Holdet 2023 23 Ty/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2025/26
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Anne-Marie Beck Kousholt, Liv Bogensee Christensen
Hold 2023 23 Ty/n (1n Ty, 2n Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Deutsche Musik, GF
Titel 2 Ein neuer Anfang
Titel 3 Digitales Leben
Titel 4 Identität und Minderheiten
Titel 5 Identität und Minderheit, fortsat, EKSAMEN
Titel 6 Krimis, EKSAMEN
Titel 7 Mann, Frau, Rollenverhalten und ... EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Deutsche Musik, GF

Se GF
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ein neuer Anfang

Kenestof:

* Streuselschnecke - Nygaard Beck og C.Hove: Ein neuer Anfang; sider: 16-17, 21
* Stell dir vor dass unten oben ist, Annett Louisan https://www.youtube.com/watch?v=7Cx-lDmbVYw
* "Morgen" von Chima: https://www.youtube.com/watch?v=Uhv6HMve1RE
* "Erwachsen werden" von Jacob Hein in "Ein neuer Anfang" S.
* "Mein Traum", Julia Engelmann: https://losgehts.systime.dk/?id=139
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ein neuer Anfang -del 1 28-11-2023
Ein neuer Anfang - del 2 04-12-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Digitales Leben

Formål:
Eleverne skal undersøge, hvordan digitalisering påvirker hverdagslivet, sociale relationer og samfundet, og udvikle deres tyskfærdigheder gennem aktuelle og emner der er kendte fra deres gen hverdag
* Introduktion til sociale medier og kommunikation
* samtale og debat om fordele og ulemper
* Digital identitet og privatliv, selvpræsentation
* Digitale underholdning
Metoder:
* Klasseundervisning, diskussioner, gruppearbejde og præsentationer
* glosearbejde og chunks ud fra analyse af autentiske tekster og videoer
Kompetencer:
* Gloser og samtalefærdighed gennem relevante emner
* Forståelse for socialemedier og digitaliseringens rolle i samfundet
* Kritisk tænkning om digitale medier og teknologier

Kernestof:
- Dennis Metz "FacebookFreunde" - 2001: https://losgehts.systime.dk/?id=137#c788
- Lukas Böing "Wie wäre mein Leben ohne..." https://aufuns.systime.dk/?id=143#c307
- Tim Benzko "Programmiert": https://aufuns.systime.dk/?id=142&L=10#c289
- moderne juleevangelie: https://www.youtube.com/watch?v=Hsx5R94YFAA
- Kalenderlåger: https://deutsch-lernen.zum.de/wiki/Adventskalender_(Interaktive_%C3%9Cbungen)
- Weihnachten_in_DaF_und_DaZ#Adventskalender_2022
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Screening 25-01-2024
Die Ferien sind vorbei 22-08-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Identität und Minderheiten

Kernestof (sammen med Identität und Minderheiten - del 2)

- Einstieg - Multikulturelles Deutschland: https://tyskbogen.systime.dk/?id=129#c1517

-  ”Migrantenliteratur”: https://dd.systime.dk/?id=131#c409

- To kultur-begrebspar: https://tyskbogen.systime.dk/?id=129#c254

- Almanya – Willkommen in Deutschland: Udgivelsesdato: 4. april 2012 (Danmark), Instruktør: Yasemin Şamdereli
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Identität und Minderheit, fortsat, EKSAMEN

Vi har kort arbejdet med "Das Wirtschaftswunder" som en del af baggrunden for, at der især i tresserne kom mange gæstearbejdere til Tyskland. Vi har haft fokus på den indvandring, der fandt sted fra Tyrkiet. Vi har primært arbejde med problemstillinger som integration og identitetskonflikter.
Desuden har holdet været på en endagsekskursion til Flensborg, bl.a. med besøg på Duborg-skolen. I den forbindelse arbejdede vi med Grænselandets historie, mindretal og med forskelle og ligheder i forbindelse med mentalitet og traditioner.

Materiale
Samdereli: "Almanya - Willkommen in Deutschland" - BEMÆRK: filmen er set i 1g med anden lærer, men den indgår i emnets pensum.
Das deutsche Wirtschaftswunder
Interview mit Özil: "Deutschland kann stolz auf sein Multikulti sein"
Carlotta Bauer: "Heimat"
Gubela/Köhler: "Beim Sport konnte ich aus mir heraugehen"'



Helt generelt i undervisningen har klassen brugt følgende digitale hjælpemidler:
* MinLæring
* Ordbogen.com
* Duden.de
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Krimis, EKSAMEN

På baggrund af  film og tekster, arbejder vi med forskellige undergenrer inden for genren "Krimi".

Materiale
Generelt om krimigenren (materiale fra "Dein Deutschland og Gattungen)
Ferdinand von Schirach:
> "Einsam"                           
> "Schnee" (Film)
Milena Moser: "Der Ausflug"
Tatort:
Annik Rubens: "Tatort"
"Borowski und der brennende Mann" (film)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mann, Frau, Rollenverhalten und ... EKSAMEN

Vi ser  på eventyret som genre - vi vil i arbejdet med forskellige ældre og nyere tekster  have fokus på kønsroller og stereotyper omkring køn.


Materiale:
* Märchen/Märchenmerkmale
* Die Brüder Grimm: "Rotkäppchen"
* Johann Wolfgang von Goethe: "Heidenröslein"
* Peter Stamm: "Am Eisweiher"
* "Was ist Gender?"
* "Mich outen? Das kann ich nicht"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer