Holdet 2024 24 fy/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Jakob Muff Grønne
Hold 2024 24 fy/h (1h fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 - Solsystemet, Jorden og Månen
Titel 2 Forløb 2 - Energi og bevægelse
Titel 3 Forløb 3 - Lyd og bølger
Titel 4 Forløb 4. Kosmologi, stjerner og lys
Titel 5 Forløb 5. Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 - Solsystemet, Jorden og Månen

Overblik: I dette forløb arbejdede vi med en række problemstillinger inden for den nære astronomi. Vi arbejdede specifikt med afstande og størrelsesforhold i solsystemet, forskellige fænomener på Jorden som sol- og måneformørkelse, skiftende årstider, det fysiske sammenspil mellem Jorden og Månen med månens faser og tidevandskræfter. Vi har også arbejdet med Jordens tyngdefelt med fokus på mekanisk energi (potentiel energi og kinetisk energi).

Stikord: Årstider, solvinkel, gravitation og tyngdeloven, densitet, Newtons love, tidevandskræfter, måne- og solformørkelse, månens faser, kraterdannelse, mekanisk energi (potentielt og kinetisk energi).

Kernestof:
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
- Beskrivelse af energi og energiomsætning. (Effekt og nyttevirkning behandles først forløb 2)
- Eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer

Empiribaseret arbejde:
- Sammenhæng mellem lysintensitet og indfaldsvinkel på en solcelle.
- Måling at tyngdeacceleration med lodder og fjedre.
- Mekanisk energi og modellering af størrelsen af meteorkratre.

Kildehenvisninger
- Grundbog: "Luk fysikken ind", Fysikforlaget 2018.
--> Kapitel 1 "Den nære astronomi" side 24 til 32

- Beskrivelse af indhold i klassens OneNote
--> Video om størrelsesforhold og afstande i solsystemet
--> Boguddrag "En lille bog om Universet", Anja C. Andersen, Lindhardt og Ringhof, side 36 til 39.
--> Video om årstiderne og Jordens hældning








Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 - Energi og bevægelse

Overblik:


Stikord: energiomdannelse og energikæder, energiforbrug, effekt, mekanisk energi, kemisk energi, varmetransport, indre energi, specifik varmekapacitet, termisk ligevægt, nyttevirkning, lukket og åbent system, stedfunktion, hastighedsfunktion, brændværdi, energi som kræfters arbejde.


Kernestof:
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer


Empiribaseret arbejde:
- Effekt og nyttevirkningen af en elkedel
- Nyttevirkning ved forbrænding af peanuts til opvarmning af vand
- Simulering af lukket og åbent system med mekanisk energi (PHET simulering)

Kildehenvisninger
- Grundbog: "Luk fysikken ind", Fysikforlaget 2018.
--> Kapitel 2 "Energi" side 41 til 67 (kun en del af opgaverne på siderne er gennemgået i undervisningen)


- Beskrivelse af indhold i klassens OneNote
--> PHET-simulering: Energy Skate Park: Basics
--> Supplerende tekst fra "Vejen til fysik c", forlaget HAX, 1.udgave 8.oplag 2011, side 64 og side 86.

Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 - Lyd og bølger

Overblik:


Stikord: Grundlæggende bølgeegenskaber, interferens, tværbølger og længdebølger, refleksion, diffraktion, det elektromagnetiske spektrum, bølgeligningen, lydens hastighed, solens spektrum, afstandskvadratloven, stående bølger, overtoner, frekvens analyse, spektrogrammer, stemmegenkendelse.

Kernestof:
- Grundlæggende egenskaber for bølger: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart m.v.
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener

Empiribaseret arbejde:
- Frekvensanalyse af vokallyde og instrumenter
- Stående bølger på en snor
- Måling af lydens hastighed i luft (fællesforsøg)

Kildehenvisninger
- Grundbog: "Luk fysikken ind", Fysikforlaget 2018.
--> Kapitel 3 "Bølger - lyd og lys" side 77 til 99.


- Beskrivelse af indhold i klassens OneNote
--> Youtube-video om lyd og musik
--> PHET-simulering: Wave Interference
--> Supplerende tekst: "Orbit c - stx" side 68 til 71 + 85 om interferens og snorbølger
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4. Kosmologi, stjerner og lys

Overblik:
I dette forløb arbejdede vi med kosmologien og med et par tilbageblik til tidligere forløb.

Stikord: Det kosmiske lys, det elektromagnetiske spektrum, energien af en foton (kvalitativt), emission- og absorption, Bohrs atommodel, spektrallinjer, spektre, rødforskydning, Hubbles lov, Big Bang, afstandsbestemmelse til objekter herunder afstandskvadratloven, parallaksemetoden og rødforskydningsbestemmelse af galakser, gitterligning.


Kernestof:
- Grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare  naturfænomener
- Atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
- Det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling

Empiribaseret arbejde:
- Atomers spektrallinjer (kvalitativ undersøgelse)
- Måling af bølgelængder for synligt lys med optisk gitter
- Parallaksemetoden
- Afstandskvadratloven

Kildehenvisninger
- Supplerende grundbog:"FysikABbogen2", 4.udgave 1.oplag, side 98 til 103.


- Beskrivelse af indhold i klassens OneNote
--> Youtube-video med teorien bag gitterligningen og måling af lysets bølgelængder med et optisk gitter.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5. Repetition

Overblik:
Vi repeterede pensum forud for eksamenperioden.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer