Holdet 2024 24 bk/44 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Mette Vollbrecht Würtz Petersen
Hold 2024 24 bk/44 (1 bk44)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kunsten og Virkeligheden
Titel 2 Skulpturkunsten.
Titel 3 (Selv)iscenesættelse og identitet
Titel 4 Projekt
Titel 5 Internetressourcer brugt i undervisningen.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kunsten og Virkeligheden

Forløbet er bygget op som en undersøgelse af forholdet mellem virkeligheden og kunsten. Vi startede med de kunstneriske strategier: mimesis, det abstrakte og det ekspressive, herunder kunstneriske stilperioder, som benytter sig særligt af disse kategorier. Derefter arbejdede vi med samtidskunsten og dens forhold til virkeligheden, herunder brugen af objet trouvé, installationskunst og social kunst, her inddragede vi den relationelle æstetik. Vi rundede af med visuel kultur, nemlig streetart med fokus på kunsten på gaden og det demokratiske afspekt af kunsten.
Vi har været på ekskursion til Museum Jorn og været til croquis workshop med Pærfekt.

Stilperioder med særligt fokus:
Antikken
Renæssancen
Nyklassicismen
Foto-realisme
Samtidskunstens karakteristika

Praktiske øvelser:
Den ideele krops proportioner.
Tryk med fokus på 'Hjem' (på Museum Jorn)
Maleri med tematikken 'Hjem' hvor der er inkorporeret et objet trouvé - og ideudvikling hertil.
Øvelse inspireret af Gudrun Hasle, hvor eleverne inddrager kroppen som materiale.
Øvelse i relationel æstetik
Paste Up
Croquis-tegninger

Værker med særligt fokus:
Selvvalgte værker ud fra stilperioderne med fokus på mimesis.
Olafur Elliasson, The Collectivity Project, 2005
Jeppe Hein, Smoking Bench, 2002
Ai Wei Wei, Sunflower Seeds, 2011
Banksy i Ukraine, 2022
HuskMitNavn, Det Store Spring, 2021

Teori:
Den relationelle æstetik

Tekster:
Video om Pærfekt: https://www.youtube.com/watch?v=_Ay1hVAh5-A

Uddrag af "Kunsthistorien" fra Kathrine Charlotte Busk, Billedkunstbogen - Form, indhold, kontekst, 2. udgave, Columbus, 2017: om Antikken, Renæssancen, Nyklassicismen, Foto-realisme.

Uddrag af "Streetart og kunsten i det offentlige rum" fra Jonas Wolter: Temaer i kunsten, Det Ny Forlag.

Julie Margrethe Nyrup, "Gudrun Hasle broderer grumme historier igen og igen", 2020,
https://www.finespind.dk/index.php/artikler-og-billedserier-kategorier/$overkategorialias/86-interview-kunst-og-udstillinger/1546-gudrun-hasle-broderer-grumme-historier-om-sit-liv-igen-og-igen-interview

Relationelle æstetik og åbne værker, fra Bonnie Bay Andersen & Line Højgaard Porse, "TAP - Teori til Analyse og Praksis i Billedkunst", 1. udgave, Praxis, 2021., ss. 220-225

"Installationskunst i dansk og international perspektiv", fra Jonas Wolter: Temaer i kunsten, Det Ny Forlag: side 145-153

ca. 30 sider.


praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst  
elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst  udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger  
ideerne og strategierne bag visuelle udformninger æstetiske og innovative processer.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Skulpturkunsten.

Arrangement 'Pærfekt' fungerede som en bro fra forrige forløb, her blev der tegnet croquistegninger af atypiske kroppe og diskuteret perfekthedskultur. Derefter fokuserede forløbet på skulpturkunsten gennem tiden med fokus på kroppen. Først generelt og derefter gik eleverne i dybden med 7 værker - tre før 1900 og fire efter. Der er fokus på skulpturanalyse, kunstneriske strategier, samt perioderne: antikken, renæssance, nyklassicisme, ekspressionisme, superrealisme samt samtiden. Derudover har vi inddraget teori om den klassiske æstetik. Ekskursion til Aros med fokus på:  Igshaan Adams, Weerhoud - Barbara Kruger, No Comment samt installationskunst i kælderen (opsamling på værker som har relaterer til kunsten og virkeligheden, krop samt samtidskunstens karakteristika)

Stilperioder:
Antikken
Renæssancen
Nyklassicismen
Ekspressionisme
Super-realisme

Praktiske arbejder:
Croquistegninger (Pærfekt)
Ideudviklingsøvelser, skitser til skulptur
Menneskeskulptur i ostevoks - ekspressiv strategi
Et "GRIMT" maleri
Lille øvelse med digital placering af "Bryderne" på skolen.

Værker med ekstra fokus:
Polykleitos, Spydbæreren, ca. 450-40 f.kr
Michelangelo, David, ,1504
Bertel Thorvaldsen, Jason med det Gyldne Skind, 1803-28
Germaine Richier, Stormmanden, 1947-8
Duane Hanson, Supermarket Lady, 1970
Christian Lemmerz, Virginia, 1998
Ed Kienholz, Statshospitalet, 1966
Ditte Ejlerskov, Bryderne, 2021 (digital kunst)
Selvvalgte værker fra ekskursion til Aros, bl.a. fra udstillingerne Igshaan Adams, Weerhoud & Barbara Kruger, No Comment.

Teori:
Den klassiske æstetik
Det grimmes æstetik

Tekstmateriale:
"Den Klassiske Æstetik" Fra Bonnie Bay Andersen & Line Højgaard Porse, "TAP - Teori til Analyse og Praksis i Billedkunst", 1. udgave, Praxis, 2021, ss. 146-152
"Det Grimmes Æstetik", Fra Bonnie Bay Andersen & Line Højgaard Porse, "TAP - Teori til Analyse og Praksis i Billedkunst", 1. udgave, Praxis, 2021, ss. 83-88
"Kroppen i kunsten" Jonas Wolter: Temaer i kunsten, Det Ny Forlag, ss. 53-63
Ditte Ejlersen og Museet for Samtidskunst, https://virtuelleskulpturer.samtidskunst.dk/wrestlers/

Omfang ca. 21 sider

praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst  
elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst  udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger  
ideerne og strategierne bag visuelle udformninger æstetiske og innovative processer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 (Selv)iscenesættelse og identitet

Forløbet fokuserer på (selv)iscenesættelse i forskellige visuelle fænomener, bl.a. magtportrætter og samtidens udtryk, herunder familieportrætter og selfies. Cindy Sherman behandles særskilt, ligesom der udvides med samfundsfaglige begreber om selviscenesættelse og generel visuel kultur.

Analyser/Værker med særligt fokus:
Billedanalyse af magtportrætter (selvvalgte fra kapitel)
Billedanalyse af familieportrætter (elevmedbragte)
Billedanalyse af selfies (elevmedbragte)
Cindy Sherman, 'Untitled #96' & 'Untitled #464'

Praktiske arbejder:
Cindy Sherman foto-opgave.
Blindportrætter

Teori:
Sociologiske teorier om identitetsdannelse (Butler, Jenkins, Bourdieu, Giddens, Goffman)

Tekstmateriale:
” 8.2 Selviscenesættelser” Fra Kathrine Charlotte Busk, Billedkunstbogen - Form, indhold, kontekst, 2. udgave, Columbus, 2017.

"Magtens portrætter", Jonas Wolter: Temaer i kunsten, Det Ny Forlag.  

"Cindy Sherman": Hun er sin egen model, filminstruktør, regissør og sminkør, Kristeligt Dagblad, 2017

"Cindy Sherman in "Transformation" - Season 5 - "Art in the Twenty-First Century" | Art21" https://www.youtube.com/watch?v=61gkZUOYRlk

Omfang: ca. 20 sider

praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst  
elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst  udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger  
ideerne og strategierne bag visuelle udformninger æstetiske og innovative processer.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Projekt

Opgaven/problemformuleringen:
Du skal udforme et projekt, under overskriften BLOD. Projektet skal have en praktisk, teoretisk og analytisk dimension. Du skal inddrage et eller flere værker af professionelle kunstnere som en del af din inspiration og proces.
Eleverne har arbejdet grundig med processen
Projektet er afsluttet med udstilling


praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst  udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger  
ideerne og strategierne bag visuelle udformninger æstetiske og innovative processer.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 5 Internetressourcer brugt i undervisningen.

Onenote/google docs/padlets må ikke tilgås med adgang til nettet - de skal downloades på forhånd/synkroniseringen skal slås fra.
Du må KUN tilgå materiale, der ikke kan opbevares lokalt på din computer.
Du må IKKE google!
Du må IKKE trykke på links til nettet (udover dem herunder)
Du må IKKE modtage messengerbeskeder eller kommunikere på anden vis med personer udenfor lokalet
OSV.

Besvarelsen af eksamensspørgsmålet skal være din egen og selvstændige besvarelse.

KUN disse sider er tilladte på nettet:

Ditte Ejlerskov, Bryderne: https://virtuelleskulpturer.samtidskunst.dk/wrestlers/
Cindy Sherman, Transformation: https://www.youtube.com/watch?v=61gkZUOYRlk

Rum: https://www.youtube.com/watch?v=SOP1enHrgBI&ab_channel=MettePetersen

Farver: https://www.youtube.com/watch?v=7oykLGbk60s&list=UUOZyncVb38HZVU1yU-YVEXg

Komposition: https://www.youtube.com/watch?v=Ly9il78k208

Lys/skygge: https://www.youtube.com/watch?v=Z0-oGQ3_654

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer