Holdet 2024 24 sa/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Mette Hosbond Kristensen
Hold 2024 24 sa/t (1t sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansk politik og valg i USA
Titel 2 Hænger vi sammen? Et forløb i sociologi
Titel 3 Omstrukturering af velfærdsstaten (økonomi)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansk politik og valg i USA

I dette forløb arbejder vi kort med præsidentvalget i USA, fordi det er lige nu. For at kunne forstå dette arbejder vi med forskellige styreformer, men med fokus på, hvordan forskellige demokratier er skruet sammen. Efterfølgende arbejder vi med at forstå, hvad der skal til, for at vi kan kalde noget for et godt demokrati, samt forskellige opfattelser af demokrati. Derefter dykker vi længere ned i det danske demokratis opbygning og ser herunder på, hvilke forskellige interesser, der forsøger at påvirke systemet, herunder mediernes rolle. I anden del af forløbet arbejder vi med de politiske partiers holdning til fordelingspolitiske og værdipolitiske emner, samt deres placering på den todimensionale skala. Til sidst anvendes Molins model til at forklare partiadfærd, samt forskellige begreber til at forklare vælgeradfærd.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hænger vi sammen? Et forløb i sociologi

Dette forløb handler om, hvordan vi som mennesker bliver til dem vi er, samt hvorfor nogen er mere forskellige end andre. Indledningsvist ser vi på nogle forskellige sociologiske grundbegreber, som socialisering, normer, sanktioner og sociale roller.
Herefter går vi mere i dybden med det at være ung og danne sin identitet i ”Det senmoderne samfund”. Grundtanken er, at det samfund du vokser op i og dine omgivelser (familie, venner, institutioner osv.) påvirker din identitet. Dermed ser forløbet også på, hvordan samfundet i dag er anderledes end tidligere. Herunder inddrager vi forskellige samfundsfaglige teoretikere bl.a. Giddens, Ziehe, Bourdieu og Goffman. Teorierne bruges blandt andet til at forklare og diskutere, hvilke konsekvenser det senmoderne samfund har for identitetsdannelse.
Til sidst i forløbet inddrager vi andre aspekter af sociale og kulturelle forskelle i Danmark, hvor vi ser på integration, køn og ligestilling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Omstrukturering af velfærdsstaten (økonomi)

I dette forløb arbejder vi indledningsvist med generelle økonomiske begreber som det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og målkonflikter, udbud og efterspørgsel, konjunktursvingninger, finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik.

Derefter gør vi status over dansk økonomi, som den ser ud lige nu og ser vi på de udfordringer som den danske velfærdsstat står overfor i den nærmeste fremtid som f.eks. klima, miljø, immigration, krig, demografisk udvikling, flaskehalse på arbejdsmarkedet og i uddannelsessektoren.

Forløbet sluttes af med en opsamling på, hvordan nogle af disse udfordringer forsøges imødegået og hvordan de forskellige udfordringer kan være gensidigt forstærkende.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer