Holdet 2024 24 fy/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Søren Uhd Christensen
Hold 2024 24 fy/i (1i fy, 1i fyø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi
Titel 2 Den nære astronomi
Titel 3 Lys og lyd
Titel 4 Kosmologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi

Vi har arbejdet med emnet energi ud fra først og fremmest at dække kernstoffet:
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
- atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof

Vi har lavet forsøg hvor vi har brugt begreberne energiomsætning og effekt og beregnet nyttevirkning.
Forsøgene har været:
1. Lav din egen elkoger og bestemmelse af nyttevirkning
2. Nyttevirkning af elektrolyse (Power-2-X)

Vi har bl.a. arbejdet med det faglige mål:
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling

I gennem en beskrivelse af drivhuseffekten, hvorfor vandstanden forventes at stige, og vedvarende energi. Vi har også set hvordan vedvarende kan gemmes ved at bruge elektrolyse.

Vi har været på besøg på Silkeborg Varmeforsyning og fået et oplæg om deres grønne opstilling samt en rundvisning i deres produktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den nære astronomi

Forløbet har taget udgangspunkt i kernestoffet:
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener

Vi har bl.a. arbejdet med det faglige mål:

- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes

Vi har lavet et forsøg hvor vi opstiller en model for Jorden og Solen og som kangive en forklaring på hvorfor vi har årstider.
Vi har lavet et forsøg med Venus’ faser der forklarer Venus’ bevægelse i vores solsystem.

Derudover har vi arbejdet med dag og nat og tidevand.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Lys og lyd

Forløbet dækker følgende kernestof:
- grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
- fysiske egenskaber ved lyd og lys

Vi har bl.a. arbejdet med det faglige mål:
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
Hvor vi har lavet forsøg med gitter og Laserlys hvor vi har undersøgt hvordan forskellige farver afbøjes i gitteret.

Vi har arbejdet med, det elektromagnetiske spektrum, fotoner, forskellige lyskilder, Bohrs atommodel.

Vi har også arbejdet med lyd, herunder, ultralydsskanning, Dopplereffekten og lavet øvelser med forskellige lyde og lydens hastighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kosmologi

Dækker følgende kernestof
- grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse

Vi har arbejdet med Hubbles lov og lavet øvelse med elastik univers. Herunder rødforskydning og absorptions- og emissionsspektre.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer