Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Michael Gylden-Damgaard
|
Hold
|
2023 23 En/x (1x En, 2x En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Me and My Device - Social Media and Technology
Et introducerende forløb med fokus på engelskfaglig analysemetode (fiction og nonfiction) under et tema der behandlede sociale medier og deres effekter på menneskelig adfærd og selvopfattelse. Forløbet blev udvidet til sidst med en undersøgelse af kunstig intelligens og dens konsekvenser for mennesket.
Kernetekster:
Schulte, One Thousand Likes (short story) (2 ns)
Maron, The Social Media Generation (comic) (1 ns)
Honan, I liked everything on Facebook... (article) (4 ns)
Erickson, The Social Psychology of the Selfie (article) 4(ns)
Sifferlin, Why selfies matter (article) (3 ns)
Boon, SONOVA (short film) (3 ns)
Aldiss, Super-Toys last all summer long (short story) (6 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sports and Identity
Holdets andet forløb med en studieretningstoning i retning af idræt. ET forløb med fokus på sport og identitet - både personlig identitet, national identitet, social identitet og lignende. Fagets forskellige metoder blev fortsat trænet (fiction, nonfiction and film analysis).
Kernetekster:
Park, Gabby Douglas: Flip Artist (portrait article) (5 ns)
Irvin, Enshrinement Speech (speech) (3 ns)
Hoxie, Coach Nison (short film) (12 ns)
Timlin, Wonder Boy (short story) (20 ns)
Oliver, Last Week Tonight (Qatar Qorld Cup) (15 ns)
Al-Azami, Qatar World Cup (5 ns)
Alexander, Green Street (Hooligans) (feature film) (30 ns)
Randall, I'm Proud of the Louts... (2 ns)
Wain, Manhood (7 ns)
Supplerende tekst:
Diverse klip fra 'inspirational movie speeches" (3 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Man and Nature
Holdets tredje forløb, med fokus på forholdet mellem menneskets og naturen, naturopfattelser, klimakrise og klimaretorik. Fortsat træning alle alle fagets metoder (fiction, nonfiction og film analysis).
Kernetekster:
Schwarzenegger, I don't give a **** if we agree about climate change (Facebook post) (3 ns)
Harris, A is for Acid, B is for Bee (short story) (6 ns)
Opubor, The Beginning (short story) (7 ns)
Atwood, Time Capsule found on the Dead Planet (short story) (2 ns)
Zeitlin, Beasts of the Southern Wild (feature film) (20 ns)
Supplerende stof:
Teasdale, There Will Come Soft Rains (poem) (1 ns)
Bilston, Today's Climate Forecast (poem) (1 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
America - United or Divided?
Områdestudie med fokus på the United States of America som optakt til det amerikanske præsidentvalg. Historiske områder som independence, immigration, frontier heritage, politik og det politiske system førte til en dybere forståelse af hvad det vil sige at være amerikaner og hvem de to største politiske partier er. Timerne startede med en "fact-off" - hvor to nye elever dystede på det mest interessante stykke fakta om USA.
Kernetekster:
Powers, Identity; American Dreaming (article, i "Being American") (2 ns)
Lazarus, The New Colossus (2 ns)
the Declaration of Independence (4 ns)
Timm, America's voting system is broken. It's time to overhaul it (article, i "Being American") (2 ns)
Clooney, The Ides of March (feature film) (20 ns)
Wegman, Why we should abolish the electoral system (5 ns)
iCivics Education, Win the White House (online simulation game; https://ed.icivics.org/games/win-white-house) (2 ns)
Supplerende stof:
Holm, Being American (s. 6-34 + s. 60-71) (45 ns)
ABC News, Interactive Electoral Map (https://abcnews.go.com/Politics/2024-Electoral-Interactive-Map)
CBS News, Could the U.S abolish the Electoral College? (https://www.youtube.com/watch?v=PXOv_sFMgL8&ab_channel=CBSNews)
PEW Research Center, Political Typology Quiz (https://www.pewresearch.org/politics/quiz/political-typology/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwsJO4BhDoARIsADDv4vDUlKrQi7kqtfBEj6MXHrryhr6qJKxDcPYcLCEiJZ4RpMjy98c-4gEaAtOYEALw_wcB)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dystopian Literature (+ "Hunger Games")
Forløbet bestod primært af grundig og langvarig værklæsning af Collins' "The Hunger Games" med særligt fokus på dystopiens genretræk, fiction analysis (primært characterization, setting and narrative technique), perspektivering til og refleksion over forskelle og ligheder med filmatiseringen af romanen, samt introduktion til literary criticism/feminist readings, samt perspektiver til 1g (amerikanske værdier og selvforståelse). Eleverne trænede desuden intensivt short summary og paraphrasing, og producerede podcast.
Kernetekster:
Suzanne Collins, "The Hunger Games" (novel) (436 ns)
Ross, "The Hunger Games" (feature film) (20 ns)
Andrea Ayres, How Authors find Hope in Dystopia (article) (5 ns)
Rachel Stark, Why Katniss is a Feminist Character (article) (4 ns)
Megan Burbage (medium.com), How does 'The Hunger Games' criticise American Society? (article) (13 ns)
Supplerende:
Dystopias - Definition and Characteristics (lærerproduceret materiale)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Empire and Imperialism
Forløbet er et tema om Storbritannien som kolonimagt med fokus på Indien og Orienten, samt på forskellene på ideologierne bag imperialismen og praksis ude i kolonierne. Hovedfokus har været fiction- og poetry-analysen. Forløbet blev afbrudt af et tværfagligt forløb om Klima og Innovation...
Kernetekster:
Rudyard Kipling, The White Man's Burden (2 ns)
Labouchere, The Brown Man's Burden (2 ns)
Crosby, The Real White Man's Burden (2 ns)
Georg Orwell, Shooting an Elephant (12 ns)
Riz Ahmed, The Break-Up (youtube) (2 ns)
Supplerende:
The British Empire (ukendt ophav) (2 ns)
Finderup og Fog, The UK and Me (fra Worlds of English, s. 30-32)
Om Empire and Imperialism og Partition (lærerproducerede pptx'er) (6 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
01 - The UK and Me.pdf
-
About Empire - Questions.docx
-
About Empire OCR.pdf
-
The British Empire (intro).ppt
-
Crosby, The Real White Man's Burden (1902).docx
-
03 - Kipling, The White Man's Burden.pdf
-
Labouchere, The Brown Man's Burden (1899).docx
-
How to Read a Poem and Literary Terms.pdf
-
Medbring svar til spørgsmålene fra sidste lektion. Vi starter med at løbe svarene igennem.
-
Kipling, The White Man's Burden (1899).pdf
-
Minlæring: Om kongruens (til opgave 2)
-
Minlæring: Om verber (til opgave 1)
-
Minlæring: Om præpositioner (til opgave 2)
-
Minlæring: om adjektiver og adverbier (til opgave 3)
-
Minlæring: Om stilleje (til opgave 4)
-
En gammel eksamensopgave
-
Lad os lave et eksperiment. Hvis der er afsnit, I har svært ved at forstå, så prøve at bruge nedenstående prompt i ChatGPT og skrive de relevante afsnit ind:"I'm reading George Orwell's 'Shooting an Elephant' and struggling to understand certain pass
-
07 - Orwell, Shooting an Elephant.pdf
-
Orwell, Shooting an Elephant - Work Questions.docx
-
Dagens arbejde (opgave 1-4)
-
Style of writing - Analysemodel.pdf
-
K-PRODUKT - planlægning.docx
-
Minlæring: Kongruens-træning
-
YOUR INTERVIEW PERSONAS.pdf
-
Husk de spørgsmål I udarbejdede i går!
-
Ang. "Hunger Games" - der er andre klasser der skal læse romanen, så I skal aflevere den på bogkontoret så hurtigt som muligt.
-
How to analyze fiction.pdf
-
How to analyze non-fiction 2025.pdf
-
Tjek opgaveformuleringen under opgaver - du skal hjemmefra have besluttet om du vil lave assignment 5a eller 5b (og have læst den tekst opgaven handler om).
-
Eleveksempel non-fiction.pdf
-
Eleveksempel non-fiction 2.pdf
-
Upload i pdf og A2 her
-
Riz Ahmed - The Breakup (Shikwa) [Official Video]
-
Find teksterne fra forløbet frem igen og lav en liste over dem i elevfeedback. Skriv titel og bagefter en kort redegørelse for vigtige pointer og budskaber i hvert tekst.
-
Riz Ahmed, The Break Up lyrics.docx
-
Empire and Imperialism - summing up.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Men and Monsters - a Horror Genre Study
Et større tematisk forløb med fokus på horrorgenren, særligt monsteret som symbol på menneskets mørke sider. Fokus har ligget på fiction og især film analysis og psykologiske begreber som cognitive dissonance, the uncanny, Freuds personlighedsmodel samt genrekarakteristika (monstertypologier, horrorgenrens protagonister og miljøer, "the trinity of terror"). Vi har undersøgt vampyren, rumvæsenet og zombien som monstre og hvad de kan repræsentere fra tre perspektiver - psykologisk, samfundsmæssigt og menneskeligt.
Forløbets primærtekster:
American Horror Story, "Murder House" (S1E1, opening scene) (1 ns)
True Detective, title sequence (season 4) (1 ns)
Bram Stoker, fra "Dracula" (chapter 16) (7 ns)
Amanda M. Podonsky, Bram Stoker's 'Dracula': A reflection and rebuke of Victorian society (6 ns)
Robert Rath, How Society Defanged the Vampire (5 ns)
Robert Rath, Zombies; From Haitian Magic to Hollywood Horror (5 ns)
Frank Darabont, The Walking Dead (S1E1 - opening scene + closing scene) (10 ns)
Ridley Scott, Alien (feature film) (25 ns)
Supplerende:
Drisdal og Hansen, uddrag af Horror (systime, ibog) (25 ns)
Vsauce, Why are things creepy? (5 sider)
Extra Credits, Horror Protagonists (youtube, https://youtu.be/lawxkSB13J8?si=VRMUYC5WxEK_VirI) (5 ns)
Extra Credits, The Beast Macabre (youtube, https://youtu.be/4mHCG4zbCPM?si=X2b-SwVrcroWmaGX) (5 ns)
Extra Credits, Places of Horror (youtube, https://youtu.be/weTznlEkzfk?si=1d1UiWsprgpsN2ki) (5 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611974700",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611974700",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58611974700"
}