Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Hans Peter Søgård Andersen
|
Hold
|
2024 24 sa/m (1m sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politiske partier og ideologier
Faglige mål og kernestof:
Formålet med dette forløb er at undersøge hovedtrækkene i de politiske partier og ideologier i Danmark, herunder konservatismen, liberalismen og socialismen. Der sættes endvidere fokus på sammenhængen mellem samfundets udvikling og de dominerende politiske skillelinjer, herunder sondringen mellem fordelingspolitik og værdipolitik, ligesom forskellige modeller til forklaring af parti- og vælgeradfærd (Downs og Molin) introduceres. Identitetspolitik og populisme, samt forskellig vælgeradfærd er også centrale temaer. I forløbet kommer vi også omkring ”mediernes rolle” og de 5 nyhedskriterier, samt ”Det postfaktuelle samfund” (Fake News).Forløbet inkluderer et mindre projektforløb med afsæt i rollespillet "Spillet om magten".
De faglige mål, der især er i fokus i dette forløb er således:
- at skelne mellem forskellige typer af argumenter og udsagn, herunder beskrivelse og vurdering.
- på et fagligt grundlag argumentere for egne synspunkter, indgå i dialog og diskutere en faglig problemstilling.
- formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber.
- anvende og kombinere viden om sociologi, økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Makkerpar uge 44
-
Artikel (liberalisme).doc
-
Ideologianalyseark (Liberalisme).docx
-
Artikel (Socialisme).docx
-
Artikel (konservativ): Ansvar og fællesskab.doc
-
Ideologianalyseark (konservatisme).docx
-
Peter Brøndum m.fl.: Luk samfundet op! (blå udg.), Columbus; sider: 29-33, 100-120, 124-127, 143-156
-
Makkerpar uge 45:
-
Handout - Lektion 4 - Ideologiske forgreninger.docx
-
opblødning af ideologier.pptx
-
Handout - Lektion 4 - Anonymicerede principprogrammer.docx
-
disse opgaver arbejder vi med i lektionen
-
Makkerpar uge 47
-
Molins Model på CO2-afgift.docx
-
Handout 2b - roller i spillet om magten.docx
-
Handout 2 Research på politiske partier.doc
-
Makkerpar uge 49
-
Link til spillet om magten
-
Socialister
-
Handout 3 - mærkesager og valgprogram.docx
-
Handout 3, HP, 2024.pptx
-
baggrundsviden om kommunikation, HP.pptx
-
Spillet om magten facebook
-
Makkerpar uge 50:
-
Handout - Lektion 12 - Faglige forventninger til diskussionen.docx
-
Makkerpar uge 51
-
SlaptOgSkarpt version 2.1 2.docx
-
Konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati, magtdeling i DK.pptx
-
ideologier og politiske partier, rigtigt eksamensspørgsmål, HP ver 2.docx
-
Makkerpar, uge 2
-
Partier og ideologier, det skal du kunne til testen.docx
-
Teoriprøven - Luk Samfundet Op
-
Makkerpar, uge 3
-
Video - Hans Rosling - Medier viser ikke verden.wmv
-
Spørgsmål til Borgen (når vi har set filmen)
-
Makkerpar uge 4
-
DRTV - Borgen: Op til kamp
-
Spørgsmål til Borgen
-
samf metode HP, kort version.pptx
-
The Social Dilemma, arbejdspørgsmål.docx
-
Makkerpar, uge 5
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Identitetsdannelse og sociale mønstre
Formålet med dette forløb er dels at undersøge identitetsdannelsen i det senmoderne samfund, herunder rammerne for identitetsdannelsen i henholdsvis det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund, dels at undersøge forskellige sociale mønstre og forskelle, herunder sammenhængen mellem relevante baggrundsvariable og sociale mønstre. Levevilkårs- og livsstilsbegreberne indgår i denne sammenhæng, ligesom der sættes fokus på social arv og social mobilitet. I tilknytning hertil introduceres centrale teoretiske grundbegreber med tilknytning til socialisationsprocessen, fx primær og sekundær socialisation, normer, social kontrol, roller og grupper.
Endelig undersøger vi de kulturelle forskelle i identitetsdannelsen - særligt i forhold til integrationen i Danmark
De faglige mål, der særligt er i fokus, er således:
– at påvise sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale mønstre.
– at formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer.
– at demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
– at formidle og analysere på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
The Social Dilemma, arbejdspørgsmål.docx
-
Makkerpar, uge 5
-
Peter Brøndum m.fl.: Luk samfundet op! (blå udg.), Columbus; sider: 29-78
-
Identitet og sociale grupper: lille explainer
-
handout familietyper og socialiseringsformer.pptx
-
Morten Messerschmidt i De Uaktuelle Nyheder | De Uaktuelle Nyheder | DR Satire
-
Makkerpar uge 8:
-
handout skilsmisser, statistik (2023).pptx
-
I dine følelsers vold, Stefan Hermann, artikel, 2022, elevopgave.docx
-
egen identitet handout 2023.pptx
-
Gratis online personlighedstest | PJKP
-
PerkerDansk Afsnit 2 Danskhed
-
Tvungen vuggestue til børn i ghettoomra_der.docx
-
Makkerpar uge 9:
-
image.png
-
Svend Brinkmann, det er en løgn de unge bilder sig ind.docx
-
Makkerpar uge 10:
-
1) Hvad karakteriserer det traditionelle samfund?2) Hvordan adskiller det moderne samfund sig fra det traditionelle?3) Forklar forskellen på Gemeinschaft og Gesellschaft
-
Sociolog, zoomere, politiken januar 2022.docx
-
Tilliden til videnskab vakler videnskab.dk.docx
-
Giddens uddrag (HP), virtuelt.pptx
-
1) Hvad er det ’senmoderne’ samfund?2) Hvad mener Giddens med følgende begreber:a) aftraditionalisering?b) individualiseringc) adskillelsen af tid og rum’?
-
Handout Ziehegruppearbejde.docx
-
Makkerpar uge 11 (ny fordeling pga. flere gengangere):
-
Vi slutter fredagen af med at spille og synge en politisk sang 1980 - som måske er aktuel igen....
-
Makkerpar uge 12:
-
Forbedredelse til prøve i næste time: Husk Bourdieau
-
Handout - Lektion 2 - Intro til Bourdieu lærerpræsentation.pptx
-
handout - sammenligning af Giddens, Ziehe og Beck.pptx
-
Makkerpar uge 14:
-
statistikbanken HP intro.mp4
-
com.pls.morpheus.web.pages.CoreRespondentCollectLinkAnonymous
-
handout kap 4 miniprojekt 2025.pptx
-
Prøveeksamen Bourdieau og social arv, ældre sæt, HP.docx
-
Makkerpar uge 15
-
BESKED FRA MHK: Vil Andrea, Frederikke, Maya og Nanna tjekke en besked i teams fra MHK! Hurtigst muligt
-
kriterier for mundtlig redegørelse handout.pptx
-
SlaptOgSkarpt version 2.1 2.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Velfærdsstat og økonomi
Faglige mål og kernestof:
Formålet med dette forløb er dels at undersøge nogle grundlæggende makroøkonomiske sammenhænge (herunder det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål og virkningen af finans- og strukturpolitik) og forholdet mellem markedsstyring og politisk styring i forskellige velfærdsmodeller, dels at sætte fokus på velfærdsstatens centrale prioriteringsproblemer. I tilknytning hertil undersøges de kortsigtede og langsigtede udfordringer for den universelle velfærdsstat (herunder den demografiske udvikling og globaliseringen), ligesom den danske velfærdsstats styrker og svagheder overvejes.
De faglige mål, der særligt er i fokus, er således:
– at undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
– at formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
– at anvende og kombinere viden om sociologi, økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Makkerpar uge 17:
-
Peter Brøndum m.fl.: Luk samfundet op! (blå udg.), Columbus; sider: 172-192, 196-220
-
aldersgruppers bidrag til den offentlige sektor handout.pptx
-
Et overblik over dansk økonomi
-
Tag en snak med Vanopslagh
-
Makkerpar uge 18:
-
puslespil forskellige modeller af stater
-
Handout - Lektion 2 - Velfærdsmodeller.doc
-
Alex Vanopslagh
-
Afsnit
-
Makkerpar uge 19:
-
De økonomiske vismænd efterår 2024, finanspolitik, fremskrivninger, HP.docx
-
HP, præsentation, figurer til dine noter.pptx
-
Makkerpar, uge 20
-
Vismand - Poe
-
økonomiske mål opgaveark handout, HP 2025.docx
-
Makkerpar, uge 21
-
Multiplikatoreffekten: Se denne video, hvis du vil være rigtig klog på nationaløkonomi
-
Handout - Lektion 10 - Oversigtsark om økonomisk politik.doc
-
Handout - Lektion 8 - Økonomisk politik.docx
-
1m eksamensmappe
-
Teoriprøven - Luk Samfundet Op
-
Makkerpar, uge 22
-
økonomi og velfærdsstat begreber repetition.docx
-
Velfærdsstatens udfordringer, finanspolitik, eksempel 2024, HP.docx
-
Politik og ideologier repetition begreber.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613401491",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613401491",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613401491"
}