Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 23 Ty/i - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Tanja Rigitta Schumacher Holting
Hold
2023 23 Ty/i (
1i Ty
,
2i Ty
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 1: Digitales Leben: Mein Handy und ich
Titel 2
Forløb 2: Eine Reise ins Unbekannte: Die Schweiz
Titel 3
Forløb 3: Krimi (Examensthema)
Titel 4
Forløb 4: Identitäten (Examensthema)
Titel 5
Forløb 5: Märchen neu gelesen (Examensthema)
Titel 6
Forløb 6: Klimakrise (Examensthema)
Titel 7
Forløb#7 Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 1: Digitales Leben: Mein Handy und ich
Wir arbeiten mit den sozialen Medien, dem Handy und dem digitalen Leben in Deutschland und ganz generell auch auf persönlicher Ebene. Wir arbeiten mit verschiedenen Aspekten des modernen, digitalen Lebens.
Fokus: mundtlig sprogfærdighed, grundlæggende grammatik
Tekster/ materialer i forløbet:
1. "Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und co", Lukas Böing, in Auf uns, Gyldendal 2016
2. Bendzko: Programmiet, sang og tekst (2013)
https://www.youtube.com/watch?v=G7nrO8MJvaE
Alle in: "Auf uns", Gyldendal 2016 (IBOG)
3. Kurzfilm zum Thema Handys an Schulen:
https://www.zdf.de/kinder/logo/handy-weg-in-der-schule-100.html (download)
4.-5.. Text und Film zum Thema Kinderarbeit im Kongo
https://www.dw.com/de/kongo-kinderarbeit-f%C3%BCr-smartphones/a-39187274
https://www.youtube.com/watch?v=EDoytOsPWmk
(download)
6. Die neuen Stars im Internet, Dokumentar, NDR 2017 (mit CFU)
Sætningsanalyse
Analyse og fortolkning af tekster
Mundtlig sprogfærdighed: Små mundtlige præsentationer ud fra stikord
I ALLE forløb er MinLæring brugt som grammatikbog (online grammatik)
I ALLE forløb er "Eins, zwei, drei", IBOG fra Systime brugt.
I ALLE Forløb er
ordbogen.com
brugt.
Indhold
Kernestof:
www.zdf.de
Præsentation deutsch 1i Ty.pptx
Sprogrejse til Schweiz brev til 1i og forældre TS.docx
Krasser Grund: Schüler geben freiwillig ihre Handys ab
Sprogrejse Schweiz 1i Ty
Hausaufgabe: Untersuche im Internet was ein Handy in Deutschland kostet Formuliere ein paar Sätze darüber. (og læg dem op i elevfeedback inden timens start)
Afsnit
Læs hjemmefra igennem hvad opgaven går ud på - og oversæt de danske ord til tysk, så du er klar til at lave dit "Selfie-løb" når du kommer til timen. VH Tanja
Bøjninger.pdf
Formuliere zu Hause (hjemme) 5 deutsche Sätze über dein digitales Leben. (læg dem op i elevfeedback INDEN timen starter). I skal kunne sige sætningerne uden at læse dem op.
Skriv tre sætninger om sangeren Tim Bendzko i elevfeedback inden timen. Analysér dem.
Du må den her morgen slet IKKE OVERHOVEDET bruge din mobil- hverken til vækning, musik eller lign. Dine oplevelser skal bruges til at skrive den næste aflevering (læs om den under opgaver). Men du må gerne vise billet til buschafføren, med mindre det
Høre das Lied "Programmiert" zu Hause.Tim Bendzko - Programmiert (Offizielles Video)
HUSK tyskbogen Auf uns! Formuliere 4-5 Sätze über deinen Morgen zu Hause. Analysiere 1 Satz (læg det op i elevfeedback).
Husk betaling af sprogrejse Schweiz 1i Ty (se link)
Medbring dit pas til timen- vi skal have lavet en navneliste til din flybillet
Du skal have læst teksten om Lukas i tyskbogen på S. 27-28 (som I læste udenfor i sidste lektion)
Kobalt-Suche im Kongo: Diese Kinder schuften für unsere Smartphones
Kongo: Kinderarbeit für Smartphones? – DW – 11.06.2017
Keine Hausaufgabe heute ist das Adventskalendergeschenk ;-)
Husk bogen "Auf uns" + Medbring det mest julede tøj/ nissehuer/ julepynt du har til en jule- selfie ;-)
Referat des Tages er lektie: 4 sætninger om din dag i dag.
Minlæring
Lav denne lektie om præpositioner i Min Læring: (ca. 15 min)
Tinkas Weihnachtsabenteuer - Die Einführung - Deutsch
Tinkas Weihnachts Abenteuer intro deutsch
Formulér hjemmefra 4 sætninger, hvor du har anvendt præpositioner, der styrer akkusativ.
Frohes neues Jahr 2024!!!
❄️Virtuel tysk i dag : VIGTIGT: Vi mødes lige på Teams ved timens start. I vores Teams konference kl. 12.45
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aufgabe 1: Der Selfie Lauf
17-11-2023
Aufgabe 2: Mein Morgen ohne Handy
29-11-2023
Aufgabe 3: Die Nachteile des Handys
18-12-2023
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 2: Eine Reise ins Unbekannte: Die Schweiz
Wir werden im April in die Schweiz reisen um bei einer Klasse dort privat zu wohnen. Eine spannende Reise in ein unbekanntes Land, eine unbekannte Schultradition und eine unbekannte Familie. Wir arbeiten mit dem Film "Die göttliche Ordnung" und dem Kampf der Schweizerinnen für das Frauenwahlrecht. Wir lesen über die Schweiz und Texte von den humoristischen Verfassern Hohler und Moser. Fokus: Schweizer Landeskunde, Humor und Frauen.
1) Der Abstecher, F. Hohler ( 1993) in Reise, Tod und Träume von Bjargum mfl. (2002) (udleveret i kopi)
2) Der Autostopper, F. Hohler, fra "Die blaue Amsel" (1995) (udleveret i kopi)
3) Die göttliche Ordnung, Film von P. Volpe (2017) Filmstriben
4) Aus aktuellem Anlass (Systime Ibog), kap. 1.4 Schweiz und Bern
(1.4.1 Übersicht)
5) Mein neunter Mord, M. Moser (1991)- Auszug (i Unterwegs - lies und schreib, Andersen/Husum, Tyskforlaget 2000 (udleveret i kopi)
6) Die Kunst aufzuräumen, Fotobuch von Ursus Wehrli (2013) (udleveret i kopi)
Indhold
Kernestof:
Steckbrief Austausch.docx
HUSK at sidde med din makker! Wir fangen an, etwas über die Schweiz zu lernen. Seht das Video zu Hause an und bereitet 5 Sätze über die Schweiz vor. Was ist typisch für die Schweiz? Die Schweiz für Kinder erklärt! Was ist besonders an der Schweiz? (s
Vi mødes ved timens start på Teams med tændt kamera ;-) og jeg forklarer dagens opgave.
Jeg sidder og roder med jeres makkere i Schweiz. Og har brug for piger, som vil hoste/ bo ved drenge i Schweiz for at det går op. Det bedste vil være 4 -6 piger der tilsammen vil bo ved/hoste 2-3 drenge fra Schweiz.Vil I lige overveje det til timen?
E nøgler. Klik 1 gang - ikke flere
Lektie: Lese bitte Linie 1-15 in dem Text "Schweiz Übersicht" (se den nye E-bog). (bis "Gründungsmythos"). Tjek samtidig hjemmefra op på: artiklernes bøjning (bestemt og ubestemt) og sætningsanalyse (V, S, SP, DO, IO, A)
Free AI Language Teacher · Gliglish · 🇺🇸 🇬🇧 🇦🇺 🇫🇷 🇩🇪 🇭🇺 🇮🇹 🇧🇷 🇵🇹 🇪🇸 🇲🇽
Tænk over gode aktiviteter med schweizerne. Undersøg hvorvidt det er realistisk (pris, tilgængelighed, kan vi komme derhen). I Teams ligger vores skitse over et program.Skriv ideerne ind der.
Textarbeit Schweiz.pdf
Øv disse gloser
Steckbriefe Schweiz
https://gliglish.com/convo/55df65c3-f800-48a9-800a-f7de515c66baBrug 10 min. på at tale med Gliglish læreren om Schweiz. Skriv stikord til hvordan det gik og 10 tyske ord, som beskriver det,du lærte om Schweiz af samtalen. Læg dit svar op i elevfeedba
Überlege zu Hause 5 Sätze über Nora und über den Film "Die göttliche Ordnung"
Tag alle dine noter med til filmen om Nora. I dag skal vi samle op på filmen. Læs op hjemmefra og hav (nye) sætninger klar om filmen. Derudover SKAL du have fundet en tysk playliste på Spotify eller hvor du streamer musik. Medbring høretelefoner og d
Die Göttliche Ordnung gæt en scene.docx
Lese den Text "Autostopper" von Franz Hohler:
Du skal have læst "der Autostopper" fra sidste modul og medbringe bogen Reise, Tod und Träume til timen.
Halvdelen af lektionen er afsat til arbejde med næste opgave
Tjek lige om du har styr på Schweiz-programmet. Er der noget, der lige skal ordnes eller sendes besked til mig om? Vh Tanja
Link til Schweiz info
31 flybilletter.pdf
Studie- og ordensregler Schweiz.docx
Præsentation tirsdag Schweiz.pptx
Sæt jer sammen med jeres schweizer når I kommer til timen. VH Tanja
VIGTIGT: I skal have underskrevne studie-ordensregler med- og Written Permission underskrevet. Ellers kan I ikke rejse på mandag. VH Tanja (Hvis du mangler formularerne ligger de i mit dueslag)
Schweiz Program.docx
Der Abstecher, S. 30-31, L. 31
(Gen)læs vedhæftede tekst hjemmefra.Hohler Text 2.docx
Lese den Rest der Geschichte "Der Abstecher"
Microsoft Forms
Franz Hohler Der Abstecher.docx
Lese den Text "Der Abstecher" zu Hause fertig.
Styr på 2g tysk
Indtaling "Der Abstecher" skal afleveres inden timens start- i Teams (for halvdelen som ikke var til timen sidste gang :-( se opgaveark fra sidste tysktime.
Lest bitte den Text fertig und bereite zu Hause ein kleines mündliches Resumé vor:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aufgabe 4: Min læring, grammatik
15-01-2024
Aufgabe 5: Mein Alltag
02-04-2024
Omfang
Estimeret: 36,00 moduler
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb 3: Krimi (Examensthema)
Wir arbeiten mit den deutschen Krimis, die im Moment sehr populär in Deutschland sind. Wir arbeiten mit den unterschiedlichen Krimiformen und werden über die Rolle der Krimis in der modernen Gesellschaft sprechen und über die Faszination von Gewalt und Tod.
I ALLE forløb er MinLæring brugt som grammatikbog (online grammatik)
I ALLE forløb er "Eins, zwei, drei", IBOG fra Systime brugt, samt tysk-fagbogpakken fra Systime.
I ALLE Forløb er
ordbogen.com
brugt.
Text/Material
1. Gattungsmerkmale Krimis, S. 78-86 in Gattungen, H. Egendal, Gyldendal 2017 (Ibog)
2. Der Krimi, einige Informationen, E. Christophersen, in Dein Deutschland Systime 2019 (I-bog)
3. Jeannie (Falco, 1985) Tekst und Video
https://www.youtube.com/watch?v=Urw-iutHw5E
4. Schirach: “Anatomie”, Fra: Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016 (I-Bog) / filmatisering: Schuld (mit CFU)
5. Milena Moser: “Der Ausflug”, in Amwig/Kyrsting: "Vorwärtsträumen", Gyldendal 1999 (udleveret i kopi)
6. Regionalkrimi, Artikel, von Julius Heinrich (30.08.2016) Tagesspiegel, i uddrag.
https://www.tagesspiegel.de/kultur/jedem-kaff-sein-krimi-3750331.html (udleveret i kopi)
7. Der Flensburg-Krimi, mit CFU, ARD 2021
Omfang 15%
Særligt fokus
Krimityper, det moderne samfund og krimiernes italesættelse af det moderne samfund
Øve præsentation af temaer og tekster.
Grammatik: hjælpeverber (tider og modalverber)
Indhold
Kernestof:
Falco - Jeanny (Music Video), Full HD (Digitally Remastered and Upscaled)
Opstart Krimi.docx
Kompendium krimi 2i.pdf
Vokabelliste.pdf
Individuelt projekt - tysk hæfte TS.docx.pdf
🪂 Wir reden über die Sommerferien: was hast du genacht, wo warst du, wie war es ? (overvej hjemmefra hvad du kan sige om din ferie på tysk og hav et foto klar fra ferien (på din Handy ;-))
Jeanny Text und Präsentation.pdf
Hausaufgabe:
Præsentation1 Krimi.pptx
Wörter sammeln
Overvej hjemmefra hvad der motiverer dig i faget og hvad du vil opnå år to med tysk på gym. Så tager vi en individuel snak om det. Dvs. hvor er du nu (karakter, engagement) og hvor vil du hen og med hvilken indsats?
Übung 1: øv dig hjemmefra på
Krimi Übung 1.docx
1. Wörter bilden
Redemittel til præsentationsteksten.docx
Vokabeln sortieren
Bøjninger.pdf
Krimi Übung 2.docx
Øv dig hjemmefra på Übung – KRIMI 2
Mach Aufgabe 2 auf S. 8 im Heft (Wer ist wer?)
Keine Hausaufgaben !!!
https://www.dw.com/de/german-american-day-so-viel-deutsches-steckt-in-den-usa/a-45478424
Hvis du har lyst er her en oversigt over tyske sights i Washington...https://www.goethe.de/ins/us/de/kul/sup/deu/was.html
Afsnit
Forbered på tysk et lille oplæg over hvad du synes var fedest i USA. Medbring foto. Medbring hørebøffer til timen!
Krimi Übung 3.docx
Medbring hørebøffer til timen! Øv dig på Übung Krimi 3:
TYSK A orientering
AUFGABE: (sidste slide)Præsentation 2i Tysk.pptx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aufgabe 1: Grammatik "Verber og ordstilling"
28-08-2024
Aufgabe 2: Grammatik, Adaptiv opgave
09-09-2024
Aufgabe 3: Anatomie, Schirach
08-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb 4: Identitäten (Examensthema)
Wir beschäftigen uns mit den Identitäten in Deutschland. Wo bin ich daheim? Ist es eine Frage der Sprache, Kultur oder der Nationalität? Oder ist es eher eine Frage der Zugehörigkeit ganz allgemein? Welche Zugehörigkeit fühlen z.B. Menschen aus Migrantenfamilien? Warum kamen so viele Menschen nach DEutschland in den 60zigern (Gastarbeiter)?
Wir hören Musik, sehen Filme und lesen Texte zum Thema und besuchen die dänische Minderheit in Deutschland.
I ALLE forløb er MinLæring brugt som grammatikbog (online grammatik)
I ALLE forløb er "Eins, zwei, drei", IBOG fra Systime brugt, samt tysk-fagbogpakken fra Systime.
I ALLE Forløb er
ordbogen.com
brugt.
Materiale/ Kernestof
1. Besuch in Flensburg (5/12.24)- Ekskursion (besøg på Duborg-Skolen)
2. “ Weder dänisch noch deutsch- sondern etwas Drittes“ Inge Lise Kragh S. 144-151 in Grænseland- krig og kulturmøde, Hermann mfl., Columbus 2009 (udleveret i kopi)
3. Film “Almanya- Willkommen in Deutschland” (Samdereli 2011) (Mit CFU)
4. Bushido/Fler: Das alles ist Deutschland (Dein Deutschland IBOG)
5. Canan "Macht der Kulturen" (Dein Deutschland IBOG)
6. Identitätstheorie (Dein Deutschland IBOG)
7. Øvetekst: Auszug aus Akbas, Melda: "So wie ich will: Mein Leben zwischen Moschee und Minirock" (2010), 1,2 ns (udleveret i kopi)
supplerende materiale:
- Film om det danske mindretal i Sydslesvig:
https://www.tvsyd.dk/ovrige-udsendelser-pa-tv-syd/de-glemte-danskere
Fokus på små oplæg/samtaler, mundtlighed og kulturmødet
Omfang 20%
Indhold
Kernestof:
Fler - Das alles ist Deutschland (feat. Bushido)
Identität 1.docx
www.youtube.com
HAIKU Gedicht zu Hause schreiben :
husk evaluering! (på timen)
AFVENT !! eNøgle
Du skal besvare enten a eller b (det er en opsamling på Krimi) og skrive det ind i elevfeedback eller tage et screendump fra ChatGPT
Lektie ligger i min læring, modalverber (18 min)
Medbring hørebøffer, grammatikark og blå grammatikbog- vi hygger med screeningen
Bøjninger.pdf
Mundtlig sprogfærdighed træn med Gliglish-kopi.docx
Lektie er at have oplæg om sangen klar (enten Das alles i Deutschland eller B96). I fremlægger parvis for hinanden. Hvis man har været fraværende til de sidste timer skal man selv ind og tjekke sangene og opgaven.
Der var nogen, der efterspurgte flere øvelser i min Læring. De kommer her og er frivillige.I bestemmer selv om I vil lave dem. https://app.minlaering.dk/lektier?vis=293019
INGEN LEKTIER
Aufgaben zum Film.docx
Identitätstheorie in dem IBOG Dein Deutschland (Migrantenliteratur) lesen.
Afsnit
Formuliere zu Hause Deine Meinung über den Film Almanya.
Præsentation Minderheiten.pptx
Læs hjemmefra s. 145-146, næstsidste linje (Inge Lise Kragh Text). Jeg udleverer teksten i kopi om onsdagen og den ligger allerede som pdf i Teams under "Identitäten".
Mulige valgfag i 3.g i skoleåret 2025-2026.docx
2.g elever - Valgfag i 3.g 2025-2026.docx
Hausaufgabe: Inge-LIses Text fertig lesen
Inge-Lise 2.docx
Flensburg Programm.docx
Altstadtplan deutsch 2024 Finales.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=u0eI36eHr6Y
Station 2: Film
Station 1: Grammatik
Sammenlign Inge-Lise med en af personerne fra Almanya: Forbered dig derhjemme på at kunne forklare (på tysk) hvilken identitet personerne har og hvilke scener fra filmen og citater, der understøtte dette:
"Skrivemodul", I får mulighed for at gøre jeres film klar i noget af lektionen.
Redemittel Øvetekst.docx
HEIMAT UND IDENTITÄT gloser.docx
Øvetekst - Identität - So wie ich will. Mein Leben zwischen Moschee und Minirock - forside+instruks.docx
INGEN LEKTIER- hvis du ikke var der til timen i går, skal du læse øveteksten. Vi præsenterer den i timen i dag.
Supplerende stof:
Fordommene er mange. Lighederne flest.pdf
Kort til brug i Flensborg:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb 5: Märchen neu gelesen (Examensthema)
Wir arbeiten mit traditionellen Märchen og und neuen Ideen dazu, wie man traditionellem Märchen neu lesen kan. Wir fokusieren hierbei auf Märchenmerkmale und die Rolle der Frau und die Rolle des Mannes.
I ALLE forløb er MinLæring brugt som grammatikbog (online grammatik)
I ALLE forløb er "Eins, zwei, drei", IBOG fra Systime brugt, samt tysk-fagbogpakken fra Systime.
I ALLE Forløb er
ordbogen.com
brugt.
1. Märchenmerkmale und Vergleich Kunstmärchen und Volksmärchen (aus Gattungen, IBOG)
2. Dornröschen traditionell (Homepages Goethe Institut, Märchen)- https://www.goethe.de/lrn/prj/mlg/mad/gri/de9114339.htm
3. Josef Reding: "Mädchen, Pfeif auf den Prinzen" (1974)
4. Franz Hohler: "Die Befreiung" (1983)
beide in "Der Zauberspiegel", af Christophersen mfl, Tyskforlaget 2006 (udleveret i kopi)
5. Tik-Tok Video über genderneutrale Pronomen, (2022)
https://www.tiktok.com/
@goetheinstitut.deutsch/video/7077922684956347653
6. "Rotkäppchen geschlechtsneutral", (forkortet), (2019)
https://delesystem.wordpress.com/rotkaeppchen-geschlechtsneutral/
(udleveret i kopi)
Indhold
Kernestof:
https://squiz.systime.dk/tinyurl/bcEo-0bdb158bLav quizzen derhjemme som lektie til timen, læg et screenshot eller lign op i elevfeedback
Se denne tik-tok-video derhjemme. Hvilket pronomen på tysk bruger du? Skriv det i elevfeedback. Genderneutrale Pronomen
Se de første 6 min. af denne video (Dornröschen) https://www.youtube.com/watch?v=0lA5P4QG3VI
Übung 4.docx
Øv dig derhjemme på:
Schreibe deine Argumente für und gegen moderne Tendenzen bei den traditionellen Märchen (Stichwörter). Schreibe im Elevfeedback. Bring das Heft "Märchen- neu gelesen" mit zur Stunde.
Oplæg tysk.docx
Keine Hausaufgaben :-)
Wahlergebnisse und Wählerschaft der AfD | Parteien in Deutschland | bpb.de
www.berlingske.dk
Die Parteien kurz erklärt
DRTV - Vejen til Berlin: Vil Tyskland være en stormagt?
Supplerende stof:
Ditte Hermansen valg i Tyskland (1).png
Handout elever (1).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb 6: Klimakrise (Examensthema)
Wir arbeiten mit dem Thema Klimakrise. Wir untersuchen Aktivismus in Deutschland: containern, Repair-Cafés, Letzte Generation, Protestmusik und Bäume planzen.
Unser Fokus liegt in der Überlegung ,was wir für das Klima tun können und wollen und werden verschiedene Facetten des Themas durch Texte und Filme beleuchten. (Tværfagligt innovativt forløb med matematik indgår i emnet)
Fokus: mundtlighed / øve at præsentere et tema/en tekst
Omfang 20%
I ALLE forløb er MinLæring brugt som grammatikbog (online grammatik)
I ALLE forløb er "Eins, zwei, drei", IBOG fra Systime brugt, samt tysk-fagbogpakken fra Systime.
I ALLE Forløb er
ordbogen.com
brugt.
Texte/ Material:
1) Kurzgeschichte: Der Verkäufer und der Elch (Hohler) (udleveret i kopi)
2) Film: "Bin ich noch zu retten" (Video über ein Repair Cafe in München)
https://www.youtube.com/watch?v=5qH2KAddH18
3) Musik: "Hurra, die Welt geht unter", Musik und Text von K.I.Z und Henning May,
https://www.youtube.com/watch?v=XTPGpBBwt1w
4) Artikel "Hmm, lecker Müll", von Leubecher/Mayer in Genau, Gyldendal 2018 (udleveret i kopi)
5) Protestaktionen der Letzten Generation: https://www.ardmediathek.de/video/exactly/inside-letzte-generation/mdr/Y3JpZDovL21kci5kZS9zZW5kdW5nLzI4MjA0MS8yMDIzMDUwMTEwMDAvbWRycGx1cy1zZW5kdW5nLTcwNzA
6) Auszug aus der Strategie der letzten Generation. (https://letztegeneration.org/strategie/)
7) Gedicht von der Klimaschutz Baustelle: Warum kann ich es nicht?- Gedanken zum Klimawandel ( https://www.die-klimaschutz-baustelle.de/gedichte_klimawandel.html#spock)
(tekster fra de seneste 10 år)
Indhold
Kernestof:
www.ardmediathek.de
Minlæring
Erzähle von deinen Ferien. Was hast du gemacht? Wo warst du? Hast du gearbeitet? (INGEN OPLÆSNING)
QUIZ: Test din viden om Danmark og Tyskland her
https://app.minlaering.dk/screeninger/11?homeworkId=312937
Ingen lektier, men tjek fredagsübung :-)
Alles lässt sich ändern. » Wahlspot zur Bundestagswahl 2025
Wieder nach vorne! Am 23. Februar mit beiden Stimmen CDU.
Am 23.2. SPD und Olaf Scholz wählen
Zeit für eine Kanzlerin, die sich an den Eid erinnert! - Alice Weidel - AfD Wahlwerbespot
Unser Land verdient mehr.
Ein Bündnis. Ein Wort. | Wahlwerbespot zur Bundestagswahl 2025 mit Gebärdendolmetschung.
Übung 5: Relativ pronomen
Meld dig til tysk valgaften på søndag,
Übung 5.docx
Præsentation Klima.pptx
K.I.Z. - Hurra die Welt geht unter ft. Henning May (Official Video)
Hausaufgabe: höre dieses Lied "Hurra, die Welt geht unter" (se Link).
Hør sangen "Hurra die Welt geht unter" mange gange derhjemmefra. Indtil du kan synge med på den :-)
www.youtube.com
Titel
Arbejd selv, 2i ty.docx
Tjek op på præpositioner på min Læring. Hvordan bruger man dem og hvad skal man huske? Lav tre sætninger til elevfeedback hvor du bruger præpositioner:
Produkt 1
Klima og innovation.docx
Lave præsentation af teksten "Der Verkäufer und der Elch"
Øv dig hjemmefra på frit at kunne give et referat af Der Verkäufer und der Elch. (10 sætninger ca.)
Vi holder oplæg for hinanden om teksten.
Øv dig hjemmefra på at kommentere på et vigtigt citat fra "Der Verkäufer und der Elch"
MEDBRING BLÅ GRAMMATIKBOG! Formuliere zu Hause ein paar Sätze zum Thema KLIMA.
Bin ich noch zu retten? Ein Besuch im Repair Café von Julia Mähler
Aufgabe 3 und 4 . 15-16 im Heft.
Lese S. 7 im Heft zu Hause (bis Linie 35) (Mmmmh. lecker Müll)
HUSK: Präsentation zum Thema Klima
øv dig hjemmefra på din præsentation.
Opgaver 2019 Tysk B 2019 merged 050419.pdf
Forbered hjemmefra et oplæg på ca. 3 min. om emnet klima. Sammenlign i dit oplæg to selvvalgte tekster fra emnet.
Du skal have læst teksten til "Ved det grønne bord"
Slutscreening! I skal forberede jer på det ved at kigge på hvilke områder I havde lidt svært ved ved sidste screening. Medbring hørebøffer.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 8: Ny Opgavetype (skrives på SG)
03-03-2025
Aufgabe 10: Tysk A i uddrag
11-04-2025
Aufgabe 12: Reflektionen
01-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7 Repetition
Vi øver os på de 6 emner, vi opgiver til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Opsamlingsark til teksterne i vores forløb.docx
Tim Bendzko øvetekst.docx
Vi begynder at repetere. Kig på emnet "Digitales Leben". (noter, tekster, gloser)- medbruíng det hele til timen.
Medbring præsentation fra sidste time (og tekst). Kig på emnet "Krimi". (noter, tekster, gloser)
Øvetekst KRIMI.docx
Vi arbejder videre med "Krimi"teksten, I skal indtale og sende jeres præsentation i slutningen af timen. Kig på spørgeord (hvem, hvorfor, hvor og hvornår på tysk) og verbernes endelser (ich morde, du mordest osv) til timen.
Øvetekst - Identität - So wie ich will. Mein Leben zwischen Moschee und Minirock - forside+instruks.docx
tysk fortsaettersprog b stx august 2017 ua.pdf
Kig på emnet "Identitäten".
Kig på emnet "Märchen-neu gelesen"
Kig på emnet "Eine Reise ins Unbekannte: Schweiz"
Eksamensforberedelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58620006171", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58620006171", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58620006171" }