Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Jeppe Westh Møller
|
Hold
|
2023 24 bi/b (2b bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Økologi
Vi har arbejdet med følgende begreber:
Fotosyntese og respiration,
Kulstofkredsløbet,
Energistrømme i en fødekæde,
Fødekæder og fødenet.
Biotiske og abiotiske faktorer
Interspecifik konkurrence og intraspecifik konkurrence
Habitater,
Bruttoprimærproduktion og nettoprimærproduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og fordøjelse
Vi har set på kroppens organsystemer og arbejdet i dybden med fordøjelsessystemet.
VI har også set på opbygningen af lipider, kulhydrater og proteiner, og fokuseret på kulhydraternes nedbrydning og optag.
Vi har arbejdet med diabetes og i den sammenhæng set på hormonel regulering og glukoseoptag
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodsukkermåling
|
11-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
mikrobiologi
Vi har lavet kimchi og i den forbindelse snakket om vækstfaktorer der påvirker mikroorganismers vækst. Vi har også arbejdet med mikroorganismers vækstkurve.
Vi har arbejdet med ligheder og forskelle mellem eukaryote og prokaryote celler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genetik
Vi har arbejdet med klassisk genetik og etgensnedarvning.
Vi har set på DNA's opbygning, replikation og funktion i eukaryote celler.
Vi har arbejdet med proteinsyntesen og sammenhængen mellem genotype og fænotype.
I den forbindelse har vi set på sammenhængen mellem mutationer og evolutionære tilpasninger.
Vi har arbejdet med autosomal og kønsbundet nedarvning og analyseret stamtræer. Derudover har vi beregnet sandsynligheder for at videregive recessive og dominante sygdomme vha krydsningsskemaer.
Vi har bestem blodtyper og arbejdet i virtuelt laboratorium, hvor vi har undersøgt om mus har et bestem gen der giver diabetes.
Begreber vi derudover har arbejdet med er gelelektroforese og PCR.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi 2
Vandløbsøkologi med ekskurtion til Gjern.
Vi har set på faunaindeks og bestemt renheden af et vandløb. Vi har arbejdet med forskellige nicher.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62116582276",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62116582276",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62116582276"
}