Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Christine Grud Nielsen, Julie Greve Ejlersen
|
Hold
|
2024 24 dr/22 (1 dr22)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tekstarbejde; Monolog, Dialog, Replikker
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til arbejde med manuskripter, monolog og dialog. Eleverne er blevet introduceret for tekstarbejde, undertekst, replikarbejde, regibemærkninger, nul tekster. Eleverne har afprøvet disse på gulv.
Eleverne har skrevet egne monologer, byttet monologer med hinanden så de blev til nul tekster, og efterfulgt opført hinandens monologer. Fokus har været på undertekst og replikarbejde. Eleverne har omskrevet egne monologer til dialoger og fremført disse for hinanden.
Fokuspunkter/begreber:
Tekstarbejde, undertekst, monolog, dialog, nul tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Improvisation
I dette forløb har eleverne læst om improvisationsteater, og der er taget udgangspunkt i Keith Johnstones begreber og teori.
Eleverne har fået viden om de grundsten inden for genren, samt afprøvet disse og leget med improvisationsteatret i forskellige øvelser på gulv. Eleverne har set klip fra DR programmet "Så Hatten Passer"
Eleverne har fået kendskab til begreber indenfor improvisation, såsom accept/blokering, platform/tilt, etablering af scene/afslutning af scene, magtforhold og statisk/dynamisk scene. Eleverne har afprøvet og vist improvisationer alene, i par og i grupper.
Slutteligt har eleverne været på ekskursion til Aarhus Teater og set Gen Z ENDGAME. Efterfølgende har eleverne lavet en forestillingsanalyse af forestillingen.
Fokuspunkter/begreber
platform, tilt, accept, blokering, etablering af scene, magtforhold, statisk og dynamisk scene
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Naturalisme, Stanislavskijs system, Episk Teater
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til, og har arbejdet med, naturalismen og Stanislavskijs skuespilsteknikker. Eleverne har læst om det naturalistiske drama, scenografien og arrangement, dramatikere fra tidsperioden, spillestil, samt Konstantin Stanislavkijs skuespillerteknik.
Eleverne har afprøvet Stanislavskijs skuespilteknikker på egen krop, og har stiftet bekendtskab med hans system i form af forskellige øvelser på gulv. Fokus har her været på begreberne fysiske handlinger, de givne omstændigheder, koncentrationscirkler, undertekst (videre arbejde fra sidste forløb) og sanse/følelseserindring.
Efter at have stiftet bekendtskab med forskellige praktiske øvelser samt teoretisk viden om Stanislavskijs system, er eleverne blevet introduceret for et uddrag af Henrik Ibsens "Et Dukkehjem", hvor de skulle iscenesætte scenen i par. Dernæst er eleverne blevet introduceret for et uddrag af Lars Noréns "Drengene i Skyggen", hvor de har iscenesat en scene i større grupper. Iscenesættelsen af "Drengene i Skyggen" er brugt som et pilotprojekt for eksamensforestillingerne, og eleverne har derfor arbejdet selvstændigt. Målet med iscenesættelsen af uddragene var at eleverne skulle inddrage elementer fra den naturalistiske spillestil, samt Stanislavskijs system. I den sidste iscenesættelse har eleverne også arbejdet med verfremdungsbrud og episk teater. Eleverne har fremført deres iscenesættelser for hinanden.
Faglige mål:
Fra læreplanen til dramatik c
● Skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
● Analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
● Reflektere over den skabende proces og produktet
● Forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
Fokuspunkter/begreber:
Naturalisme som PERIODE, Episk Teater og Verfremdung, Stanislavskijs teknikker (de givne omstændigheder, motivation, fysiske handlinger, koncentrationscirkler, følelseserindring)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensforløb
I dette forløb arbejder eleverne selvstændigt med forestillinger, de selv har udvalgt.
Forløbet er et selvstændigt projektarbejde, hvor eleverne i selvvalgte grupper skaber deres egen forestilling fra bunden ud fra et selvvalgt manuskript. Forløbet stilladseres af underviser, så der sikres progression og refleksion. I forløbet har eleverne haft fokus på at udvælge stykker/scener, lave idégenerering, overveje udtryk, lave karakter- og typearbejde, lave arrangement, lys, lyd, scenografi, rekvisitter og kostumer.
● Eleverne skal i processen tage kunstneriske valg og anvende teknikker der er baseret på viden og kompetencer, som de har oparbejdet i tidligere forløb om forskellige scenekunst traditioner og genrer. Eleverne har desuden arbejdet med at give feedback til hinanden og reflekteret over egen og andres skabende proces.
● Undervejs har eleverne skrevet logbog i grupper med overvejelser over kunstneriske valg, lektier og generelle refleksioner om deres proces og endelige produkt.
● I prøveforløbet laves en dramaaften med publikum, hvorefter eleverne modtager skriftlig feedback.
● Afslutningsvis arbejder eleverne med deres digitale præsentation.
Grupperne har arbejdet med følgende forestillinger:
Venter på Britney
Fronten
Pax
Forældremødet
Det sidste skridt
Fokuspunkter/begreber:
Idégenerering, tekst- og idébearbejdelse, karakterarbejde, arrangement, lyd, lys, scenografi, kostumer, rekvisitter, logbog, digital præsentation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64616855328",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64616855328",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64616855328"
}