Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
John Böhme Dybkjær
|
Hold
|
2023 24 ng/q (2q ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Velkommen til Jorden - pladetektonik
I forløbet har vi haft fokus på:
- Jordens opbygning og opdeling i sfærer.
- Den pladetektoniske model samt at skelne mellem kontinentaldrift og pladetektonik.
- Konvektion og dennes betydning for pladernes indbyrdes bevægelse.
- Konstruktive, destruktive og bevarende pladegrænser samt konkrete, geografiske eksempler på disse
- Jordskælv, herunder Richter, epi- og hypocenter, seismik (herunder P, S og L bølger) og seismiske målinger vhja. seismografer samt "simpel" tolkning af seismogrammer, Mercali, jordskælvssikring.
- USGS Earthquake Database og anvendelsen af denne til at skelne mellem særligt destruktive og bevarende pladegrænser
- Simpel bjergartsklassifikation.
- F.E.T.A.-modellen og det geologiske (bjergarternes) kredsløb
- Kort projektforløb med fokus på Island
Følgende kernestofpunkter (sakset fra læreplanen) har været bragt i spil:
- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Magmatiske bjergarters densitet - journal
|
30-08-2024
|
USGS Earthquake Database
|
06-09-2024
|
Pladetektonik, case: Island
|
18-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vejr, klima og klimasikring
I forløbet har vi haft fokus på:
- Energistrømme, stråling og strålingsbalancen med fokus på begreberne absorbtion, refleksion og emission.
- Jordens atmosfære og de atmosfæriske lag samt indvirkningen af drivhusgasser ift. strålingsbalancen.
- Klimasystemet og indstrålingsvinkelens betydning for klima, herunder klimazoner og plantebælter.
- Hydrotermfigurer og kobling af disse til klimazoner og plantebælter.
- Det globale vindsystem og havstrømme (fokus på Golfstrøm og Thermohalin Cirkulation).
- Nedbørsdannelse under inddragelse og anvendelse af dugpunktskurven.
- Klimasikring af eget lokalområder (Silkeborg/Skanderborg Kommune)
Følgende kernestofpunkter (sakset fra læreplanen) har været bragt i spil:
- Geologiske processer og kredsløb
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
-
12. Vejr, klima og klimaforandringer.pptx
-
12. Stråling, vejr og klima.docx
-
Tomas Westh Nørrekjær m.fl.: Naturgeografi C, Forlag Malling Beck; sider: 29-32, 36-43
-
Drivhuseffekten og atmosfærens strålingsbalance
-
Stråling - 2q
-
Lys og stråling.pptx
-
Tag tøj og sko med, som passer til vejret. Vi skal udenfor i en del af lektionen - UANSET vejret!
-
Vi starter med at samle op på opgaverne, som I sad med i tirsdags. Vær klar til at bidrage med inputs, når vi går opgaverne igennem.
-
16. Journal - strålingsbalancen.docx
-
17. klimazoner_plantebælter.pptx
-
17. Opgave hydrotermfigurer.docx
-
17. Hydrotermfigurer.pdf
-
18. Indstrålingsvinkel og klimazoner_Journal.docx
-
Indstråling_2q
-
Vi samler op på opgaverne fra i fredags. Vær klar til at bidrage med inputs.
-
19. Dugpunkt og nedbør.docx
-
19. Dugpunktskurven_vindsystem.pptx
-
The Coriolis Effect
-
21. Globale Vindsystem og vejret over DK.pdf
-
Makkerpar, 47.docx
-
DRTV - Kloden i brand: Skarpe parenteser og druknede stater
-
Flyferier, fars og fyldt klædeskab: Eksperter tryktester dine klimaundskyldninger
-
23. Klimatopmødet - COP.docx
-
Artikel 1
-
Artikel 2
-
Artikel 3
-
Artikel 4 (læses af alle)
-
Silkeborgsektorplaner - Klimatilpasningsplan 2014 - Silkeborg Kommune
-
Klimatilpasning.dk
-
Makkerpar, 49.docx
-
25. Klimasikring og feltarbejde_2q.docx
-
Klimasikring
-
Du/I skal inden denne lektion have overstået Jeres feltarbejde
-
Hvis du gerne vil vinde årets julequiz, så får du her et hint: Det handler om "hovedstæder" ;-)
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Strålingsbalancen - journal
|
01-11-2024
|
Indstråling og klimazoner - journal
|
08-11-2024
|
Klimasikring
|
18-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sort og grøn energi
I forløbet har vi haft fokus på:
- Fossile brændsler med fokus på olie og gas, dannelsen af disse samt kobling af fossile energikilder til C-kredsløbet.
- ...at kunne skelne mellem primær, sekundær og tertiære indvindingsmetoder og disses betydning for indvindingsgraden og dermed også indflydelse på størrelsen af den tilgængelige mængde af olie/gas.
- ...at kunne skelne mellem "ressourcer" og "reserver" og bringe begreberne i spil ift. at diskutere "størrelsen" på de tilbageværende, fossile forekomster af olie og gas.
- Alternative energikilder. Fokus på potentialet for vandkraft i Danmark (Case: Gudenåen og Tangeværket)
Følgende kernestofpunkter (sakset fra læreplanen) har været bragt i spil:
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal - udvinding af olie fra kridt
|
21-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Landskaber, ressourcer og produktion
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Naturgrundlag og teksturanalyse - journal.
|
16-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611278104",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611278104",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611278104"
}