Holdet 2023 23 En/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Michael Gylden-Damgaard
Hold 2023 23 En/x (1x En, 2x En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Me and My Device - Social Media and Technology
Titel 2 Sports and Identity
Titel 3 Man and Nature
Titel 4 America - United or Divided?
Titel 5 Dystopian Literature (+ "Hunger Games")
Titel 6 Empire and Imperialism
Titel 7 Men and Monsters - a Horror Genre Study
Titel 8 Tilladte digitale hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Me and My Device - Social Media and Technology

Et introducerende forløb med fokus på engelskfaglig analysemetode (fiction og nonfiction) under et tema der behandlede sociale medier og deres effekter på menneskelig adfærd og selvopfattelse. Forløbet blev udvidet til sidst med en undersøgelse af kunstig intelligens og dens konsekvenser for mennesket.

Kernetekster:
Schulte, One Thousand Likes (short story) (2 ns)
Maron, The Social Media Generation (comic) (1 ns)
Honan, I liked everything on Facebook... (article) (4 ns)
Erickson, The Social Psychology of the Selfie (article) 4(ns)
Sifferlin, Why selfies matter (article) (3 ns)
Boon, SONOVA (short film) (3 ns)
Aldiss, Super-Toys last all summer long (short story) (6 ns)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sports and Identity

Holdets andet forløb med en studieretningstoning i retning af idræt. ET forløb med fokus på sport og identitet - både personlig identitet, national identitet, social identitet og lignende. Fagets forskellige metoder blev fortsat trænet (fiction, nonfiction and film analysis).

Kernetekster:
Park, Gabby Douglas: Flip Artist (portrait article) (5 ns)
Irvin, Enshrinement Speech  (speech) (3 ns)
Hoxie, Coach Nison (short film) (12 ns)
Timlin, Wonder Boy (short story) (20 ns)
Oliver, Last Week Tonight (Qatar Qorld Cup) (15 ns)
Al-Azami, Qatar World Cup (5 ns)
Alexander, Green Street (Hooligans) (feature film) (30 ns)
Randall, I'm Proud of the Louts... (2 ns)
Wain, Manhood (7 ns)

Supplerende tekst:
Diverse klip fra 'inspirational movie speeches" (3 ns)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Man and Nature

Holdets tredje forløb, med fokus på forholdet mellem menneskets og naturen, naturopfattelser, klimakrise og klimaretorik. Fortsat træning alle alle fagets metoder (fiction, nonfiction og film analysis).

Kernetekster:
Schwarzenegger, I don't give a **** if we agree about climate change (Facebook post) (3 ns)
Harris, A is for Acid, B is for Bee (short story) (6 ns)
Opubor, The Beginning (short story) (7 ns)
Atwood, Time Capsule found on the Dead Planet (short story) (2 ns)
Zeitlin, Beasts of the Southern Wild (feature film) (20 ns)

Supplerende stof:
Teasdale, There Will Come Soft Rains (poem) (1 ns)
Bilston, Today's Climate Forecast (poem) (1 ns)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 America - United or Divided?

Områdestudie med fokus på the United States of America som optakt til det amerikanske præsidentvalg. Historiske områder som independence, immigration, frontier heritage, politik og det politiske system førte til en dybere forståelse af hvad det vil sige at være amerikaner og hvem de to største politiske partier er. Timerne startede med en "fact-off" - hvor to nye elever dystede på det mest interessante stykke fakta om USA.

Kernetekster:
Powers, Identity; American Dreaming (article, i "Being American") (2 ns)
Lazarus, The New Colossus (2 ns)
the Declaration of Independence (4 ns)
Timm, America's voting system is broken. It's time to overhaul it (article, i "Being American") (2 ns)
Clooney, The Ides of March (feature film) (20 ns)
Wegman, Why we should abolish the electoral system (5 ns)
iCivics Education, Win the White House (online simulation game; https://ed.icivics.org/games/win-white-house) (2 ns)

Supplerende stof:
Holm, Being American (s. 6-34 + s. 60-71) (45 ns)
ABC News, Interactive Electoral Map (https://abcnews.go.com/Politics/2024-Electoral-Interactive-Map)
CBS News, Could the U.S abolish the Electoral College? (https://www.youtube.com/watch?v=PXOv_sFMgL8&ab_channel=CBSNews)
PEW Research Center, Political Typology Quiz (https://www.pewresearch.org/politics/quiz/political-typology/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwsJO4BhDoARIsADDv4vDUlKrQi7kqtfBEj6MXHrryhr6qJKxDcPYcLCEiJZ4RpMjy98c-4gEaAtOYEALw_wcB)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dystopian Literature (+ "Hunger Games")

Forløbet bestod primært af grundig og langvarig værklæsning af Collins' "The Hunger Games" med særligt fokus på dystopiens genretræk, fiction analysis (primært characterization, setting and narrative technique), perspektivering til og refleksion over forskelle og ligheder med filmatiseringen af romanen, samt introduktion til literary criticism/feminist readings, samt perspektiver til 1g (amerikanske værdier og selvforståelse). Eleverne trænede desuden intensivt short summary og paraphrasing, og producerede podcast.

