Holdet 2024 24 bk/22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Marianne Toft
Hold 2024 24 bk/22 (1 bk22)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kunst i vores tid
Titel 2 skulptur
Titel 3 Kunst i gaden
Titel 4 eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kunst i vores tid

Forløbet er bygget op omkring 8 forskellige kendetegn, som vi har brugt til at definere samtidskunsten i vores tid: det antiæstetiske, konceptet, det diffuse og uafgrænsede værk, det flygtige værk, det globale værk, beskuerens rolle, blandede medier og materialer.

Alle værker i forløbet er analyseret med fokus på de 8 kendetegn i værkerne.

Praktisk øvelse: lav dit eget samtidskunstværk, som tager udgangspunkt i minimum 3 af ovennævnte kendetegn ved samtidskunst.

Ekskursion til:
Kunsthallen: Go Extreme  - ekstremsport møder kunst.
Aros: diverse installationer, skulpturer, videokunst og en rundvisning i dansk kunst fra guldalder til samtidskunst i 20erne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 skulptur



Formalanalyse med fokus på følgende skulpturelementer: åben/lukket, skala, dynamisk/statisk og balance/ubalance, organisk/geometrisk, sokkel/uden sokkel, materiale/overflade.
Derudover har analyseret inkluderet fokus på indhold og kontekst ved analyse af de enkelte værker, som ligger i pp'er på lektionerne. Her har holdet analyseret værkerne i makkerskab eller grupper.

De praktiske eksperimenter: at lave hinandens kroppe til skulpturer ud fra skulpturelementerne - fotodokumentation.
At lave 2 skulpturer i en proces, hvor den første skulle være abstrakt og statisk og den næste skulle være dynamisk for at undersøge forskellen på de udtryk og hvilke skulpturelementer, der kunne skabe de to udtryk.

Kunstdiskussion: er det en skulptur (kunst) eller er det en skovl? case: Lemmerz værk Largo Grav I-V.

Med inspiration fra Lemmerz, viden om konceptet i readymades og Rose Ekens hverdagsgenstande i ler (set i dokumentar om hendes arbejde): eksperiment med selv at gøre hverdagsgenstande til skulpturer på gymnasiet - dvs. de skulle flyttes ud af deres praktiske funktion og gives en ny æstetisk form og gøre genstand(enen) til et kunstværk ved at placere dem et andet sted i en anden kontekst.  






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kunst i gaden

Kort om den kulturhistoriske baggrund for grafitti i New York i 1970erne og 80erne.

Analyse af værker både forskellige genrer inden for street art og grafitti - valgfrit fra pp. samlet af Marianne Toft

Problemstillinger og teori, der har været i fokus:
- Hvad er street art? Her har vi i fællesskab defineret nogle kendetegn først og bagefter har holdet fået udleveret kendetegn ved street art - de har været brugt til at analysere værkerne ud fra.

- Definition på ligheder og forskelle på street art og graffiti.
- Hvad har street art til fælles med samtidskunst i vores tid?
- Det kontekstuelle værk og et isoleret værk - hvad er forskellen, og hvordan bruges sted/ikke brug af stedet.
- værkets brug af stedets markanthedsgrad - lav eller høj markanthedsgrad på stedet.
Street art med fokus på stedet: dialog imod/med stedet.
Street art: er det kunst?
Street art som æstetisk og politisk udtryk.
Beskuerens betydning
Street art: er det stadig street art, når det er på museerne?

Praktisk eksperiment:
der skulle laves et kontekstuelt værk på gymnasiet - brug af begreberne og teorien ovenfor til at udforme det.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer