Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Christine Grud Nielsen, Louise Juul
|
Hold
|
2023 23 En/z (1z En, 2z En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Evil - Coraline
We investigate the horror-genre and what drives it with reference to Freud's psychoanalysis.
We read and interpret Neil Gaiman's "Coraline" chapter by chapter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
SRP1
SRP1
Sociale Medier ml. Samfundsfag og Engelsk
Produkt: Eleverne lavede en Explainer video i Powtoons samt afleverede en 1-pager hvori de beskriver teorier og refleksioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
The American Dream
Et forløb med fokus på USA og amerikansk historie, kultur og mentalitet. Nogle centrale begreber er the frontier, can-do spirit, individuality, liberty, immigration. Eleverne har arbejdet med forskellige tekster som omkranser "The American Dream" og slutter af med at læse, fortolke og analysere "Of Mice and Men" efterfulgt at et PP præsentation.
Materialer:
Edward N. Kearney: 'The Frontier Heritage' (article, 1984)
Emma Lazarus: ‘The New Colossus’ (poem, 1883)
Studs Terkel: ‘Call me Arnold’ (interview, 1980)
Billie Holiday: ‘Strange Fruit’ (song, 1939 – lyrics by Lewis Allen, 1936)
Ray Bradbury: 'I See You Never' (short story, 1979)
Barack Obama: 'The American Promise' (speech excerpt, 2008) - https://www.youtube.com/watch?v=BDjgtjB8Jok
John Steinbeck: 'Of Mice and Men' (1937)
Film: 'Of Mice and Men' by Gary Sinise (1992)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
American TV Series
I dette forløb har eleverne analyseret forskellige amerikanske TV-serier fra den tredje TV-serie guldalderperiode. Eleverne har set opening sequences, klip og hele serieafsnit. Fokus har været på at træne de grundlæggende analytiske færdigheder og engelskfaglige begreber, såsom characterisation, setting og plot. I undervisningen har vi arbejdet meget med elevernes egen sprogproduktion og kommunikative færdigheder, udvidelse af ordforråd samt det at holde oplæg, både i mindre grupper og på klassen. Derudover er eleverne introduceret til PEE-modellen i deres analyser af klip, samt i en aflevering.
Klip:
Game of Thrones:
- https://www.youtube.com/watch?v=5Isq9hl7Tz8 (fokus på setting)
- https://www.youtube.com/watch?v=tBRH5s2lsxc (fokus på characterisation)
House of Cards
- https://www.youtube.com/watch?v=pf6KKJSwmyk (fokus på setting)
- https://www.youtube.com/watch?v=bsFvglP3mew (fokus på characterisation)
Breaking Bad
- opening sequence: https://www.youtube.com/watch?v=D-G8weg2Ndg
- pilot episode
Girls
- https://www.youtube.com/watch?v=wkxTY45X7yk (fokus characterisation
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
American TV Series Assignment
|
19-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
America: The Promised Land? (Eksamensemne)
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til dele af Amerikas historie gennem fiction, non-fiction og film. Forløbet har haft 4 underemner; the immigrant story, the frontier experience/heritage, the American Dream, the native experience.
Kernestof
Fiction:
Ernest Heminway, “Indian Camp” (fra Wider Contexts)
Paul Auster, 4, 3, 2, 1 (uddrag fra kapitel 1)
Emma Lazarus, “New Colossus” (digt)
Non-fiction
The Declaration of Independence (uddrag)
Richard Powers, “Identity; American Dreaming” (fra Being American, Gyldendal 2020)
Call Me Arnold, interview (fra Born in the USA, Futurum)
Barack Obama, “The American Promise”, tale (fra Worlds of English, Systime 2010)
Supplerende stof
Washington Post Podcast, “The Myth of Thanksgiving”
- https://www.washingtonpost.com/podcasts/post-reports/the-myth-of-thanksgiving/
Fokuspunkter:
- viden omkring Amerikas historie på godt og ondt
- viden omkring the frontier heritage, the white account of history, sugarcoating
- hvorfor mener nogen at Amerika er “the promised land”?
- at forholde sig kritisk til historien, samt forstå hvorfor Amerika er det land det er i dag
- hvordan man analyserer en tale
- Hemingway’s iceberg technique og writing style
- oversættelse af non-fiction til moderne engelsk
- at kunne analysere taler med forms of appeal, intention og rhetorical devices
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammatikprøve 1
|
15-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Forløb i Boston
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skriftlighedsforløb 1
Lær at skrive et Non-Fiction Essay + grammatik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Being British (Eksamensemne)
I dette forløb har eleverne arbejdet med Storbritannien, herunder et fokus på multiculturalism. Eleverne er blevet introduceret til Storbritanniens historie og samfund med blik på begrebet melting pot.
Eleverne har arbejdet med fagartikler, digt, TED talk, short story, film, sange og essays.
Kernestof:
”How Britain Has Been Shaped By Migration” – Chapter 1: Everyone Is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain (systime, introduktionstekst)
”Immigration and Multiculturalism in the United Kingdom” – The Norwegian Digital Learning Arena (fagartikel)
”The British (serves 60 million)” – Benjamin Zephaniah (digt)
”The Failures of Multiculturalism” – Shaun Flores (TEDx talk) (link til video: https://www.youtube.com/watch?v=PmyPmK8AYMI)
”Rebecca and The Neighbours” – Tanika Gupta (uddrag, short story)
”Bend it Like Beckham” – Gurinder Chadha (film)
”We Have to Avoid ’Integration’ Becoming Another Form of Racism” – Afua Hirsch (essay, The Guardian)
Supplerende stof:
”Humans of Great Britain” – Great British Magazine (introduktionstekst)
”Mohabbat Ka Rang” – Amar (sang, cover af ”The Power of Love” af Celine Dion)
”Bend It Like Beckham Remains a Vital Portrayal of British Asian Adolescence” – Salma Haidrani (essay)
”Here’s the Difference Between Grat Britain, The United Kingdom, and England” (video, explainer) https://www.youtube.com/watch?v=pJ5mgwY79IQ.
”Roundtable: Multiculturalism” (video) https://www.youtube.com/watch?v=klKpMBJ4J1o.
Begreber og fokus
Begrber: Multiculturalism, Integration, Assimilation, National Image, Multicultural Society
Fokuspunkter: Forstå den historiske kontekst og nutidige samfund i Storbritannien med henblik på et multikulturelt samfund, analyse af forskellige fiction og non-fiction tekster og hvordan disse kan vise et multikulturelt samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
India Today (Eksamensemne)
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til Indien i nutiden. Eleverne er også introduceret til Indien som en tidligere Britisk koloni. Eleverne har arbejdet med Indiens sociale hierarki (klasse, kastesystemet), samt med ligestilling i Indien (gender roles).
Eleverne har analyseret forskellige fiktionstekster på baggrund af emnerne klasse og køn, og har set Slumdog Millionaire. Eleverne har arbejdet med litteraturkritik af filmen, herunder marxistisk, postkolonial og feministisk kritik af filmen. Eleverne har også arbejdet med fagartikler, og kampagner (non-fiction).
Kernestof:
”Introduction: Demarcations” – Narrating India af Katrine Brøndsted
”Slumdog Millionaire” – Danny Boyle (film)
”The Privileges of a Penis” – Sudeep Pagedar (digt)
”The Blind Dog” – R.K. Narayan (short story) – brugt i forbindelse med mundtlighedsoplæg senere
Supplerende stof:
”New Delhi, Paharganj - Walking EXTREMLY BUSY Streets | India Walking Tour 4K HDR” (video, link: https://www.youtube.com/watch?v=-Xlzej8RTTU)
”India’s ’Untoucables’ Are Still Being Forced to Collect Human Waste by Hand” (video, TIME magazine, link: https://time.com/3172895/dalits-sewage-untouchables-hrs-human-waste-india-caste/)
"How The British Took Over India" - TREVOR NOAH (from "Afraid Of The Dark" on Netflix)” (video, link: https://www.youtube.com/watch?v=QhMO5SSmiaA)
”Introducing India” – Lonely Planet (video, link:
https://www.youtube.com/watch?v=cKm6CWej3rQ)
”Rich Kids of India” – richkiddsofindia (Instagram)
”Ring The Bell” – Breakthrough (video, link: https://www.youtube.com/watch?v=33UVlPuz8x4)
Begreber og fokus
Begreber: demarcation,social hierarchy, caste system, gender roles, feministic, postcolonial, and marxistic ideological literaty criticism, fiction analysis (short story, poetry, film)
Fokuspunkter: det sociale hierarki og kønsroller i ’moderne Indien’, på baggrund af Indiens historie, analyse af fiktion, perspektivering til Storbritannien, litteraturkritik af film.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
In-Yer-Face: 'Shopping and F***ing'
I dette forløb har vi arbejdet med In-Yer-Face teatergenren, dens konventioner og kendetegn historisk og samfundsmæssigt. Vi har læst og analyseret Mark Ravenhill's skuespil "Shopping & F***king" som et værk inden for In-Yer-Face genren.
Vi har arbejdet med genreforståelse, analyse at setting, characters, symbols og language.
Sidst i forløbet har eleverne remedieret et andet stykke fiction tekst fra tidligere forløb til et In-Yer-Face stykke. Eleverne har slutteligt fremlagt en scene fra deres remedieret fiktionstekst.
Kernestof:
Mark Ravenhill - "Shopping & F***king" (1996)
Fiktionstekster til remediering:
Ernest Hemingway - "Indian Camp" (1924)
Sudeep Pagedar - "The Privileges of a Penis" (2017)
Tanika Gupta - "Rebecca and The Neighbours" (uddrag) (1994)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
In-Yer-Face Theatre - Oversigt
-
In-Yer-Face Theatre - Genre introduction (PowerPoint)
-
Powerpoint (lektion 2)
-
Præteritum til præsens (øver)
-
Husk bogen!
-
Shopping and Fucking Oral Assignment.docx
-
Set the Stage - Assignment.docx
-
I skal have læst til og med scene 10 til lektionen i dag. Skriv de ting, i finder interessante ned mens i læser (noget om temaer/karakterer/setting/handling eller andet)
-
I skal have valgt, om i vil skrive 5a eller 5b til lektionen i dag. Læs opgaveformuleringen til jeres valgte analytical essay godt igennem inden lektionen.
-
Grammatik øver (adjektiver, verballed, substantiver i pluralis)
-
Læs resten af Shopping & F***king til lektionen i dag (scene 11 til og med 14)
-
Recap of Shopping And Fucking.docx
-
Remediation Project.docx
-
Noter om In-Yer-Face Theatre (conventions handout)
-
Think about the following questions for today:
-
Færdiggør øve-grammatikopgaven (adjektiver, verballed, substantivers flertalsdannelse) til lektionen i dag.
-
Ernest Hemingway - Indian Camp.pdf
-
Først skal i lave grammatikopgaverne der er vedhæftet. Upload svar på elevfeedback i slutningen af timen.
-
Først skal i lave grammatikopgaverne der er vedhæftet. Upload svar på elevfeedback i slutningen af timen.Grammatik øver (jumbled sentences, stilistisk analyse).docx
-
Når i bliver færdige med grammatik, skal i kigge på jeres genaflevering (og hvis i ikke har afleveret assignment 5 endnu, skal i skrive på den). Der ligger en opgaveformulering klar under opgaver
-
Tænk over, om i vil tale om karakter inden årskaraktererne skal afgives.
-
I skal læse den vedhæftede tekst til i dag. Det er en øvelse i at læse/forstå og vigtigst at analysere en ukendt tekst (noget i skal gøre til eksamen). Teksten passer til emnet "India Today", så læs også op på jeres noter herfra. I skal kunne perspek
-
I skal være klar til at præsentere jeres In-Yer-Face Remediation Project til lektionen
-
Det er vigtigt i husker at tage “Shopping & F***ing” med til lektionen i dag - den skal nemlig afleveres.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58612173669",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58612173669",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58612173669"
}