Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Benedicte Broman
|
Hold
|
2023 24 fy/x (2x fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Energiformer, energiomsætning
Potentiel, kemisk, termisk og elektrisk energi
Brændværdi, temperatur og specifik varmekapacitet
Effekt og nyttevirkning
Hvilestofskifte, energiomsætning på et døgn, energi i madindtag
Vands tilstandsformer og faseovergang (mikroskopisk og makroskopisk)
Litteratur:
Brydensholt, Morten m.fl. 'Orbit C', 2.udgave 2016, Systime
kap. 1, s.26-29, 33-35, 37-42, 45, 52-55m
nfa. Menneskekroppen som motor, s.2, 5, 7m-9, 11-13
Eksperimentelt arbejde:
Kroppens dimensioner
Effekt og energi ved trappe løb
En peanuts brandværdi
Kroppens muligheder og effekt (der er lavet forskellige øvelser; kræfter i arme og fingre, analyse af et hop, sammenhæng mellem længde af arm og kast, Hvilestofskifte)
Bestemmelse af den specifikke fordampnings- og specifikke smeltevarme
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Du skal undersøge kvantitativt 2 (3) variables betydning for pendulets svingningstid.
-
Lektionens indhold:
-
Følgende skal lave øvelser:
-
Følgende laver øvelser:
-
Morten Brydensholt m.fl.: Orbit C, 2. udg., Systime; sider: 26-29, 33-35, 41-42
-
Siderne i OrbitC er ikke lektie, men den teori, som jeg gennemgår og du skal arbejde med. Dermed også en del af pensum.
-
Energi i mad.tns
-
Noter din aktivitet for et døgn, dvs. sov 7,5 timer, sad 7 timer, ....
-
Indhold i lektionen:
-
Afsnit
-
Det vi har arbejdet med i lektionerne bygger på følgende sider i Orbit C:
-
Test i energi (30 min)
-
Følgende møder til øvelser
-
Følgende møder til øvelser:
-
smelte og fordampningsvarme.docx
-
Efterbehandling og teori om faser og faseovergang
-
Du skal ved læsning have fokus på at forstå begrebet 'faseovergang' på molekyleniveau og på makroskopisk niveau (dvs. hvad vi kan observere eller måle).
-
‪States of Matter: Basics‬
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bølger (indledende)
Intro til bølger
mekaniske og elektromagnetiske bølger
længde- og tvær bølger
Bølgelængde, periode, frekvens og bølgefart
Diffraktion og interferens (konstruktiv og destruktiv)
Litteratur:
Brydensholt, Morten m.fl. 'Orbit C', 2.udgave 2016, Systime
kap. 2, s.64-72,
Eksperimentelt arbejde:
Bestemmelse af bølgefart for tvær- og længdebølge på slinky
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger (lyd)
Lydens fart og temperatur afhængighed
stående bølger
Sammenhæng mellem frekvens og snor længde
resonansrør (kvart- og halvbølge rør)
Litteratur:
Brydensholt, Morten m.fl. 'Orbit C', 2.udgave 2016, Systime
kap. 3, s.82-85, 90-93 5 linje nedefra, 95-99.
Eksperimentelt arbejde:
Bestemmelse af lydens fart ved 2 forskellige temperature
Snorbølger og bølger i et rør
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bølger (Lys)
Det elektromagnetiske spektrum
Gitterligningen
Fotonenergi
Bohr' atommodel, emission og absorption
Litteratur:
Brydensholt, Morten m.fl. 'Orbit C', 2.udgave 2016, Systime
Kap. 4, s.108-109, 111-114
kap. 5, s.136-137, 142-148
Eksperimentelt arbejde:
Bestemmelse af bølgelængden af farvet lys fra diode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Universet
Det kosmologiske princip
Afstandsbestemmelse, parallaksemetode, rødforskydning og Hubbles lov
Litteratur:
Brydensholt, Morten m.fl. 'Orbit C', 2.udgave 2016, Systime
Kap. 8, s.200-205, 210-222
Naturvidenskab for alle, Astrobiologi - fra big bang til DNA, 2. årgang, nr.1 2007.
s.2-10.
Eksperimentelt arbejde:
Øjets opløsningsevne
Hubbles konstant for et elastik univers
Parallaksemetoden til at bestemme afstand til bold
Venus' faser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Solsystemet
Sol- og måneformørkelse
Keplers love
Dagens længde og årstider
Månen og månens faser
Litteratur:
Brydensholt, Morten m.fl. 'Orbit C', 2.udgave 2016, Systime
Kap. 7, s.188-195
Brydensholt, Morten m.fl. 'Orbit C', 4.udgave 2016, Systime
Kap. 8, s.155-170
Eksperimentelt arbejde:
Afstandskvadratloven
Lys intensitetens afhængighed af vinklen
Jordens omkreds, rotation og solens diameter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Afslut fysik C
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62113336476",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62113336476",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62113336476"
}