Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Maj Bluhme Korterman
|
Hold
|
2023 24 ol/b (2b ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
skulpturanalyse
Formål
I dette forløb skal eleverne arbejde med skulpturere fra forskellige tidsperioder. Vi skal starter forløbet med de ældste skulpturer fra arkaisk tid og ser hvordan de skulpturerne ændrer sig, bl.a hvordan de bliver mere naturalistiske og hvordan der kommer større fokus på pathos.
Eleverne ska gennem en introduktion til skulpturernes samtid kunne sætte dem ind i en kulturhistorisk kontekst.
Indhold
- Skulpturanalyse: forsimpling af Erwin Panofskys (1892 - 1968) ikonografiske model
- tidsperioder: arkaisk tid, tidlig klassisk tid, højklassisk tid, senklassisk tid, hellenistisk tid
- perserkrigene
- de peloponnesiske krige
- demokrati i Athen
- demokrati vs. tyranni
Materiale
- Kleobis og Biton
- Peploskoren
- Kritiosdrengen
- Zeus eller Poseidon fra Kap Artemision
- diskoskasteren
- Vognstyreren fra Delfi
- Spydbæreren
- Atlet der binder sejrsbind
- Skraberen
- Den knidiske Afrodite
- Laokoongruppen
- Nike fra Samothrake
Romersk skulptur: Primaporta statuen
Rundvisning på Glyptoteket: Fra perlelok til pathos
Moderne skulptur
Blå mand, Silkeborg bad
Astrid Noack: Stående kvinde, 1939-45
Carmelo Mendola: Nike, fra Giardini Naxos, 1966
Auguste Saint Gaudens: Diana, 1928
Sui JIanguo: Discobolus, 1998
Michael Najjar: Laokoon, 2006
Bertel Thorvaldsen: Jason med det gyldne skind, 1803-1828
Antonio Canova: Theseus i kamp med kentaur, 1804-1819
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Odysseus og kvinderne
Formål
I dette forløb skal vi have fokus på Odysseus som heltefigur og hvordan en heltetype blev karakteriseret i arkaisk tid. Derudover skal vi arbejde med de kvinder som Odysseus møder på sin hjemrejse (Kalypso, Nausikaa, Kirke og Penelope), og have fokus på idealkvinden og dennes modsætning, hvor dette samtidig sættes ind i en samfundsmæssig og historisk kontekst,
Derudover skal eleverne have en introduktion til guderne, samt hvilken rolle de spiller i Odysséen.
Vi skald desuden arbejde med genretræk og hvad der kendetegner eposgenren.
Indhold
- epos genretræk: epitet, lignelse, patronymikon, hexameter, kunstsprog, formelvers
- de græske guder (mythos)
- kønsroller
- den græske helt
- værdibegreber: kléos, timé, xenía, oíkos, bía, ethikos, dólos
Materiale
- 1. sang v. 1-19
- 5. sang v. 28-227
- 6. sang v. 1-250
- 10. sang v. 203-405
- 23. sang v. 152-240
Perspektivtekst: KIRKE af Madeleine Miller (2018) s. 187-189
(oversat fra engelsk i 2019 af Agnete Friis efter Circe)
Film: O' Brother Where Art Thou? (2000)
hjemmesider
Ribe Katedralskole (Odysséen referat): http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/homer/odysseen.htm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Medea, misos vs. eros
Formål
I dramaforløbet skal vi arbejde med Jason som heltefigur, samt Medea som kvindetype. Hvordan beskrives Jason som helt og hvilke karaktertræk kendetegner Medea. Derudover skal vi have fokus på misos vs. eros, og hvordan dette kommer til udtryk hos vores to hovedpersoner.
Desuden skal vi arbejde med drama og baggrunden for dette, med særligt fokus på drama i Athen. For at få et indblik i hvad der er særegent ved tragedien, skal vi arbejde med Aristoteles' begreber og se hvordan de passer på Medea.
Indhold
- drama
- værdibegreber (kléos, timé, xenía, oíkos, bía, ethikos, dólos)
- kønsroller
- heltefigurer
- Aristoteles dramabegreber (katharsis, eleos, fobos, drama, mimesis, anagnorisis, hamartia, desis, peripeti, lysis)
- den tragiske helt
- misos vs. eros
- hybris-nemesis
Materiale
Euripides: Medea, i overs. af Marcel Lysgaard Lech, 2016
Madeline Miller (2018 E bog) s. 280-285
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Platons idealstat: realitet eller utopi?
Formål
I filosofiforløbet skal vi arbejde med Platons tekster fra staten og Timaios Kritias, med fokus på Platons opfattelse af idealstaten.
Vi starter med en indføring i Platons basale filosofi og dualistiske verdenssyn ved hans skelnen mellem den fysiske (fænomenernes verden) og åndelige verden (idéernes verden).
Hvorefter vi skal se på hvilken type samfund Platon selv er en del af, herunder demokratiet i Athen, og Platons kritik af denne regeringsform.
Derefter skal vi se på Platons bud på en idealstat og dennes indretning, bl.a. hvordan statens ledere skal uddannes og hvilken rolle de resterende borgere skal tildeles. Desuden skal vi diskutere om Platons idealstat er mulig at realisere, hvor vi inddrager Atlantismyten som et billede på den ideelle stat.
Indhold
- demokrati (direkte vs. repræsentativt)
- fænomenernes verden og idéernes verden
- oligarki
- Atlantis
- dialektik
- Platons idealstat
- Atlantis
Materiale
- Timaios (uddrag)
- Kritias (uddrag)
- Hulebilledet, Staten 7. bog (uddrag)
- Platons syn på demokratiet, Staten 8. bog (uddrag)
- Om uddannelse og opdragelse, Staten 7. bog (uddrag)
modernes introduktion:
- The Matrix, 1999
- American Beauty, 1999
Perspektivtekst: H.C. Andersen: Skrubtudsen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ovids Metamorfoser
Formål
I dette forløb skal vi læse uddrag af Ovids Metamorfoser, som belyser forskellige sider af kærlighed.
Derudover skal vi sammenligne Ovid med Homer mhp. epos genren, og se hvordan Ovid har større fokus på det psykologiske, via det indblik man får i karakterernes subjektive tanker og forestillinger.
Desuden kan vi til dels repetere de tidligere forløb, da der også indgår tragiske elementer i Metamorfoserne, og vi kan repetere epos genretræk og de græske/romerske guder.
Indhold
- kærlighed
- kønsroller
- epos genretræk: kunstsprog, epitet, formelvers, patronymikon, lignelse, hexameter
- værdibegreber: kléos, bía, timé, dólos, ethikós, oíkos
- hybris-nemesis
Materiale
- Ekko og Narcissus
- Pyramus og Thisbe
- Apollo og Daphne
- Myrrha
- Orpheus og Eurydice
Emily Cullen: Daphne Riposte, 2019
Kaos Ep. 1 (2024, Netflix)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62116593270",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62116593270",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62116593270"
}