Holdet 2023 23 En/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Christine Grud Nielsen, Jákup Ludvík Dahl Michaelsen
Hold 2023 23 En/u (1u En, 2u En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Us vs Them
Titel 2 Mental Landscapes
Titel 3 American TV Series
Titel 4 America: The Promised Land?
Titel 5 Skriftlighedsforløb: Non-Fiction
Titel 6 Grammatik Efterår
Titel 7 Being British (Multiculturalism)
Titel 8 Grammatik Forår, Terminsprøve
Titel 9 India Today
Titel 10 Klima og Innovation: Tværfaglig
Titel 11 Dystopia, The Hunger Games (værklæsning)
Titel 12 Tilladte Hjælpemidler til Skriftlig Eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Us vs Them

Dette forløb er afholdt af tidligere lærer, derfor ingen undervisningsbeskrivelse. Forløbet bliver ikke et eksamensemne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Mental Landscapes

Validation and authenticity in social dynamics and personal identity

(Dette forløb er afholdt af tidligere lærer, derfor ingen undervisningsbeskrivelse. Forløbet kommer ikke til at indgå som et eksamensemne)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 American TV Series

I dette forløb har eleverne analyseret forskellige amerikanske TV-serier fra den tredje TV-serie guldalderperiode. Eleverne har set opening sequences, klip og hele serieafsnit. Fokus har været på at træne de grundlæggende analytiske færdigheder og engelskfaglige begreber, såsom characterisation, setting og plot. I undervisningen har vi arbejdet meget med elevernes egen sprogproduktion og kommunikative færdigheder, udvidelse af ordforråd samt det at holde oplæg, både i mindre grupper og på klassen. Derudover er eleverne introduceret til PEE-modellen i deres analyser af klip, samt i en aflevering.

Klip:
Game of Thrones:
- https://www.youtube.com/watch?v=5Isq9hl7Tz8 (fokus på setting)
- https://www.youtube.com/watch?v=tBRH5s2lsxc (fokus på characterisation)

House of Cards
- https://www.youtube.com/watch?v=pf6KKJSwmyk (fokus på setting)
- https://www.youtube.com/watch?v=bsFvglP3mew (fokus på characterisation)

Breaking Bad
- opening sequence: https://www.youtube.com/watch?v=D-G8weg2Ndg
- pilot episode

Girls
- https://www.youtube.com/watch?v=wkxTY45X7yk (fokus characterisation

Særlige fokuspunkter
- forberede en analyse af en opening sequence af Amerikansk TV serie og fremlagt i matrixgrupper
- læse om hvordan man analyserer setting og characterisation i blandt andet visuelle medier, samt afprøvet dette i forbindelse med forskellige klip fra TV serier
- forberede og afholde gruppefremlæggelse af et afsnit i en serie
- konstruktiv feedback på fremlæggelser
- fremlagt i grupper om egen seriekreation som en HBO Pitch med feedback
- ordforråd og sprogproduktion
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
American TV Series Assignment 19-05-2024
Minlæring F24 31-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 America: The Promised Land?

I dette forløb er eleverne blevet introduceret til dele af Amerikas historie gennem fiction, non-fiction og film. Forløbet har haft 4 underemner; the immigrant story, the frontier experience/heritage, the American Dream, the native experience.

Kernestof
Fiction:
Ernest Heminway, “Indian Camp” (fra Wider Contexts)
Paul Auster, 4, 3, 2, 1 (uddrag fra kapitel 1)
Emma Lazarus, “New Colossus” (digt)

Non-fiction
The Declaration of Independence (uddrag)
Richard Powers, “Identity; American Dreaming” (fra Being American, Gyldendal 2020)
Call Me Arnold, interview (fra Born in the USA, Futurum)
Barack Obama, “The American Promise”, tale (fra Worlds of English, Systime 2010)

Supplerende stof
Washington Post Podcast, “The Myth of Thanksgiving”
- https://www.washingtonpost.com/podcasts/post-reports/the-myth-of-thanksgiving/

Fokuspunkter:
- viden omkring Amerikas historie på godt og ondt
- viden omkring the frontier heritage, the white account of history, sugarcoating
- hvorfor mener nogen at Amerika er “the promised land”?
- at forholde sig kritisk til historien, samt forstå hvorfor Amerika er det land det er i dag
- hvordan man analyserer en tale
- Hemingway’s iceberg technique og writing style
- oversættelse af non-fiction til moderne engelsk
- at kunne analysere taler med forms of appeal, intention og rhetorical devices
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Skriftlighedsforløb: Non-Fiction

I dette forløb har fokus været på introduktion til Non-Fiction essayet i engelsk. Eleverne har arbejdet med de gængse analytiske begreber, man bliver mødt med i genren, samt skrevet et essay af Barack Obamas "The American Promise"

Skriftlighedsforløbet lægger i forlængelse af emnet om Amerika.

Eleverne har kunne vælge om de ville skrive individuelt eller i makkerpar.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Being British (Multiculturalism)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Dystopia, The Hunger Games (værklæsning)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Selvvalgt Essay + Grammatik 13-04-2025
Genaflevering 04-05-2025
Mundtlighed 1 09-05-2025
Mundtlighed 2 09-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Tilladte Hjælpemidler til Skriftlig Eksamen

Grammatik
MinLæring: https://app.minlaering.dk/bog/6 (ENGRAM Basis, og alle undersider, samt øvelser)
MinLæring: https://app.minlaering.dk/bog/29 (ENGRAM Grundforløb, og alle undersider, samt øvelser)
MinLæring: https://app.minlaering.dk/bog/1 (EGRAM, og alle undersider, samt øvelser)

Ordbøger
https://abc.ordbogen.com/ (engelsk og dansk)
https://www.ordbogen.com/ (engelsk og dansk)
https://www.merriam-webster.com/thesaurus (Synonymordbog)
https://www.thesaurus.com/ (Synonymordbog)

Andet:
Egne noter (offline)
Egne afleveringer m. feedback (offline)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer