Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Lea Sander Thomsen
|
Hold
|
2023 23 En/s (1s En, 2s En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
A world of fantasy
Allison Fell: "The Shining Mountain"
JK Rowling: "Harry Potter and the order of the phoenix" ch. 1
Film: Narnia: The Lion, The Witch and Wardrobe pt. 1
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The Evil Within
I dette forløb har vi arbejdet med litteratur og film, som tematiserer ondskab og uhygge. Vi har diskuteret, hvad ondskab og ondskabsfulde handlinger er, og hvorfor folk begår dem.
Vi har arbejdet med personkarakteristik og miljøkarakteristik, psykoanalytisk læsning, symbolik, samt hvordan uhygge skabes i film og litteratur.
Materiale:
Richard Matheson: "Button, Button"
Richard Matheson: "Born of Man and Woman"
Stephen King: "The Man who loved Flowers"
Isabel Huggan: "Celia behind me"
Joanne Comito: "Light of Day"
Film: "Shut up and dance"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
UK and the world
I dette forløb har vi arbejdet med Storbrittaniens kolonihistorie i et historisk perspektiv, samt i et post-kolonialt perspektiv.
Det tekstmæssige arbejde har primært centreret sig om lyrik.
Derfor har vi haft fokus på lyriske virkemidler.
The national anthem "Rule Brittania" (1740)
Rudyard Kipling: "The white man's burden" (1899)
Zitkala- Sa: Two chapters of "American Indian Stories" (1921)
John Agard: "Pan Recipe" (1982)
Sujata Bhatt: "Search for my tongue" (1988)
Ruperake Pataia: "Kidnapped" (1980)
Documentary: "We are stille here - A documentary on today's young native Americans"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
UK and the world II
Fortsættelse af forløb fra 1.g
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
America - united or divided?
I dette forløb har vi arbejdet med flere aspekter af det amerikanske samfund.
Vi har set på aspekter af det moderne USA i lyset af det ønske om lighed, frihed, der udtrykkes i the declaration of independence.
Eleverne har gruppevis forberedt fremlæggelser om følgende emner; de amerikanske partier, abortlovgivning, våbenlovgivning og racespændinger i USA.
Vi har primært arbejdet med non-fiktion og haft fokus på argumentation og retoriske virkemidler, og eleverne har arbejdet med non-fiction-essays.
Vi har arbejdet med følgende materiale:
The Declaration of Independence (excerpt)
Amnesty International Campaign on abortion rights "Land of the unfree?" (2022)
Cameron Kasky: Speech at March for our Lives (2018)
Wayne LaPierre: Speech at CPAC (2018)
Donald Trump campaign: "Are you better off than your were four years ago" (2024)
Donald Trump campaign: "Make America great again" (2020)
Kamala Harris campaign: "Launches her campaign" (2024)
Kamala Harris campaign: "Concepts of a plan" (2024)
Jason Chaffetz: "How did Trump do it?" (2024)
Killer Mike speech at Atlanta City Hall (2020)
Film: "The Hate U Give" (2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
CNN anchor challenges anti-abortion activist
-
Trick of argumentation.docx
-
Write ca. 10 lines about your trip to Iceland. Your text must be using either Ethos, Pathos or Logos. Hand it in through Elevfeedback
-
WQ_Cameron Kasky March for our lives.docx
-
Kristine, Kamille, Amalie F & Sajeda, Augusta, Salomé will present today
-
How to analyze non-fiction 2.0.pdf
-
Rhetorical devices.docx
-
Eksempel på diskussionsafsnit.docx
-
WQ speech by Wayne LaPierre.docx
-
Bring Non-fiction compendium
-
Analyze campaign ads.docx
-
Tobias, Amalie W, Ninna & Villads, Sarah, Johanne will present today
-
NF The good examples.docx
-
Vocabulary_Black America.docx
-
Anas, Cecilie, Anja & Didde, Laura, Clara will present today
-
WQ_ Killer Mike BLM speech.docx
-
WQ_ The hate U give.docx
-
Afslutning America_forløb.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
The odd one out
Forløb med fokus på hvad normen er, og på hvilke måder, man kan afvige fra normen. Vi har arbejdet med materiale af forskellige genrer, der på forskellige måder omhandler, hvad det vil sige, at skille sig ud fra normen, og hvilke konsekvenser det kan have for individdet.
Som en del af forløbet har vi læst et værk. I den forbindelse har vi arbejdet med style of writing og hvordan dette kan bruges som et led i en personkarakteristik.
Materiale:
"The curious Incident of the dog in the Night Time" by Marc Haddon (2003)
"Atypical" S1 E1 (2017)
"Stigma is Scary – Let’s Change the Narrative Around Mental Illnesses and Halloween" by Dana Grayson (2024)
"We Exist" by Arcade Fire (2013)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
UK's got class
I dette forløb har vi arbejdet med klasse og sociale forhold i moderne Storbritannien.
Vi har læst om de 7 socialklasser og diskuteret hvilke markører, der kan afsløre et individs sociale tilhørsforhold (dialekt, manerer, påklædning mm.)
Vi har arbejdet med materiale af forskellige genrer.
I dette forløb har eleverne gået til det analytiske arbejde uden arbejdsspørgsmål, som et led i eksamenstræning.
Texts:
"I'm Scum" by Idles (2019)
"Working Class Hero" by John Lennon (1970)
"Common People" by Pulp (1996)
"The Butler" by Roal Dahl (1974)
"I can't afford to heat a pizza for my son - This is the reality of Britain's cost of living crisis" by Jo Barker Marsh (2022)
"Maiden speech" Mharai Black (2015)
Film: "The Riot Club"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Exam preparation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611501323",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611501323",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611501323"
}