Kernetekster:
Suzanne Collins, "The Hunger Games" (novel) (436 ns)
Ross, "The Hunger Games" (feature film) (20 ns)
Andrea Ayres, How Authors find Hope in Dystopia (article) (5 ns)
Rachel Stark, Why Katniss is a Feminist Character (article) (4 ns)
Megan Burbage (medium.com), How does 'The Hunger Games' criticise American Society? (article) (13 ns)

Supplerende:
Dystopias - Definition and Characteristics (lærerproduceret materiale)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Empire and Imperialism

Forløbet er et tema om Storbritannien som kolonimagt med fokus på Indien og Orienten, samt på forskellene på ideologierne bag imperialismen og praksis ude i kolonierne. Hovedfokus har været fiction- og poetry-analysen. Forløbet blev afbrudt af et tværfagligt forløb om Klima og Innovation...

Kernetekster:
Rudyard Kipling, The White Man's Burden (2 ns)
Labouchere, The Brown Man's Burden (2 ns)
Crosby, The Real White Man's Burden (2 ns)
Georg Orwell, Shooting an Elephant (12 ns)
Riz Ahmed, The Break-Up (youtube) (2 ns)

Supplerende:
The British Empire (ukendt ophav) (2 ns)
Finderup og Fog, The UK and Me (fra Worlds of English, s. 30-32)
Om Empire and Imperialism og Partition (lærerproducerede pptx'er) (6 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Men and Monsters - a Horror Genre Study

Et større tematisk forløb med fokus på horrorgenren, særligt monsteret som symbol på menneskets mørke sider. Fokus har ligget på fiction og især film analysis og psykologiske begreber som cognitive dissonance, the uncanny, Freuds personlighedsmodel samt genrekarakteristika (monstertypologier, horrorgenrens protagonister og miljøer, "the trinity of terror"). Vi har undersøgt vampyren, rumvæsenet og zombien som monstre og hvad de kan repræsentere fra tre perspektiver - psykologisk, samfundsmæssigt og menneskeligt.

Forløbets primærtekster:
American Horror Story, "Murder House" (S1E1, opening scene) (1 ns)
True Detective, title sequence (season 4) (1 ns)
Bram Stoker, fra "Dracula" (chapter 16) (7 ns)
Amanda M. Podonsky, Bram Stoker's 'Dracula': A reflection and rebuke of Victorian society (6 ns)
Robert Rath, How Society Defanged the Vampire (5 ns)
Robert Rath, Zombies; From Haitian Magic to Hollywood Horror (5 ns)
Frank Darabont, The Walking Dead (S1E1 - opening scene + closing scene) (10 ns)
Ridley Scott, Alien (feature film) (25 ns)

Supplerende:
Drisdal og Hansen, uddrag af Horror (systime, ibog) (25 ns)
Vsauce, Why are things creepy? (5 sider)
Extra Credits, Horror Protagonists (youtube, https://youtu.be/lawxkSB13J8?si=VRMUYC5WxEK_VirI) (5 ns)
Extra Credits, The Beast Macabre (youtube, https://youtu.be/4mHCG4zbCPM?si=X2b-SwVrcroWmaGX) (5 ns)
Extra Credits, Places of Horror (youtube, https://youtu.be/weTznlEkzfk?si=1d1UiWsprgpsN2ki) (5 ns)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Tilladte digitale hjælpemidler

Listen over tilladte internet-hjælpemidler fra undervisningen til skriftlig og mundtlig eksamen:

https://abc.ordbogen.com/
https://www.ordbogen.com/da/
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/
https://www.thesaurus.com/
https://www.minlaering.dk/
https://www.gymnasiet.dk/elev-paa-sg/hjaelp-vejledning/skriveportalen/

Alle funktioner der kan producere tekst, foreslå tekst eller bruges til kommunikation med andre er ikke tilladt.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer