Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Brian Krog Christensen
|
Hold
|
2023 24 fy/t (2t fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Fokus på energi og klima.
Forsøg:
Energi og effekt ved trappe
Effektivitet af elkedel
Energiforbrug ved brusebad
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Energiomsætning og vindmøller.pdf
-
Du skal læse fra nederst på side 3 (efter opgave 2) til og med side 8 i vedhæftede tekst (Energiomsætning og vindmøller). Du skal ikke lave opgaverne, men du skal arbejde med at få styr på de 7 energiformer og loven om energibevarelse.
-
Læs side 1-3 i noten 'Energiomsætning og vindmøller' og besvar opgave 2 på side 3.
-
Færdiggør journalen til trappeforsøget. Læs side 9 i noten 'Energiomsætning og vindmøller'.
-
Læs teksten på s. 10-11 i 'Energiomsætning og vindmøller' grundigt. Find desuden ud af, hvor stort det samlede elforbrug var i 2023 i din husstand. Skriv elforbruget ind i skemaet, som du finder i Teamet '23t fy' under 'Collaboration Space' og derpå
-
I har selv givet hinanden lektier for i arbejdet med opgaverne 8-14 i 'Energiomsætning og vindmøller'. I får halvdelen af lektionen fredag til at blive færdige. Derpå går vi i gang med gruppernes fremlæggelse, idet vi starter med gruppe 1 (opg. 8) os
-
Gruppe 6-9 forbereder sig på at fremlægge - jf. vedhæftede plan.Plan for gruppearbejde.docx Læs s. 15 i 'Energiomsætning og vindmøller' og besvar opgave 16 på side 16 (i spørgsmål b, skal ordet vindmøller erstattes med solceller).
-
Læs s. 17-19 i 'Energiomsætning og vindmøller' og færdiggør opgave 17 og 19, som vi arbejdede med i sidste lektion.
-
Læs s. 21-23 i 'Energiomsætning og vindmøller'. Besvar opgave 24.
-
Faser og faseovergange.pdf Duplantis-opgave.pdf Læs besvarelsen af Duplantis-opgaven og side 1-3 i teksten 'Faser og faseovergange' (vedhæftet).
-
Genlæs side 2-4 i noten 'Faser og faseovergange' og sørg for, at du kan forklare begreberne varmefylde, specifik smeltevarme og specifik fordampningsvarme. Lav én opgave mere i noten i forhold til det, din gruppe nåede i dagens fysiklektion.
-
Eksperimentelle undersøgelser - nyttevirkning og brusebad.docx
-
Færdiggør gerne journalen vedrørende det forsøg, som din gruppe lavede i lektionen onsdag. Dermed kan denne lektion fredag bruges til at lave det andet forsøg og skrive journal herom.
-
Testopgaver om energiomsætning og effekt.docx
-
Som lektie skal du øve dig i at besvare spørgsmålene om energi og effekt i vedhæftede dokument. Du skal snart være i stand til at besvare spørgsmålene uden brug af hjælpemidler.
-
Longitudinal and Transverse Wave Motion
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bølger, lyd og stråling
Bølger behandles med fokus på lyd, musikinstrumenter og lys
Forsøg:
Stående snorbølge og guitar (fælles)
Stemmen og stående bølger
Stemmegaffel
Stemmeanalyse
Resonanstoner i en flaske
Lysets fart i akryl
Måling af bølgelængden for laserlys
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Astronomi og kosmologi - del 1
Delemner:
- Den nære astronomi, hvor der arbejdes med solsystemet og fx spørgsmål som dagens længde, årstider samt måne- og solformørkelser.
- Big Bang-teorien: Hvad er de centrale elementer i Big Bang-teorien? Hvordan kan vi vide, at universet udvider sig? Hvordan bestemmer man afstanden til stjernerne?
- Som baggrund for arbejdet med Big Bang-teorien arbejdes der med atomare absorptions- og emissionsspektre.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Klima
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Astronomi & kosmologi - del 2
Om Hawkings perspektiv på universets dannelse og opsamling på forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Opsamling
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Stephen Hawkings mesterværk.docx
-
Nogle skal forberede sig til prøven.
-
Journal - trappe - færdiglavet.pdf
-
Som lektie skal du repetere journaløvelsen vedr. energiforhold på en trappe. Der er vedhæftet en version af journalen, som vi lavede sammen. Du skal kunne forklare, hvad vi undersøgte, hvordan man beregner effekten (og hvad der skal måles).
-
Repetition af bølger.docx
-
Som lektie læser du i Orbit C om bølger (58-61, 68-75, 90-93, 98-107) med fokus på det, du genkender som centrale begreber (kig i spørgsmålene, som vi arbejdede med i lektionen d. 1/5), og du repeterer følgende tre forsøg: 1) Lysets fart i akryl, 2)
-
Forbered dig på at kunne præsentere forsøget 'Stemmen og stående bølger'.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611716147",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611716147",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611716147"
}