Titel
1
|
Kommunikationsdesign: Museum Jorn
Grundforløb: 11 lektioner á 75 min.
Eleverne har været på forskellige grundforløbshold, men har alle arbejdet med at lave reklamemateriale til Museum Jorn i Silkeborg.
Først introduktion til kommunikationsdesign og proces: Teori og mindre designøvelser angående farve, komposition, typografi og hovedgreb efterfulgt af projekt.
I forløbets afsluttende større projekt har eleverne lavet en reklamekampagne for Museum Jorn målrettet unge gymnasieelever. Her har de lavet en plakat i A2-format og et andet produkt. Som led i elevernes research besøgte vi Museum Jorn, hvor vi hørte oplæg fra fire forskellige ansatte. Eleverne lavede desuden kvalitative interviews med målgruppen, afsenderanalyse og analyse af den situationskontekst, som plakaten skal placeres i (gangene på SG), herefter fulgte en idéfase hvor vi bl.a. prøvede kræfter brainstorm og med krydsmetoden. Efter en tur gennem en idési skulle der formuleres et hovedgreb. Eleverne arbejdede herefter iterativt frem mod projektets afslutning, og som det sidste blev arbejdet udstillet på SG's gange.
Materiale:
- Lærerproduceret kompendium skrevet af Jonas Bergstrøm Rasmussen og Mads Lund Jensen.
- Lærerproduceret tekst om designprocessen som en iterativ, på skift divergerende og konvergerende proces, hvor researchende, ideskabende og producerende processer på skift bringer projektet fra problem til løsning.
- TV-dokumentar: Designkontoret afsnit 4: "Æsken" https://hval.dk/mitcfu
/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Designkontoret%20-%20%C3
%A6sken&orderby=title&SearchID=7405790f-f59d-4329-9bc6-a261f172a3bc&index=1
Nøglebegreber:
Kommunikationsmodel: formål, afsender, design, modtager, kulturel kontekst og situationskontekst
Designproces: Brief, problemidentifikation, research, hovedgreb, ideudvikling, omvendt brainstorm, skitsering, mock-up detaljering/produktion.
Form: visuelle virkemidler herunder: dynamisk/ statisk, organisk/geometrisk, symmetrisk/asymmetrisk, diagonal/lodret/vandret, spektralfarver, jordfarver, pastelfarver, gråtoner, mættede og umættede og brækkede og typografi: grotesk, antikva, skriveskrift, display og logo,
Funktion: læsbarhed, blikfang, læseretning, hierarki og orden
Kommunikation: hvilke konnotationer udtrykker designet?
Målgruppe, branding
|