
}