Holdet 2023 24 fy/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Maria Henoch Rasmussen
Hold 2023 24 fy/n (2n fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi
Titel 2 Kosmologi, lys og brintatomet
Titel 3 Sol, måne og årstider
Titel 4 Det hørende øre
Titel 5 Atomkraftværker
Titel 6 Eksamen, repetition, løse ender

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi

I forløbet er gennemgået svarende til side 8-19 og 30-55  Orbit C, 4. udgave, Brydensholt et al, Systime.

Vi har lavet forsøgene
Trappeløb
Effekt af solovn
Nyttevikrning af elkedel
Mekanisk energi af faldende sten

Forløbet dækker fra bekendtgørelsens kernestof beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning og eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer, samt atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof. Vi har supplerende uddybet med ekstra energiformer, omsætning af energi i kroppen og hulspejle eksperimentelt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kosmologi, lys og brintatomet

I forløbet er gennemgået svarende til side 103-107 og s. 118-132 Orbit C, 4. udgave, Brydensholt et al, Systime og filerne herunder. Særlig har vi brugt meget tid på siderne i Kosmologi.pdf, filen Lysudsendels.mp4 og powerpointen Kosmologi og lysudsendelse.

Vi har lavet forsøgene
Gitterligningen
Spektrum for brintlampe og for Solen (fælles måling)
Modelforsøg for kosmisk udvidelse (udendørsaktivitet, ingen journal)

Forløbet dækker fra bekendtgørelsens kernestof grundlæggende egenskaber for lys, særligt bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart, det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling, fysiske egenskaber ved lys og grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse. Vi har supplerende uddybet kosmologien med fokus på sammenhæng mellem observationer og teori, spektre og partikelvekselvirkninger i det tidlige univers.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sol, måne og årstider

I forløbet er gennemgået svarende til side 156-168 Orbit C, 4. udgave, Brydensholt et al, Systime og filerne herunder. Særlig har vi brugt meget tid på Årstiderne, sol og måne.mp4

Vi har lavet forsøgene
Lysintensitetens afhængighed af vinkel
Lysintensitetens afhængighed af afstand (afstandskvadratloven)


Forløbet dækker fra bekendtgørelsens kernestof Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener, hvor vi havde årstider og formørkelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det hørende øre

I forløbet er gennemgået svarende til side 82-95 Orbit C, 4. udgave, Brydensholt et al, Systime og filerne herunder.

Vi har lavet forsøgene
Lydens hastighed (feltarbejde)
Svingende streng

Forløbet dækker fra bekendtgørelsens kernestof grundlæggende egenskaber ved lyd, særligt bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart og fysiske egenskaber ved lyd. Supplerende har vi inddraget strengsvingninger med henblik på at forklare væsentlige egenskaber ved øret og stemmen. Den biologiske opbygning af stemmebånd og øre lavede eleverne selvstændig research på.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Atomkraftværker

I forløbet er gennemgået svarende til side 134-154  Orbit C, 4. udgave, Brydensholt et al, Systime, samt filerne herunder. Særlig har vi brugt tid på filen Kernekraftværker.pdf.

Her skal bemærkes at vi ikke har arbejdet med moderatorens betydning i sådan grad af detalje som den læste tekst i pdf-en kunne give indtryk af. Q-værdi har vi arbejdet med ved læsning af eksempler, men ikke ved selvstændig opgaveregning. Fokus har ligget på værkets energiproduktion ved kerneomdannelser, den overordnede opbygning af kraftværket og forslag til håndtering af affaldet. Med henblik på at kunne diskutere det sidste har vi set på absorption af stråling og henfaldsloven udtrykt ved aktiviteten.

Vi har lavet forsøgene
Absorption af gammastråling i bly
Afstandskvadratloven for gammastråling
Aftagende aktivitet og halvveringskonstant for 137-Ba.

Forløbet er udelukkende supplerende stof.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamen, repetition, løse ender

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer