Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 23 Ty/t - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Thor Laumann Gustafsson
Hold
2023 23 Ty/t (
1t Ty
,
2t Ty
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Powerfrauen (eksamensemne)
Titel 2
Thema Tod
Titel 3
Berlin und das urbane Leben (eksamensemne)
Titel 4
Das digitale Leben (eksamensemne)
Titel 5
Deutsch-türkisches Leben (eksamensemne)
Titel 6
Flensborgtur
Titel 7
Kurzfilme (eksamensemne)
Titel 8
Afslutning og opsamling
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Powerfrauen (eksamensemne)
Fokus: Tyske Powerfrauen. Fiktive og virkelige. Diskussioner af Powerfrauens egenskaber og forskellige definitioner af en Powerfrau.
Elevoplæg om tyske powerfrauen
Roger Cicero: "Frauen regieren die Welt"
Milena Moser: "Sonnenbrand"
Bob Konrad: "Kleo" (Netflix, 2022, afsnit 1 og 2)
Thomas Korytko: "Wer ist die Loreley?" i: "Deutsche Wunder" Henrik Borg Jensen (red. m.fl.)
Heinrich Heine: "Loreley"
Anika Landsteiner: "Bitte, nennt mich auf keinen Fall „Powerfrau“ " (2020)
Hans Leip: "Lili Marleen" (1915)
Indhold
Kernestof:
Hvad hedder målrettet, viljestærk og handlekraftig på tysk?
Læs og oversæt strofe 2 i sangen "Frauen regieren die Welt"
Almanya 2-3 Türkiye
Sprichst du....docx
Hvilke seje tyske kvinder kender du? Find mindst tre
Afsnit
Skærmbillede 2023-11-20 kl. 11.19.03.png
Berlin 1t 2024.docx
Hav dit oplæg klar + medbring Powerfraukompendium
Skærmbillede 2023-11-20 kl. 11.19.14.png
Vælg selv en tysk Powerfrau (fiktiv eller virkelig), og hold oplæg om hende på tysk 3-4 minutter.
Oversæt ordlisten side 151 i kompendium (opgave c). I lektionen skal vi bruge ordene til at arbejde videre med novellen
Medbring kompendium
Læs novellen "Sonnenbrand" færdig, og skriv her i elevfeedback et resume (5-6 linjer)
Virtuel undervisning. Vi mødes i Teams med kameraet tændt. Først tager jeg fravær. Derefter får I planen for lektionen. Vi ses:)
Wie ist Kleo eine Powerfrau? (lav tre tyske sætninger hjemmefra) + vi arbejder videre og ser videre i Netflixserien "Kleo"
Vi ser videre i "Kleo" og starter på oplæg, der skal holdes mandag
Hav dit oplæg klar. Se krav i vedhæftede dokument
Ingen lektier. Medbring Powerfrau-kompendium
Læs og oversæt det Heinrich Heine-digt, som vi startede på mandag. Står i kompendiet
Genlæs i kompendiet baggrundsteksten om Loreley "Wer ist die Loreley?" + genlæs Heinrich Heines Loreleydigt
Medbring Powerfraukompendium
Lektien: find tre oplysninger om den tyske sanger og skuespiller Marlene Dietrich
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Thema Tod
Thema Tod
Maleri:
Jean Baptiste Regnault ”Der Tod der Kleopatra”
Tekster:
J.W. Goethe: ”Wanderes Nachtlied” (1776)
Die toten Hosen: “Nur zu Besuch” (2005)
Rammstein: "Zeit" (2022)
Fokus: hvordan siger forskellige kunstværker os - både i stil og i indhold - noget forskelligt om døden?
Indhold
Kernestof:
Wie ist Marlene Dietrich eine Powerfrau?
Opsamling på arrangement + start på nyt forløb
Medbring Thema Tod-kompendium
Berlin - Transportkort og aktiviteter
1. Undersøg om I har et gyldigt pas og har det blå EU-sygesikringskort. Snak evt. med jeres forældre om det. I denne lektion udfylder vi en liste, så jeg har overblik over, om disse rejsepapirer er i orden.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Berlin und das urbane Leben (eksamensemne)
Forløb med fokus på storbyen: Hvad kendetegner en storby, og hvilke forskellige beskrivelser af og holdninger til storbyen findes der?
Anna Lang: "Stadt, Land, Flucht"
Endlich August: "Das ist Berlin"
Seed: "Dickes B", Peter Fox: "Schwarz zu blau", Ballmer: "Berlin"
Jörg Fauser: "Berlin, Paris, New York"
BVG-reklame: "Is' mir egal"
Wiebke Petrowitz: "Aus aktuellem Anlass" (iBog, Systime). Vi læste afsnittet om "Berliner Street art"
Anja Tuckerman: "Potsdamer Strasse"
Optakt til Berlintur: om byens forskellige kvarterer, om seværdigheder,
om det nazistiske regime og om det delte Berlin.
Berlintur uge 17, 2024. En rejse i sprog, historie og kultur - og et indblik i det urbane liv.
Fatih Akin: "Goodbye Berlin" (2016)
Indhold
Kernestof:
Lektien:
VIGTIGT: Sidste frist for at betale sidste rate: Berlin - Transportkort og aktiviteter. Der er fem, der mangler.
1) Underskriv og medbring "Permission to travel". Er udleveret i sidste lektion. Desuden elektronisk her:
Sprogrejse til Berlin 2024, program, 1t, #1.docx
Vis dine forældre programmet og snak lidt om programpunkterne:)
Medbring underskrevet "Permission to travel" (udleveret samt vedhæftet fredagens lektion) + saml oplysninger om det kvarter (den bydel) som du skal undersøge i Berlin
Skema-kvartersanalyse.docx
Tak for sidst! Lav tre tyske sætninger om berlinturen (om dine oplevelser). Vi samler op på turen
Lav tre tyske sætninger: Hvad kendetegner en storby?
Læs afsnittet "Globalcities und Megacities" (Zeile 1-18) : Was ist eine Globalcity und was ist eine Megacity?
Sprichst du....docx
Kæmpe rød jubel i Parken: Silkeborg vinder pokalfinalen
Lieber / Liebe... Skriv et brev på 10-12 linjer til den plejehjemsbeboer, du besøgte i berlin: Skal indeholde: 1) kommenter på besøg 2) fortæl om ophold i Berlin 3) spørge til ham / hende 4) skriv om, hvordan I har det nu fx ift. pokalfinalen
Brevet skrives i elevfeedback
UNTER UNS på skolen .docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Das digitale Leben (eksamensemne)
Et forløb om det digitale liv. Hvilken betydning har mobiltelefon, internet og sociale medier i vores liv?
Afsnittet "Generation Selfie" i "Auf uns" (Kate Fuchs m.fl.)
Tim Bendzko: "Programmiert"
Lukas Böing: "Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy und Facebook?"
Matthias Murmann: "How to Sell Drugs Online (fast)" (tysk Netflix-serie fra 2019, vi har set afsnit 1-3)
Kira Brück: "Gefällt mir"
ZDF.de: "Immer mehr Jugendliche sind internetsüchtig" (15.12.2020)
Indhold
Kernestof:
Medbring papirerne udleveret sidst. Vi fortsætter emnet "Das digitale Leben"
Hvordan ville dit liv være helt uden skærme? Lav tre tyske sætninger
Fredag så vi de første 18 min. af "How to sell drugs online - fast": Hvad er digitalt i personernes liv? Vi skal bruge serien til oplæg og aflevering
Hav oplæg om "How to sell..." klar. Lav talepapir med tyske stikord. Tre minutter og husk et eksempel fra serien. Vi starter med oplæggene, og derefter arbejder vi på videoafleveringen
Medbring "Wie gehts" + vi begynder på sidste tekst i forløbet
Hav eksamenspræsentation af "Immer mehr Jugendliche sind internetsüchtig" klar + medbring "Wie gehts"
Øvetekst - Das digitale Leben .docx
Præsentationen skal ca. være 8 minutter
Genlæs øveteksten fra mandag, og lav en ordliste: Hvad er de 15 vigtigste tyske ord ift. at kunne tale om teksten ”Immer mehr Jugendliche sind internetsüchtig”?
Medbring "Wie gehts", og find hjemmefra to eksempler på fænomener der er gået viralt
Grammatikark-1 OCR.pdf Grammatikark 2.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Deutsch-türkisches Leben (eksamensemne)
Deutsch-türkisches Leben
Fokus i forløbet: Om tyskere med tyrkisk baggrund ud fra det perspektiv, at det tyrkiske er en del af Tyskland. Hvorfor bor der mange med tyrkisk baggrund i Tyskland? Hvordan ser livet i Tyskland ud fra et tysk-tyrkisk perspektiv? Opleves det bikulturelle som et problem eller en berigelse?
Kirsten Blume: "Deutschland als Einwanderungsland"
Video: "Meine Eltern sind nach Deutschland eingewandert" (interview med indvandere i Tyskland blandt andre tysk-tyrkiske Mulla).
Claudia Kühn: "Türkisch für Anfänger" (Roman, das erste Kapitel)
Nesrin Samdereli: "Türkisch für Anfänger" (Fernsehserie, erste + zweite Folge)
Kirsten Ripper: "Sie sind BioNTech" (über Ugur Sahin und Özlem Türeci) (2020)
Jan Böhmermann: "Schmähkritik"
Yasemin und Nesrin Samdereli: "Almanya" (film)
Nevfel Cumart: "Über die Heimat 1" og "Über die Heimat 2
Elevoplæg om kendte tysk-tyrkere
Selim Özdogan: "Eins dieser Bilder"
Indhold
Kernestof:
Medbring "Wie gehts"
Wenn deine Eltern Ausländer sind
Kirsten Blume.pdf
Medbring "Wie gehts" + vi fortsætter det nye forløb: Das deutsch-türkische Leben
Türkisch für Anfänger.ocr.pdf
Vokabeln für Türkisch für Anfänger von Claudia Kühn.docx
Forbered tre- fire tyske sætninger til spørgsmål: kennst du eine Person mit Migrationshintergrund? Altså hvem kender du, og hvad ved du om personen?
Ingen lektier, men medbring "Wie gehts". Vi starter desuden på næste tekst til temaet: "Deutsch-türkisches Leben"
Medbring den tirsdag udleverede tekst "Deutschland als Einwanderungsland"
Læs afsnittet "Die Türken kommen" i baggrundsteksten - lav en liste med de fem specialkriterier i Tysklands kontrakt med Tyrkiet: Hvilke kriterier mener du er vigtigst fra 1 til 5?
Læs side 8 og halvdelen af side 9 i teksten "Deutschland als Einwanderungsland". Fokus: saml 8-10 stikord der er vigtige for at kunne genfortælle de to afsnit
Ingen lektier. Medbring baggrundsteksten "Deutschland als Einwanderungsland"
Ingen lektier. Vi bruger lektionen på optakt til Flensborgtur (sprogdag)
Sprogdag i Flensburg 2024.docx
Hvilke tyske præpositioner styrer akkusativ? Undersøg det i Wie gehts og på nettet
Medbring "Wie gehts". Lektionens fokus: Præpositioner og opstart på arbejde på oplæg om kendt tysk-tyrker
Hold oplæg i grupper om kendt tysk-tyrker + opsamling på klassen.
Medbring Wie gehts
1) Læs artiklen:
Hvis man ikke var der mandag, skal man se den første time (1.04) af filmen "Almanya" på filmstriben.dk (bibliotekslogin). Vi ser filmen færdig i lektionen og starter arbejdet med den
Klar til oplæg i firemandsgrupper om jeres punkt til filmen "Almanya":
Ingen lektier. Vi arbejder i lektionen med næstsidste tekst i forløbet
Eins dieser Bilder.pdf
Hvorfor er Böhmermanns smædedigt interessant for vores forløb? I lektionerne opsamler og afslutter vi forløbet
Genlæs teksten "Eins dieser Bilder":
Supplerende stof:
Fordommene er mange. Lighederne flest.pdf
Kort til brug i Flensborg:
Ditte Hermansen valg i Tyskland (1).png
Handout elever (1).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Flensborgtur
Sprogdag med endagstur til Flensborg:
Fokus: det danske mindretal i Nordtyskland, det bikulturelle og kulturmøder.
Besøg på Duborg Skolen og arbejde med byen og byens historie.
Produkt: En VisitFlensborg-video (målgrupperettet kommunikation og karrierelæring)
Indhold
Supplerende stof:
Fordommene er mange. Lighederne flest.pdf
Kort til brug i Flensborg:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Kurzfilme (eksamensemne)
Forløb om tyske kortfilm
Film:
Amon Ritz: "Ich bin Julia" (2015)
Mareille Klein: "Gruppenfoto" (2012)
Pepe Danquart: "Schwarzfahrer" (1992)
Robert Bohrer: "MPU" (2011)
Julia C. Kaiser: "Amoklove" (2009)
Nathan Nill: "Stufe drei" (2012)
Zubin Sethna: "Wie immer" (2010)
Patrick Büchting: "Die Klausur" (2016)
Fokus: eleverne skal kunne analysere kortfilm (indhold og form) og skal kunne forholde sig til kortfilmens genretræk.
Indhold
Kernestof:
Medbring Wie gehts
Hvordan gik det tyske valg?
Ingen lektier. Vi arbejder videre med kortfilm
amoklove_dialogliste.pdf
Ingen lektier. Videre med kortfilmsforløb
Forbered de spørgsmål, der er i dokumentet:
Forbered spm. i dette dokument.docx
Ingen lektier. I får feedback på jeres video, og vi arbejder med den næste kortfilm
Forbered: eine kurze Präsentation: Name, Alter, Wohnort. Forbered disse samtaleemner: Gesprächskarten.docx
Efter parentes med tysklandsbesøg arbejder vi videre med kortfilmstema
Lektien hvis man var fraværende onsdag:
Hold sammen med din makker oplæg om din kortfilm: MPU eller Schwarzfahrer
Lektien: Lav to tyske sætninger der beskriver Maik i starten og to der beskriver Maik til sidst
Welche Merkmale der Gattung finden wir im Kurzfilm "Stufe drei"?
Lektien: I skal have et eksamenoplæg klar. Altså et talePAPIR med stikord, som I kan tale 8 minutter ud fra.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Afslutning og opsamling
Afslutningen startede med et overblik over centrale begivenheder i Tyskland i det 20. århundrede. Derefter opsamling og eksamensinformation.
-------------------
Det samlede omfang af undervisningsbeskrivelsen svarer til 242 sider.
Anvendte hjemmesider:
ordbogen.com
ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Hvilke begivenheder er centrale i Tyskland i det 20. århundrede?
Eksamensinfo, tysk, b-niveau .doc
Medbring "Wie gehts" + eksamensinfo + repetition af forløb
Forløbsopsamling + medbring "Wie gehts"
Grupper til opsamling på fem forløb.pdf
Hver elev i gruppen holder oplæg om ét forløb:
Omfang
Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58620018949", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58620018949", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58620018949" }