Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 23 Ty/21 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Trine Prassov
Hold
2023 23 Ty/21 (
1 Ty21
,
2 Ty21
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Familie (eksamen)
Titel 2
Die Großstadt (ikke eksamen)
Titel 3
Rebellion (eksamen)
Titel 4
Identität (eksamen)
Titel 5
Leben in der DDR (eksamen)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Familie (eksamen)
Forløbet omhandler mange forskellige aspekter af temaet familie. Der vil være fokus primært på den moderne familien som fænomen, som den kan komme til udtryk i forskellige former og konstellationer. Begreber som sammenhold, svigt, forpligtelser, kærlighed, omsorg og tab er centrale.
Thomas Plaßmann: Tschulligung (2015) Fra: Los geht's s. 116-119
Judith Hermann: Wir hätten uns alles gesagt. Uddrag, s.75-76. (2023)
Hans Gartner: Camper 303 (2018)
Brüder Grimm "Hänsel und Gretel" (1812)
Volksmärchen – Einleitung und Wesenszüge des Märchens (Aus Der Zauberspiegel, Christophersen und Homann, Tyskforlaget 2006): side 9-10
AnnenMayKantenreit: Oft gefragt
Omfang: 50 sider
Klassen har udover de fælles forløb også læst et tema med deres grundforløb på et omfang af ca 20 sider.
Indhold
Kernestof:
Kære tyskhold Jeg er desværre syg. Giv jeres klassekammerater besked, så I ikke går forgæves. Vh Trine
https://app.minlaering.dk/screeninger/18?homeworkId=239229
Mette Hermann: Warum wir Deutsch lernen. In: Los geht's; sider: 6, 10-11
Famlieformen und Vokabeln.pdf
Camper 303 Eine Mitfahrtgelenheit am Telefon verabreden.docx
Regelmæssige verber
Minlæring
Kære tyskhold
Vi gennemgår det næste time. Vh Trine
Volksmärchen – Einleitung und Wesenszüge des Märchens (Aus Der Zauberspiegel, Christophersen und Homann, Tyskforlaget 2006); sider: 9-10
Volksmärchen
Husk at opdatere selvstudium for sidste uge, og planlæg, hvad du skal lave i denne uge.
De regelmæssige verber
Makkerpar i 1Ty21.docx
Märchen
Opsamling regelmæssige verber og eventyr.docx
Märchenmerkmale
Hänsel und Gretel
I laver videre i MinLæring ca 15 minutter derhjemme. Enten laver I de regelmæssige verber færdige eller I begynder op hjælpeverberne.
Oft gefragt lyric video - AnnenMayKantereit
1) Slå ordene op. De optræder i en sang, vi skal høre:
Log in to Gliglish
I skal derhjemme træne mundtlig sprogfærdighed på Gliglish - find rollespil og øv en situation i en restaurant. Lad være med at registrere jer, brug bare online-versionen. Brug 10 minutter på at tale.
Suchergebnisse für "brandenburger tor" | Slow German
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Die Großstadt (ikke eksamen)
Forløbet har fokus på storbyen, Berlin, og klassen læser tekster, der på forskellig vis forbereder til aktiviteter på sprogrejsen dertil.
SlowGerman: #256 Leben auf dem Land oder in der Stadt
Lone Holm og Jenny Gibson: Wir sind wir, Berlin: side 49-50
DW - Deutsch: Der kreative Kiez - Berlin-Friedrichshain.
Der Spiegel: Berlin - ganz schön kaputt. 7/11-2023: side 1-6
SG #039: Urlaub - Slow German
Supplerende:
David Bowie - Heroes (Official Video)
Michael Klos: Tyskland 1871 - 1996; sider: 113, 115, 123-125, 1114
Indhold
Kernestof:
Leben auf dem Land oder in der Stadt? – SG #248 | Slow German
Minlæring - de 3 hjælpeverber
Berlin-Friedrichshain: Der kreative Kiez | Made in Germany
I skal arbejde selv i denne time. 1) Lyt til podcasten om Land eller by (SlowGerman) 2) Lav 25 minutter grammatik på MinLæring. Bliv færdig med de regelmæssige verber, inden I arbejder med hjælpeverber. Nogle af jer mangler en del. 3) Se videoen om F
Lone Holm og Jenny Gibson: Wir sind wir, Berlin; sider: 49-50
Uregelmæssige vb - gruppe 1 og 2
Berlin - Transportkort og aktiviteter
Uregelmæssige verber - gruppe 3
Træn derhjemme gruppe 3
Ordbogen.com
I skal arbejde selv i denne lektion. Lav øvelserne på MinLæring, der passer til de 3 grupper uregelmæssige verber, som I har trænet med Quizlet. Skriv i elevfeedback på timen, hvor langt I kom, så jeg kan føre fravær. Link til øvelserne
Derhjemme repeterer I gruppe 1,2,3 ved at bruge Quizlet, så I kan huske disse verber:
Gruppe 1 og 2
Gruppe 3
gruppe 4a
Træn derhjemme de uregelmæssige verber med link, så du kan disse:
Studie- og ordensregler.docx
Den sidste indbetaling til sprogrejsen for transportkort, aktiviteter og citytax skal indbetales senest i dag via Safeticket.
Træn derhjemme m link disse verber, så du kan dem udenad:
gruppe 4b
HUSK sedler til mig - permission to travel og ordensregler. Lyt derhjemme til David Bowies sang "Heroes" - hvad har den mon med Berlin at gøre?
David Bowie - Heroes (Official Video)
I skal kunne tale om "Die andere Seite", dvs. I skal kunne besvare spørgsmålene fra timen. Skriv gerne videre på spørgsmålene derhjemme, så I kan sige mere end 1 sætning per spørgsmål:
Bahnhof Friedrichstraße og Tränenpalast
Michael Klos Tyskland 1871-1996 Afnazificeringen og nazizmens normalisering.pdf
Michael Klos: Tyskland 1871 - 1996; sider: 113, 115, 123-125, 1114
Vi læser om den vesttyske efterkrigstiden i timen
"Nedtælling til 1961". Tysk dokumentar (2019) DR; sider: 1
Læs derhjemme de to danske artikler om NSU.
Dyb undren i Tyskland: Hvordan kunne højreekstreme terrorister undslippe i 13 år?
Medbring filmklip mm, så I kan komme i gang med at lave filmportræt af Berlin i grupperne
I arbejder med filmen i denne time
Der Spiegel: Berlin - ganz schön kaputt. 7/11-2023; sider: 1-6
Kommentar 12, 20, 39, 41
Vi ser jeres portrætfilm af Berlin i denne time, så sørg for, at filmen er klar fra timens start. Medbring også høretelefoner.
SG #039: Urlaub - Slow German
SG #039: Urlaub - Slow German Genlyt derhjemme til denne podcast om Urlaub og skriv derhjemme 5 gloser fra podcasten i elevfeedback på lektionen. Medbring hovedtelefoner og computer. Bemærk, at jeg har vedhæftet den skriftlige opsamling, der skrives
I de første 50 min skriver I en lille tekst, der skal afleveres. Der er elevtid til det (se Lectio). Den er også vedhæftet her. I resten af timen er der afslutning på skoleåret.
Opsamling nogle få urgelemæssige verber.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Rebellion (eksamen)
Under overskriften ”Rebellion” undersøges store og små revolter eller opgør med det eksisterende, idet vi med afsæt i forskelligt materiale ud fra et multimodalt tekstbegreb både undersøger begrebet i dets betydning som et samfundsmæssigt opgør samt i betydningen af et opgør i et individuelt perspektiv. I begrebets betydning af det private opgør læser vi tekster, som skildrer protagonister, der bryder ud af og rebellerer mod en eksisterende rolle i en given social sammenhæng, og som i dette opgør formulerer deres identitet på ny. Som eksempler på samfundsmæssige opgør arbejder vi med eksempler fra de seneste år, der viser, hvordan menneskets eller samfundets omgang med naturen danner rammen for et oprør i form af klimaaktivisme.
Zeit Online: Klimaaktivisten blockieren Flughafen Köln/Bonn (2024)
https://www.zeit.de/gesellschaft/zeitgeschehen/2024-07/klimaaktivisten-blockieren-flughafen-koeln-bonn
NDR: "Letzte Generation" sprüht Privatjet auf Sylter Flughafen an (2023)
https://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/Letzte-Generation-sprueht-Privatjet-auf-Sylter-Flughafen-an,sylt1562.html
Grenzenlos: Letzte Generation (2024)
Valentin Dornis und Benedict Müller: Niederlage für Umweltaktivisten (2017)
Ralph Jansen, Barbara Cepielik, Klar-Heinz Wagner: Proteste am Tagebau (2027)
Jörg Lachs, Tanja Reinhard und Marion Forschung: Bäume oder Braunkohle? WDR (2018)
Wolfgang Hermsdorf: Tschick (2012): side 24-25
Fatih Akin: Tschick (2016)
Heinz Helle: Ich sehe mich manchmal um. In: Lebenswege (2014)
Supplerende:
Seewald, M. & Hunecke, M. (2018). Klimaschutz und Spracherwerb. Fachhochschule Dortmund. Fra Goethe-Instituttet
Victor Schrøder Friis: Tyskland rydder byer for at få kul (2016)
Tyskland-kendere før klimavalg: De tyske politikere får svært ved at indfri deres grønneløfter (2021)
Indhold
Kernestof:
Anne Sina og Nora Sina: De tyske politikere får svært ved at indfri deres grønne løfter (2021); sider: 41-43
Læs derhjemme baggrundsartiklen om klima. Den er fra 2021. Derudover skal du kigge på de 2 verber "rebellieren" og kämpfen". Kan du lære dem udenad i de 3 tider?
logo!: Deshalb musste der US-Präsident weinen
logo!: Indonesien bekommt eine neue Hauptstadt!
NDR: "Letzte Generation sprüht Privatjet auf Sylter Flughafen an (2023); sider: 12
Zeit Online: Klimaaktivisten blockieren Flughafen Köln/Bonn (2024); sider: 11
tagesschau in 100 Sekunden
RA Masterclass i tysk powerpointpræsentation.pptx Se den vedhæftede ppp om MasterClass tysk. Man kan stadig nå at tilmelde sig hos Heidi, hvis det har interesse.
Se den vedhæftede oversigt. I skal øve jer i at bøje verberne derhjemme, så I kan dem udenad. I timen skal kunne udfylde kasserne med verbernes bøjning samt gloserne uden hjælpemidler. Det er en opsamling på arbejdet med klimaaktivisterne "Letzte Gen
Kast en terning - Online Terningekast
Tschick
Træn gloserne derhjemme. Vi ser første del af filme i timen i dag.
Husk at besvare spørgeskemaet fra kontoret, så I kan få restbeløbet fra sprogrejsen tilbage. Det udløber i morgen.
Der stadig nogle, der ikke har besvaret spørgeskema om refusion fra sprogrejsen. I skal have penge tilbage, så det er meget vigtigt, at I besvarer spørgeskemaet fra kontoret. Det lukker i dag.
Bin ich noch zu retten? Ein Besuch im Repair Café von Julia Mähler
Afsnit
Wolfgang Hermsdorf Tschick (2012); sider: 24-25
Tschick - gloser
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Identität (eksamen)
Forløbet om identitet har to perspektiver på temaet. Det tyske og danske mindretal i grænseområdet undersøges som forberedelse til en sprogfag i Flensborg.
Forløbets andet perspektiv er Gender, her læser vi en tekst af Doris Dörrie samt arbejder med en podcast.
Inge-Lise Krag: Weder Deutsch, noch Dänisch - sondern etwas Drittes
Flensburg - die dänische Minderheit - uddrag fra: www.schleswig-holstein.de/portal/DE/LandLeute/Minderheiten/Daenisch/daenisch_node.html: side 6-7
Doris Dörrie: Was machst du, wenn ich aus dem Haus gehe
SlowGerman: Die Genderdebatte in Deutschland #215
https://slowgerman.com/2020/09/29/die-genderdebatte-in-deutschland-sg-215/
Supplerende:
Anne Bech-Danielsen: Fordommene er mange. Lighederne er flest. In: Politiken 21/8-2021.
Supplerende :
https://www.zdf.de/kinder/logo
Anne Bech-Danielsen: Fordommene er mange, lighederne er flest. Men så ER der da også forskelle. In: 14.08.2021. Politiken
MinLæring: Modalverber
Indhold
Kernestof:
Tag med rundt til det danske i Flensborg
Fordommene er mange. Lighederne er OCR.pdf
Minlæring - modalverber
Fotosafari - Visit Flensburg 28.11.docx
Husk gyldigt pas, sygesikringsbevis, euro i kontanter/visakort, varmt tøj, gode sko og madpakke 😊
Sprogdag til Flensborg 28.11.2024.docx
Die dänische Minderheit
Vi bruger linket i timen
Flensburg - die dänische Minderheit - uddrag fra: www.schleswig-holstein.de/portal/DE/LandLeute/Minderheiten/Daenisch/daenisch_node.html; sider: 6-7
Bemærk, at der er en opsamling den 13/1, dvs. I skriver der. Der er afsat elevtid til at træne derhjemme. Vi kigger på det sammen i timen i dag
logo! - die Kindernachrichten des ZDF
Inge-Lise Kragh Weder dänisch noch deutsch - sondern etwas Drittes.pdf
Træn derhjemme modalverberne - brug dette link.
Modalverberne i præsens
1) Wer ist Inge-Lise? 2) Wie beschreibt sie ihre Identität 3) Was erfahren wir über die deutsche Minderheit? 4) Wann und wie fühlt sich Inge-Lise anders?
Opsamling modalverber.docx
Jeg er desværre syg. Vi skriver opsamlingen næste gang. Brug timen i dag til at arbejde med modalverber via dette link til MinLæring. Derudover skal I høre podcast om fordele og ulemper ved at være tosproget.
Vi skriver opsamlingen i dag, den blev udskudt i mandags, da jeg var syg.
https://quizlet.com/dk/584910484/doris-dorrie-was-machst-du-wenn-ich-aus-dem-haus-gehe-flash-cards/
Derhjemme: 1. Læs teksten færdig (vedhæftet her), men du lytter til oplæsningen (brug Youtube-link) (10 min). Den første halvdel kender I fra sidste time. Vi oversætter sammen i timen, men bemærk udtale, mens I lytter. Hvor meget forstår I ved hjælp
Minlæring - pronomener
Doris Dörrie Was machst du wenn ich aus dem Haus gehe.pdf
Derhjemme: Lyt til denne podcast 2 gange (brug link). Den handler om Gender, så den er aktuel for vores Doris Dörrie-tekst. Die Gender-Debatte in Deutschland - SG #215 - Slow German
Haben og sein
machen
Træn derhjemme de 4 vigtige verber, som I også skal skrive opsamling på i næste tysktime. Brug links nedenfor til at øve eller kig på arket, der ligger på Lectio.
werden
Elon Musk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Leben in der DDR (eksamen)
Forløbet beskæftiger sig med dele af den tyske historie i perioden 1945-1990. En teoritekst giver et kort rids af tiden efter anden verdenskrig herunder nogle af de forhold, der fører til Tysklands deling i de to stater i 1949. Med et bredt tekstbegreb arbejder vi med aspekter af livet i DDR, idet forløbet i skildringer af forholdet mellem den østtyske stat og individet undersøger, hvordan staten med forskellige midler søgte at kontrollere borgeren i det østtyske samfund. Vi ser eksempler på, hvordan denne kontrol påvirkede individets mulighed for at tænke og handle frit, og hvorledes der former individets livsbane i nogle afgørende øjeblikke.
Mogens Haargaard „Die deutsche Nachkriegsgeschichte“ (aus Reflexionen) (1992)
Gedächtnis der Nation: ZDF & Stern: 1961 Bau der Mauer: side 5-6
Ausschuß für deutsche Einheit, Berlin (HRSG): „Du und die Mauer, Berlin- Ost“ (1962)
„Das Ministerium der Staatssicherheit“ + „Die Bespitzelungsmethoden der Stasi“ (1999)
Detlef Matthes „Die Andere Seite“ (2012)
Florian Henckel von Donnersmarck „Das Leben der Anderen“ (2006)
Indhold
Kernestof:
Kære tyskhold
Terrorwelle in Deutschland: Zwischen Fakten und Vermutungen
Minlæring
Medbring din påklædningsdukke. Vær klar til at præsentere den. Du skal kunne gloserne for påklædning, andet... som du mener, repræsenterer hvordan man performer sit køn i enten anno 2025 eller et selvvalgt årstal
Was machst du, wenn ich aus dem Haus gehe?
Bundestagswahl 2025: Alle Live-Ergebnisse aus den Wahlkreisen
Brug 20 min derhjemme på at blive klar til at fremlægge "Was machst du, wenn ich aus dem Haus gehe" - dokumentet fra sidste time, dvs. gengiv handlingen, beskriv personerne, forklar om parrets hemmelighed. I får 15 minutter i timen til at blive klar
Judith Hermann: Wir hätten uns alles gesagt; sider: 76
Minlæring - verber
Judith Hermann: Wir hätten uns alles gesagt
Judith Hermann: Wir hätten uns alles gesagt - Fragen zum Text
Die deutsche Nachkriegsgeschichte
Wie unterscheiden sich Nord- und Süddeutsche? - SG #250 - Slow German
Den kolde krig
Mogens Haargard: Die deutsche Nachkriegsgeschichte (1992); sider: 5-6
Læs teksten fra timen i går færdig (find den på Teams i mappen "Leben in der DDR" - brug resten af timen til at se filmen om den kolde krig - den er på dansk. Skriv stikord ned, mens I læser.
Sæt høretelefonerne i ørerne og gå en lille runde i solskinnet, mens du lytter til denne podcast 2 gange (brug linket). Hvilke fordommer/forestillinger har værten om østtyskerne og hvorfor?
Hej tyskhold, Min datter er desværre syg, så I skal arbejde selv. 1. Brug linket til MinLæring (præpositioner) her på Lectio. Det er vigtigt, at I starter med at arbejde med MinLæring-linket, da jeg fører fravær for timen på baggrund af, at I har vær
Das Ministerium der Staatssicherheit.docx
Minlæring - præpositioner to grupper
Das Ministerium der Staatssicherheit & Die Bespitzelungmethoden der Stasi Lone Häckert og Lise Hansen: Literatur um die Jahrtausendwende, 1999, Gyldendal; sider: 13-14
Florian Henckel von Donnersmarck: Das Leben der Anderen (2006); sider: 1-5
Vi analyserer åbningsscenen af "Das Leben der Anderen"
Vi ser filmen færdig i timen. Hvis man ikke var der i de sidste timer (f.eks. c-elevernes ekskursion), skal man indhente derhjemme inden timen i dag. Vi har set frem til minut 73 (1:13) Jeg har lånt filmen til jer på MitCFU, så I kan se første del de
SG #183: Die Stasi - Slow German
SlowGerman #183 Die Stasi; sider: 1
Derhjemme: 1) Brug 15 min på MinLæring. 2) Lyt derefter til podcasten om filmen. Brug de to links her på Lectio.
Minlæring - præpositioner
SlowGerman: #29 Das Leben der Anderen; sider: 1
Minlæring - possessive pronomener
Til forberedelse Opsamling på Das Leben der Anderen TP.docx
Lav derhjemme øvelserne - 15 min med præpositionerne. Brug linket her: Minlæring - præpositioner
Die andere Seite
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58619980459", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58619980459", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58619980459" }