Holdet 2023 24 ng/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) John Böhme Dybkjær
Hold 2023 24 ng/q (2q ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Velkommen til Jorden - pladetektonik
Titel 2 Vejr, klima og klimasikring
Titel 3 Sort og grøn energi
Titel 4 Landskaber, ressourcer og produktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Velkommen til Jorden - pladetektonik

I forløbet har vi haft fokus på:

- Jordens opbygning og opdeling i sfærer.
- Den pladetektoniske model samt at skelne mellem kontinentaldrift og pladetektonik.
- Konvektion og dennes betydning for pladernes indbyrdes bevægelse.
- Konstruktive, destruktive og bevarende pladegrænser samt konkrete, geografiske eksempler på disse
- Jordskælv, herunder Richter, epi- og hypocenter, seismik (herunder P, S og L bølger) og seismiske målinger vhja. seismografer samt "simpel" tolkning af seismogrammer, Mercali, jordskælvssikring.
- USGS Earthquake Database og anvendelsen af denne til at skelne mellem særligt destruktive og bevarende pladegrænser
- Simpel bjergartsklassifikation.
- F.E.T.A.-modellen og det geologiske (bjergarternes) kredsløb
- Kort projektforløb med fokus på Island

Følgende kernestofpunkter (sakset fra læreplanen) har været bragt i spil:

- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Magmatiske bjergarters densitet - journal 30-08-2024
USGS Earthquake Database 06-09-2024
Pladetektonik, case: Island 18-09-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Vejr, klima og klimasikring

I forløbet har vi haft fokus på:

- Energistrømme, stråling og strålingsbalancen med fokus på begreberne absorbtion, refleksion og emission.
- Jordens atmosfære og de atmosfæriske lag samt indvirkningen af drivhusgasser ift. strålingsbalancen.
- Klimasystemet og indstrålingsvinkelens betydning for klima, herunder klimazoner og plantebælter.
- Hydrotermfigurer og kobling af disse til klimazoner og plantebælter.
- Det globale vindsystem og havstrømme (fokus på Golfstrøm og Thermohalin Cirkulation).
- Nedbørsdannelse under inddragelse og anvendelse af dugpunktskurven.
- Klimasikring af eget lokalområder (Silkeborg/Skanderborg Kommune)

Følgende kernestofpunkter (sakset fra læreplanen) har været bragt i spil:
- Geologiske processer og kredsløb
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Strålingsbalancen - journal 01-11-2024
Indstråling og klimazoner - journal 08-11-2024
Klimasikring 18-12-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sort og grøn energi

I forløbet har vi haft fokus på:

- Fossile brændsler med fokus på olie og gas, dannelsen af disse samt kobling af fossile energikilder til C-kredsløbet.
- ...at kunne skelne mellem primær, sekundær og tertiære indvindingsmetoder og disses betydning for indvindingsgraden og dermed også indflydelse på størrelsen af den tilgængelige mængde af olie/gas.
- ...at kunne skelne mellem "ressourcer" og "reserver" og bringe begreberne i spil ift. at diskutere "størrelsen" på de tilbageværende, fossile forekomster af olie og gas.
- Alternative energikilder. Fokus på potentialet for vandkraft i Danmark (Case: Gudenåen og Tangeværket)

Følgende kernestofpunkter (sakset fra læreplanen) har været bragt i spil:
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal - udvinding af olie fra kridt 21-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer