Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Pia Borch Hansen
|
Hold
|
2023 24 bi/z (2z bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Liv og celler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Boston - genetik
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mere genetik og genteknologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Når to bliver til én
Forløbet har fokus på følgende elementer:
Kønsudvikling, kønsorganer og mandens hormonregulering.
Hormonforstyrrende stoffer og effekten på reproduktionsevnen.
Indblik i kønssygdomme afslutter forløbet, hvor klamydia bliver overgang til næste forløb, der omhandler mikroorganismer "mikroberne kommer"
Øvelser:
Mikroskopi af præparater af ovarier, testikler samt sædceller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mikroberne kommer
I dette lille forløb er der fokus på følgende:
Bakteriecellens opbygning
Vækstkurve og vækstfaktorer
Antibiotika og antibiotikaresistens
Enzymers opbygning og funktion
Øvelser:
Kimfaldsøvelse
Katalase i gærceller (undersøgelse af faktorers effekt på enzymet reaktionshastighed)
Antibiotikaresistens_agardiffusionsøvelse (virtuel laboratorium)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Naturen omkring os
Vi starter ud med at kigge på biologiske processer (fotosyntese, respiration og gæring)
I dette forløb introduceres eleverne til de økologiske grundbegreber så som: Bruttoproduktion, nettoproduktion og respiration, Fødekæder samt begrænsende faktorer for hhv. BPP og NPP.
Desuden sættes der fokus på biodiversitet.
Eksperimentelt arbejde
Feltundersøgelse i Gjern bakker
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58612191169",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58612191169",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58612191169"
}