Holdet 2024 24 sa/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Flemming Glerup
Hold 2024 24 sa/a (1a sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hænger vi sammen?
Titel 2 Demokratiet i krise?
Titel 3 Økonomisk vækst i Danmark
Titel 4 Eksamensrepetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hænger vi sammen?

Formålet med forløbet "Hænger vi sammen? -Identitetsdannelse i det senmoderne samfund"  er dels at undersøge identitetsdannelsen i det senmoderne samfund, herunder rammerne for identitetsdannelsen i henholdsvis det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund, dels at undersøge forskellige sociale mønstre og forskelle, herunder sammenhængen mellem relevante baggrundsvariable og sociale mønstre. Forløbet tager et induktivt afsæt, men introducerer også centrale teoretiske grundbegreber med tilknytning til socialisationsprocessen, fx primær og sekundær socialisation, normer, social kontrol, roller og grupper.

Det samfundsfaglige kernestof i dette forløb således indenfor området "Sociologi" og dækker bl.a.:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.

De faglige mål, der særligt er i fokus, er således:
- at undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- at anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- at formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.

Der anvendes i forløbet en bred palet af arbejdsformer, herunder lærerstyret undervisning i klasserummet, filmfremvisning, pararbejde, individuelt arbejde og gruppearbejde, ligesom eleverne udarbejder en individuel videoaflevering som afslutning på forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Demokratiet i krise?

Formålet med dette forløb er at dels at undersøge forskellige demokratiske grundværdier og grundopfattelser, herunder sondringen mellem konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati, dels at undersøge centrale karakteristika ved Danmarks politiske system. Magtbegrebet, valgsystemets opbygning, magtens tredeling, lovgivningsprocessens faser, EU’s indflydelse på dansk lovgivning og mulighederne for at få indflydelse på politiske beslutninger gennem forskellige demokratiske deltagelsesformer sættes herunder i fokus, ligesom mediernes rolle i det politiske system og den tiltagende medialisering af dansk politik inddrages og problematiseres. Forløbet inkluderer rollespillet ”Spillet om magten”. I tilknytning til rollespillet sættes der fokus på centrale politiske skillelinjer i dansk politik samt vælger- og partiadfærd.

Det samfundsfaglige kernestof i dette forløb således indenfor området "Politik" og dækker bl.a.:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.

De faglige mål, der særligt er i fokus, er således:
-at undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
-at formidle faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber
-på et fagligt grundlag at argumentere for egne synspunkter, indgå i en faglig dialog og diskutere en faglig problemstilling.

Der anvendes i forløbet en bred palet af arbejdsformer, herunder lærerstyret undervisning i klasserummet, rollespil, pararbejde, individuelt arbejde og gruppearbejde, ligesom der anvendes forskellige debatformater.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomisk vækst i Danmark

Formålet med forløbet "Økonomisk vækst i Danmark - muligheder og udfordringer" er dels at undersøge nogle grundlæggende makroøkonomiske sammenhænge (herunder det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål og virkningen af finans- og strukturpolitik) og i tilknytning hertil Danmarks økonomiske situation og udfordringer fra coronakrisen og frem, dels at sætte fokus på velfærdsstatens centrale prioriteringsproblemer. I tilknytning hertil undersøges de kortsigtede og langsigtede udfordringer for den universelle velfærdsstat (herunder den demografiske udvikling og globaliseringen), ligesom den danske velfærdsstats styrker og svagheder overvejes.

Det samfundsfaglige kernestof i dette forløb således indenfor områderne "Økonomi" og "Metode" og dækker bl.a.:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
-kvantitativ og kvalitativ metode.

De faglige mål, der særligt er i fokus, er således:
- at undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- at behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- at demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- at formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- at formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
-at anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå

Der anvendes i forløbet en bred palet af arbejdsformer, herunder lærerstyret undervisning i klasserummet, pararbejde, individuelt arbejde, IT (arbejde med Vismandsspillet) samt forskellige debatformer, ligesom eleverne i slutningen af forløbet både udarbejder en individuel videoaflevering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensrepetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer