Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Christina Vang Nørgaard, Jakob Muff Grønne
|
Hold
|
2024 24 fy/p (1p fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Danmarks energiforsyning
Forløb om energi med udgangspunkt i Danmarks energiforsyning - med fokus på vindmøller, solceller og varmeværker.
Faglige begreber:
- Energiformer og -omdannelse
- Energibevarelse
- Enheder for energi
- Effekt
- Formlen for elektrisk energi (kvalitativt)
- Formlen for kinetiske energi (kvalitativt)
- Formlen for kemisk energi (har i regnet på)
- Formlen for varmeenergi (har vi regnet på)
- Nyttevirkning
Forløbet indeholdt desuden to foredrag om A-kraft i Danmark med efterfølgende klassediskussion om fordele og ulemper ved A-kraft i Danmark og på internationalt plan.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Solsystemet
Overblik: I dette forløb arbejdede vi med en række problemstillinger inden for den nære astronomi. Vi arbejdede specifikt med afstande og størrelsesforhold i solsystemet, forskellige fænomener på Jorden som sol- og måneformørkelse, skiftende årstider, det fysiske sammenspil mellem Jorden og Månen med månens faser og tidevandskræfter. Vi har også arbejdet med Jordens tyngdefelt og tyngdeaccelerationen.
Stikord: Årstider, solvinkel, gravitation og tyngdeloven, densitet, Newtons love, tidevandskræfter, måne- og solformørkelse, månens faser.
Kernestof:
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
- Beskrivelse af energi og energiomsætning. (Effekt og nyttevirkning behandles først forløb 2)
- Eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
Empiribaseret arbejde:
- Sammenhæng mellem lysintensitet og indfaldsvinkel på en solcelle (pyranometer).
- Måling at tyngdeacceleration med lodder og fjedre.
- Beskrivelse af indhold i klassens OneNote
--> Video om størrelsesforhold og afstande i solsystemet
--> Boguddrag "En lille bog om Universet", Anja C. Andersen, Lindhardt og Ringhof, side 36 til 39.
--> Video om årstiderne og Jordens hældning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Bølger, lyd og hørelsen
Overblik: I dette forløb arbejdede vi med en række problemstillinger inden for den nære astronomi. Vi arbejdede specifikt med afstande og størrelsesforhold i solsystemet, forskellige fænomener på Jorden som sol- og måneformørkelse, skiftende årstider, det fysiske sammenspil mellem Jorden og Månen med månens faser og tidevandskræfter. Vi har også arbejdet med Jordens tyngdefelt og tyngdeaccelerationen.
Stikord: Årstider, solvinkel, gravitation og tyngdeloven, densitet, Newtons love, tidevandskræfter, måne- og solformørkelse, månens faser.
Kernestof:
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
- Beskrivelse af energi og energiomsætning. (Effekt og nyttevirkning behandles først forløb 2)
- Eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
Empiribaseret arbejde:
- Sammenhæng mellem lysintensitet og indfaldsvinkel på en solcelle (pyranometer).
- Måling at tyngdeacceleration med lodder og fjedre.
- Beskrivelse af indhold i klassens OneNote
--> Video om størrelsesforhold og afstande i solsystemet
--> Boguddrag "En lille bog om Universet", Anja C. Andersen, Lindhardt og Ringhof, side 36 til 39.
--> Video om årstiderne og Jordens hældning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Lys som bølger
Stikord: Det elektromagnetiske spektrum, diffraktion, refraktion og brydningsindeks, bølgeligningen, lysets hastighed, solens spektrum, afstandskvadratloven, fotoner, Bohrs atommodel, emission- og absorption, varmestråling.
Kernestof:
- grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
- fysiske egenskaber ved lyd og lys.
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
Empiribaseret arbejde:
- Dobbeltspalteforsøg med måling af lysets bølgelængde og hårtykkelse
- Afstandskvadratloven (analogiforsøg)
- Måling af lydens hastighed i luft (fællesforsøg)
- Måling af lysintensitet og vinkelafhængighed
- Brydning af lys i prisme og måling af brydningsindeks for glas
Kildehenvisninger
- Grundbog: "Luk fysikken ind", Fysikforlaget 2018.
--> Kapitel 3 "Bølger - lyd og lys" side 100- til 104.
- Beskrivelse af indhold i klassens OneNote
--> Supplerende tekst: "Aktiv fysik", side 90 til 99 og side 222 til 225.
--> Video om brydning af lys i prismer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
3. Tilbage til lyd og bølger - frekvensspektrum
Afrundende del af bølgelærer med fokus på frekvensanalyse af lyd gennem teoretisk og eksperimentelt arbejde.
I det korte forløb er der også fokus på mundtlighed gennem træning af videofremlæggelse i undervisningen og med afsat tid til en individuel videoaflevering.
Eksperimentelt:
- Spektrogrammer af vokalfarver og instrumenter
Henvisning
- Dokumentar: "Our Univers", sæson 1, episode 1, "Jagten på sollyset" (Netflix)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
5. Universet vokser!
Overblik:
I dette forløb arbejdede vi med kosmologien og med et par tilbageblik til tidligere forløb.
Stikord: Det kosmiske lys, det elektromagnetiske spektrum, energien af en foton (kvalitativt), emission- og absorption, Bohrs atommodel, spektrallinjer, spektre, rødforskydning, Hubbles lov, Big Bang, afstandsbestemmelse til objekter herunder afstandskvadratloven, parallaksemetoden og rødforskydningsbestemmelse af galakser, gitterligning.
Kernestof:
- Grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
- Atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
- Det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
Empiribaseret arbejde:
- Atomers spektrallinjer (kvalitativ undersøgelse)
- Måling af bølgelængder for synligt lys med optisk gitter
- Parallaksemetoden
Kildehenvisninger
- Supplerende grundbog:"FysikABbogen2", 4.udgave 1.oplag, side 98 til 103.
- Beskrivelse af indhold i klassens OneNote
--> Youtube-video med teorien bag gitterligningen og måling af lysets bølgelængder med et optisk gitter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
Repetition af teori og eksperimentelt arbejde.
Fokus på mundtlig formidling af fysik og repræsentationsformer (tale med fagord, grafer og figurer, tegninger og animationer, formler og symboler mv.) i formidling af fysik.
Arbejdsformer:
- Arbejde i studiegrupper med fokus på selvstændighed og planlægning af egen tid.
- Underviserrollen i forløbet er vejledende med lav styring af undervisning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64616594022",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64616594022",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64616594022"
}