Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Lone Moltsen
|
Hold
|
2023 23 Ty/31 (1 Ty31, 2 Ty31)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Musik - grundforløb - IKKE EKSAMEN
Forløbet introducerer til kendte og populære sangskrivere og musikere i Tyskland i en nutidig kontekst.
De valgte sange spænder tematisk bredt fra samfundsmæssige problemstillinger omkring overforbrug og diversitet til mere ungdomsorienterede tematikker omkring identitet.
Forløbet udvider dit ordforråd, træner din tekstlæsnings- og lytteforståelse samt din evne til at udtrykke dig om et afgrænset emne som musik. Derudover giver forløbet dig ideer til selvstændigt at bruge musik som middel i sprogindlæringen og som indgang til tysk kultur.
Grammatik inddrages i forbindelse med arbejdet med de forskellige sange og understøtter således din tekstforståelse.
Kasus og artikler - sætningsanalyse med reference til AP.
Estimeret: 25 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Familienleben- EKSAMEN
I forløbet vil vi beskæftige os med forskellige former for familieliv i fortid og nutid. Hovedvægten vil dog være på moderne familieliv, hvor I også kan inddrage jeres egne erfaringer med at leve i familier.
Vi skal beskæftige os med forskellige typer af tekster, som alle belyser forskellige sider af og udfordringer i forhold til familielivet fx: svigt, forpligtelser, generationskonflikter og sammenhold.
Materialer:
1. Diverse billeder (bl.a. Max Beckmann, Adolf Wissel) links hertil findes i kompendium
2. Introtekst: "Einführung - Die moderne Familie" aus Taber Rikke m.fl.: Dein Deutschland, systime
3. "In Welcher Familie lebst du - Norman" aus Nyholm, Grethe Møller: Wie man lebt, systime 2005
4. AnnenMayKantereit: ”Oft gefragt”, 2013 https://www.youtube.com/watch?v=TxZMfufRJfo
5. "Alles wird gut" ARD 2018 - kortfilm, tilgængelig på mitCFU
6. Margret Steenfatt: „Vater im Baum“, 2002 - aus Nanna Bjargum oa. : Reise, Tod und Träume, Tyskforlaget 2002
Grammatik: hjælpeverber og svage verber
estimeret: = 35 ns
Elektroniske værktøjer:
https://app.minlaering.dk/dashboard
www.ordbogen.com
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Meine Familie
|
30-11-2023
|
Norman - in welcher Familie lebst du?
|
18-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Berlin-die Hauptstadt Deutschlands - IKKE EKSAMEN
Vi forbereder vores Sprogrejse (5 dage) til Berlin ved at læse dels om byens historie med fokus tiden umiddelbart efter 2. verdenskrig, og hvordan byen blev delt mellem de fire sejrsmagter og senere murens betydning samt flugthistorierne.
Vi beskæftiger også også med det moderne Berlin, Street Art og tankerne bag denne udtryksmåde.
Vi træner kommunikation i forbindelse med besøg på restaurant og forskellen i tiltaleform og omgangstone mellem Tyskland og Danmark i forbindelse med besøg og kulturmøde på Seniorenheim i Berlin.
Intro til offentlig transportnet i Berlin - hvordan finder vi rundt?
Karrierelæring: intro til frivillighedsarbejde i Berlin via leder for organisation for frivillighedsarbejde i Berlin.
tekster:
Historiske baggrundstekster fra Pixi Wissen, Band 26: "Der Fall der Mauer", Carlsen 2009
Peter Heppner und Paul van Dyk: "Wir sind wir" 2004 aus Lone Holm o.a.: "Wir sind wir", Gyldendal 2010
Street Art School: "Das hier ist unser Maniflex" https://www.street-art-school.de/das-maniflex/
Flix: "Frank" 2009 aus: Kate Fuchs o.a.: "Auf uns", Gyldendal 2016
Grammatik: Uregelmæssige verbers bøjning og præpositioner
Elektroniske værktøjer:
https://app.minlaering.dk/dashboard
https://ordbog.gyldendal.dk/ + www.ordbogen.com
Estimeret 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Berlin - forberedelse til Sprogrejsen
|
23-03-2024
|
Berlin - filmreportage
|
13-05-2024
|
Test
|
24-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sport- EKSAMEN
Sport und Politik
Sport und der/die Einzelne
Vi undersøger, hvilken rolle sport kan spille i ovennævnte forhold.
Under vinklen "Sport und Politik" anlægger vi en historisk vinkel på emnet med tre historiske nedslagspunkter: OL Berlin 1936, VM i herrefodbold i Bern 1954 samt dopingskandalen blandt kunstskøjteløbere i det tidligere DDR. En skandale som først afsløres efter DDR-statens opløsning.
Under vinklen "Sport und der/die Einzelne" undersøger vi, hvilke personlige erfaringer den østrigske bjergklatrer Hansjörg Auer gjorde sig med ekstrem sport - bjergbestigning i Østrig. Vi undersøger også kunstskøjteløberen Katarina Witts særlige karriereforløb i det tidligere DDR.
Vi foregriber næste forløb "Identität" med optakt til, gennemførelse af og efterbearbejdning af ekskursion til Flensburg i forbindelse med Sprogdag. (teksterne hertil er alle opført under "Identität und Minderheiten". )
tekster:
1. Schmeling, Max: "Die Olympischen Spiele 1936" aus (?)
2. Sönke Wortmann: Das Wunder von Bern, 2003 (film, mitCFU)
3. "Schatten auf dem Eis", Sportinside Video https://www.youtube.com/watch?v=34fGuQC7V6g
4. interview med bjergbestiger Hans Jörg Auer https://www.stern.de/panorama/weltgeschehen/bergsteiger-hansjoerg-auer--das-letzte-interview-vor-seinem-fruehen-tod-8680944.html
Grammatik - Wie geht's + arbejdsark + e-gram: minLæring ¨
ordstilling og personlige pronomener
estimeret 35 ns.
Elektroniske værktøjer:
https://app.minlaering.dk/dashboard
https//www.ordbogen.com
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fluchtgeschichten aus der DDR
|
30-08-2024
|
Prøve
|
13-09-2024
|
Katarina Witt - Spitzensportlerin
|
05-10-2024
|
Das Wunder von Bern
|
13-11-2024
|
Tysk screencast - Visit Flensburg - og oversættels
|
12-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Identität und Minderheiten in D - EKSAMEN
Vi beskæftiger os med de særlige identitetsmæssige udfordringer, der kobler sig til at være del af et mindretal.
Fokus vil være på det danske mindretal i Sydslesvig samt de tyrkiske indvandrere i Tyskland. Sidstnævnte udgør i dag den største gruppe af indvandrere i Tyskland. Vi belyser endvidere emnet med indragelse af teorier omkring identitetsdannelse i og integration af minoritetsgrupper. Forløbet kobles til en Sprogdag med en ekskursion til Flensburg, hvor vi besøger Duborg Skolen, der er det danske mindretals skole i Sydslesvig.
Undervejs karrierelæring i forbindelse med valg af valgfag i 3.g.
Arbejde med individuelt motivationsprojekt - selvvalgte emner som del af aflevering.
Tekster:
1. Carlotta Bauer: "Heimat", Rune Delfs og Kate Fuchs: "Stimmen aus der Grenzregion", Bocks on Demand 2022
2. Rasmus Hoffmeister og Silje Søndergaard: "Grenzenlos", også fra "Stimmen aus der Grenzregion".
3. Theorien über Identitätstypen, Rikke Taber oa. "Dein Deutschland", Systime
4. "Gastarbeiter in Deutschland", https://slowgerman.com/?s=gastarbeiter+in+Deutschland
5. Yasemin Samderel: "Almanya - willkommen in Deutschland" 2011 - mit.CFU
Grammatik: relative og possessive pronomener
Estimeret: 35 ns
Elektroniske værktøjer:
https://app.minlaering.dk/dashboard
https://ordbog.gyldendal.dk/ + www.ordbogen.com
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Individuelt projekt
|
30-01-2025
|
Tre slags pronomener
|
27-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Märchen - EKSAMEN
Vi arbejder med genrebevidsthed i forhold til eventyr samt folkeeventyrenes overlevering. I arbejdet med folkeeventyr vil der være særligt fokus eventyrenes tematik især omkring overgangen fra barn til voksen. Vi vil også undersøge eventyrenes værdinormer.
Til sidst undersøger vi, hvordan eventyrelementer går igen og spiller en rolle i moderne tekster som filmen "Lola rennt" samt kunsteventyret "Das Mädchen mit den blauen Augen".
"Lola rennt" vil vi også kunne forbinde med vores tema: Leben in einer Grossstadt.
"Das Mädchen mit den blauen Augen" vil vi også kunne forbinde med vores tema: "Identität og Minderheiten".
Der indgår østrigst tekst.
Materiale:
1.Grimm: "Rotkäppchen", aus Helle Egendal: Gattungen, Systime 2017
2. "Der Schimmel", aus Mette Hermann og Kirsten Blume: Eins, zwei, drei, Systime 2019
3. Louise Thomsen Terp: "Das Mädchen mit den blauen Augen", aus Rune Delfs og Kate Fuchs: Stimmen aus der Grenzregion, Books on Demand 2022
4. Tom Tykwer: "Lola rennt", film 1998
5. "Einleitung" til Märchen fra Leif Christophersen o.a.: "Der Zauberspiegel", Tyskforlaget 2006
Grammatik: relative og possessive pronomener samt modalverber.
estimeret 35 sider
Elektroniske værktøjer:
https://app.minlaering.dk/dashboard
https://ordbog.gyldendal.dk/ + www.ordbogen.com
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Märchen - skriveøvelse
|
10-04-2025
|
screening
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58619989362",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58619989362",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58619989362"
}