Holdet 2024 24 fy/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Christina Vang Nørgaard, Jakob Muff Grønne
Hold 2024 24 fy/q (1q fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Danmarks energiforsyning
Titel 2 2. Solsystemet
Titel 3 3. Bølger, lyd og hørelsen
Titel 4 4. Lys som bølger
Titel 5 3. Tilbage til bølger - frekvensspektrum
Titel 6 5. Universet vokser!
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Danmarks energiforsyning

Forløb om energi med udgangspunkt i Danmarks energiforsyning - med fokus på vindmøller, solceller og varmeværker.

Faglige begreber:
- Energiformer og -omdannelse
- Energibevarelse
- Enheder for energi
- Effekt
- Formlen for elektrisk energi (kvalitativt)
- Formlen for kinetiske energi (kvalitativt)
- Formlen for kemisk energi (kvantitativt)
- Formlen for varmeenergi (kvantitativt)
- Nyttevirkning

Eksperimentelt arbejde (forsøg)
- Forbrænding af peanut og opvarmning af vand.

Forløbet indeholdt desuden to foredrag om A-kraft i Danmark med efterfølgende klassediskussion om fordele og ulemper ved A-kraft i Danmark og på internationalt plan.

Litteratur og henvisninger:
- Grundbog: "Vejen til fysik c", Forlaget HAX, 1.udgave.8.oplag, 2011. side 36 til 67 og side 91 til 93
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Solsystemet

Overblik: I dette forløb arbejdede vi med en række problemstillinger inden for den nære astronomi. Vi arbejdede specifikt med afstande og størrelsesforhold i solsystemet, forskellige fænomener på Jorden som sol- og måneformørkelse, skiftende årstider, det fysiske sammenspil mellem Jorden og Månen med månens faser og tidevandskræfter. Vi har også arbejdet med Jordens tyngdefelt og tyngdeaccelerationen.

Stikord: Årstider, solvinkel, gravitation og tyngdeloven, densitet, Newtons love, tidevandskræfter, måne- og solformørkelse, månens faser.

Kernestof:
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
- Beskrivelse af energi og energiomsætning. (Effekt og nyttevirkning behandles først forløb 2)
- Eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer

Empiribaseret arbejde:
- Sammenhæng mellem lysintensitet og indfaldsvinkel på en solcelle (pyranometer).
- Måling at tyngdeacceleration med lodder og fjedre.


- Beskrivelse af indhold i klassens OneNote
--> Video om størrelsesforhold og afstande i solsystemet
--> Boguddrag "En lille bog om Universet", Anja C. Andersen, Lindhardt og Ringhof, side 36 til 39.
--> Video om årstiderne og Jordens hældning
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Bølger, lyd og hørelsen

Stikord: Grundlæggende bølgeegenskaber, Harmoniske bølger,  tværbølger og længdebølger, lydintensitet, lydstyrke, interferens, bølgeligningen, lydens hastighed, stående bølger, grundtone og overtoner, frekvensanalyse, spektrogrammer.

Kernestof:
- grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- fysiske egenskaber ved lyd.


Empiribaseret arbejde:
- Frekvensanalyse af vokallyde og instrumenter
- Stående bølger på en snor.
- Måling af lydens hastighed i luft (fællesforsøg)

Kildehenvisninger
- Grundbog: "Luk fysikken ind", Fysikforlaget 2018.
--> Kapitel 3 "Bølger - lyd og lys" side 77 til 99.

- Beskrivelse af indhold i klassens OneNote
--> Supplerende tekst: "Orbit c - stx" side 68 til 71 + 85 om interferens og snorbølger
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Lys som bølger

Stikord:  Det elektromagnetiske spektrum, diffraktion, refraktion og brydningsindeks, bølgeligningen, lysets hastighed, solens spektrum, afstandskvadratloven, fotoner, Bohrs atommodel, emission- og absorption, varmestråling.

Kernestof:
- grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
- fysiske egenskaber ved lyd og lys.
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener

Empiribaseret arbejde:
- Dobbeltspalteforsøg med måling af lysets bølgelængde og hårtykkelse
- Afstandskvadratloven (analogiforsøg)
- Måling af lydens hastighed i luft (fællesforsøg)
- Måling af lysintensitet og vinkelafhængighed
- Brydning af lys i prisme og måling af brydningsindeks for glas

Kildehenvisninger
- Grundbog: "Luk fysikken ind", Fysikforlaget 2018.
--> Kapitel 3 "Bølger - lyd og lys" side 100- til 104.


- Beskrivelse af indhold i klassens OneNote
--> Supplerende tekst: "Aktiv fysik", side 90 til 99 og side 222 til 225.
--> Video om brydning af lys i prismer.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 3. Tilbage til bølger - frekvensspektrum

Afrundende del af bølgelærer med fokus på frekvensanalyse af lyd gennem teoretisk og eksperimentelt arbejde.

I det korte forløb er der også fokus på mundtlighed gennem træning af videofremlæggelse i undervisningen og med afsat tid til en individuel videoaflevering.

Eksperimentelt:
- Spektrogrammer af vokalfarver og instrumenter

Henvisning
- Dokumentar: "Our Univers", sæson 1, episode 1, "Jagten på sollyset" (Netflix)
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 5. Universet vokser!

Overblik:
I dette forløb arbejdede vi med kosmologien og med et par tilbageblik til tidligere forløb.

Stikord: Det kosmiske lys, det elektromagnetiske spektrum, energien af en foton (kvalitativt), emission- og absorption, Bohrs atommodel, spektrallinjer, spektre, rødforskydning, Hubbles lov, Big Bang, afstandsbestemmelse til objekter herunder afstandskvadratloven, parallaksemetoden og rødforskydningsbestemmelse af galakser, gitterligning.


Kernestof:
- Grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare  naturfænomener
- Atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
- Det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling

Empiribaseret arbejde:
- Atomers spektrallinjer (kvalitativ undersøgelse)
- Måling af bølgelængder for synligt lys med optisk gitter
- Parallaksemetoden


Kildehenvisninger
- Supplerende grundbog:"FysikABbogen2", 4.udgave 1.oplag, side 98 til 103.


- Beskrivelse af indhold i klassens OneNote
--> Youtube-video med teorien bag gitterligningen og måling af lysets bølgelængder med et optisk gitter.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition

Repetition af teori og eksperimentelt arbejde.
Fokus på mundtlig formidling af fysik og repræsentationsformer (tale med fagord, grafer og figurer, tegninger og animationer, formler og symboler mv.)  i formidling af fysik.

Arbejdsformer:
- Arbejde i studiegrupper med fokus på selvstændighed og planlægning af egen tid.
- Underviserrollen i forløbet er vejledende med lav styring af undervisning.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer