Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Mette Hosbond Kristensen
|
Hold
|
2023 23 Ma/x (1x Ma, 2x Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opsamling på grundforløb
I dette indledende forløb skal vi forsøge at samle den viden, I har fået i grundforløbet. Dette betyder at vi samler op på regneregler, lineære funktioner og jeres viden om Nspire.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl 1 Repetition af grundforløbsopgaver
|
14-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Procentregning og eksponentielle funktioner
I dette forløb har vi indledningsvist arbejdet med procentregning. Herefter fortsatte vi med at arbejde med eksponentielle funktioner. Vi har i forbindelse hermed arbejdet med forskriften, konstanternes betydning, grafernes forløb i almindelige koordinatsystemer samt i enkeltlogaritmiske koordinatsystemer, formler til at finde forskriften ud fra to punkter, samt fordoblings- og halverings-konstanter. Vi har ligeledes arbejdet med regression.
Undervejs har vi også arbejdet ln(x) og log(x).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl 2 Eksponentielle funk. uden hjælpemidler
|
07-12-2023
|
Afl 3 Eksponentielle funk. med hjælpemidler
|
05-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Potens funktioner
I dette forløb arbejder vi med at få en viden om potentielle funktioner, hvor vi kommer omkring forskrift, konstanternes betydning for grafens forløb, samt vækstegenskaberne. Derudover arbejdede vi med potensregneregler og regneregler for rødder. Vi arbejdede også med formlerne for at finde en potentiel funktion ud fra to punkter, samt regression.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Andengradspolynomier og andre polynomier 1
I dette forløb har vi primært arbejdet med andengradspolynomier. Vi har arbejdet med forskriften, konstanternes betydning for grafen, rødder og løsning af andengradsligninger, herunder deskriminanten. I forbindelse med løsningen af en andengradsligning har vi arbejdet grundigt med beviset for løsningen til en andengradsligning. Herefter har vi arbejdet med toppunktet, samt omskrivning af forskriften vha. toppunktet og faktorisering vha, rødderne samt med at finde forskriften vha. regression. Afslutningsvist arbejdede vi med mere generelle kendetegn ved polynomier af forskellige grader.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SRP 2 om deskriptiv statistik
Vi har i dette forløb arbejdet med deskriptiv statistik. Her tog vi udgangspunkt i elevernes viden fra folkeskolen, hvor eleverne kender en stor del af begreberne. Vi arbejdede først med ugrupperede data, hvor vi bl.a. så på hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens, gennemsnit, middeltal, pindediagram og histogram, trappediagram, sumkurve, kvartiler og boksplot. Herefter arbejdede vi med grupperede data, og tilføjede begreber som histogram og sumkurve.
Dette forløb indgik desuden i et tværfagligt forløb med samfundsfag C.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Endelig aflevering af SRP 2 opgave
|
09-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Andengradspolynomier og andre polynomier 2
I dette forløb har vi primært arbejdet med andengradspolynomier. Vi har arbejdet med forskriften, konstanternes betydning for grafen, rødder og løsning af andengradsligninger, herunder deskriminanten. I forbindelse med løsningen af en andengradsligning har vi arbejdet grundigt med beviset for løsningen til en andengradsligning. Herefter har vi arbejdet med toppunktet, samt omskrivning af forskriften vha. toppunktet og faktorisering vha, rødderne samt med at finde forskriften vha. regression. Afslutningsvist arbejdede vi med mere generelle kendetegn ved polynomier af forskellige grader.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl 4: Andengradsligninger i Abacus
|
24-01-2024
|
Afl 6 mundtlig om andengrads
|
08-03-2024
|
Afl 7 andengradsfunktioner
|
19-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kvadratsætninger
Vi ser beviserne for de tre kvadratsætninger og regner en masse opgaver. De regner desuden opgaver i at løse ligninger, samt at isolere konstanter i udtryk med andre bogstaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl 8 Kvadratsætninger
|
18-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Vektorer 1
I dette forløb arbejdede vi med indledende vektorregning. Herunder arbejdede vi indledningsvis med sum og differens både grafisk og med koordinater. Derudover arbejdede vi med regneregler og længde af vektor.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl 9 Om vektorer
|
02-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition skiftlig og mundtlig
I dette forløb repeterer vi det, vi har lært i 1g. Vi træner det skriftlige inden årsprøven og samler op bagefter. Derudover træner vi til den mundtlige årsprøve
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl 10 første del af et helt sæt
|
08-05-2024
|
Afl 11 Anden del af et helt sæt
|
15-05-2024
|
Skriftlig årsprøve Mat B
|
23-05-2024
|
1x Ma skr. prøve
|
23-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Generelt om funktioner
I dette forløb samler vi op på den viden om funktioner, som I fik i 1.g.
Herefter udvider vi med en generel definition af en funktion, samt en sammensat funktion.
Vi arbejder desuden med parallelforskydning af funktioner og stykkevise funktioner, samt trigonometriske funktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl 1 Om lidt grimmere funktioner
|
30-08-2024
|
Afl 2 mere om funktioner
|
11-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Differentialregning
I dette forløb arbejder vi indledningsvist med begreberne grænseværdi og kontinuitet, samt kort om emnet asymptoter. Herefter arbejder vi med sekanter og tangenter henimod definitionen af differentialkvotienten. Vi arbejder i forlængelse heraf med at differentiere forskellige typer af funktioner, samt med regnereglerne for sum/differens, gange med en konstant, produktreglen, samt at differentiere en sammensat funktion.
Vi arbejder nu med at bestemme ligningen for tangenten, samt monotoniforholdet og ekstremumspunkter for en funktion.
Undervejs vil vi arbejde med beviset for differentialkvotienten til x i anden, en lineær funktion.
Afslutningsvist arbejder vi i dette forløb med modellering.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl 3 Differentialregning i hånden
|
18-09-2024
|
Afl 4 Differentialregning i hånden 2
|
24-09-2024
|
Afl 5 Differentialregning mundtlig
|
09-10-2024
|
Afl 6 Differentialregning med hjælp
|
01-11-2024
|
Afl 7 Modellering og optimering
|
14-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Vektorer 2 og analytisk geometri
Dette forløb tager udgangspunkt i den viden om vektorer I fik i 1.g. Herefter udvides denne med viden om prikprodukt/skalarprodukt, vinkel mellem vektorer, ortogonale vektorer (vinkelrette), parallelle vektorer, projektion af vektor, tværvektor, determinant og sammenhængen mellem areal og determinant.
Efterfølgende arbejdes der med den analytiske del, hvor vi indfører: normalvektor, retningsvektor, linjens ligning på forskellig vis, parameterfremstilling for linje, vinkel mellem linjer, afstand fra punkt til linje, cirklens ligning, skæring mellem cirkel og linje, tangent til cirkel.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl 8 Vektorer
|
11-12-2024
|
Afl 9 mundtlig afl vektorer
|
08-01-2025
|
Afl 10 Analytisk geometri
|
15-01-2025
|
Afl 12 om cirklen
|
26-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Sandsynlighed, kombinatorik og binomialfordeling 1
I dette forløb arbejder vi indledningsvist med grundbegreber indenfor sandsynlighed bl.a. med begreberne udfald, hændelse og stokastisk variabel. Efterfølgende dykker vi ned i kombinatorikken, og lærer om mulitiplikations- og additions-princippet, samt om permutationer og kombinationer. Dernæst arbejder vi med binomialfordelingen, hvorunder vi også arbejder med middelværdi, spredning og varians både for binomialfordelingen, men også generelt. Til sidst arbejder med binomialtest og konfidensintervaller.
Undervejs i dette forløb arbejder vi sammen med samfundsfag, hvorfra vi også inddrager aktuel data.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl 13 kombinatorik og sandsynlighed
|
13-03-2025
|
Afl 14 om binomialtest og konfidensint.
|
10-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Repetition før og efter terminsprøven
I dette forløb træner vi alt det stof, vi har gennemgået og træner en helt masse skriftlige opgaver. Efter terminsprøven arbejder vi med efterbehandling.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Først udkast af terminsprøvetræningen
|
24-01-2025
|
Afl 11 Terminsprøvetræning
|
31-01-2025
|
2x Ma skr. prøve
|
07-02-2025
|
Terminsprøve
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Sandsynlighed, kombinatorik og binomialfordeling 2
Vi samlet op på det vi ikke nåede inden terminsprøven. Konfidensintervaller, middelværdi, varians og spredning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Bank matematik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Repetition inden eksamen
Vi repeterer alt det vi kan nå, og træner til både skriftlig og mundtlig eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl helt sæt
|
29-04-2025
|
Afsluttende test
|
01-05-2025
|
Afl mundtlig eksamensspørgsmål
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62113299568",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62113299568",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62113299568"
}