Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Charlotte Haulund
|
Hold
|
2023 24 re/p (2p re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro - hvad er religion?
Intro - hvad er religion?
Der åbnes for faget ved at stille spørgsmålet "hvad er religion overhovedet?". Indledningsvist introduceres ved forskellige definitioner på og tilgange til religion (bl.a. sociologisk og antropologisk). Eleverne præsenteres for begreberne myte og rite samt helligt/profant, og der arbejdes primært med fænomenologisk læsning, indefra/udefra samt Ninian Smarts 7 dimensioner.
(Antal samlede læste sider: ca 20 sider).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Forløbet har fokuseret på den ofte usaglige kritik af islam hvor især indefra/udefra-iagttagelser har været bragt i spil. Der har været fokus på den formative periode (Muhammed, Mekka/Medina, Koranen,) Troen, Søjlerne (med fokus på især valfart og bøn), og Sharia. Af teori har Van Genneps ritualfaser samt Ninian Smarts 7-dimensionsmodel været inddraget. Efterfølgende har forløbet rettet fokus mod forskellige former for -ismer indenfor religionen (modernisme, fundamentalisme, traditionalisme, sekularisme) (dette ud fra Jens Formans definitioner af samme). Vi har arbejdet med konversion og årsagerne til religionsskifte udfra Rambos 7 faser, og med dette har vi haft et sociologisk afsæt. Afslutningsvist har vi arbejdet med forståelsen af moderne sharia og søgt at fokusere på nuancerne indenfor islam.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
I dette forløb har der først været fokus på kristendommen i dens tidligste fase og på bruddet med jødedommen. Eleverne er blevet bekendt med næstekærlighedsbegrebet, gudsforholdet, det dobbelte kærlighedsbud, uopfyldelighedsteorien og via GT og NTlige kernetekster nået til forståelse for, hvad Jesus gjorde op med i jødedommen. Herefter er eleverne blevet introduceret for nærforventning, eskatologi, pinse og Helligånd, og som et led i en historisk kontekst har forløbet kort skitseret reformationen. Endelig er eleverne blevet præsenteret for forskellige teorier ift. hvorfor mennesker konverterer og/eller bliver religiøse (deprivation, Rational Choice mv.). Afslutningsvist har vi arbejdet med afmytologisering og eksistensteologi og herigennem diskuteret moderne kristendom. Som analyseapparat er bl.a. Ninain Smarts 7-dimmensionelle model, Van Genneps ritualfaser samt Rambos 7-trinsmodel indenfor konversion blevet anvendt.
(Antal samlede læste sider: ca 120 sider).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1. Mos 1, 1 - 3, 24.docx
-
Ingen lektier. Vi arbejder videre med Syndefaldsmyten.
-
Dorothee Sölle om Syndefald... (tekst).pdf
-
Allan Poulsen: Kristendom i nutid. Systime 1996; sider: 25-26, 86-88
-
Afsnit
-
Første Mosebog Kapitel 17 (Omskærelsen af Abraham)
-
2 Mos, 19. Arbejd-selv..docx
-
Vi gennemgår 2 Mos, 19 og afrunder pagter.
-
2 Mos, 20 (De 10 bud)
-
Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime; sider: 53-56, 246-249
-
Historisk vs mytisk Jesus (Religion C 53-59).pdf
-
Mark 7, 1-23 (Om rent og urent)
-
Matt. 21, 1-11 (Læs om Indtoget i Jerusalem før timen).
-
Luk 10, 25-37 (Den Barmhjertige Samaritaner)
-
Luk 15, 11-32 (Lignelsen om Den Fortabte Søn)
-
Bibelen Online
-
Matt 5-7 (Bjergprædiken)
-
Mark 14,1 - 15,47
-
Lidelseshistorie - spørgsmål arb selv.docx
-
Genlæs Mark 14,1 - 15,47 (Jesu passionshistorie) og skim jeres svar fra sidste uges arbejd-selv-time.
-
Ap. Gern. 1, 3-14
-
Ap. Gern. 2, 1-24
-
Pinsekirken har ændret kristendommen 2.doc
-
Forman-kronik_uddrag (invest og provo).doc s. 1-3. Politiken, 1996.
-
Præsten tror ikke på Gud (Weekendavisen).doc
-
Per Ramsdal offentliggør ny trosbekendelse (Kristeligt Dagblad).pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Emnet har taget udgangspunkt i religionens løsrivelse fra hinduismen, og herefter har fokus været lagt på Hinayana- og Mahayana-buddhismen. Omdrejningspunktet for selve forløbet har været de tre juveler: Buddha (mytisk dimension), Dharma (dogmatisk dimension - herunder: livshjulet, samsara, årsagskæden, den otte-ledede middelvej, de fem skandhaer mv.) og Sangha - (den rituelle/praktiske dimension), som har dannet basis for tekstudvælgelserne. Som et tilbagevendende tema har vi diskuteret buddhistens ønske om at blive udfriet fra Samsaras livskredsløb, og især forståelsen af an-atman, lidelse (dukha) og reinkarnationstanken har været i fokus her.
Indenfor Mahayana er begreberne bodhisattva, Sunyata, Upaya blevet anvendt.
Afslutningsvist er der blevet trukket tråd til buddhismen i Dk med fokus på "Østen i Vesten" samt forskelle / ligheder indenfor buddhismens mange ansigter - herunder har vi arbejdet med essentialisme og socialkonstruktivisme.
Af teori har vi anvendt Spiros definition på nirvanisk, karmisk og apotropæisk religion samt fortsat arbejdet med konversion.
(Antal samlede læste sider: ca 45 sider).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Moderne Satanisme, Hekse & Wicca
Satan og Anton LaVeys mere moderne (filosofiske) udgave af satanismen. Herefter har fokus ligget på en forståelse af begreberne selvspiritualitet (apoteose), egoisme, det kødelige, Jus talionis (øje for øje-princippet) samt det anti-kristne via bl.a. tekstuddrag og filmklip. Herefter har fokus været rettet mod en mere feminin pendent, og eleverne har fået kendskab til moderne hekse og wiccanere og lært at differentiere mellem de to. Der har været fokus på en forståelse af Wicca som religion (Guden og Gudinden), magisk praksis og artefakter, det selvspirituelle (selvudnævnelse), nyshamanisme, (hemmelige) ritualer (indvielse og ude-sidning), trommerejse, eklektikere og covens samt naturens rolle. Ganske kort er der blevet trukket tråd til religion i det senmoderne samfund.
Vi har især anvendt rituallæsning Frazers definition på magi, fænomenologi, Ninan Smarts dimensioner samt anvendt teorien om konversion.
(Antal samlede læste sider: ca 45 sider).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611243532",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611243532",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611243532"
}