Holdet 2023 23 Ty/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Thor Laumann Gustafsson
Hold 2023 23 Ty/t (1t Ty, 2t Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Powerfrauen (eksamensemne)
Titel 2 Thema Tod
Titel 3 Berlin und das urbane Leben  (eksamensemne)
Titel 4 Das digitale Leben  (eksamensemne)
Titel 5 Deutsch-türkisches Leben  (eksamensemne)
Titel 6 Flensborgtur
Titel 7 Kurzfilme  (eksamensemne)
Titel 8 Afslutning og opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Powerfrauen (eksamensemne)

Fokus: Tyske Powerfrauen. Fiktive og virkelige. Diskussioner af Powerfrauens egenskaber og forskellige definitioner af en Powerfrau.

Elevoplæg om tyske powerfrauen

Roger Cicero: "Frauen regieren die Welt"

Milena Moser: "Sonnenbrand"

Bob Konrad: "Kleo" (Netflix, 2022, afsnit 1 og 2)

Thomas Korytko: "Wer ist die Loreley?" i: "Deutsche Wunder" Henrik Borg Jensen (red. m.fl.)

Heinrich Heine: "Loreley"

Anika Landsteiner: "Bitte, nennt mich auf keinen Fall „Powerfrau“ " (2020)

Hans Leip: "Lili Marleen" (1915)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Thema Tod

Thema Tod

Maleri:
Jean Baptiste Regnault ”Der Tod der Kleopatra”

Tekster:
J.W. Goethe: ”Wanderes Nachtlied” (1776)

Die toten Hosen: “Nur zu Besuch” (2005)

Rammstein: "Zeit" (2022)

Fokus: hvordan siger forskellige kunstværker os - både i stil og i indhold - noget forskelligt om døden?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Berlin und das urbane Leben (eksamensemne)

Forløb med fokus på storbyen: Hvad kendetegner en storby, og hvilke forskellige beskrivelser af og holdninger til storbyen findes der?

Anna Lang: "Stadt, Land, Flucht"

Endlich August: "Das ist Berlin"

Seed: "Dickes B", Peter Fox: "Schwarz zu blau", Ballmer: "Berlin"

Jörg Fauser: "Berlin, Paris, New York"

BVG-reklame: "Is' mir egal"

Wiebke Petrowitz: "Aus aktuellem Anlass" (iBog, Systime). Vi læste afsnittet om "Berliner Street art"

Anja Tuckerman: "Potsdamer Strasse"

Optakt til Berlintur: om byens forskellige kvarterer, om seværdigheder,
om det nazistiske regime og om det delte Berlin.

Berlintur uge 17, 2024. En rejse i sprog, historie og kultur - og et indblik i det urbane liv.

Fatih Akin: "Goodbye Berlin" (2016)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Das digitale Leben (eksamensemne)

Et forløb om det digitale liv. Hvilken betydning har mobiltelefon, internet og sociale medier i vores liv?

Afsnittet "Generation Selfie" i "Auf uns" (Kate Fuchs m.fl.)

Tim Bendzko: "Programmiert"

Lukas Böing: "Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy und Facebook?"

Matthias Murmann: "How to Sell Drugs Online (fast)" (tysk Netflix-serie fra 2019, vi har set afsnit 1-3)

Kira Brück: "Gefällt mir"

ZDF.de: "Immer mehr Jugendliche sind internetsüchtig" (15.12.2020)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Deutsch-türkisches Leben (eksamensemne)

Deutsch-türkisches Leben

Fokus i forløbet: Om tyskere med tyrkisk baggrund ud fra det perspektiv, at det tyrkiske er en del af Tyskland. Hvorfor bor der mange med tyrkisk baggrund i Tyskland? Hvordan ser livet i Tyskland ud fra et tysk-tyrkisk perspektiv? Opleves det bikulturelle som et problem eller en berigelse?

Kirsten Blume: "Deutschland als Einwanderungsland"

Video: "Meine Eltern sind nach Deutschland eingewandert"  (interview med indvandere i Tyskland blandt andre tysk-tyrkiske Mulla).

Claudia Kühn: "Türkisch für Anfänger" (Roman, das erste Kapitel)

Nesrin Samdereli: "Türkisch für Anfänger" (Fernsehserie, erste + zweite Folge)

Kirsten Ripper: "Sie sind BioNTech" (über Ugur Sahin und Özlem Türeci) (2020)

Jan Böhmermann: "Schmähkritik"

Yasemin und Nesrin Samdereli: "Almanya" (film)

Nevfel Cumart: "Über die Heimat 1" og "Über die Heimat 2

Elevoplæg om kendte tysk-tyrkere

Selim Özdogan: "Eins dieser Bilder"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Flensborgtur

Sprogdag med endagstur til Flensborg:

Fokus: det danske mindretal i Nordtyskland, det bikulturelle og kulturmøder.

Besøg på Duborg Skolen og arbejde med byen og byens historie.

Produkt: En VisitFlensborg-video (målgrupperettet kommunikation og karrierelæring)
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Afslutning og opsamling

Afslutningen startede med et overblik over centrale begivenheder i Tyskland i det 20. århundrede. Derefter opsamling og eksamensinformation.


-------------------

Det samlede omfang af undervisningsbeskrivelsen svarer til 242 sider.

Anvendte hjemmesider:

ordbogen.com
ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer