Holdet 2024 24 bk/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Marianne Toft
Hold 2024 24 bk/3 (1 bk33)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 billedets virkemidler
Titel 2 billedets virkemidler
Titel 3 billedets virkemidler
Titel 4 Kunst i vores tid
Titel 5 skulptur
Titel 6 Kunst i gaden
Titel 7 eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 billedets virkemidler

forløbet fokuserer på billedets virkemidler, og udvalgte begreber har været i fokus - se notefelt på lektionerne.

Der har været særligt fokus på formelle træk, men indhold og kontekst er bragt i spil løbende i analysen afhængigt af værk.

Praktiske eksperimenter
- med farve: kolde/varme, farveperspektiv og komplementærfarvekontrast: portræt og landskab.
- at skabe rum i et billede: fotos af steder, om råder, vinkler på gymnasiet, hvor forskellige rumskabende virkemidler optræder.
- at arbejde med lys/skygge sm virkemiddel. tegning af selvvalgt genstand og selvvalgte lys/skygge-virkemidler
- komposition: dynamisk/statisk - vha. udklippede abstrakte former - geometriske og organiske er der lavet to billeder 1. statisk og 1 dynamisk.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 billedets virkemidler

forløbet fokuserer på billedets virkemidler, og udvalgte begreber har været i fokus - se notefelt på lektionerne.

Der har været særligt fokus på formelle træk, men indhold og kontekst er bragt i spil løbende i analysen afhængigt af værk.

Praktiske eksperimenter
- med farve: kolde/varme, farveperspektiv og komplementærfarvekontrast: portræt og landskab.
- at skabe rum i et billede: fotos af steder, om råder, vinkler på gymnasiet, hvor forskellige rumskabende virkemidler optræder.
- at arbejde med lys/skygge sm virkemiddel. tegning af selvvalgt genstand og selvvalgte lys/skygge-virkemidler
- komposition: dynamisk/statisk - vha. udklippede abstrakte former - geometriske og organiske er der lavet to billeder 1. statisk og 1 dynamisk.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 billedets virkemidler

forløbet fokuserer på billedets virkemidler, og udvalgte begreber har været i fokus - se notefelt på lektionerne.

Der har været særligt fokus på formelle træk, men indhold og kontekst er bragt i spil løbende i analysen afhængigt af værk.

Praktiske eksperimenter
- med farve: kolde/varme, farveperspektiv og komplementærfarvekontrast: portræt og landskab.
- at skabe rum i et billede: fotos af steder, om råder, vinkler på gymnasiet, hvor forskellige rumskabende virkemidler optræder.
- at arbejde med lys/skygge sm virkemiddel. tegning af selvvalgt genstand og selvvalgte lys/skygge-virkemidler
- komposition: dynamisk/statisk - vha. udklippede abstrakte former - geometriske og organiske er der lavet to billeder 1. statisk og 1 dynamisk.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kunst i vores tid

Forløbet er bygget op omkring 8 forskellige kendetegn, som vi har brugt til at definere samtidskunsten i vores tid: det antiæstetiske & konceptuelle som bærende fremfor skønhed og klassiske teknikker, det diffuse og uafgrænsede værk, det flygtige værk, det globale værk, kunstneren som antropolog, beskuerens rolle, blandede medier og materialer.

Alle værker i forløbet er analyseret med fokus på de 8 kendetegn i værkerne. De enkelte værker ligger i pp'er på lektionerne. Her har holdet analyseret værkerne i makkerskab eller grupper og selv valgt værker fra pp'en.

Praktisk øvelse: lav dit eget samtidskunstværk, som tager udgangspunkt i minimum 3 af ovennævnte kendetegn ved samtidskunst.


Derudover har det affektive kunstværk været et tema i forløbet. Holdet har set fx værker, som skulle analyseres med fokus på, hvordan værkerne satte gang i sanserne først.
Praktisk øvelse: at lave et eksperiment - fx skulptur - i margarine og prøve affekt af på egen krop.
Praktisk øvelse: at tage fotos af noget, der kunne vække beskuerens sanser med fokus på et motiv, der kredsede om det smukke, det akavede og det grimme/ulækre.


Ekskursion til:
Museum Jorn: fokus på både Jorn og Superflex' udstilling, hvor de skulle lave fremtidens Jorn-museum som udstilling.
Kunsthallen: Marie Kølbæk: New Atlantics
Aros: diverse installationer, skulpturer, videokunst fra den faste samling. Rundvisning i særudstillinger med værker af Barbara Kruger og Igshaan Adams.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 skulptur



indledning af forløb:
formalanalyse med fokus på følgende skulpturelementer: åben/lukket, skala, dynamisk/statisk og balance/ubalance, organisk/geometrisk, sokkel/uden sokkel, materiale/overflade.
Derudover en problemstilling, hvor fokus har været sammenspillet mellem indhold & kontekst ved analyse af de enkelte værker, som ligger i pp'er på lektionerne. Her har holdet analyseret værkerne i makkerskab eller grupper og selv valgt værker fra pp'en.

De praktiske eksperimenter:
1. at lave hinandens kroppe til skulpturer ud fra skulpturelementerne - fotodokumentation.

2. At forme skulpturer i modellervoks/ler med det formål at prøve udvalgte skulpturelementer af.

3. At lave en ekspressionistisk skulptur baseret på croquis-tegning i forlængelse af besøg af Pærfekt, hvor temaet var personlige kroppe, skønhedsidealer og en hyldest til det uperfekte, og at det perfekte er konstruktioner.


Ready made som  faglig problemstilling:

Kunstdiskussion: er det en skulptur (kunst) eller er det en skovl? case: Lemmerz værk Largo Grav I-V.

Læsning om ready made - basisinformation.
Fordybelse i  Rose Ekens arbejde med hverdagsgenstande i ler (set i dokumentar om hendes arbejde) DR Kunstnerens lærling.

Eksperiment:
1. gør hverdagsgenstande til skulpturer på gymnasiet - dvs. gå på opdagelse og find hverdagsgenstande og bearbejd dem, så de flyttes ud af deres praktiske funktion og gives en ny æstetisk form og gøre genstand(enen) til et kunstværk ved at placere dem et andet sted eller i en anden kontekst eller anden opstilling.

2. Lav jeres eget Rose Eken-værk i ler.

Besøg på museum: Kunsthal Aarhus, hvor der var udstilling med readymade. Tora Schultz: Files. Denne udstilling gik holdet på opdagelse i på egen hånd uden fælles samling.

Besøg på AroS: her skulle de finde valgfri skulptur og analysere vha. skulpturelementer.

Materialer og indhold som fokus:
holdet har analyseret forskellige skulpturer, hvor materiale og indhold enten var i modspil eller i harmoni. Fokus på, hvordan materialer og overflader kan være med til at underbygge en indholdsmæssig pointe enten som kontrast eller som direkte understøttende for indholdets tema.

eksperiment:
1. lav en skulptur, hvor materialer er i modspil eller i harmoni med indholdet i skulpturen.







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kunst i gaden

Kort om den kulturhistoriske baggrund for grafitti i New York i 1970erne og 80erne.

Analyse af værker både forskellige genrer inden for street art og grafitti. Her har holdet analyseret værkerne i makkerskab eller grupper og selv valgt værker fra pp'en.

Begreber, der har været anvendt i analyse og til at opbygge egne eksperimenter:
det isolerede/kontekstuelle værk, stedets og materialets markanthedsgrad, at gå med/imod stedet, negere/afmontere/latterliggøre stedet, forlænge stedet.

Problemstillinger og teori, der har været i fokus:
- Hvad er street art? Her har vi i fællesskab defineret nogle kendetegn først og bagefter har holdet fået udleveret kendetegn ved street art - de har været brugt til at analysere værkerne ud fra.
- Definition på ligheder og forskelle på street art og graffiti.
- Hvad har street art til fælles med samtidskunst i vores tid?
- Det kontekstuelle værk og et isoleret værk - hvad er forskellen, og hvordan bruges sted/ikke brug af stedet.
- værkets brug af stedets markanthedsgrad - lav eller høj markanthedsgrad på stedet.
Street art med fokus på stedet: dialog imod/med stedet.
Street art: er det kunst?
Street art som æstetisk og politisk udtryk.
Beskuerens betydning
Street art: er det stadig street art, når det er på museerne?

Praktisk eksperiment:
1. Fotos af steder på sprogrejse, hvor de skulle tegne forslag til street art eller graffiti på fotos for at vise, hvad man kunne lave på det sted. Steder: Hamborg, Malaga og Paris.

2. Kontekstuelle værker ude i byen og på gymnasiet.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 eksamensprojekt

Temaet er aftryk med udgangspunkt i John Kørners kunstkonkurrence fra tidligere år.

Alle teknikker, fagbegreber, teori og genrer har været til rådighed.

Alle har fundet eget problemstillingen inden for det efter fælles brainstorm og fordybelse i, hvad aftryk kunne være.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer