Holdet 2023 23 Ty/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Liv Bogensee Christensen
Hold 2023 23 Ty/q (1q Ty, 2q Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Deutsche Musik, GF
Titel 2 Familie
Titel 3 Berlin EKSAMEN
Titel 4 Identitäten, EKSAMEN
Titel 5 Die Wende, EKSAMEN
Titel 6 Mann und Frau, Rollenerwartung ... EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Deutsche Musik, GF

Se GF
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Familie

Vi har i arbejdet med tekst, film/kortfilm og billeder set på forskellige familieformer. Vi har arbejdet med (køns)roller og forventninger i familien, samt fokuseret på nogle af de udfordringer for både børn, unge og voksne, der kan være forbundet med de nære familierelationer. Vi har også været omkring sociale forhold, bl.a. fattigdom og konsekvenser deraf. .

Materiale.
Steenfatt: "Vater im Baum"
AnnenMayKantereit: "Oft gefragt"
Wortmann: "Das Wunder von Bern" (film)
"Alles wird gut" (Kurzfilm)
"Armut in Deutschland"/Kinderarmut (Info-tekst)
"Armut kennt viele Geschichten" (Kurzfilm)


Generelt i undervisningen er der brugt følgende digitale materialer:
* MinLæring
* Ordbogen.com
* Duden.de
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Berlin EKSAMEN

I forbindelse med en sprogtur til Berlin har vi som forberedelse arbejdet med præsentation af forskellige seværdigheder.
Vi har desuden arbejdet med Berlins nyere historie, delingen, Berlin-Muren og dens konsekvenser.
Et yderligere fokus har været storbyliv.

Materiale
* Små tekster om Berlins historie efter 1945
* "Dobbeltgængeren fra Østberlin"
* Peter Heppner & Paul van Dyk: "Wir sind wir" (især videoen til sangen)
* Flix: "Frank"
Moritz Lehmann: "Sie kam, sie sah, sie klebte"
Peter Fox: "Schwarz zu Blau"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Identitäten, EKSAMEN

Vi har kort arbejdet med Tyskland efter 2. Verdenskrig og med "Das Wirtschaftswunder" som en del af baggrunden for, at der især i tresserne kom mange gæstearbejdere til Tyskland. Vi har haft fokus på den indvandring, der fandt sted fra Tyrkiet. Vi har primært arbejde med problemstillinger som integration og identitetskonflikter, men også med en ny generation af migranter, globale borgere.
Desuden har holdet været på en endagsekskursion til Flensborg, bl.a. med besøg på Duborg-skolen. I den forbindelse arbejdede vi med Grænselandets historie, mindretal og med forskelle og ligheder i forbindelse med mentalitet og traditioner.

Materiale
Samdereli: "Almanya - Willkommen in Deutschland"
Erdal Sezer:"Es wird immer etwas Fremdes bleiben"
Carlotta Bauer: "Heimat"
Gubela/Köhler: "Beim Sport konnte ich aus mir heraugehen"'
Sven Becker et al.: Der deutsche Traum" (forkortet)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Die Wende, EKSAMEN

I tilslut til det tyske valg og et oplæg med Ditte Engels har vi arbejdet med "Die Wende". Vi har i forbindelse med forskelligt materiale fokuseret på forventninger til en genforening, ændringer i DDR og på de reaktioner, der fra nogle tidligere DDR-borgere kom på sammenslutningen. Vi har i arbejdet prøvet at få en mere nuanceret forståelse af den opdeling, som til dels stadig synes at præge det genforenede Tyskland.

Materiale:
* Claudia Rusch: "Mauer mit Banane"
* Wolfgang Becker: "Good Bye Lenin"
Begriff: "Ostalgie"
Clueso: "Geisterstadt"
Johannes Giesler: "Will nicht auf meine Herkunft reduziert werden"

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer