Holdet 2023 23 En/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Lea Sander Thomsen
Hold 2023 23 En/s (1s En, 2s En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 A world of fantasy
Titel 2 The Evil Within
Titel 3 UK and the world
Titel 4 UK and the world II
Titel 5 America - united or divided?
Titel 6 The odd one out
Titel 7 UK's got class
Titel 8 Exam preparation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 The Evil Within

I dette forløb har vi arbejdet med litteratur og film, som tematiserer ondskab og uhygge. Vi har diskuteret, hvad ondskab og ondskabsfulde handlinger er, og hvorfor folk begår dem.

Vi har arbejdet med personkarakteristik og miljøkarakteristik, psykoanalytisk læsning, symbolik, samt hvordan uhygge skabes i film og litteratur.

Materiale:
Richard Matheson: "Button, Button"
Richard Matheson: "Born of Man and Woman"
Stephen King: "The Man who loved Flowers"
Isabel Huggan: "Celia behind me"
Joanne Comito: "Light of Day"

Film: "Shut up and dance"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 UK and the world

I dette forløb har vi arbejdet med Storbrittaniens kolonihistorie i et historisk perspektiv, samt i et post-kolonialt perspektiv.


Det tekstmæssige arbejde har primært centreret sig om lyrik.
Derfor har vi haft fokus på lyriske virkemidler.


The national anthem "Rule Brittania" (1740)
Rudyard Kipling: "The white man's burden" (1899)
Zitkala- Sa: Two chapters of "American Indian Stories" (1921)
John Agard: "Pan Recipe" (1982)
Sujata Bhatt: "Search for my tongue" (1988)
Ruperake Pataia: "Kidnapped" (1980)


Documentary: "We are stille here - A documentary on today's young native Americans"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 America - united or divided?

I dette forløb har vi arbejdet med flere aspekter af det amerikanske samfund.

Vi har set på aspekter af det moderne USA i lyset af det ønske om lighed, frihed, der udtrykkes i the declaration of independence.

Eleverne har gruppevis forberedt fremlæggelser om følgende emner; de amerikanske partier, abortlovgivning, våbenlovgivning og racespændinger i USA.
Vi har primært arbejdet med non-fiktion og haft fokus på argumentation og retoriske virkemidler, og eleverne har arbejdet med non-fiction-essays.


Vi har arbejdet med følgende materiale:

The Declaration of Independence (excerpt)

Amnesty International Campaign on abortion rights "Land of the unfree?" (2022)
Cameron Kasky: Speech at March for our Lives (2018)
Wayne LaPierre: Speech at CPAC (2018)
Donald Trump campaign: "Are you better off than your were four years ago" (2024)
Donald Trump campaign: "Make America great again" (2020)
Kamala Harris campaign: "Launches her campaign" (2024)
Kamala Harris campaign: "Concepts of a plan" (2024)
Jason Chaffetz: "How did Trump do it?" (2024)
Killer Mike speech at Atlanta City Hall (2020)

Film: "The Hate U Give" (2018)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 The odd one out

Forløb med fokus på hvad normen er,  og på hvilke måder, man kan afvige fra normen. Vi har arbejdet med materiale af forskellige genrer, der på forskellige måder omhandler, hvad det vil sige, at skille sig ud fra normen, og hvilke konsekvenser det kan have for individdet.

Som en del af forløbet har vi læst et værk. I den forbindelse har vi arbejdet med style of writing og hvordan dette kan bruges som et led i en personkarakteristik.

Materiale:

"The curious Incident of the dog in the Night Time" by Marc Haddon (2003)
"Atypical" S1 E1 (2017)
"Stigma  is Scary – Let’s Change the Narrative Around Mental Illnesses and Halloween" by Dana Grayson (2024)
"We Exist" by Arcade Fire (2013)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 UK's got class

I dette forløb har vi arbejdet med klasse og sociale forhold i moderne Storbritannien.

Vi har læst om de 7 socialklasser og diskuteret hvilke markører, der kan afsløre et individs sociale tilhørsforhold (dialekt, manerer, påklædning mm.)
Vi har arbejdet med materiale af forskellige genrer.
I dette forløb har eleverne gået til det analytiske arbejde uden arbejdsspørgsmål, som et led i eksamenstræning.


Texts:
"I'm Scum" by Idles (2019)
"Working Class Hero" by John Lennon (1970)
"Common People" by Pulp (1996)
"The Butler" by Roal Dahl (1974)
"I can't afford to heat a pizza for my son - This is the reality of Britain's cost of living crisis" by Jo Barker Marsh (2022)
"Maiden speech" Mharai Black (2015)

Film: "The Riot Club"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer