Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Nynne Sharma
|
Hold
|
2024 24 bi/m (1m bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellen - livets byggesten
I dette forløb har vi beskæftiget os med cellen som udgangspunkt for alt liv, og vi har været igennem følgende emner:
• En celles opbygning
• Forskellen på prokaryoter og eukaryoter
• Forskellen på plante- og dyreceller
• Cellemembrantransportprocesser (simpel diffusion, osmose, faciliteret diffusion og aktiv transport)
Øvelser:
• Mikroskopi af plantecelle og dyrecelle
• Osmose hos kartoffel (Mundtlig rapport)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmose i kartoffel
|
05-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvordan undgår vi livsstilssygdomme?
I dette forløb har vi beskæftiget os med hvordan fysisk inaktivitet påvirker udvalgte dele af kroppens fysiologi, og kigget på fysiologiske forskelle mellem en trænet og en utrænet person. Vi har også beskæftiget os med hvordan blodsukkeret reguleres hos en rask person og hvorledes blodsukkerreguleringen påvirkes ved sygdommen diabetes.
Vi har arbejdet med følgende emner:
• Fysiologiske konsekvenser af fysisk inaktivitet
• Hjertet, lungerne og blodkarnettets opbygning og funktion.
• Blodsukkerregulering
• Type-1 og type-2 diabetes
• Kulhydraters opbygning og funktion
• Fedtstoffers opbygning og funktion
Supplerende materiale:
• Dokumentarerne "Et skridt mod forfald" og "Voldsomme forandringer", TV2, 2009
Forsøg:
• Dissektion af et svinehjerte
• Blodsukkermåling efter indtagelse af forskellige fødevarer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik og arvelighed
I dette forløb har vi dykket ned i genetikken og arbejdet med at forstå hvilken information, der findes i vores arvemasse, og hvad vi kan bruge informationen til.
Vi har arbejdet med følgende emner:
• Nedarvningsmønstre med Mendels love
• Opbygning og biologisk betydning af nukleinsyrer og proteiner
• Proteinsyntesen
• ABO og Rhesus-blodtypesystemet
• Mutationer (punktmutationer og længdemutationer)
• Stamtræsanalyse (autosomal dominant og recessiv samt kønsbunden recessiv arvegang)
• Diskussion af hvordan og om genetiske sygdomme kan undgås
Supplerende materiale:
• Presseartikel: ”DNA-screening kan redde liv – ny dansk metode gør det 20 gange billigere”, Rigshospitalets hjemmeside, maj 2023
Forsøg/øvelser:
• PTC smager/ikke-smager (kun papir)
• Diverse genetikopgaver med stamtræsanalyse
• Blodtypebestemmelse
• Simpel simulation af metoden ”Double Batched sekventering” til screening for sjældne genetiske sygdomme
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mikroskopisk liv
I dette forløb har vi beskæftiget os med mikroorganismer og haft fokus på bakterier og deres vækst.
Vi har arbejdet med følgende emner:
• Mikroorganismers vækst
• DNA-replikation
• Mitose (i overordnede træk)
• Vækstfaktorer
• Enzymer - overordnet opbygning og funktion
Supplerende materiale:
• Dokumentaren ”Bakterier”, Videnskabsmagasinet II, DR3, 2015
Forsøg:
Bakterier og Kimfald
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forplantning
I dette forløb har vi beskæftiget os med kønshormonerne og deres regulering med særlig fokus på mandens kønshormonregulering. Vi har desuden kigget på udvalgte kønsforskelle samt på hvilke konsekvenser indtag af testosteron kan have for mandens sædcelledannelse.
• Opbygningen af mandens og kvindens kønsorganer
• Reguleringen af mandens kønshormoner
• Dannelse af kønsceller (mitose i overordnede træk)
Øvelse:
• Kønsforskelle
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bio aflevering mænds kønshormoner
|
10-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi og vandløb
I dette forløb har vi beskæftiget os med en række økologiske grundbegreber og haft fokus på vandløbet som økosystem. Vi har også berørt emnerne biodiversitet og evolution. Vi har dykket ned i følgende punkter:
• Økosystemets struktur herunder biotiske og abiotiske faktorer
• Fotosyntese, respiration og gæring
• Kulstofkredsløbet
• Græsningsfødekæden og nedbryderfødekæden
• Energistrømme
• Vandløbsundersøgelse
• Genetisk variation og naturlig selektion samt eksempler på forskellige organismers tilpasninger til det miljø de lever i
Forsøg:
• Fotosyntese og respiration i lys og mørke
• Bønneforsøg - evolution
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613605818",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613605818",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613605818"
}