Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Julia Dalgaard
|
Hold
|
2024 24 sa/s (1s sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Dette forløb handler om, hvordan vores identitet dannes – hvordan er du blevet den du er? Hvad har påvirket dig i din identitetsdannelse?
Grundtanken i forløbet er, at det samfund du vokser op i og dine omgivelser (familie, venner, institutioner osv.) påvirker din identitet. I den forbindelse ser vi også på, hvordan samfundet i dag er anderledes end tidligere.
Undervejs i forløbet inddrager vi forskellige samfundsfaglige teoretikere bl.a. Giddens, Bourdieu, Ziehe og Rosa.
Vi arbejder desuden med betydningen af de sociale medier ifølge Goffman.
Teorierne bruges i sammenhæng med empiri til at forklare, hvilke konsekvenser det senmoderne samfund har for unges identitetsdannelse og trivsel.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politiske partier og ideologier
Formålet med dette forløb er at undersøge hovedtrækkene i det politiske system i Danmark. Vi arbejder i første omgang med at forstå, hvad der skal til, for at vi kan kalde noget for et godt demokrati, samt forskellige opfattelser af demokrati. Derefter dykker vi længere ned i det danske demokratis opbygning og ser herunder på, hvilke forskellige interesser, der forsøger at påvirke systemet, herunder mediernes rolle. I anden del af forløbet arbejder vi med de politiske partiers holdning til fordelingspolitiske og værdipolitiske emner, samt deres placering på den todimensionale skala (det politiske kompas). Til sidst anvendes Molins model til at forklare partiadfærd, samt forskellige begreber til at forklare vælgeradfærd.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi: Velfærdsstatens udfordringer
Forløbet har til formål at behandle de udfordringer, som den danske velfærdsstat står over for. I forløbet præsenteres begrebet velfærdsstat og de forskellige velfærdsmodeller med henblik på at forstå, hvilke mulige forandringer velfærdsstaten vil gennemgå i fremtiden. Vi gennemgår velfærdsstatens interne og eksterne trusler samt mulige løsningsforslag.
I forløbet behandles desuden økonomiske mål og økonomisk politik til forståelse af problemstillinger og løsningsforslag i forhold til velfærdsstatens udfordringer.
Faglige mål
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ulighed i Danmark (grundforløb)
I dette forløb behandles ulighed ved at se på emnet ud fra de tre grundlæggende samfundsfaglige retninger, nemlig politik, økonomi og sociologi. Først vil vi se på de tre grundlæggende ideologier: Liberalisme, Konservatisme og Socialisme, for at få en forståelse for tre forskellige syn på verden, og dermed på ulighed. Dernæst ses på indretningen af moderne velfærdsstater, som ligger naturligt i forlængelse af ideologierne, og derfor skaber forskellige grundlag for ulighed. Endelig vil vi med teoretiske briller fra sociologien arbejde med begreberne social arv, ulighed og fattigdom, hvor vi vil inddrage teoretikeren Bourdieu, for at se på, hvordan der er en fortsat ulighed, som kan være svær at gøre noget ved. I forløbet arbejder vi desuden med at forstå, hvad der forventes i forbindelse med en samfundsfaglig undersøgelse og diskussion for at give et indtryk af, hvordan man arbejder i samfundsfag på forskellige niveauer i gymnasiet.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
Peter Brøndum m.fl.: Luk samfundet op! (blå udg.), Columbus; sider: 86-89, 91-95, 100-106, 196-204
Supplerende stof:
M02 Oversigt over Konservatisme.docx
M03 Oversigt over Socialisme.docx
Bilag til debat om fattigdom.docx
Joachim B. Olsen svarer Niels Christian Barkholt: Ja, der findes fattigdom i Danmark – men det har ikke noget med ydelsernes størrelse at gøre.
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64616690033",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64616690033",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64616690033"
}