Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Marianne Fræer Johnsen
|
Hold
|
2024 24 sa/z (1z sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvem bestemmer? om magt og demokrati i Danmark
I dette forløb arbejder vi indledningsvist med det aktuelle præsidentvalg i USA og sammenligner dette med valgmetoder i Danmark. Herefter arbejder vi overordnet set med demokrati og efterfølgende med, hvordan det danske demokrati er skruet sammen. Vi arbejder i første omgang med at forstå, hvad der skal til, for at vi kan kalde noget for et godt demokrati, samt forskellige opfattelser af demokrati. Derefter dykker vi længere ned i det danske demokratis opbygning og ser herunder på, hvilken rolle medierne har i demokratiet. Derudover arbejder vi med de politiske partiers holdning til fordelingspolitiske og værdipolitiske emner, samt deres placering på den todimensionale skala. Til sidst arbejder vi med Molins model til at forklare partiadfærd, samt forskellige begreber til at forklare vælgeradfærd.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvem er du? om senmoderne identitet og adfærd
Dette forløb handler om, hvordan vi som mennesker bliver til dem vi er, hvorfor vi udvikler os til forskellige mennesker. Indledningsvist ser vi på nogle forskellige sociologiske grundbegreber, som socialisering, normer, sanktioner og sociale roller. I forlængelse heraf og som en del af forløbet deltager klassen i en temadag sammen med biologi i uge 6 om grænser og samtykke.
Herefter går vi mere i dybden med det at være ung og danne sin identitet i ”Det senmoderne samfund”. Grundtanken er, at det samfund du vokser op i og dine omgivelser (familie, venner, institutioner osv.) påvirker din identitet. Dermed ser forløbet også på, hvordan samfundet i dag er anderledes end tidligere. Herunder inddrager vi de samfundsfaglige teoretikere Giddens, Ziehe, Bourdieu og Goffman. Teorierne bruges blandt andet til at forklare og diskutere, hvilke konsekvenser det senmoderne samfund har for identitetsdannelse og vi undersøger, hvordan køn stadig spiller en rolle i dag – også i forhold til ligestilling mellem mænd og kvinder.
Afslutningsvis runder vi ganske kort, hvordan det at have en anden etnisk baggrund en dansk kan udfordre identitetsdannelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
arbejdsark normer og roller
-
"Menneskedyret i flok", DR dokumentar
-
Det traditionelle og det moderne samfund - 1z 2025
-
"Det fortæller tallene om unges trivsel", dr.dk. februar 2025
-
arbejdsark - unge og trivsel Samf C 2025.docx
-
"Ny undersøgelse af danske unges fællesskaber", Jyllandsposten, 26.03.2023
-
1z opgave- Sociale medier og identitetsdannelse.docx
-
"Forskere afliver myte om unges brug af sociale medier – men peger på sårbar gruppe" dr.dk, 06.02.2025
-
"Skærme tager elevernes opmærksomhed – og det sker helt ubevidst", Videnskab.dk, 28.02.2019
-
køn, gender, struktur, aktør.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64616789042",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64616789042",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64616789042"
}