Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 23 En/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Christine Grud Nielsen, Jákup Ludvík Dahl Michaelsen
Hold
2023 23 En/u (
1u En
,
2u En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Us vs Them
Titel 2
Mental Landscapes
Titel 3
American TV Series
Titel 4
America: The Promised Land?
Titel 5
Skriftlighedsforløb: Non-Fiction
Titel 6
Grammatik Efterår
Titel 7
Being British (Multiculturalism)
Titel 8
Grammatik Forår, Terminsprøve
Titel 9
India Today
Titel 10
Klima og Innovation: Tværfaglig
Titel 11
Dystopia, The Hunger Games (værklæsning)
Titel 12
Tilladte Hjælpemidler til Skriftlig Eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Us vs Them
Dette forløb er afholdt af tidligere lærer, derfor ingen undervisningsbeskrivelse. Forløbet bliver ikke et eksamensemne
Indhold
Kernestof:
Us vs Them in pictures
Pronominer 1 (Minlæring)
Eau De La Vie
The ones who walk away from Omelas.pdf
Quizlet
PatriciaSmollerup.pdf
Makkerpar uge 50 (og 49).png
Bibliography
Mulige valgfag i 2.g i skoleåret 2024-2025 (002).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Mental Landscapes
Validation and authenticity in social dynamics and personal identity
(Dette forløb er afholdt af tidligere lærer, derfor ingen undervisningsbeskrivelse. Forløbet kommer ikke til at indgå som et eksamensemne)
Indhold
Kernestof:
Today's lesson
Discussion questions
"Black Mirror" Nosedive (TV Episode 2016) - IMDb
Analytical questions
Group Activity: Exploring George Land's TED Talk
TEDxTucson George Land: "The Failure Of Success"
"Reimagining Land's Presentation – A Divergent Approach"
TEDxTucson George Land The Failure Of Success - YouTube
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
American TV Series
I dette forløb har eleverne analyseret forskellige amerikanske TV-serier fra den tredje TV-serie guldalderperiode. Eleverne har set opening sequences, klip og hele serieafsnit. Fokus har været på at træne de grundlæggende analytiske færdigheder og engelskfaglige begreber, såsom characterisation, setting og plot. I undervisningen har vi arbejdet meget med elevernes egen sprogproduktion og kommunikative færdigheder, udvidelse af ordforråd samt det at holde oplæg, både i mindre grupper og på klassen. Derudover er eleverne introduceret til PEE-modellen i deres analyser af klip, samt i en aflevering.
Klip:
Game of Thrones:
-
https://www.youtube.com/watch?v=5Isq9hl7Tz8
(fokus på setting)
-
https://www.youtube.com/watch?v=tBRH5s2lsxc
(fokus på characterisation)
House of Cards
-
https://www.youtube.com/watch?v=pf6KKJSwmyk
(fokus på setting)
-
https://www.youtube.com/watch?v=bsFvglP3mew
(fokus på characterisation)
Breaking Bad
- opening sequence:
https://www.youtube.com/watch?v=D-G8weg2Ndg
- pilot episode
Girls
-
https://www.youtube.com/watch?v=wkxTY45X7yk
(fokus characterisation
Særlige fokuspunkter
- forberede en analyse af en opening sequence af Amerikansk TV serie og fremlagt i matrixgrupper
- læse om hvordan man analyserer setting og characterisation i blandt andet visuelle medier, samt afprøvet dette i forbindelse med forskellige klip fra TV serier
- forberede og afholde gruppefremlæggelse af et afsnit i en serie
- konstruktiv feedback på fremlæggelser
- fremlagt i grupper om egen seriekreation som en HBO Pitch med feedback
- ordforråd og sprogproduktion
Indhold
Kernestof:
American TV Series (kompendium)
American TV Series (powerpoint lektion 1)
American TV Series (powerpoint lektion 2)
Arbejdsark - opening sequence analysis (Breaking Bad)
American TV Series (powerpoint lektion 3 - PEE modellen)
Arbejdsark - characterisation (Girls) Characterising Hannah Template.docx
Girls S01E01 - First Scene
Opening Sequence Analysis (template til valgfri serie)
Arbejdsark - HBO Pitch Brief
Supplerende stof:
Opening Sequence Analysis Template.docx
Jeres lektie er at vælge en valgfri serie og analysere dens opening sequence (udfylde 'Opening Sequence' template med noter, i kan tale ud fra). HUSK at en opening sequence ikke er temasangen, men første scene i første afsnit!
Hvis man ikke var der i timen i fredags, skal man sørge for at se 1 afsnit af Breaking Bad hjemmefra. Serien ligger på Netflix!
Send jeres powerpoints til mig inden timen, enten på Teams eller cgn@sg.dk - skriv hvilke medlemmer der er i gruppen!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
American TV Series Assignment
19-05-2024
Minlæring F24
31-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 4
America: The Promised Land?
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til dele af Amerikas historie gennem fiction, non-fiction og film. Forløbet har haft 4 underemner; the immigrant story, the frontier experience/heritage, the American Dream, the native experience.
Kernestof
Fiction:
Ernest Heminway, “Indian Camp” (fra Wider Contexts)
Paul Auster, 4, 3, 2, 1 (uddrag fra kapitel 1)
Emma Lazarus, “New Colossus” (digt)
Non-fiction
The Declaration of Independence (uddrag)
Richard Powers, “Identity; American Dreaming” (fra Being American, Gyldendal 2020)
Call Me Arnold, interview (fra Born in the USA, Futurum)
Barack Obama, “The American Promise”, tale (fra Worlds of English, Systime 2010)
Supplerende stof
Washington Post Podcast, “The Myth of Thanksgiving”
-
https://www.washingtonpost.com/podcasts/post-reports/the-myth-of-thanksgiving/
Fokuspunkter:
- viden omkring Amerikas historie på godt og ondt
- viden omkring the frontier heritage, the white account of history, sugarcoating
- hvorfor mener nogen at Amerika er “the promised land”?
- at forholde sig kritisk til historien, samt forstå hvorfor Amerika er det land det er i dag
- hvordan man analyserer en tale
- Hemingway’s iceberg technique og writing style
- oversættelse af non-fiction til moderne engelsk
- at kunne analysere taler med forms of appeal, intention og rhetorical devices
Indhold
Kernestof:
America: The Promised Land (kompendium) (Forside)
The Declaration of Independence (uddrag)
Task: Remediering af The Declaration of Independence
Richard Powers - 'Identity; American Dreaming' (artikel, New York Times)
Frederick Jackson Turner and The American Frontier (introduktionstekst, Worlds of English)
Arbejdsark til The American Frontier
Ernest Hemingway - 'Indian Camp' (short story)
Arbejdsark til 'Indian Camp'
Emma Lazarus - 'The New Colossus' (poem)
The History of the Statue of Liberty (timeline, introduktion)
Arbejdsark til '1.0'
Paul Auster - '1.0' (from the novel 4 3 2 1)
Studs Terkel - 'Call me Arnold' (interview w. Arnold Schwarzenegger)
Supplerende stof:
The Declaration of Independence (powerpoint opsamling)
Jeres svar til Identity; American Dreaming artiklen (download og gem mig)
Husk at dele noter fra jeres research og presentations fra i går
Hvis ikke man var til timen, skal man have lyttet til/læst Indian Camp, og svaret på opgave 1 og 2 under introductory tasks i arbejdsarket.
Skriv noter ned til focus point 2 i arbejdsarket til Indian Camp (themes and symbolism)
Arbejdsark - Forløbsafslutning
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
Skriftlighedsforløb: Non-Fiction
I dette forløb har fokus været på introduktion til Non-Fiction essayet i engelsk. Eleverne har arbejdet med de gængse analytiske begreber, man bliver mødt med i genren, samt skrevet et essay af Barack Obamas "The American Promise"
Skriftlighedsforløbet lægger i forlængelse af emnet om Amerika.
Eleverne har kunne vælge om de ville skrive individuelt eller i makkerpar.
Indhold
Kernestof:
Barack Obama - 'The American Promise' (tale)
Handout - How to Analyze Non-Fiction (gammel version)
Arbejdsark - Non-Fiction analyse
Powerpoint - Non-Fiction How to
Handout - Non-Fiction Essay Overview
Handout - Rhetorical Devices and Forms of Appeal
Supplerende stof:
Gode summaries fra jer
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Grammatik Efterår
Gennemgået grammatik efterår:
Indhold
Kernestof:
Kongruensregler: læs reglerne inden timen.
Lav Hoved- og Ledsætninger (https://app.minlaering.dk/lektier?vis=288060) og Ordstilling og Adverbiernes Placering (https://app.minlaering.dk/lektier?vis=288066) færdig hjemme, hvis ikke man blev færdig i timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Being British (Multiculturalism)
Indhold
Kernestof:
'Humans of Great Britain' (introduktionstekst)
Powerpoint (lektion 1)
Sten Pultz Moslund - 'How Britain Has Been Shaped by Migration' (introduktionstekst, Everyone is Here)
Powerpoint (lektion 2)
Powerpoint (lektion 3)
Handout - Different Analytical Terms Poetry
Benjamin Zephaniah - 'The British (Seves 60 million)' (poem)
Powerpoint (lektion 4)
Powerpoint (lektion 7)
Shaun Flores - 'The Failures Of Multiculturalism' (ted talk)
Handout - How To Analyze Fiction + Layout
Tanika Gupta - 'Rebecca' (short story)
Arbejdsark - 'Rebecca'
Powerpoint (lektion 11)
Powerpoint (arbejdsspørgsmål til Bend it Like Beckham)
Salma Heidrani - 'Bend It Like Beckham remains a vital portrayal of British Asian adolescence' (artikel, Little White Lies)
Afua Hirsch - 'We Have to Avoid "Integration" Becoming Another Form of Racism (essay, The Guardian)
Arbejdsark - Afua Hirsch Essay
Supplerende stof:
Skriv noter ned til spørgsmålene om "How Britain Has Been Shaped by Migration" (den tekst vi læste i sidste lektion)
Læg jeres noter fra sidste lektion + lektien til i dag ind i elevfeedback (helst som en fil)
Den "Gode" Karakter i Engelsk
How does the poem "The British" reflect the idea of multiculturalism in the UK?
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=290329
Hvis ikke i blev færdige, så skriv lidt noter ned til resten af spørgsmålene om multiculturalism fra sidst:
Medbring en opladet computer, og hørebøffer/in-ears
Læs teksten hvis man var fraværende i sidste lektion: Tanika Gupta - Rebecca.pdf
Kom up to date med de opgaver, der ikke er færdige inde på MinLæring. Tænk også over, hvor du havde fejl i grammatikprøven, og løs eventuelt de opgaver igen, hvis du er færdig.
Lektien til i dag er at i skal samle jeres noter fra Being British i en mappe (OneNote eller på computeren). Gå igennem alle lektioner, og sørg for at i har downloadet samtlige tekster, de skal også ind i mappen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Grammatik Forår, Terminsprøve
Indhold
Kernestof:
Powerpoint (citatteknik og PEE modellen)
Handout - How to Analyze Non-Fiction (ny version)
Handout - How to Analyze Fiction
Tilladte Hjælpemidler til Eksamen i Engelsk (informationsdokument)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
India Today
Indhold
Kernestof:
New Delhi, Paharganj - 'Walking EXTREMLY BUSY Streets' (video)
Powerpoint (lektion 1)
Narrating India - 'Demarcations: An Introduction' (introduktionstekst)
Arbejdsark - The Indian Caste System
Powerpoint (lektion 2)
Powerpoint (lektion 3)
Arbejdsark - Women of India
Powerpoint (lektion 4 og 5)
Sudeep Pagedar - 'The Privileges of a Penis' (poem)
Supplerende stof:
I skal se filmen Slumdog Millionaire til lektionen i dag. Jeg har lånt den til jer inde på CFU. I skal gå ind på mitCFU.dk, og logge ind med Uni-login. Derefter kan i se filmen under "Mine Materialer" i den grå bjælke.
STX En B 10. december 2024 - LØSNINGSFORSLAG delpr 1-4 (terminsprøve 2025).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Klima og Innovation: Tværfaglig
Indhold
Kernestof:
Helen Phillips - 'The Disaster Store' (short story + arbejdsark)
Teori - Ecocriticism
Powerpoint (lektion 4)
David Attenborough - 'COP26 speech' (COP26 Glasgow, November 2021, tale)
Elon Musk - 'COP21 talk' (COP21 Paris, December 2015, tale)
Greta Thunberg - 'TedXStockholm TEDtalk' (November 2018, ted talk)
The Hunger Games - reading journal.docx
Dystopia The Hunger Games.pptx
Præteritum til præsens (øver) 1.docx
Supplerende stof:
Your notes from The Privileges of a Penis poetry analysis.docx
Kig på jeres noter fra sidst. Sørg for at i har understreget/forklaret mindst én ting til hver del af character and conflict.
Skriv lidt ned til følgende spørgsmål (Til "The Disaster Store"):
Collected notes for Ecocritical Close Reading
Make sure you're ready for your big pitch! We can't wait to hear your great ideas🧡
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Dystopia, The Hunger Games (værklæsning)
Indhold
Kernestof:
The Hunger Games - reading journal.docx
Dystopia The Hunger Games.pptx
Sæt jer i makkerpar♥️
HUSK BOGEN!
Set the Stage - Assignment Hunger Games.docx
Læs Kapitel 2 og 3 til i dag (til og med s. 54). Brug jeres reading journal - husk at skrive hvad i mener vigtigt ned!🧡
Powerpoint (lesson 4: initial characterisation & setting)
Læs kapitel 4 til i dag (til og med s. 59). Husk at bruge jeres reading journal til at skrive nogle vigtige ting ned. Husk på characters (inner/outer characteristics), setting, narrative technique og theme/genre.
I kan skrive til mig på teams hvis i gerne vil have karakter for den sidste aflevering (den fra uge 12)
I skal have valgt, om i vil skrive 5a eller 5b til lektionen i dag. Læs opgaveformuleringen til jeres valgte analytical essay godt igennem inden lektionen.
Adjektiver, verballed, substantiver (øver)
Læs kapitel 5-9 til lektionen i dag (til og med s. 151)
Analytical Tasks - Contrasts in The Hunger Games
Læs kapitel 10 til i dag (155-171)
Læs kapitel 11-12 til i dag (s. 172-200)
Assignment 3 og 4 øver.docx
ASSIGNMENT 3 + 4.docx
Læs kapitel 13-14 i dag (s. 201-227)
Læs jeres sidste aflevering igennem igen (kun assignment 5). Imens i læser, skal i tydeligt markere alle de steder, i bruger et analytisk begreb. Det kan være fra opgaveformuleringen, eller andre begreber, der er i How To handouts. Derudover skal i m
Jeg hører Simon, Patrick og Fie + Victoria og Malthe tale om contrasts
How To Analyze Poetry (handout)
Powerpoint (poem and song)
"The Second Coming" and "In the Year 2525" texts
Læs kapitel 15-16 til i dag (s. 228-258)
Tænk over om i har lyst til at tage en karaktersnak her inden årskarakteren.
Modern Translation of The Second Coming (ChatGPT)
Læs kapitel 17 til lektionen (s. 259-271)
Literary Criticism THG (powerpoint)
Læs kapitel 18-21 til lektionen i dag (s. 272-340).
Sæt jer i nedenstående makkerpar fra starten:
(Læs kapitel 22 til lektionen i dag (s. 341-355))
I skal læse den vedhæftede tekst til i dag. Det er en øvelse i at læse/forstå og vigtigst at analysere en ukendt tekst (noget i skal gøre til eksamen). Teksten passer til emnet "India Today", så læs også op på jeres noter herfra. I skal kunne perspek
Summing up The Hunger Games (powerpoint)
Læs kapitel 23-25 til i dag (s. 356-403)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Selvvalgt Essay + Grammatik
13-04-2025
Genaflevering
04-05-2025
Mundtlighed 1
09-05-2025
Mundtlighed 2
09-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Tilladte Hjælpemidler til Skriftlig Eksamen
Grammatik
MinLæring:
https://app.minlaering.dk/bog/6
(ENGRAM Basis, og alle undersider, samt øvelser)
MinLæring:
https://app.minlaering.dk/bog/29
(ENGRAM Grundforløb, og alle undersider, samt øvelser)
MinLæring:
https://app.minlaering.dk/bog/1
(EGRAM, og alle undersider, samt øvelser)
Ordbøger
https://abc.ordbogen.com/
(engelsk og dansk)
https://www.ordbogen.com/
(engelsk og dansk)
https://www.merriam-webster.com/thesaurus
(Synonymordbog)
https://www.thesaurus.com/
(Synonymordbog)
Andet:
Egne noter (offline)
Egne afleveringer m. feedback (offline)
Indhold
Kernestof:
Engelsk B - Skriftlig Prøve
How To Analyze Non-Fiction.pdf
How to analyze fiction.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611870894", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611870894", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611870894" }