Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Louise Karnbak-Andreasen
|
Hold
|
2024 24 bi/q (1q bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 På opdagelse i generne
Hovedspørgsmål:
Hvad er gener, og hvorfor ligner jeg min bror/søster/mor/far?
Hvordan kan man nedarve en sygdom, hvis ens forældre ikke selv er syge?
Hvordan kan DNA anvendes til at opklare forbrydelser og diagnosticere sygdomme
Vi arbejder med opbygningen og den biologiske funktion af DNA. Herunder baser, nukleotider, baseparringsprincippet og gener.
Vi arbejder med genetiske grundbegreber (f.eks. dominante og reccesive gener, genotype og fænotype), nedarvningsprincipper og stamtavler. Vi arbejder med gentest (gelelektroforese), DNA-profiler og genetiske sygdomme.
Vi ser på det centrale dogme, der beskriver strømmen af genetisk information mellem de biologiske stoffer i cellen: DNA koder for RNA, der koder for protein.
Vi ser på mutationer og deres betydning.
Til sidst diskuterer vi etiske problemstillinger ift. genetik.
Øvelser:
Øvelse 1: Model af DNA
Øvelse 2: Byg dit eget dipeptid
Øvelse 3: Fra DNA til protein (Fold dit eget protein ud fra aminosyrernes egenskaber)
Øvelse 4: Opdagelse af PTC-smager gen
Øvelse 5. Gentest af den genetiske sygdom Huntingtons chorea
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2. Et gens nedarvning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4. Celler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5. Økologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6. Enzymer og evolution
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64616665788",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64616665788",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64616665788"
}