Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Christine Grud Nielsen, Louise Juul
|
Hold
|
2023 23 En/w (1w En, 2w En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Evil - Coraline
We investigate the horror-genre and what drives it with reference to Freud's psychoanalysis.
We read and interpret Neil Gaiman's "Coraline" chapter by chapter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Evil within
I dette forløb har vi arbejdet med litteratur og film, som tematiserer ondskab og uhygge. Vi har diskuteret, hvad ondskab og ondskabsfulde handlinger er, og hvorfor folk begår dem.
Vi har arbejdet med personkarakteristik og miljøkarakteristik, psykoanalytisk læsning, symbolik, samt hvordan uhygge skabes i film og litteratur.
Materiale:
Shirley Jackson: "The Lottery"
Richard Matheson: "Born of Man and Woman"
Stephen King: "The Man who loved Flowers"
Isabel Huggan: "Celia behind me"
Film: "The Stanford Prison Experiment"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
American TV Series
I dette forløb har eleverne analyseret forskellige amerikanske TV-serier fra den tredje TV-serie guldalderperiode. Eleverne har set opening sequences, klip og hele serieafsnit. Fokus har været på at træne de grundlæggende analytiske færdigheder og engelskfaglige begreber, såsom characterisation, setting og plot. I undervisningen har vi arbejdet meget med elevernes egen sprogproduktion og kommunikative færdigheder, udvidelse af ordforråd samt det at holde oplæg, både i mindre grupper og på klassen. Derudover er eleverne introduceret til PEE-modellen i deres analyser af klip, samt i en aflevering.
Klip:
Game of Thrones:
- https://www.youtube.com/watch?v=5Isq9hl7Tz8 (fokus på setting)
- https://www.youtube.com/watch?v=tBRH5s2lsxc (fokus på characterisation)
House of Cards
- https://www.youtube.com/watch?v=pf6KKJSwmyk (fokus på setting)
- https://www.youtube.com/watch?v=bsFvglP3mew (fokus på characterisation)
Breaking Bad
- opening sequence: https://www.youtube.com/watch?v=D-G8weg2Ndg
- pilot episode
Girls
- https://www.youtube.com/watch?v=wkxTY45X7yk (fokus characterisation
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
American TV Series Assignment
|
19-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
America: The Promised Land? (Eksamensemne)
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til dele af Amerikas historie gennem fiction, non-fiction og film. Forløbet har haft 4 underemner; the immigrant story, the frontier experience/heritage, the American Dream, the native experience.
Kernestof
Fiction:
Ernest Heminway, “Indian Camp” (fra Wider Contexts)
Paul Auster, 4, 3, 2, 1 (uddrag fra kapitel 1)
Emma Lazarus, “New Colossus” (digt)
Non-fiction
The Declaration of Independence (uddrag)
Richard Powers, “Identity; American Dreaming” (fra Being American, Gyldendal 2020)
Call Me Arnold, interview (fra Born in the USA, Futurum)
Barack Obama, “The American Promise”, tale (fra Worlds of English, Systime 2010)
Frederick Jackson Turner, "The American Frontier" (The frontier thesis)
Supplerende stof
Washington Post Podcast, “The Myth of Thanksgiving”
- https://www.washingtonpost.com/podcasts/post-reports/the-myth-of-thanksgiving/
Fokuspunkter:
- viden omkring Amerikas historie på godt og ondt
- viden omkring the frontier heritage, the white account of history, sugarcoating
- hvorfor mener nogen at Amerika er “the promised land”?
- at forholde sig kritisk til historien, samt forstå hvorfor Amerika er det land det er i dag
- hvordan man analyserer en tale
- Hemingway’s iceberg technique og writing style
- oversættelse af non-fiction til moderne engelsk
- at kunne analysere taler med forms of appeal, intention og rhetorical devices
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Skriftlighedsforløb 1
Lær at skrive et Non-Fiction Essay + grammatik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Grammatik Efterår
Gennemgået grammatik efterår:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Being British (Eksamensemne)
I dette forløb har eleverne arbejdet med Storbritannien, herunder et fokus på multiculturalism. Eleverne er blevet introduceret til Storbritanniens historie og samfund med blik på begrebet melting pot.
Eleverne har arbejdet med fagartikler, digt, TED talk, short story, film, sange og essays.
Kernestof:
”How Britain Has Been Shaped By Migration” – Chapter 1: Everyone Is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain (systime, introduktionstekst)
”Immigration and Multiculturalism in the United Kingdom” – The Norwegian Digital Learning Arena (fagartikel)
”The British (serves 60 million)” – Benjamin Zephaniah (digt)
”The Failures of Multiculturalism” – Shaun Flores (TEDx talk) (link til video: https://www.youtube.com/watch?v=PmyPmK8AYMI)
”Rebecca and The Neighbours” – Tanika Gupta (uddrag, short story)
”Bend it Like Beckham” – Gurinder Chadha (film)
”We Have to Avoid ’Integration’ Becoming Another Form of Racism” – Afua Hirsch (essay, The Guardian)
Supplerende stof:
”Humans of Great Britain” – Great British Magazine (introduktionstekst)
”Mohabbat Ka Rang” – Amar (sang, cover af ”The Power of Love” af Celine Dion)
”Bend It Like Beckham Remains a Vital Portrayal of British Asian Adolescence” – Salma Haidrani (essay)
”Here’s the Difference Between Grat Britain, The United Kingdom, and England” (video, explainer) https://www.youtube.com/watch?v=pJ5mgwY79IQ.
”Roundtable: Multiculturalism” (video) https://www.youtube.com/watch?v=klKpMBJ4J1o.
Begreber og fokus
Begrber: Multiculturalism, Integration, Assimilation, National Image, Multicultural Society
Fokuspunkter: Forstå den historiske kontekst og nutidige samfund i Storbritannien med henblik på et multikulturelt samfund, analyse af forskellige fiction og non-fiction tekster og hvordan disse kan vise et multikulturelt samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammatikprøve 1
|
22-11-2024
|
Fiction Essay 1
|
08-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
India Today (Eksamensemne)
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til Indien i nutiden. Eleverne er også introduceret til Indien som en tidligere Britisk koloni. Eleverne har arbejdet med Indiens sociale hierarki (klasse, kastesystemet), samt med ligestilling i Indien (gender roles).
Eleverne har analyseret forskellige fiktionstekster på baggrund af emnerne klasse og køn, og har set Slumdog Millionaire. Eleverne har arbejdet med litteraturkritik af filmen, herunder marxistisk, postkolonial og feministisk kritik af filmen. Eleverne har også arbejdet med fagartikler, og kampagner (non-fiction).
Kernestof:
”Introduction: Demarcations” – Narrating India af Katrine Brøndsted
”Slumdog Millionaire” – Danny Boyle (film)
”The Privileges of a Penis” – Sudeep Pagedar (digt)
”The Blind Dog” – R.K. Narayan (short story) – brugt i forbindelse med mundtlighedsoplæg senere
Supplerende stof:
”New Delhi, Paharganj - Walking EXTREMLY BUSY Streets | India Walking Tour 4K HDR” (video, link: https://www.youtube.com/watch?v=-Xlzej8RTTU)
”India’s ’Untoucables’ Are Still Being Forced to Collect Human Waste by Hand” (video, TIME magazine, link: https://time.com/3172895/dalits-sewage-untouchables-hrs-human-waste-india-caste/)
"How The British Took Over India" - TREVOR NOAH (from "Afraid Of The Dark" on Netflix)” (video, link: https://www.youtube.com/watch?v=QhMO5SSmiaA)
”Introducing India” – Lonely Planet (video, link:
https://www.youtube.com/watch?v=cKm6CWej3rQ)
”Rich Kids of India” – richkiddsofindia (Instagram)
”Ring The Bell” – Breakthrough (video, link: https://www.youtube.com/watch?v=33UVlPuz8x4)
Begreber og fokus
Begreber: demarcation,social hierarchy, caste system, gender roles, feministic, postcolonial, and marxistic ideological literaty criticism, fiction analysis (short story, poetry, film)
Fokuspunkter: det sociale hierarki og kønsroller i ’moderne Indien’, på baggrund af Indiens historie, analyse af fiktion, perspektivering til Storbritannien, litteraturkritik af film.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Dystopia: "The Handmaid's Tale" (Eksamensemne)
I dette forløb har eleverne arbejdet med Dystopia som genre. Eleverne er blevet introduceret til genren, dens kendetegn og karakteristika. Vi har læst og analyseret Margaret Atwoods "The Handmaid's Tale" som eksempel på dystopisk fiktion. Fokus har været på hvordan genren Dystopia kan ses i bogen, samt generel analyse af karakterer, temaer, symboler, setting og budskab.
Eleverne er blevet introduceret til kritisk læsning, herunder feminist literary criticism, ecocriticism og marxist literary criticism, og har arbejdet med hvordan disse kan ændre vores analytiske syn på bogen.
Eleverne har set et afsnit af HBO serien "The Handmaid's Tale", og sammenlignet afsnittet med bogen.
Eleverne har også arbejdet med at researche artikler, der kunne vise sammenligninger mellem "The Handmaid's Tale" som fiktion og samfundet i dag.
Eleverne har arbejdet med digtet "The Second Coming" af William Butler Yeats, samt sangen "In The Year 2525 (Exordium and Terminus)" af Zager & Evans, sammenlignet disse, og analyseret dem på baggrund af dystopia genren og dens kendetegn
Kernestof:
Margaret Atwood - "The Handmaid's Tale" (1985)
"The Handmaid's Tale" - TV Series (2017-), Episode 1: Offred (HBO)
William Butler Yeats - "The Second Coming" (1919)
Zager & Evans - "In The Year 2525 (Exordium and Terminus)" (1969)
(Link til sang: https://www.youtube.com/watch?v=izQB2-Kmiic)
Begreber og fokuspunkter
Begreber: analyse af fiction, dystopia, utopia, lyrikanalyse
Fokuspunkter: forstå genren dystopia og dens kendetegn, analysere fiktion og lyrik på baggrund af genreforståelse, litteraturkritik af fiktion
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611932899",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611932899",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611932899"
}