Holdet 2024 24 bi/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Nynne Sharma
Hold 2024 24 bi/m (1m bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellen - livets byggesten
Titel 2 Hvordan undgår vi livsstilssygdomme?
Titel 3 Genetik og arvelighed
Titel 4 Mikroskopisk liv
Titel 5 Forplantning
Titel 6 Økologi og vandløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellen - livets byggesten

I dette forløb har vi beskæftiget os med cellen som udgangspunkt for alt liv, og vi har været igennem følgende emner:
• En celles opbygning
• Forskellen på prokaryoter og eukaryoter
• Forskellen på plante- og dyreceller
• Cellemembrantransportprocesser (simpel diffusion, osmose, faciliteret diffusion og aktiv transport)

Øvelser:
• Mikroskopi af plantecelle og dyrecelle
• Osmose hos kartoffel (Mundtlig rapport)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Osmose i kartoffel 05-12-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvordan undgår vi livsstilssygdomme?

I dette forløb har vi beskæftiget os med hvordan fysisk inaktivitet påvirker udvalgte dele af kroppens fysiologi, og kigget på fysiologiske forskelle mellem en trænet og en utrænet person. Vi har også beskæftiget os med hvordan blodsukkeret reguleres hos en rask person og hvorledes blodsukkerreguleringen påvirkes ved sygdommen diabetes.

Vi har arbejdet med følgende emner:
• Fysiologiske konsekvenser af fysisk inaktivitet
• Hjertet, lungerne og blodkarnettets opbygning og funktion.
• Blodsukkerregulering
• Type-1 og type-2 diabetes
• Kulhydraters opbygning og funktion
• Fedtstoffers opbygning og funktion

Supplerende materiale:
• Dokumentarerne "Et skridt mod forfald" og "Voldsomme forandringer", TV2, 2009

Forsøg:
• Dissektion af et svinehjerte
• Blodsukkermåling efter indtagelse af forskellige fødevarer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Genetik og arvelighed

I dette forløb har vi dykket ned i genetikken og arbejdet med at forstå hvilken information, der findes i vores arvemasse, og hvad vi kan bruge informationen til.

Vi har arbejdet med følgende emner:
• Nedarvningsmønstre med Mendels love
• Opbygning og biologisk betydning af nukleinsyrer og proteiner
• Proteinsyntesen
• ABO og Rhesus-blodtypesystemet
• Mutationer (punktmutationer og længdemutationer)
• Stamtræsanalyse (autosomal dominant og recessiv samt kønsbunden recessiv arvegang)
• Diskussion af hvordan og om genetiske sygdomme kan undgås

Supplerende materiale:
• Presseartikel: ”DNA-screening kan redde liv – ny dansk metode gør det 20 gange billigere”, Rigshospitalets hjemmeside, maj 2023


Forsøg/øvelser:
• PTC smager/ikke-smager (kun papir)
• Diverse genetikopgaver med stamtræsanalyse
• Blodtypebestemmelse
• Simpel simulation af metoden ”Double Batched sekventering” til screening for sjældne genetiske sygdomme
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mikroskopisk liv

I dette forløb har vi beskæftiget os med mikroorganismer og haft fokus på bakterier og deres vækst.
Vi har arbejdet med følgende emner:
• Mikroorganismers vækst
• DNA-replikation
• Mitose (i overordnede træk)
• Vækstfaktorer
• Enzymer - overordnet opbygning og funktion

Supplerende materiale:
• Dokumentaren ”Bakterier”, Videnskabsmagasinet II, DR3, 2015

Forsøg:
Bakterier og Kimfald
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forplantning

I dette forløb har vi beskæftiget os med kønshormonerne og deres regulering med særlig fokus på mandens kønshormonregulering. Vi har desuden kigget på udvalgte kønsforskelle samt på hvilke konsekvenser indtag af testosteron kan have for mandens sædcelledannelse.  
• Opbygningen af mandens og kvindens kønsorganer
• Reguleringen af mandens kønshormoner
• Dannelse af kønsceller (mitose i overordnede træk)

Øvelse:
• Kønsforskelle
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bio aflevering mænds kønshormoner 10-04-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Økologi og vandløb

I dette forløb har vi beskæftiget os med en række økologiske grundbegreber og haft fokus på vandløbet som økosystem. Vi har også berørt emnerne biodiversitet og evolution. Vi har dykket ned i følgende punkter:
• Økosystemets struktur herunder biotiske og abiotiske faktorer
• Fotosyntese, respiration og gæring
• Kulstofkredsløbet
• Græsningsfødekæden og nedbryderfødekæden
• Energistrømme
• Vandløbsundersøgelse
• Genetisk variation og naturlig selektion samt eksempler på forskellige organismers tilpasninger til det miljø de lever i

Forsøg:
• Fotosyntese og respiration i lys og mørke
• Bønneforsøg - evolution
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer